Een visueel aantrekkelijk spel dat ook nog leuk speelt?!

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Een visueel aantrekkelijk spel dat ook nog leuk speelt?!

Bericht door The Iced One »

Al deze suggesties zijn wel mooi, maar er wordt maar wat in het rondgegooid zonder te vragen naar meer info. Clash of Cultures ziet er idd wel prachtig uit, maar duurt wel 4+ u, heeft de OP daar wel interesse in?
En familiespellen of liever zware strategische spellen? Veel of weinig geluk?
Het is niet erg als je de gangbare terminologie niet kent, maar het zou dan wel fijn zijn als je tenminste open staat voor uitleg over die terminologie.[...]In jouw geval zoek je gewoon euros met mooie componenten en artwork. Daar is niets mis mee
Mij lijkt het niet dat de OP niet openstaat voor de terminologie, maar dat hij probeerde duidelijk te maken wat hij daarmee bedoelt.

En persoonlijk ben ik het niet eens met jouw definitie van 'thematisch' als zijnde de enige juiste. Wat jij daarmee bedoelt zijn spellen waarbij het thema en de beleving het belangrijkste zijn en mechanismen van ondergeschikt belang zijn (amerithrash dus), maar ik vind dat je het woord thematisch ook kan gebruiken voor euro's waarbij het thema en de mechanismen mooi in elkaar verweven zijn en waarbij je tijdens de uitleg de hele tijd kan verwijzen naar het thema omdat het allemaal klopt thematisch gezien.
Er zijn hopen euro's waarbij het thema er gewoon opgeplakt is en dus volledig inwisselbaar met een ander thema, maar er zijn er ook waarbij het allemaal mooi in elkaar verwerkt is.
Ik denk dat de OP doelt op die laatste groep + mooie vormgeving.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
Gemaskerde Muchacho
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Bye bye man

Bericht door Gemaskerde Muchacho »

dirk schreef:
Gemaskerde Muchacho schreef:
larsje86 schreef:Maar wat bedoel je precies met THEMA? Want hoe jij het omschrijft zou ik niet onder thematische spellen zoeken. Het gaat jou niet zozeer om het verhaal... maar om het uiterlijkt en opzichte van het spel toch? Zelf vind ik dit niet het meest belangrijke, maar wat tips die jou mogelijk aanspreken:

Brug naar de Hemel
Battles of Westers/Battlelore 2nd ed.
Robinson (al eerder genoemd)
Klopt, het gaat mij niet zozeer om het verhaal maar om een thema dat door is getrokken in al het spelmateriaal. Ik leg ook uit dat ik niet opzoek ben naar thematische spellen waar vaak over gesproken wordt (Marvel etc.). Een thema kan bijvoorbeeld een tropisch eiland zijn, of duiken, of het het beklimmen van een berg etc.
Dan kan je nagenoeg elk spel beschouwen als een thematisch spel aangezien er op elk spel een thema opgeplakt is :roll:

Zucht.. ;)... Daarom zoek ik ook naar een bordspel waar het thema goed en mooi is uitgewerkt... Het lijkt me meer dan logisch wat ik bedoel. Dit is mijn laatste reactie op het ontleden van wat ik nou precies getypt heb.. Ontopic..
Afbeelding
Gemaskerde Muchacho
Garnaal

Klopt, maar ik dacht, als ik te specifiek ga zijn kan het lastiger worden qua spellen te vinden die daarbij passen.
De tips tot nu toe zijn erg nuttig. Ik ga dan zelf uitzoeken of het speltechnisch ook iets voor mij is.
Ook speel ik met hele gevarieerde groepen. Ik speel graag met echte gamers, maar ik speel ook vaak met familieleden/vriendin.. Dan is een luchtige game ook prima...\
Ik ben ook nog een beetje zoekende naar wat ik leuk vind. Ik geniet bijvoorbeeld erg van Coop spellen. Maar Manilla of Camel Up kan ik ook wel waarderen... Binnenkort ga ik de Kathedraal proberen, weer een heel ander spel...
Ik ben over het algemeen genomen denk ik wel iets meer een eurogamer dan een ameritrash speler..
The Iced One schreef:Al deze suggesties zijn wel mooi, maar er wordt maar wat in het rondgegooid zonder te vragen naar meer info. Clash of Cultures ziet er idd wel prachtig uit, maar duurt wel 4+ u, heeft de OP daar wel interesse in?
En familiespellen of liever zware strategische spellen? Veel of weinig geluk?
Het is niet erg als je de gangbare terminologie niet kent, maar het zou dan wel fijn zijn als je tenminste open staat voor uitleg over die terminologie.[...]In jouw geval zoek je gewoon euros met mooie componenten en artwork. Daar is niets mis mee
Mij lijkt het niet dat de OP niet openstaat voor de terminologie, maar dat hij probeerde duidelijk te maken wat hij daarmee bedoelt.

En persoonlijk ben ik het niet eens met jouw definitie van 'thematisch' als zijnde de enige juiste. Wat jij daarmee bedoelt zijn spellen waarbij het thema en de beleving het belangrijkste zijn en mechanismen van ondergeschikt belang zijn (amerithrash dus), maar ik vind dat je het woord thematisch ook kan gebruiken voor euro's waarbij het thema en de mechanismen mooi in elkaar verweven zijn en waarbij je tijdens de uitleg de hele tijd kan verwijzen naar het thema omdat het allemaal klopt thematisch gezien.
Er zijn hopen euro's waarbij het thema er gewoon opgeplakt is en dus volledig inwisselbaar met een ander thema, maar er zijn er ook waarbij het allemaal mooi in elkaar verwerkt is.
Afbeelding
The Iced One
Critico

Ik vind persoonlijk 'Piratenbaai' een spel waarbij het thema mooi verweven is in de mechanieken (je kan maar met zoveel kanonnen schieten als je bemanning hebt en extra bemanning levert je niets op als ze geen kanon hebben om te bedienen, als je een papegaai van een legendarische piraat verliest, verlies je ook roem *duh* enz.)
Ziet er prachtig uit, speelt erg leuk (als familiespel weliswaar want de invloed van de dobbelstenen is erg groot) en is thematisch erg sterk en leuk.
Ook Ninjato vind ik zoiets: ziet er mooi uit, leuk thema en het thema is mooi verwerkt.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

The Iced One schreef: En persoonlijk ben ik het niet eens met jouw definitie van 'thematisch' als zijnde de enige juiste. Wat jij daarmee bedoelt zijn spellen waarbij het thema en de beleving het belangrijkste zijn en mechanismen van ondergeschikt belang zijn (amerithrash dus), maar ik vind dat je het woord thematisch ook kan gebruiken voor euro's waarbij het thema en de mechanismen mooi in elkaar verweven zijn en waarbij je tijdens de uitleg de hele tijd kan verwijzen naar het thema omdat het allemaal klopt thematisch gezien.
[...]
Ik zeg dat BGG dit thematische spellen noemt, ik noem het Ameritrash. BGG is de grootste bordspellen website ter wereld, waar bergen met gamers ameritrash titels thematische titels noemen. Thematische bordspellen is 'gewoon' een algemeen aanvaarde term voor Ameritrash bordspellen. Ik noem het Ameritrash, thematisch vind ik OOK verwarrend.

Het enige wat ik wil zeggen, again, is dat OP opzoek is naar thematische euro's.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Mijn advies, probeer een beetje veel verschillende spellen dan uit...

Hier worden genoeg leuke spellen voorgesteld...maar met alle respect.... het ene workerplacement spel is zo in te ruilen voor het andere....
Of je nu in vee doet... (agricola) of in mensen (het dorp) of in verf (fresco)....
Het ene spel is wat lichter/korter dan het andere... en smaken verschillen.

Vandaar mijn advies om bijv ook te kijken naar drafting games, of racen of programmeren (!! geen downtime!!)

Een goede leidraad in deze vind ik BGG stats.
Average game weight: 3 is gemiddeld zwaar voor een veelspeler.. (denk aan El Grande) en zo kun je zien of en hoeveel lichter/zwaarder is dan dit spel.

Persoonlijk vind ik thematiek ook steeds belangrijker.... maar een abstract goed spel... blijft een goed spel!

Maar je zegt bijv dat je van Co-ops houd....
Nou.. dan zijn er echt fantastische (semi-)coops in de handel die thematisch erg goed zijn!
Vaak wel niet in Nederlands... maar of dat erg is?
Afbeelding
The Iced One
Critico

Ruud2009 schreef:Het enige wat ik wil zeggen, again, is dat OP opzoek is naar thematische euro's.
Daar heb je volgens mij wel gelijk.
Wat BGG betreft: in de lijst met Thematische spellen staan ook Pandemie, The legacy: testament of duke de crecy), K2 en Ninjato in de top 100 en dat zijn toch beduidend geen Ameritrash spellen. Maar een onderscheid tussen thematische euro's en ameritrash is wel terecht denk ik.
SPELHAMELS BEERSE:

Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

The Iced One schreef:Thematische spellen staan ook Pandemie, The legacy: testament of duke de crecy), K2 en Ninjato in de top 100 en dat zijn toch beduidend geen Ameritrash spellen.
Mensen mogen zelf aangeven wat door BGG onder die categorieën gezien wordt. Helaas is dat niet altijd correct. Dit komt ook doordat "Thematisch" zoals BGG gebruikt helaas multi-interpretabel is zoals ook onze OP laat zien.

Ben het inderdaad met je eens wat betreft Pandemic, dat valt eigenlijk niet onder Ameritrash. Al vind ik veel coops wel meer in het "thematische"/'Ameritrash' genre passen dan in veel andere.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

denk ook eens aan het dorp..

leuk gemaakt!
Gemaskerde Muchacho
Garnaal

Klopt.. Ik ben nog een beetje zoekende.. Pandemic speel ik op dit moment erg veel..
Semi-coop lijkt me niet echt leuk, aangezien je dan toch weer tegen elkaar speelt en dus nooit goed kan samenwerken..

Maar er zitten al hele goede tips tussen.. Dus ik kan er zeker wat mee.. Het geeft stof tot nadenken.
EEMBC/Bongo schreef:Mijn advies, probeer een beetje veel verschillende spellen dan uit...

Hier worden genoeg leuke spellen voorgesteld...maar met alle respect.... het ene workerplacement spel is zo in te ruilen voor het andere....
Of je nu in vee doet... (agricola) of in mensen (het dorp) of in verf (fresco)....
Het ene spel is wat lichter/korter dan het andere... en smaken verschillen.

Vandaar mijn advies om bijv ook te kijken naar drafting games, of racen of programmeren (!! geen downtime!!)

Een goede leidraad in deze vind ik BGG stats.
Average game weight: 3 is gemiddeld zwaar voor een veelspeler.. (denk aan El Grande) en zo kun je zien of en hoeveel lichter/zwaarder is dan dit spel.

Persoonlijk vind ik thematiek ook steeds belangrijker.... maar een abstract goed spel... blijft een goed spel!

Maar je zegt bijv dat je van Co-ops houd....
Nou.. dan zijn er echt fantastische (semi-)coops in de handel die thematisch erg goed zijn!
Vaak wel niet in Nederlands... maar of dat erg is?
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

schemerzwerver schreef:denk ook eens aan het dorp..

leuk gemaakt!
EEMBC/Bongo schreef: Het Dorp kun je beter in de brandhaard gooien en valt in mijn ogen als thematisch en grafisch gezien ook door de mand.... beetje houten blokjes in verschillende kleuren verzamelen....
Ik val in herhaling
Afbeelding
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

Allee,

Zalig thema, mannekes die ouder worden, sterven... Een bord met de mogelijkheden op..

Ok, het zijn houten blokjes en zo, doch, ik vind het leuk, tof om te zien, mooi bord, ...

Zo zie je maar, elk zijn smaak!

Wel duur aanmaakhout! :lolno:
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

schemerzwerver schreef: Wel duur aanmaakhout! :lolno:
Brandt wel lekker..
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
beekiebeekie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: beekiebeekie

Bericht door beekiebeekie »

schemerzwerver schreef:Allee,

Zalig thema, mannekes die ouder worden, sterven... Een bord met de mogelijkheden op..

Ok, het zijn houten blokjes en zo, doch, ik vind het leuk, tof om te zien, mooi bord, ...

Zo zie je maar, elk zijn smaak!

Wel duur aanmaakhout! :lolno:

Mannetjes die sterven....
Houten blokjes....
Aanmaakhout...
Brand lekker.....

Soort crematie.... blijft wel lekker thematisch... :think:
ikspeelmetgroen
Veenboer

Bericht door ikspeelmetgroen »

Als we het nu hebben over thematisch en mooi uitgevoerd en ook nog leuk om te spelen dan denk ik aan 2 piraten spelen
Piratenbaai van days of wonder
Blackfleet van de space cowboys
ik geniet elke keer weer als deze op tafel komen mooi uitgevoerd en zo leuk om te spelen.