Cubitos: heb je zelf al races samengesteld?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bert_
Website beheerder

Cubitos: heb je zelf al races samengesteld?

Bericht door Bert_ »

We zijn sinds enkele maanden aan de slag met Cubitos.
Voor degenen die het spel niet kennen: je speelt in Cubitos een race met verschillende dobbelstenen, en die krijgen andere eigenschappen afhankelijk van welke race je speelt.
Denk hierbij een Kwakzalvers van Kakelenburg waar dit mechanisme ook in zit (heerlijk voor de herspeelbaarheid!).

Nu hebben we onlangs de allerlaatste race (de grote finale) gespeeld... tijd dus om zelf nieuwe te gaan bedenken!

Ik ben erg benieuwd wie hier al zelf een samenstelling gemaakt heeft?
Hoe ging dat? Had je een focus (bv: werkt goed met 2p)?
Lijkt me erg leuk om dit eens te doen, maar tegelijk ook lastig, omdat het spel valt of staat met hoeveel synergie er te ontdekken valt tussen dobbelstenen.

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Cubitos: heb je zelf al races samengesteld?

Bericht door roubosga »

Ik vind Cubitos een ontzettend leuk racespel.
Maar omdat ik het vaak met spelers speel die het nog nooit eerder hebben gespeeld ben ik nog niet toegekomen aan het creëren van van een eigen race.
Maar ik ben inderdaad wel benieuwd of er mensen zijn die dit al wel hebben gedaan.
Afbeelding
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Wij spelen regelmatig Cubitos. En spelen ook wel eens met zelf samen gestelde kaarten. Soms is het een succes, soms wat minder. We hebben één keer een race gehad die we echt heel leuk vonden. (met 2 spelers, maar weet niet of dat verschil uitmaakt)
Gelukkig was ik toen zo slim om er een foto van te maken, we hebben sindsdien alleen niet nog eens gekeken of het eenmalig leuk was of dat het een gouden combinatie is. Dus bij deze ook aan jullie allen de eer om dat uit te testen:

Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Eén keer hebben we in de club met willekeurige kaarten gespeeld. Dat voelde toen minder goed aan dan een race samengesteld volgens de voorbeelden uit het regelboekje.

Ik denk dat er inderdaad mooie races te creëren zijn, maar ik ga er zelf niet meer aan beginnen. Daarom kijk ik uit naar de positieve ervaringen van andere spelers.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Zo, we hebben intussen een eerste ervaring achter de rug met een semi-random race: de kaartjes waren uitgekozen, maar dan wel heel snel-snel.
De precieze samenstelling weet ik niet meer, die was ook niet erg voor herhaling vatbaar :lol:

Ik raakte - door pech tof slechte keuzes, wie zal het zeggen - vrij snel achterop.
Meestal hoop je dan op een slechte beurt bij je tegenstander, en overheerst het gevoel dat alles nog mogelijk is. Onze eigen samenstelling voelde echter aan als een runaway leader vanaf dat we 1/3 van de race gedaan hadden.

Eén keer spelen is te snel om met zekerheid te oordelen (heel soms zijn de dobbelstenen erg grillig), maar toch. Denk dat we volgende keer meer op de prjizen van dobbels gaan letten: voldoende lage prijzen laten je toe om toch wat te kopen als het maar matig gaat, waar erg rijke spelers wat geremd kunnen worden omdat ze bij goedkope dobbelstenen sneller aan de limiet van max 2 aan te kopen zitten.