HOT staat voor Handels-Onderneming Telgenkamp. Gestationeerd in de Celsiusstraat. Koffie roosteren, het lijkt bijna vanzelfsprekend.
Foto: HOT-Games
Café wordt gespeeld met kaarten. Deze kaarten vormen het handelsgebied van de spelers. Om u wat op weg te helpen, krijgt u er bij de start alvast één.
Elke kaart is opgedeeld in 6 vakken. Een vak kan leeg zijn, een koffietas of schip tonen of één van de actiesymbolen (produceren, drogen, roosteren, verkopen) bevatten.
In een ronde kiezen de spelers om beurt een kaart uit het aanbod. De kaart wordt aan het eigen handelsgebied toegevoegd. Daarna kunnen acties worden uitgevoerd.
Elke nieuwe kaart moet op zijn minst 2 zichtbare velden uit het handelsgebied afdekken. Daarna mag een speler evenveel acties uitvoeren als het aantal zichtbare koffietassen in zijn handelsgebied.
Er zijn 4 mogelijke acties:
Produceren: leg één koffieblokje op elk productieveld van een cluster uit het handelsgebied. De kleur van het blokje moet overeenkomen met de kleur van het productieveld.
Drogen: leg alle koffieblokjes van één kleur op een droogveld. Als het handelsgebied een cluster van meerdere droogvelden bevat, mag u voor 1 actiepunt elk van de droogvelden uit die cluster activeren.
Roosteren: werkt als drogen maar nu worden de blokjes van de droogvelden op de roostervelden gelegd.
Leveren: neem alle blokjes van alle roostervelden en lever ze aan koffiebars (kleuren moeten kloppen) of het eigen pakhuis.
Noot: als gelijke acties elkaar horizontaal of verticaal raken, vormen ze een cluster.
Het spel eindigt na de achtste ronde. Volledig bevoorrade koffiebars leveren punten op. Van de koffie in het pakhuis worden alleen de meest schaarse soorten verkocht. 2 punten voor de minst aanwezige koffiesoort en 1 punt voor de op één na minst aanwezige koffiesoort.
Foto: Henk Rolleman
Café zit in een doosje dat fijn aanvoelt en voldoende plaatst biedt aan de mooie kaarten, de blokjes en de spelregels. Deze laatste zijn eenvoudig en vrij makkelijk uit te leggen.
Het spelidee van Café vind ik zeer leuk. Het doet me wat aan patchwork denken maar dan met kaarten in plaats van tegels. Gelijke acties moeten verticaal en horizontaal grenzen om een zo economisch gunstig mogelijk productieproces te bekomen. Economisch staat hier gelijk aan actiebeperkend. Dat is in principe het basisconcept van Café
Extra koffietassen zorgen voor meer acties maar de kaarten waarop koffietassen verschijnen zijn vaak vervelend om passend in het handelsgebied te leggen. U moet dan telkens afwegen of de extra actie het productieproces niet te veel schaadt. Natuurlijk is het aantal resterende rondes daarin vaak doorslaggevend.
Een koffietas aan het handelsgebied toevoegen, kost 1 koffieblokje naar keuze tenzij er twee schepen in het handelsgebied liggen. Een regel zonder meerwaarde vind ik.
Indien u van mening bent dat de geluksfactor te hoog is, kunt u de veiling variant proberen. Het spel duurt dan wel wat langer. Wij verkiezen de versie zonder veiling.
Café biedt veel spel met relatief weinig spelmateriaal. Het spelmechanisme is leuk en toch kan het geheel ons niet overtuigen. Café is naar mijn gevoel 100% solitair. Aan onze speeltafel gebeurt het dat twee of drie spelers gelijktijdig hun beurt aan het uitvoeren zijn. Na een tijd besluipt mij het gevoel dat ik eigenlijk gewoon maar blokjes aan het verschuiven ben. Mijn zoon en vrouw raakten ook al eens de tel kwijt. Heb ik nu 3 of 4 acties uitgevoerd?
Café is een goed spel, dat bewijzen de cijfers op bordspelfora. Toch kan het mijn groep niet volledig overtuigen en ik vermoed dat het solitaire aspect daarin doorslaggevend is. U weet wellicht dat ik nooit solovarianten van bordspellen speel. Ik vind dat gewoon niet leuk.
- Costa, Rola
- Marina Costa, David M Santos-Mendes
- HOT Games 2021
- 1-4 spelers vanaf 8 jaar
- €18