Wat een leuke jaarlijkse rubriek is dit. Fijn om al die verschillende lijstjes te zien en met name om de bijgevoegde commentaren te lezen. Waar de één een spel geweldig vindt, is het voor de ander juist een tegenvaller. Persoonlijke smaak is ook in spellenland zeer uiteenlopend.
Je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
1. The Hunger: mooi artwork en leuke twist op deckbuilding (vervuiling van je deck gedurende het spel). Hoeveel risico durf je te nemen? Fun.
2. My City: Wat was het iedere keer stil aan tafel tijdens het spelen. Opperste concentratie tijdens iedere beurt om het beste resultaat uit iedere sessie te halen. Na 24x spelen waren we er op dat moment wel klaar mee, maar toch ben ik inmiddels benieuwd naar My Island.
3. Beer & Bread: Herkenbaar artwork van Michael Menzel. Tof spel, maar lastig om de perfecte balans in kaarten/punten tussen brood en bier te bereiken. Fijne hersenbreker.
4. First Rat: Uniek spelmechanisme voor het verplaatsen van je ratten. We hebben vooral iedere keer weer veel plezier met spelen. Het cartoony artwork draagt daaraan bij.
5. Tenpenny Parks: Geweldig en herkenbaar artwork van Vincent Dutrait. Speelt lekker weg en is lastiger dan je denkt om een mooie score weg te zetten. Voor je het weet zijn de 5 rondes voorbij. Vergt wel wat oefening. Alleen irritant dat wij steeds bomen tekort komen als we met vier spelers spelen.
Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen:
Wij hebben met name tijdens onze vakantie een aantal keren The Hunger met z’n tweeën gespeeld. Hoe vaker je het speelt, hoe meer je gaat zoeken naar nieuwe strategieën om de score te maximeren. Met als gevolg dat met enige regelmaat er vampieren niet voor het ochtendgloren terug waren in het kasteel.
Het vaakst echter spelen we toch een versie van de klassieker Carcassonne (bvb. Jagers en Verzamelaars of Berg en Dal). Cascadia beschouwen we eigenlijk ook al als een klassieker.
Wat was de leukste beurs van 2022:
In 2022 heb ik alleen het Spellenspektakel bezocht. In de ochtend ging het nog wel, maar ‘s middags was het weer heel erg druk. Wat mij betreft veel te druk. In 2023 maar eens uitwijken naar Zuiderspel en/of naar Spel.
Wat was je leukste speelmoment van 2022:
Het spelen van alle sessies van het legacy spel My City met dezelfde spellengroep was een leuke ervaring.
In zijn algemeenheid zijn onverwachte wendingen tijdens het spelen van spellen altijd weer leuk (soms hilarisch of soms frustrerend) en die zorgen voor weer nieuwe memorabele herinneringen.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022:
The Hunger. Ondanks het donkere thema (vampieren), is het zulk fraai en grappig artwork, dat het lugubere ervan (jagen op en verteren van mensen) naar de achtergrond verdwijnt.
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022:
Flamecraft. Ziet er prachtig uit, maar vond het tegenvallen om te spelen. Jammer.
Ook de uitbreiding de Kruidenheksen van de Kwakzalvers van Kakelenburg was helaas niet aan ons besteed. Wij vonden de bonussen van diverse patiënten te sterk ten opzichte van die van andere patiënten. Wat ons betreft onbalans, maar wellicht hebben we het voldoende vaak geprobeerd.
Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen:
Afgelopen jaar wat minder vaak met vrienden aan de spellentafel gezeten dan gehoopt. Daarentegen wel veel meer solo gespeeld. Er zijn steeds meer spellen die een - al dan niet officiële - solovariant hebben, dus voldoende mogelijkheden om te spelen.
Waar verwacht je veel van in 2023:
Er zullen vast weer veel mooie spellen uitkomen in 2023. Voor dit moment heb ik Tokaido Duo, Akropolis, Wolven en My Island op de radar staan. Er zal echter wel meer volgen...
Aangezien ik mijn collectie niet verder wil laten groeien (ik heb spellen om ze te spelen, niet om te verzamelen en stof te laten happen), zullen we ook het komende jaar weer afscheid moeten gaan nemen van spellen als er nieuwe gaan binnenkomen. Keuzes, keuzes, keuzes.