Ik maak dat op uit de spelregel: de krachtwaarde (dus de waarde op de kaart(en) die je op dat moment speelt) staat de speler toe om zijn speelstuk via 1 of aangrenzende velden te verplaatsen.( daar verlies je dus eventuele kracht die je over hebt ) Daarna mag hij een nieuwe kaart spelen.Pep95 schreef:Waar haal je dat uit? Ik kan namelijk beide interpretaties uit de tekst halen.helena schreef:De eerste vraag: nee , dat mag niet. Je speelt een kaart voor het vakje waar je op dat moment naar toe gaat, als je een deel van de waarde wilt gebruiken voor een volgend vakje moet dat er dus direkt direkt na komen.Pep95 schreef: Hallo,
Ik had een vraagje over het opdelen van de waardes van kaarten. Ik weet niet of ik het helemaal eerlijk doe namelijk.
Stel ik heb een groene 3 kaart en een gele 1 kaart. De vakjes die ik wil betreden zijn een groene 2, een gele 1, en een groene 1. Kan ik dan de groene 3 opsplitsen en tussendoor nog andere kaarten gebruiken? Of gaat het restant verloren zodra ik een andere kaart speel?
Een andere situatie, ik had twee groene 3 kaarten en een groene 1 kaart. Deze heb ik gebruikt om een groene 1,1,1,2,2 tegel te betreden in die volgorde. Was dat legaal? (Dus 1 power gebruiken van alle drie de kaarten voor de eerste drie tegels, dan de resterende 2 Power van de groene 3 kaarten voor de laatste twee.)
Is dit allemaal volgens de regels?
De tweede vraag: ook dat mag niet. Je moet altijd een kaart spelen waar minimaal de waarde op staat van het vakje waar je naar toe gaat. Voor dat laatste vakje met waarde 2 moet je dus ook een kaart hebben met een waarde 2 ( of hoger)
Namelijk, in de introductie van Fase 1 wordt gezegd "Hij speelt eerst de kaarten die hij voor zijn beweging wil gebruiken." Later, vlak voor het rode Belangrijk kopje in het hoofdstuk "A-Bewegen" wordt gezegd "Een speler mag zijn beweging op elk moment eindigen. In dat geval verliest hij direct de eventuele resterende kracht van de kaart." Dit doet mij denken dat de kaartkracht pas verloren gaat aan het eind van de hele beweging, en dat de krachten in stand blijven gedurende de beweging.
Het enige dat me alleen dan verbaasd is waarom de "direct" in de laatste quote dikgedrukt is, wat niet nodig zou moeten zijn voor mijn interpretatie.
De Zoektocht naar El Dorado: spelregelvragen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
helena
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: De Zoektocht naar El Dorado: spelregelvragen
Labels:
-
RedBull0079
- Joker
Hallo,
Ik speel regelmatig El Dorado met mijn vrouw. We hebben heel vaak een close finish.
Wel vroegen we ons 1 ding af wat er gebeurt met de volgende scenario (dat weten we het ook vast, want we zijn er het samen niet erover eens)
Mijn vrouw is de startspeler, dus zij zet de eerste stappen. Na een paar rondes kwam ik als eerste met beide pionnen op El dorado. Mag mijn vrouw dan nog haar beurt afmaken of juist niet omdat zij starts speler is? Volgens mijn vrouw gaat de laatste ronde dan pas in. Maar volgens mij maakt dat niet uit, omdat ik de slotspeler ben in dit geval.
Wie heeft het juist?
Ik speel regelmatig El Dorado met mijn vrouw. We hebben heel vaak een close finish.
Wel vroegen we ons 1 ding af wat er gebeurt met de volgende scenario (dat weten we het ook vast, want we zijn er het samen niet erover eens)
Mijn vrouw is de startspeler, dus zij zet de eerste stappen. Na een paar rondes kwam ik als eerste met beide pionnen op El dorado. Mag mijn vrouw dan nog haar beurt afmaken of juist niet omdat zij starts speler is? Volgens mijn vrouw gaat de laatste ronde dan pas in. Maar volgens mij maakt dat niet uit, omdat ik de slotspeler ben in dit geval.
Wie heeft het juist?
-
JustFreek
- PIONier
Iedereen krijgt evenveel beurten. Als de tweede speler eerder het eindveld bereikt dan de eerste speler, dan stopt het spel direct daarna. Als de eerste speler als eerste het eindveld bereikt, dan krijgt de tweede speler nog één beurt.RedBull0079 schreef: Hallo,
Wie heeft het juist?
In de spelregels staat namelijk: iedere speler die in de betreffende ronde nog aan de beurt moet komen, mag deze nog uitvoeren. Zodra deze ronde is voltooid, eindigt het spel.