Teotihuacan Nederlandstalig

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
t-d
Locomotief

Re: Teotihuacan Nederlandstalig

Bericht door t-d »

SigiScsi schreef: Benieuwd of de Turtles release van Teotihuacan ook de Dice Settlers promo zal bevatten. Is daar enige info over?
We namen geen deel aan de eerste printrun (deze die nu in Essen is en al virtueel uitverkocht is), maar als bij de volgende druk de promo behouden blijft (wat tot nu toe nog altijd het geval is) zal deze ook in onze versie zitten. Ik ga er dus vanuit dat deze erbij zal zitten.

We hebben trouwens een optie op Dice Settlers, maar we hebben het spel nog niet gespeeld, dus momenteel kan ik er nog geen inschatting over geven. We gaan deze in Essen bekijken en dan beslissen we dat we onze optie nemen of niet.

Labels:
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

t-d schreef:
The Iced One schreef: Ik begrijp ook niet goed waarom een Belgische uitgever een taalonafhankelijk spel uitgeeft. Het doelpubliek voor dit spel lijkt me de expertspeler en die kan met een Engelse versie van dit spel zijn plan ook wel trekken of niet? Mij lijkt het nuttiger om populaire taalafhankelijke spellen in huis te halen (zoals Clank! bijv.), hoewel dat natuurlijk wel nog extra vertaalwerk vraagt...
Maar mooi dat Jumping Turtle Games aan het opgroeien is :D
Het probleem is dat taalafhankelijke spellen lastiger zijn en het vertaalwerk is niet het grootste probleem. Als je het materiaal moet aanpassen (wat met taalafhankelijke spellen altijd het geval is) gaat voor de componenten waar tekst op staat de kost aanzienlijk omhoog. Het gevolg gaat zijn dat dus ook het spel veel duurder zal worden dan zijn Engelse tegenhanger. Ik had bijvoorbeeld zeer graag een Mice & Mystics in het Nederlands uitgebracht, maar de verkoopprijs zou simpelweg veel te hoog zijn geweest.

In dit specifieke geval hebben we beslist dat het de moeite loont om deze uit te brengen om de beschikbaarheid in onze regio te verhogen. NSKN heeft soms wel wat problemen met de beschikbaarheid van hun spellen en we vonden dat dit zo'n topper was dat hij echt wel beschikbaar zou mogen zijn :) Bovendien denk ik dat er nog altijd veel mensen zullen zijn die een regelboek van 24 pagina's liever in het Nederlands doornemen, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Mice & Mystics zou inderdaad ook wel een voltreffer kunnen zijn! Zijn er nog andere titels in het vooruitzicht?
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

t-d schreef:
The Iced One schreef: Ik begrijp ook niet goed waarom een Belgische uitgever een taalonafhankelijk spel uitgeeft. Het doelpubliek voor dit spel lijkt me de expertspeler en die kan met een Engelse versie van dit spel zijn plan ook wel trekken of niet? Mij lijkt het nuttiger om populaire taalafhankelijke spellen in huis te halen (zoals Clank! bijv.), hoewel dat natuurlijk wel nog extra vertaalwerk vraagt...
Maar mooi dat Jumping Turtle Games aan het opgroeien is :D
Het probleem is dat taalafhankelijke spellen lastiger zijn en het vertaalwerk is niet het grootste probleem. Als je het materiaal moet aanpassen (wat met taalafhankelijke spellen altijd het geval is) gaat voor de componenten waar tekst op staat de kost aanzienlijk omhoog. Het gevolg gaat zijn dat dus ook het spel veel duurder zal worden dan zijn Engelse tegenhanger. Ik had bijvoorbeeld zeer graag een Mice & Mystics in het Nederlands uitgebracht, maar de verkoopprijs zou simpelweg veel te hoog zijn geweest.
Bedankt voor de toelichting! :thumbup:
Als ik nog even mag doorvragen: waarom zouden de materialen meer kosten? Of je nu de originele Engelstalige kaarten laat drukken of de vertaalde Nederlandstalige, dat maakt toch geen verschil? Een kaart is toch een kaart? Of nemen jullie een deel af van de Engelse/originele printrun waardoor het schaalvoordeel de licentiekosten compenseert?
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
t-d
Locomotief

Bericht door t-d »

AlliantieAJ schreef: Mice & Mystics zou inderdaad ook wel een voltreffer kunnen zijn! Zijn er nog andere titels in het vooruitzicht?
Niets concreet. We hebben een paar afspraken in Essen, maar die zijn meer in de familiespel sfeer.
t-d
Locomotief

Bericht door t-d »

The Iced One schreef: Bedankt voor de toelichting! :thumbup:
Als ik nog even mag doorvragen: waarom zouden de materialen meer kosten? Of je nu de originele Engelstalige kaarten laat drukken of de vertaalde Nederlandstalige, dat maakt toch geen verschil? Een kaart is toch een kaart? Of nemen jullie een deel af van de Engelse/originele printrun waardoor het schaalvoordeel de licentiekosten compenseert?
Meestal ga je een druk bundelen. Stel dat je nu 6 uitgevers hebt die samen drukken en dat zijn 20.000 stuks. Als je 20.000 keer hetzelfde spelbord nodig hebt, dan ga je een veel betere prijs krijgen dan dat je 5.000 keer een Engels, 5.000 keer een Duits, 4.000 keer een Frans en nog telkens 2.000 keer een Nederlands, Pools en Italiaans bord nodig hebt. Hoe meer componenten je moet aanpassen, hoe meer gevolgen het heeft voor de prijs. Voor Teotihuacan moeten enkel de doos en de spelregels aangepast worden, waardoor je op alle andere componenten het maximum uit je prijs haalt. Als kleine taal ga je van zo'n effecten meer invloed hebben dan de grote talen, waardoor je bij zo'n spellen dikwijls ziet dat de Nederlandse versie duurder is dan andere talen alhoewel dat er natuurlijk nog andere zaken kunnen spelen.

Een gevolg daarvan is ook bijvoorbeeld dat als we nu een taalafhankelijk kaartspel uitbrengen en we drukken 1000 stuks NL en 1000 stuks EN, dan is onze totale kost veel meer dan dat we 2000 stuks in één taal drukken.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Interessant. Ik wist niet dat er achteraf ook nog zo nauw werd samengewerkt met uitgeverijen waar je een licentie van koopt. Weer wat bijgeleerd! :thumbup:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]