Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen
Moderators:Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
999 Games komt komend najaar met een kaartspel dat is gebaseerd op het populaire bordspel Hoogspanning, winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2010. Hoogspanning: Het Kaartspel richt zich op de acquisitie van centrales en op de grondstoffenmarkt, het verbinden van steden is gesneuveld bij afwezigheid van een speelbord. Het spel kent meerdere soorten speelkaarten. Op de centrales is een startbod afgebeeld, naast de voor stroomopwekking benodigde grondstoffen en de daarmee te verdienen opbrengsten. Er zijn twee centraledecks, met 13 kleine resp. 29 grote centrales. Een grondstofkaart toont de desbetreffende grondstof. Door de kaart te draaien geef je aan hoeveel grondstoffen (0-3) je bezit. Iedere speler start met een handvol geld. Aan het begin worden acht kleine centrales aangeboden in twee rijen van vier, een actieve en een toekomstige markt. De grondstoffenmarkt bestaat uit een aantal kaarten in meerdere kolommen.
Elke ronde begint met een veiling van centrales. De eerste speler past of start een veiling van een centrale. Dit gaat door totdat iedereen één centrale heeft gekocht of heeft gepast. De hoogste bieder wint een veiling. Je mag per ronde maar één centrale kopen, je mag er maar drie tegelijk in bedrijf hebben. Vervolgens kopen de spelers in omgekeerde speelvolgorde grondstoffen. Je koopt zoveel kaarten als je wilt voor de kostprijs van de desbetreffende kolom. Je mag niet meer kaarten bezitten dan de dubbele behoefte van jouw centrales. In de derde fase produceren de centrales desgewenst stroom. Dit kost je grondstoffen en levert geld op. Op basis van de inkomsten wordt de speelvolgorde aangepast. Vervolgens wordt de grondstoffenmarkt aangevuld. Ten slotte wordt het aanbod van centrales ververst.
Een speciale kaart in het centraledeck activeert het einde. In de laatste ronde produceren jouw centrales winstpunten, aangevuld met één punt voor elke tien geld. Om het spel voor twee spelers interessanter te maken, wordt een neutrale derde speler geïntroduceerd, de ‘Trust’. Het spel bevat ook nog een kleine variant.
Hoogspanning: Het Kaartspel is ontworpen door Friedemann Friese. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van 45-60 minuten.
Bordspeler.nl schreef: 999 Games komt komend najaar met een kaartspel dat is gebaseerd op het populaire bordspel Hoogspanning, winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2010. Hoogspanning: Het Kaartspel richt zich op de acquisitie van centrales en op de grondstoffenmarkt, het verbinden van steden is gesneuveld bij afwezigheid van een speelbord.
(...)
Hoogspanning: Het Kaartspel is ontworpen door Friedemann Friese. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van 45-60 minuten.
Hoogspanning is al sinds jaren een van mijn favoriete bordspellen. Ik ben erg benieuwd hoe dit nieuwe kaartspel met een aanzienlijk kortere speeltijd aanvoelt.
Tot nu toe vond ik bijna iedere nieuwe kaart een geslaagde variant om afwisseling te brengen bij een topspel dat hier veel op tafel komt. Anderzijds was ik minder enthousiast over het afgeleide Hoogspanning: De Eerste Vonken. En de laatste uitbreiding Funkenschlag: Die Aktiengesellschaften werd in onze spelersgroep zeer lauw onthaald, omdat hierdoor het spelsysteem en het spelgevoel van Hoogspanning te fel veranderd wordt.
Daarom zal het deze keer geen blinde aankoop worden. Ik wil 'Hoogspanning - Het kaartspel' zeker eerst spelen vooraleer ik tot kopen overga. Gelukkig zijn de reacties van 'Opiniated Gamers', die het spel konden spelen op Gathering of Friends erg positief, zowel over het spelmechanisme als over het 'Hoogspanninggevoel'.
Dus waarschijnlijk zal ik toch een plaatsje in mijn spellenkast moeten voorzien.
(@Erwin: in hun commentaren wordt zowel verwezen naar Power Grid als naar Funkenschlag. Bedoelen ze met dit laatste het orginele Funkenschlag?)
Bart schreef:(@Erwin: in hun commentaren wordt zowel verwezen naar Power Grid als naar Funkenschlag. Bedoelen ze met dit laatste het orginele Funkenschlag?)
Kan ik me niet voorstellen. Dit kaartspel is een variant op het huidige bordspel met de naam Funkenschlag.
NB probeer in het vervolg onnodig citeren van afbeeldingen en tekst te vermijden. Dat bevordert de leesbaarheid.
Als ik deze koop (vind ook Fabrik Manager niet zo, en mijn oertijd exemplaar heb ik uiteindelijk ook de deur uitgedaan) koop ik 'm liever op Essen bij Friedeman Friese's zelf. (18,-)
999 is de enige internationale uitgever die het nodig vind om onderaan op het doosje een rood randje te zetten wat ik erg lelijk vind. (Kijk maar op BGG, dan zie je foto's van alle internationale versies)
Bovendien heb ik persoonlijk liever dat er Funkenschlag op mijn doos staat... (en gun ik 2F sowieso liever mijn geld dan 999)
Bart schreef:En de laatste uitbreiding Funkenschlag: Die Aktiengesellschaften werd in onze spelersgroep zeer lauw onthaald, omdat hierdoor het spelsysteem en het spelgevoel van Hoogspanning te fel veranderd wordt.
Het voelt inderdaad niet meer als Hoogspanning. Het is meer een aandelenspel geworden. Ik kan dat wel waarderen, maar als je de verwachting hebt dat het Hoogspanning+ is, dan valt het erg tegen, heb ik van meerdere mensen vernomen.
MikeBzonderpuntje schreef:999 is de enige internationale uitgever die het nodig vind om onderaan op het doosje een rood randje te zetten wat ik erg lelijk vind. (Kijk maar op BGG, dan zie je foto's van alle internationale versies)
Hoogspanning staat hier bijna ongebruikt in de kast, omdat ik meestal met z'n tweeën speel en dan zijn er altijd wel betere spellen.
Ik ben dus wel benieuwd hoe het nieuwe kaartspel zal zijn met 2, met de 'trust' dummy speler.
Als je Funkenschlag met zijn tweetjes wilt spelen kun je de Robot uitbreiding toevoegen, dan wordt het opeens wel leuk om met weinig mensen te spelen. Werkt ook goed met 3 trouwens. Weet alleen niet of die uitbreiding ooit in het NL is verschenen.
MikeBzonderpuntje schreef:Als je Funkenschlag met zijn tweetjes wilt spelen kun je de Robot uitbreiding toevoegen, dan wordt het opeens wel leuk om met weinig mensen te spelen. Werkt ook goed met 3 trouwens. Weet alleen niet of die uitbreiding ooit in het NL is verschenen.
MikeBzonderpuntje schreef:Als ik deze koop (vind ook Fabrik Manager niet zo, en mijn oertijd exemplaar heb ik uiteindelijk ook de deur uitgedaan) koop ik 'm liever op Essen bij Friedeman Friese's zelf. (18,-)
999 is de enige internationale uitgever die het nodig vind om onderaan op het doosje een rood randje te zetten wat ik erg lelijk vind. (Kijk maar op BGG, dan zie je foto's van alle internationale versies)
Bovendien heb ik persoonlijk liever dat er Funkenschlag op mijn doos staat... (en gun ik 2F sowieso liever mijn geld dan 999)
Ha, deze kan ik voor mezelf ook nog in het rare tics- topic zetten.
Friedeman's spellen heb ik ook het liefst in de 2F versie. De titel MOET voor mij met een F beginnen. :p
rober schreef:
Friedeman's spellen heb ik ook het liefst in de 2F versie. De titel MOET voor mij met een F beginnen. :p
Je vergeet nog iets wezenlijks: de doos MOET groen zijn!
999 Games maakte met de NL release van Filou wat mij betreft twee ongelofelijke missers: naast dat het spel een naam kreeg die met een M begon stopten ze het ook nog in een blauwe doos! WTF?
In onze club zijn een aantal mensen die het moeilijker hebben met Duits of Engels. Dus wij kopen bij voorkeur de spellen in een NL-versie. Belangrijkste voor ons is de speelbaarheid en de kwaliteit van het spel.
rober schreef:
Je vergeet nog iets wezenlijks: de doos MOET groen zijn!
999 Games maakte met de NL release van Filou wat mij betreft twee ongelofelijke missers: naast dat het spel een naam kreeg die met een M begon stopten ze het ook nog in een blauwe doos! WTF?
Inderdaad, groen moet ie zijn.
En wat een doodzonde was dat. Écht een kat in de zak.