Bart telt af
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Piet
- Beheerder
Bart telt af
Nadat cherksken vorig jaar aftelde naar Spiel (zie http://www.bordspelmania.eu/beste-van-w ... 12819.html), is het dit jaar de beurt aan zijn speelvriend en collega Bart.
Bart pakt de zaken iets anders aan: hij werkt met twee zogenaamde experts die commentaar geven: cherksken en ondergetekende.
Voor wat het waard is:
Bart pakt de zaken iets anders aan: hij werkt met twee zogenaamde experts die commentaar geven: cherksken en ondergetekende.
Voor wat het waard is:
Labels:
-
Dierik
- Erelid
Re: Bart telt af
Leuk hoor, vooral de achtergrondverhalen maken het erg leuk. 
-
Piet
- Beheerder
En hop!
-
Piet
- Beheerder
80-71.
-
Piet
- Beheerder
We blijven er lol in hebben.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Leuk om te bekijken. Het is wel heel opvallend dat er heel veel lichte spellen in de lijst staan. Veel partyspellen, abstracte spellen, triviaspellen, fillers en racespellen. Zelden grote bordspellen of zware euro's. Komen die nog aan bod of heb je niet echt een voorkeur voor de meer strategische spellen?
Wits & Wagers bestaat trouwens ook in een Nederlandstalige variant: Zet in & Win. Ik vind het heel leuk om te spelen. Het voorbeeld van de staten van Amerika is vrij eenvoudig. Bij Zet in & Win zijn de antwoorden niet zo makkelijk. Je moet eerder gericht gokken. Bijvoorbeeld: hoeveel keer per minuut knippert een gemiddelde mens met zijn ogen? Of hoeveel keer per jaar drijft een Fransman gemiddeld de liefde? Zelfs hoogbegaafden gaan dit antwoord niet weten, maar je kan wel gericht gokken. Het leuke aan het spel is vooral dat de ene speler extreem laag en de andere speler extreem hoog kan gokken wat dikwijls hilarische situaties oplevert. Zeker een goed spel!
YINSH vind ik het beste abstracte spel en The Resistance het beste partyspel aller tijden. Uitstekende keuzes wat mij betreft!
Ik kijk al uit naar de volgende serie van 10 spellen. Hopelijk volgend jaar ook een top 100 van Piet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Je hoeft van mij zelfs geen jaar te wachten, Piet
Wits & Wagers bestaat trouwens ook in een Nederlandstalige variant: Zet in & Win. Ik vind het heel leuk om te spelen. Het voorbeeld van de staten van Amerika is vrij eenvoudig. Bij Zet in & Win zijn de antwoorden niet zo makkelijk. Je moet eerder gericht gokken. Bijvoorbeeld: hoeveel keer per minuut knippert een gemiddelde mens met zijn ogen? Of hoeveel keer per jaar drijft een Fransman gemiddeld de liefde? Zelfs hoogbegaafden gaan dit antwoord niet weten, maar je kan wel gericht gokken. Het leuke aan het spel is vooral dat de ene speler extreem laag en de andere speler extreem hoog kan gokken wat dikwijls hilarische situaties oplevert. Zeker een goed spel!
YINSH vind ik het beste abstracte spel en The Resistance het beste partyspel aller tijden. Uitstekende keuzes wat mij betreft!
Ik kijk al uit naar de volgende serie van 10 spellen. Hopelijk volgend jaar ook een top 100 van Piet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Je hoeft van mij zelfs geen jaar te wachten, Piet
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
cherksken
- Professor Pimpel
Bart is niet actief op Bordspelmania, maar ik durf bij monde van hem wel te reageren.ditterio schreef:Leuk om te bekijken. Het is wel heel opvallend dat er heel veel lichte spellen in de lijst staan. Veel partyspellen, abstracte spellen, triviaspellen, fillers en racespellen. Zelden grote bordspellen of zware euro's. Komen die nog aan bod of heb je niet echt een voorkeur voor de meer strategische spellen?
Ik vermoed dat de iets potiger spellen er wel aan zitten te komen. Ik gok zo vanaf de laatste dertig. Veel spellen uit de onderste regionen verdienden volgens mij hun plaatsje omwille van nostalgische redenen. Daarnaast is het altijd wel zo dat je voor persoonlijke top 100 vooral put uit je eigen collectie (dat deed ik ook) en die van Bart is altijd heel bewust klein gebleven (alhoewel sommige leken toch even raar opkijken als je spreekt over een collectie van ongeveer 200 spellen, maar velen zullen hier wel begrijpen wat ik bedoel
De spellen uit Barts Top 50 zullen ongetwijfeld zaken zijn die hij vaak speelt en uit de filmpjes kan je opmaken dat hij vaak met zijn ouders en kinderen speelt. Ik verwacht dus nog een aantal 'kleintjes'.
Een top 100 van Piet zou natuurlijk heel fijn zijn, maar de man heeft zo'n grote pak spellen gespeeld dat hij door het bos de bomen niet meer ziet. Een spel dat we pakweg drie jaar geleden op een blauwe maandag met heel veel plezier speelden, lijkt voor hem soms gloednieuw wanneer het weer eens op tafel wordt gelegd.
Of zou dat de schuld zijn van de glazen bier die naast het spelbord stonden...?
Aan plezante anekdotes echter geen gebrek. Je zou er moeten bij zijn tussen het opnemen van de filmpjes door, ook dan is hij niet te stoppen.
De filmpjes duren nu al meer dan 25 minuten, en we houden ons nog in.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Doe alvast verder! Het is heel leuk om te volgen! Jullie doen dat alle drie heel goed.
-
Piet
- Beheerder
Bedankt voor de fijne reactie, Dieter.
Om helemaal duidelijk te zijn: wij weten helemaal niet wat de komende spellen zijn. Voor de opnames kijken we al eens over de schouder van Bart, maar gezien hij zo'n 30 cm hoger is dan ik, weet ik doorgaans niet veel.
Over mijn top 100: ik ken alleen de nummer 1, nl. (National Geographic) Expedition.
Om helemaal duidelijk te zijn: wij weten helemaal niet wat de komende spellen zijn. Voor de opnames kijken we al eens over de schouder van Bart, maar gezien hij zo'n 30 cm hoger is dan ik, weet ik doorgaans niet veel.
Over mijn top 100: ik ken alleen de nummer 1, nl. (National Geographic) Expedition.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
cherksken schreef:Een top 100 van Piet zou natuurlijk heel fijn zijn, maar de man heeft zo'n grote pak spellen gespeeld dat hij door het bos de bomen niet meer ziet. Een spel dat we pakweg drie jaar geleden op een blauwe maandag met heel veel plezier speelden, lijkt voor hem soms gloednieuw wanneer het weer eens op tafel wordt gelegd.
Of zou dat de schuld zijn van de glazen bier die naast het spelbord stonden...?
-
Piet
- Beheerder
Gisteren waren we weer actief. Hier de volgende 10.
-
Dierik
- Erelid
Als de filmpjes in dit tempo groeien is het laatste filmpje straks een uur. 
-
cherksken
- Professor Pimpel
Niet bang zijn Dierik, de volgende episode klokt weer af rond de vertrouwde 25 minuten.Dierik schreef:Als de filmpjes in dit tempo groeien is het laatste filmpje straks een uur.
-
Piet
- Beheerder
Hier is de volgende episode...