Eindejaarslijstjes 2022

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Amethyst141
Regenmaker

Re: Eindejaarslijstjes 2022

Bericht door Amethyst141 »

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.Codenames Duet
2. Equinox
3. Great Plains
4. De uitbreidingen van Railroad Ink
5. Guillotine

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen:
Codenames Duet was een grote hit. Het speelt heerlijk weg met zijn tweeën.

Wat was de leukste beurs van 2022:
Dit jaar ben ik naar geen enkele beurs geweest helaas.

Wat was je leukste speelmoment van 2022:
Eindelijk een keer winnen met Targi :D

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022:
Equinox, de prachtige fabeldieren voegen veel toe aan het spel.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022:
De India/Zwitserland uitbreiding van Ticket to Ride vond ik heel frustrerend spelen. Om de een of andere manier verloor ik elke keer kansloos, wat het spelpleizer er niet beter op maakte.

Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen:
Ik heb wegens omstandigheden iets minder gespeeld dan ik zou hopen, dus niet helemaal. Dit lijkt volgend jaar gelukkig wel weer goed te komen!

Waar verwacht je veel van in 2023:
De nieuwe versie van The Castles of Burgundy zal dan in mijn collectie verschijnen, dat klinkt wel als een spel dat perfect bij ons past. Ik ben benieuwd!
Afbeelding

Labels:
Anneleaf
Grote Dienaar

Bericht door Anneleaf »

Elk jaar vind ik dit weer een leuk topic. Het levert weer een hoop inspiratie op voor spellen die ik eventueel nog zou willen spelen en ik zet voor mezelf op een rij wat nu eigenlijk eruit springt in zo'n jaar.

De conclusie is dat ik naast samen spelen dit jaar ook echt veel solo heb gespeeld. Ik zal dus een solo top 5 van 2022 toevoegen.

Je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Luna capital
2. Grand Austria hotel
3. So clover!
4. Verdant
5. Chronicles of crime 1900

Chronicles of crime 1900, samen puzzelen naar wat er gebeurd is.

Dit jaar geen spellenspektakel voor mij. Drukke beurzen zijn niet aan mij besteed. In plaats daarvan wat nieuwe, veelbelovende spellen aangeschaft om thuis te proberen.

We hebben ontzettend veel gelachen met So clover! Wat een leuke combinaties kunnen daar uit voort komen. Hilarisch.

Verdant (omdat ik Sleeping gods nog niet op tafel heb gekregen)

Flamecraft en Honeybuzz

Ik verwachtte veel van Sleeping gods en wilde Cascadia meer gaan spelen. Dat laatste is gelukt. Sleeping gods staat nog te wachten. Is net niet meer gelukt om mee te starten in 2022.

Dus ik verwacht nog steeds veel van Sleeping gods :D
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar Wingspan Azië, al voelt het meer als het compleet willen maken van het geheel dan dat ik er echt heel hoge verwachtingen van heb.
Ik kijk ook uit naar Sagrada artisans. Een legacy variant hierop vormgeven, hoe zouden ze dat gedaan hebben?

Mijn top 5 solo spellen van 2022:
1. Cantaloop
2. Terraforming Mars: ares expedition
3. Luna Capital
4. Hostage negotiator
5. Hashi

Grootste verrassing van 2022:
Ik heb helemaal niks met Splendor, maar Splendor duel daar kan ik wel van genieten. Het bord met de fiches geeft net even een meer puzzly aspect aan het geheel.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het was een mooi bordspelspellen jaar voor mij dat blijkt wel uit de volgende cijfers:
Potjes: 856
Locaties: 20
Spelers: 106
Spellen: 174 waarvan 66 nieuw

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. It's a wonderful world: Erg leuk spel waarbij je tegelijkertijd speelt als 7 Wonders maar deze is wellicht beter.
2. Cross Clues: Een coöperatief partyspel dat door zijn eenvoud goed is en waarbij je creatief clues moet bedenken.
3. Splendor duel: Gewone Splendor is al goed, maar deze is heerlijk met 2 en voelt toch anders aan.
4. Carcassonne de mist: Leuke coöperatieve versie van Carcassonne. Een van de betere stand alone versies van het spel.
5. Similo: Een simpel coöperatief kaartspelletje kan erg leuk zijn. Er zijn verschillende versies van en tot nu toe vind ik de wilde dieren het leukst.

Specifiek voor 2 personen Splendor duel.

Ik ben naar Zuiderspel en SpellenSpektakel gewest als demoer. Zuiderspel vind ik leuker want is veel gemoedelijker.

Dat zijn er veel maar toch wel de keren als we bij Cross Clues het hele grid om hebben kunnen draaien. Dit was met schoonfamilie tijdens de vakantie in Oostenrijk.

De nieuwe vogels van de Wingspan Asia uitbreiding, maar ook het artwork van It's a wonderful world vind ik prachtig.

It's a wonderful kingdom, voegt niet of nauwelijks wat toe om die speciaal voor 2 personen te hebben tov it's a wonderful world.

Overtroffen zelfs. Met gespeeld dan verwacht en tevens is mijn mensen waar ik regelmatig een spelletje mee kan spelen uitgebreid. Dat laatste is erg fijn! Dit komt mede door de oproepjes die ze hier hebben geplaatst en waarop ik heb gereageerd.

Qua spellen heb ik nog niet echt specifiek iets in het vizier voor 2023 waar ik benieuwd naar ben.
Als ik even veel speel als afgelopen jaar zou ik ook tevreden zijn.
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Top 5:
1. Carnegie
2. Terra Mystica solo uitbreiding
3. Vos in het bos
4. Mombasa
5. Lorenzo il magnifico

Vos in het bos. Het spel gaat al jaren mee op vakantie. Eindelijk kreeg ik het op tafel. Na het eerste spelletje hadden we beiden het gevoel van "is dit het". Daarna kregen we het door hoe het werkt en werden we steeds fanatieker.

Spiel was fantastisch.

Bij de WGG spellendag per ongeluk terecht komen bij het spel Unmatched. Dit sprak mij en mijn medespelers ook niet. Werd het een hele leuke sessie.
Misschien telt het niet mee, maar in een heel klein Frans dorpje het spel Ragusa vinden.

Carnegie. Spel is al fantastisch. Het materiaal van de deluxe versie nodigt uit om te spelen. Ook de indeling van de doos is goed gedaan. Je legt het zo op tafel

Ik ben vooral bezig met al mijn ongespeelde spellen te spelen. Sommige liggen er al jaren en dan merk je dat je smaak veranderd. Aeons End en Marvel Champions stonden in de top 10 van van de top 200 solo spellen. Beiden konden mij totaal niet bekoren.

Mijn ongespeelde spellenstapel wordt langzamerhand kleiner en dat wilde ik graag. Dus ja.

Waar verwacht je veel van in 2023: Skymines. Dit jaar voor het eerst Mombasa gespeeld. Skymines heeft een solo modus en als voornamelijk solo speler, wil ik deze graag aan de collectie toe wil voegen.
Isle of trains: all aboard. Op Spiel een demo gehad. Vond ik erg leuk. Moet nog uitkomen.
We live to survive our paradoxes
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Top 5:
1. The Search for Planet X, lekker samen of in je eentje puzzelen
2. Next Station: London, lekker compact en kort doodelen en puzzelen
3. Dune: Imperium, leuke makkelijk op te pakken workerplacement-deckbuilding combi.
4. Splendor Duel: Splendor voor 2 met leuke toeters en bellen
5. The Guild of Merchant Explorers: Trails of Tucana, Next Station London en Explorers ineen, en dat pakt goed uit.

Als zuiver tweespelerspel: Caper: Europe net iets boven Splendor Duel.
Als meerspelerspel, maar dan met twee: Azul Queen's Garden net iets boven Clever 3 en 4.

Spel 2022: je kan zo makkelijk daar iets uitproberen.

Wat was je leukste speelmoment van 2022:De potjes Kites met ons gezin: hectisch maar hilarisch!

Ik vind Meadow prachtig getekend en zeer sfeervol...

...maar ook tegelijkertijd de grootste tegenvaller voor ons. Gekocht met de verwachting dit tientallen keren samen te gaan spelen, maar na drie potjes weggezet in de kast, we missen een beetje het spel in het sfeerrijke geheel. Ook Viticulture Essential Edition incl. Tuscany vond ik tegenvallen, erg thematisch en sfeervol maar uiteindelijk toch een plomp workerplacementspel dat te lang duurt.

Ja! Net als in de muziek of in series/films is het aanbod breed, rijk, fantasievol en uitdagend.

Waar verwacht je veel van in 2023: Ik kijk uit naar mijn Kickstarters (La Granja, Fit to Print en Shake that City en dan Frosthaven nog, de wachttijd is net zo groot als de doos;))
Verder kijk ik uit naar My Island, de opvolger van My City. Ook naar de uitbreiding voor Terraforming Mars: Ares Expedition. En ik ben erg benieuwd naar de reeds op de markt zijnde spellen Evergreen, Planet Unknown en Mind MGMT!
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Top 5, maar in willekeurige volgorde:
  • Western Empires: Een spel waar je wel een dag voor mag uittrekken, maar die dag vliegt wel voorbij. Ondanks dat tijdens het spel wat fouten zijn gemaakt vloog de tijd voorbij.
  • Scout: Op de valreep gespeeld (eerste keer op 31 december in de middag), maar zeer goed bevallen. Snel kaart spel in een compact doosje, maar toch behoorlijke tricky.
  • Tiletum: Uit de T-reeks. Zeer goed bevallen. slecht met 12 hoofdacties ga je toch behoorlijk wat opbouwen, maar toch kun je niet alles.
  • Corrosion: Je bent aan het opbouwen alleen begint de boel te roesten. Kun je grondstoffen en personeel zo gepland krijgen dat de boel niet volledig vastroest?
  • Brazil: Imperial: Je eigen rijk opbouwen, hopende dat andere je grondstoffen niet komen stelen. Ook al is het zeker geen spel met hoog conflict gehalte. Het is meer dreigen.
Spelen met 2 spelers is niet zo mijn ding. Zover ik weet heb ik vorig jaar geen enkele keer een 2 speler spel gedaan. Spellen speel ik voor de gezelligheid en dan geldt toch echt met meer is het toch gezelliger.

Dit jaar naar Zuiderspel en naar Spel geweest. Deze keer kies ik voor Zuiderspel. Spel is zeker niet tegengevallen, maar had zeker dit jaar toch wat minpuntjes door het lastige parkeren en het veel te drukke horeca gedeelte. Op Zuiderspel gaat het toch wat vlotter allemaal.

Een hele dag onder dompelen om je rijk op te bouwen. Met een grote groep spelers bezig zijn. Eerst fijn handelen en daarna steden van je handelspartner vernietigen. De tijd vergeten tijdens het spelen. Dan toch maar de pizzakoerier laten komen na normale etenstijd. Kortom: Western Empires heeft een onvergetelijke indruk achter gelaten.

Ik ga hier voor Tiletum: Grafisch past het perfect in de periode dat het spel zich afspeelt. De componenten zijn van zeer goede kwaliteit. De symbolen van het spel zijn duidelijk, maar blijven goed passen binnen het artwork.

Er is dit jaar geen enkel spel voorbij gekomen, waarvan ik zeg "Deze nooit meer". Dus kan ik niet zeggen dat er kwa spellen een grote tegenvaller is geweest. Wat wel een grote tegenvaller is dat ik voortaan "Sea of Strives" mijn meest gespeelde spel is terwijl ik toch echt aan "Texas Showdown" ben gewend :-P

Geen speciale verwachtingen. Dat is net zoiets als goede voornemens waar ik niet aan mee doe. Maar natuurlijk zijn een paar standaard dingen die elke speler wilt niet gelukt:
  • Minder ongespeelde spellen (de stapel is helaas wat gegroeid dit jaar.
  • Meer spellen spelen: Helaas niet gelukt met 121 plays dit jaar, ten opzichte van 126 in 2021 en 129 in 2020.
Er zijn niet echt spellen waar ik naar uit kijk voor komend jaar. Natuurlijk de standaard dingen die ik onder mijn vorig puntje ook al genoemd heb: Meer spelen en die stapel ongespeelde speller kleiner maken. Maar of dat gaat lukken? :-P
Maar belangrijkste waar ik op hoop is dat het eindelijk gaat lukken om een nieuwe clash tussen De Spelhamels en EEMBC te organiseren nadat dit enkele jaren niet is gelukt.
Afbeelding
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Geerius schreef: Maar belangrijkste waar ik op hoop is dat het eindelijk gaat lukken om een nieuwe clash tussen De Spelhamels en EEMBC te organiseren nadat dit enkele jaren niet is gelukt.
Haha, dat is nu eens een goed voornemen :D
Maar nu we geen locatie meer hebben waar we een hele dag terechtkunnen is het langs onze kant wel wat moeilijker geworden om zoiets op poten te zetten... Het is wel te regelen waarschijnlijk op een andere locatie, maar dan moet iemand zich daar wel even achter zetten :wink:

Iets anders: vroeger had ik een manier om een overzicht te krijgen van welke spellen nieuw waren voor mij dit jaar, maar ik vind dat niet meer terug. Ik dacht Friendless' stats op BGG, maar daar gaat dat niet. Hebben jullie dat allemaal manueel uitgezocht of is er toch nog een automatische optie? Of gebruiken jullie Bg stats?
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

Top 5:
1. ark nova
2. splendor duel
3. museum
4. carnegie
5. nine minute kingdom

through the ages

geen beurs bezocht

Na 2 jaar weer een spellentoernooi (face to face) te kunnen spelen.

my fathers work

my fathers work, te veel verhaal in verhouding tot het daadwerkelijke spelen.

Heb geen verwachtingen, enige terugkerende thema is het spelen van de stapel niet gespeelde spellen.

vele leuke spelmiddagen, avonden.

Welke spellen moeten echt vaker op tafel komen?

Hoogspanning, Boomtown
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

Wat een leuke jaarlijkse rubriek is dit. Fijn om al die verschillende lijstjes te zien en met name om de bijgevoegde commentaren te lezen. Waar de één een spel geweldig vindt, is het voor de ander juist een tegenvaller. Persoonlijke smaak is ook in spellenland zeer uiteenlopend.

Je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
1. The Hunger: mooi artwork en leuke twist op deckbuilding (vervuiling van je deck gedurende het spel). Hoeveel risico durf je te nemen? Fun.
2. My City: Wat was het iedere keer stil aan tafel tijdens het spelen. Opperste concentratie tijdens iedere beurt om het beste resultaat uit iedere sessie te halen. Na 24x spelen waren we er op dat moment wel klaar mee, maar toch ben ik inmiddels benieuwd naar My Island.
3. Beer & Bread: Herkenbaar artwork van Michael Menzel. Tof spel, maar lastig om de perfecte balans in kaarten/punten tussen brood en bier te bereiken. Fijne hersenbreker.
4. First Rat: Uniek spelmechanisme voor het verplaatsen van je ratten. We hebben vooral iedere keer weer veel plezier met spelen. Het cartoony artwork draagt daaraan bij.
5. Tenpenny Parks: Geweldig en herkenbaar artwork van Vincent Dutrait. Speelt lekker weg en is lastiger dan je denkt om een mooie score weg te zetten. Voor je het weet zijn de 5 rondes voorbij. Vergt wel wat oefening. Alleen irritant dat wij steeds bomen tekort komen als we met vier spelers spelen.

Wij hebben met name tijdens onze vakantie een aantal keren The Hunger met z’n tweeën gespeeld. Hoe vaker je het speelt, hoe meer je gaat zoeken naar nieuwe strategieën om de score te maximeren. Met als gevolg dat met enige regelmaat er vampieren niet voor het ochtendgloren terug waren in het kasteel.
Het vaakst echter spelen we toch een versie van de klassieker Carcassonne (bvb. Jagers en Verzamelaars of Berg en Dal). Cascadia beschouwen we eigenlijk ook al als een klassieker.

In 2022 heb ik alleen het Spellenspektakel bezocht. In de ochtend ging het nog wel, maar ‘s middags was het weer heel erg druk. Wat mij betreft veel te druk. In 2023 maar eens uitwijken naar Zuiderspel en/of naar Spel.

Het spelen van alle sessies van het legacy spel My City met dezelfde spellengroep was een leuke ervaring.
In zijn algemeenheid zijn onverwachte wendingen tijdens het spelen van spellen altijd weer leuk (soms hilarisch of soms frustrerend) en die zorgen voor weer nieuwe memorabele herinneringen.

The Hunger. Ondanks het donkere thema (vampieren), is het zulk fraai en grappig artwork, dat het lugubere ervan (jagen op en verteren van mensen) naar de achtergrond verdwijnt.

Flamecraft. Ziet er prachtig uit, maar vond het tegenvallen om te spelen. Jammer.
Ook de uitbreiding de Kruidenheksen van de Kwakzalvers van Kakelenburg was helaas niet aan ons besteed. Wij vonden de bonussen van diverse patiënten te sterk ten opzichte van die van andere patiënten. Wat ons betreft onbalans, maar wellicht hebben we het voldoende vaak geprobeerd. ;-)

Afgelopen jaar wat minder vaak met vrienden aan de spellentafel gezeten dan gehoopt. Daarentegen wel veel meer solo gespeeld. Er zijn steeds meer spellen die een - al dan niet officiële - solovariant hebben, dus voldoende mogelijkheden om te spelen.

Er zullen vast weer veel mooie spellen uitkomen in 2023. Voor dit moment heb ik Tokaido Duo, Akropolis, Wolven en My Island op de radar staan. Er zal echter wel meer volgen...
Aangezien ik mijn collectie niet verder wil laten groeien (ik heb spellen om ze te spelen, niet om te verzamelen en stof te laten happen), zullen we ook het komende jaar weer afscheid moeten gaan nemen van spellen als er nieuwe gaan binnenkomen. Keuzes, keuzes, keuzes.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Top 5:
1. Hadara
2. Miyabi
3. Codenames duet
4. Witchstone
5. Paris

Lost seas

Spellenspektakel, verder geen beurzen bezocht.

Arnak en Living Forest

Bunny Kingdom, geen slecht spel en wel vermakelijk, maar ik had er meer van verwacht. Heb het gevoel dat je maar wat aan het doen bent en weinig invloed kan uitoefenen op de uitkomst.

Samen spellen met mijn oudste dochter. Afgelopen jaar regelmatig Genius, Droomhuis, Keer op keer 2, Draftosaurus, Lampionnen van Lanzhou, Herbaceous en Similo gespeeld. Even kijken welke spellen nog meer te doen zijn voor haar leeftijd.

Hopelijk vooral de spellen spelen die we al hebben en minder spellen kopen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Top 5:
1. The 7th Continent (herontdekking in afwachting van The 7th Citadel)
2. Splendor Duel
3. Ohanami
4. Clever 4
5. Carnegie

Splendor Duel! Ik vond Splendor al leuk, maar wat een elegantie is dit. Het hebben van drie verschillende wincondities voegt voor mij echt iets toe, net als bij 7 Wonders Duel. Overigens blijft Android Netrunner mijn beste twee persoonsspel ooit, maar dat was de vraag niet :P.

Helaas geen spellenbeurzen bezocht dit jaar.

Het continue avontuur van The 7th Continent, avond na avond, week na week. Ik had het ooit deels solo gespeeld, jaren terug toen het net uitkwam. Dat was ik op een gegeven moment zat (vooral omdat ik geen solo speler ben), nog voordat ik alles had gespeeld. Het set heb ik toen verkocht, maar onlangs viel toch m’n oog er weer op wegens het feit dat The 7th Citadel (de spin-off) pas eind 2023 wordt verwacht. Een vriend wilde deze keer meedoen met The 7th Continent en zo hebben we samen alle curses gespeeld en geheimen ontrafeld! Het is werkelijk waar een uniek spel en ik kijk nu des te meer uit naar The 7th Citadel :D.

Andor en al zijn uitbreidingen. Ook deze heb ik helemaal (deels opnieuw) doorgespeeld dit jaar. Tegen deel 3 werd het wel wat meer hetzelfde, maar wat hebben we een avonden plezier gehad! Waar de vraag eigenlijk om draaide; het artwork. Dat is fantastisch, Michael Menzel (en Dennis Lohausen) zijn mijn favoriete illustratoren.

Etherfields. De eerste paar potjes lijkt het vet, maar al gauw blijkt het allemaal hetzelfde. Vrij random met telkens een ander soort nietszeggend thema. En dan die slumbers, die zich vaak alweer opruimen voordat je werkelijk iets hebt bereikt. Een saaie grind blijft over… Ondanks de v2.0 regels, welke het wel iets minder slecht maakten dan v1.0.

Een goede tweede en derde tegenvaller waren Destinies en Chronicles of Crime. Ik was al wat huiverig voor het gebruik van apps in bordspellen, maar dit waren echte afknappers. Nauwelijks spel mechanieken, puur QR codes scannen. Destinies had makkelijk met een storybook gekund overigens (net als Sleeping Gods) en was hiermee een betere ervaring geweest, hoewel het qua mechanics nog altijd dun is. Chronicles of Crime was überhaupt oninteressant en flets.

Ik had niet echt een duidelijke verwachting, maar ik speel minstens 2 avonden per week en soms een derde keer, dus ik kom helemaal aan m’n speelmomenten. Daarbij ontdek ik gemiddeld om de week iets nieuws en selecteer ik flink uit om alleen hetgeen te houden wat ik écht goed vind. Tel daar zo nu en dan Netrunner bij op en beter kan niet!

7th Citadel, Sleeping Gods: Distant Skies en Roll Player Adventures. Zo’n campaign game met storybook, progression en interessante keuzes is echt mijn cup of tea. Daarnaast Revive, GWT: Argentina en Clank! Catacombs, weliswaar officieel uitgekomen in 2022 maar nog niet in bezit en nog niet kunnen spelen.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Mijn top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Dorfromantik. Ik ben nog al van de tegellegspellen. Ik kende dit helemaal niet, ook de pc-versie waarop het gebasseerd is niet. Zag het hier toevallig voorbijkomen in een winkeladvertentie en snel besteld. Super leuk spel dat ik voornamelijk solo zal spelen.
2. The Whatnot Cabinet. Ook weer zo'n leuk klein tegelleg/verzamelspelletje. Sloeg ook goed aan bij de wederhelft en dat is dan weer gegarandeerd succes op vakantie.
3. Carcassonne de Mist: Had ik al gezegd dat ik van tegelleg-spellen hou? Net op de valreep aangeschaft en vorige week voor het eerst gespeeld met vrienden. Op lvl 3 gingen we lekker nat en iedereen schreeuwde, "nog een potje".
4. Wild Space: Een leuk set collection spel dat ook solo erg prettig speelt.
5. Fatastic Factories: Vooral de zeer soepele AI maakt van dit spel een heerlijk solospel.

Dat is The Whatnot Cabinet. Samen met mijn wederhelft hebben we deze op vakantie aardig wat gespeelt, en dat ging lekker gelijk op.

Ik ben enkel maar op Zuiderspel geweest, dus....

Dat was vorige week, toen we met vrienden Carcassonne de Mist speelden en na 6 pogingen eindelijk lvl 3 haalden. Het leek wel oudjaarsavond 00:00.

Namiji, Ik hou erg van het kleurrijke maar toch met veel wit. Dat straalt voor mij rust uit dat goed bij het spel past.

Die heb ik niet echt. Over het algemeen heb ik nooit echt hoge verwachtingen van spellen en daardoor kunnen ze ook niet echt zwaar tegenvallen. Natuurlijk waren er wel spellen die ik minder of niet leuk vond. Maar die speel ik dan ook maar 1 keer (bij een ander) en dat was het dan.

Niet helemaal. OP zich wel lekker veel gespeeld. 573 potjes van 302 verschillende spellen, op 13 locaties met 22 verschillende mensen. Maar ik had verwacht op meer beurzen aanwezig te zullen zijn. Helaas is dat er door persoonlijke omstandigheden niet van gekomen.

Op spellengebied heb ik niet echt veel verwachtingen. Er komen nog de nodige Kickstarters aan (hopelijk). Verder begin ik wel steeds meer het solospelen te ontdekken en daar lol in te krijgen. Een leuke actieve FB groep stimuleert me om met challe
nges mee te doen en zo ben ik nu begonnen aan mijn eerste 10x10 ooit. Ik verwacht dat ik die voltooi voor dat het jaar 3/4 om is.

Speciale vermelding:
Wel wil ik nog een speciale vermelding maken voor een spel wat eigenlijk net buiten een aantal lijstjes van me valt.
En dat is Carnegie.
- Super mooi materiaal
- enkel nog maar solo gespeeld maar dat gaat erg soepel.
- eigenlijk iets te zwaar voor mijn smaak maar ik heb er toch erg veel plezier in.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Rober, wij (3 personen) hadden niveau 3 Carcassonne de mist juist in 1x gehaald niveau 4 met 2 personen ook. Niveau 5 en 6 moeten we nog doen trouwens. We merken dat je voornamelijk een beetje geluk moet hebben met de begraafplaatsen. Deze kun je beter niet al te vroeg trekken want ze trekken een extra spookje aan en je bent eerder een mannetje kwijt (wij plaatsen regelmatig een mannetje ergens die toch nauwelijks punten op gaat leveren, maar zodat we hem wel kunnen opofferen zeg maar) Daarnaast de honden slim gebruiken.

Ik was aardig verrast door deze Carcassonne variant, want ze melken het spel behoorlijk uit inmiddels en dit is eindelijk weer eens een goede leuke variant.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Top 5 ontdekkingen voor 2022:
1. Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated: Ik vond regulier Clank! al erg leuk, maar deze legacy variant beleven we helemaal de grootste lol aan. Het blijft leuk om te zien wat voor goeds of slechts er gaat gebeuren als je een contract vervult, en je hebt ook steeds leuke verhaaltechnische keuzes. Het slechtste wat ik hierover kan zeggen is dat het regulier Clank! minder leuk laat lijken.
2. ISS Vanguard: Na het zeer goed bevallen Tainted Grail durfde ik het ook wel aan deze te backen, en zeker geen spijt van gehad! We zijn nog niet heel ver in de campaign, maar elke keer is het een leuk avontuur. Ook de combinatie van planeet verkennen en ship management werkt prima.
3. Carnegie: Het was even wachten voor hij binnen was én gespeeld kon worden, maar het was het waard! Alles grijpt zeer goed in elkaar, en geen gelukselementen maar toch bijna eindeloze variatie. En erg mooi uitgevoerd!
4. Deal with the Devil: In de basis een standaard spel van grondstoffen verzamelen en gebouwen bouwen, maar het mechanisme met de geheime rollen en het geheime handelen maakt het een van de apartste en origineelste spellen die ik de laatste tijd heb gespeeld. De eerste keer doe je waarschijnlijk maar wat, maar met wat ervaring weet je je prijzen beter te zetten en hopelijk ook eens te kunnen raden wie de duivel is!
5. Tiletum: Vooraf was er niet echt iets dat me trok aan dit spel (de eerste gedachte was: er zijn blijkbaar weinig steden over waar nog geen spel van is :P ) maar dit bleek toch erg leuk in elkaar te zitten, met veel keuzes en mogelijkheden om punten te scoren. Wel met drie spelers dan, de partij met vier vond ik niet voor herhaling vatbaar.

Ik vond mijn avondvullende pot Imperial Struggle toch wel erg leuk. De opvolger van Twilight Struggle, maar dan in een (voor mij) wat interessantere setting, en met leuke toevoegingen. Omdat ik vrijwel nooit avondvullend met twee speel was het toch geen blijvertje in mijn collectie, al kwam ik er wel dichtbij hem toch weer te kopen :think:

Zoals elk jaar weer, Spiel! Op de mondkapjes na was het eigenlijk weer als vanouds, en ik ga er toch wel van uit dat die dit jaar niet meer nodig zullen zijn (fingers crossed)!

Ik heb niet een specifiek spelmoment voor ogen als leukste, het succesvol afsluiten van Vanguard missies geeft in elk geval wel steeds een collectief goed gevoel.

Ik zou zeggen Lacrimosa, zowel de doos als het materiaal vind ik erg mooi.

Ik had er geen specifieke verwachtingen bij, maar voor een NSP genomineerd spel vond ik (en mijn drie medespelers) Honey Buzz behoorlijk tegenvallen.

Ik had hoge verwachtingen van ISS Vanguard en hoopte ook weer als vanouds te kunnen spelen, in beide gevallen dus ja!

Als het goed is gaan we over een maandje beginnen met Frosthaven. Gezien hoe goed Gloomhaven bevallen is kan dit bijna niet mis gaan zou ik zeggen.

Dan nog twee algemene 'honorable mentions':
Starship Captains: Qua mechanismen een leuk maar niet uitzonderlijk spel. Voor de Star Trek fan zit het echter vol met referenties en is het zo een leuk feest van herkenning. Zodanig, dat ik me serieus afvraag hoe ze ermee zijn weggekomen zonder licentie!
Twilight Inscription: Het proportionele roll-and-write equivalent van Twilight Imperium: groot (je hebt vier bladen om op te werken) en episch!
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Top 5 ontdekkingen voor 2022:
Afbeelding
Golem is na een aantal keer spelen na Grand Austria Hotel wellicht ons favoriete Luciani spel geworden. De knikkers die bepalen welke actie en hoe krachtig vinden wij een heel leuke twist op bestaande mechanismen.
Afbeelding
Dice Theme Park is voor ons een leuke puzzel hoe met de dobbelstenen zo veel en gunstig mogelijk de attracties te bezoeken.
Afbeelding
Normaal zijn we niet zo van de deckbuilders, maar in Clank gaan we helemaal op en is de eerste deckbuilder in onze collectie die een blijver is.
Afbeelding
Een treinen met aandelen spel dat in een uur speelt met korte beurten vinden wij heerlijk spelen. Kickstarter voor de uitbreidingen van Mini Express konden we dan ook niet weerstaan.
Afbeelding
Naast Nusfjord en Friesche Velden is Hallertau wellicht onze favoriete Uwe. Drie keer gespeeld en nog lang niet op uitgekeken.

In 2022 het leukst met twee personen:
Afbeelding
Ark Nova vinden we met twee geweldig, met meer dan twee duurt het spel voor ons gevoel veel te lang. Voor ons het ideale twee spelersspel.

Voor mij is dat net als vorige jaren Spiel. Vier dagen vol met spellen en geliefde vrienden is een moment om al naar uit te gaan kijken als we op zondag naar huis rijden.

Met dezelfde geliefde vrienden een midweek in een huisje spellen spelen is een ander jaarlijks hoogtepunt van hilarische partyspellen met tranen van het lachen tot brainburners genieten van A tot Z.

Afbeelding
Denk Endless Winter of ik het spel zelf leuk vind ben ik na één keer spelen nog niet helemaal uit. Wellicht beland na een tweede sessie het spel op de verkoopstapel.

Afbeelding
Beer & Bread te veel denken voor een filler en te veel filler voor een brainburner. We hadden veel verwacht van dit spel na filmpje gekeken te hebben. Eenmaal op tafel vonden we de beurten niet intuitief en het spel niet leuk genoeg om de beurten in detail uit te rekenen en door te denken.

Kwa spelvreugde zeker met heel veel leuke mensen aan tafel gezeten en hele leuke spellen gespeeld. Maar de challenge 10x10 en 365 spellen in een jaar niet gehaald. Maar het gaat om de kwaliteit en niet de kwantiteit :D

Een nieuwe 365 challenge en de alfabet challenge aangegaan. Qwa spellen nog geen torenhoge verwachtingen maar al wel een geeklijstje begonnen.

Het 2022 spel wat het beste schaalt met alle spelersaantallen:
Afbeelding
Combi-Nations is nog een spel waar we van genieten en deze hebben we al in diverse bezettingen gespeeld en het maakt voor het spelplezier helemaal niks uit of je met twee of vijf speelt voelt bij alle aantallen als een heel natuurlijke flow van spelen. Heel knap gemaakt spel.