Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?
Sommige mensen hebben genoeg aan een bordspel of 100, sommige nog niet aan 2000. Hoe groot is jouw collectie en heb je voor jezelf bepaalde regels wat betreft de hoeveelheid spellen die je in je collectie wilt hebben?
Zelf is het voor mij makkelijk, ik wil niet over de 100 (basegame) bordspellen. Ik woon niet al te groot en heb geen plek voor —en geen interesse in— honderden dozen die niet op tafel komen. Ik lig wel firmly aan het Fantasy Flight expansion infuus. Heb naast de regel dat ik niet meer dan 100 bordspellen wil hebben, de regel dat het in principe allemaal in mijn kast moet kunnen.
Op dit moment heb ik 93 bordspellen, waarvan ik er 14 nog niet gespeeld heb en 161 expansions. Dit zijn ook single-ship X-wing expansions, losse kaarten etc.
Hoe doen jullie dit?
Zelf is het voor mij makkelijk, ik wil niet over de 100 (basegame) bordspellen. Ik woon niet al te groot en heb geen plek voor —en geen interesse in— honderden dozen die niet op tafel komen. Ik lig wel firmly aan het Fantasy Flight expansion infuus. Heb naast de regel dat ik niet meer dan 100 bordspellen wil hebben, de regel dat het in principe allemaal in mijn kast moet kunnen.
Op dit moment heb ik 93 bordspellen, waarvan ik er 14 nog niet gespeeld heb en 161 expansions. Dit zijn ook single-ship X-wing expansions, losse kaarten etc.
Hoe doen jullie dit?
Laatst gewijzigd door Bart op ma 02 aug 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: beide draadjes samengevoegd
Reden: beide draadjes samengevoegd
Laatste 10 gespeeld:

Labels:
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Re: Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?
Ik heb mezelf geen harde limiet gegeven en dat wil ik ook niet. Het loopt zoals het loopt.
Maar uiteraard heb ik ook een beperkt budget en wil ik ook niet dat de spellen letterlijk in de weg staan, en bovenal vind ik het zonde om spellen te kopen of bewaren die ik toch niet (meer) speel. Dus de laatste jaren hebben iets meer spellen mijn huis verlaten dan dat er in gekomen zijn en is de collectie al een tijdje net boven de 200 stuks blijven hangen (waarvan 170 basisspellen en 40 uitbreidingen volgens BGG).
Eigenlijk wil ik die collectie nog wel wat verder terugbrengen, maar voor sommige oude spellen kan ik gewoon geen geinteresseerden vinden dus dat zal wel een tijdje duren. Gelukkig heb ik een ruime zolder en geen noodzaak om daar een werkkamer of kinderkamer in te richten.
Ik verwacht en hoop dat de omvang van mijn collectie de komende jaren ongeveer op hetzelfde niveau blijft.
Maar uiteraard heb ik ook een beperkt budget en wil ik ook niet dat de spellen letterlijk in de weg staan, en bovenal vind ik het zonde om spellen te kopen of bewaren die ik toch niet (meer) speel. Dus de laatste jaren hebben iets meer spellen mijn huis verlaten dan dat er in gekomen zijn en is de collectie al een tijdje net boven de 200 stuks blijven hangen (waarvan 170 basisspellen en 40 uitbreidingen volgens BGG).
Eigenlijk wil ik die collectie nog wel wat verder terugbrengen, maar voor sommige oude spellen kan ik gewoon geen geinteresseerden vinden dus dat zal wel een tijdje duren. Gelukkig heb ik een ruime zolder en geen noodzaak om daar een werkkamer of kinderkamer in te richten.
Ik verwacht en hoop dat de omvang van mijn collectie de komende jaren ongeveer op hetzelfde niveau blijft.
-
DeKerstman
- El Capitan
Ik heb ook geen harde limiet, heb nu 132 spellen en slechts enkele uitbreidingen. Hierbij zitten ook wat kinderspellen die de komende jaren vanzelf de collectie verlaten en wat "gouwe ouwe" titels, waar ik nog geen afscheid van wil nemen. Toen ik in 2013 begon, kocht ik veel zonder me er goed in te verdiepen, het afgelopen jaar heb ik flink uitgedund en bijna 100 titels verkocht/weggegeven.
Over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn huidige collectie, maar wil nog wel eea verversen/vervangen. Alles past (bijna) in één boekenkast, dus dat is de fysieke limiet die ik mezelf heb opgelegd. Het zou mooi zijn als ik t.z.t. op ca 100 titels uitkom, ik denk wel dat dat haalbaar is. Dat vind ik een mooi aantal, want dan weet ik zeker dat ik alles wel zal spelen.
Over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn huidige collectie, maar wil nog wel eea verversen/vervangen. Alles past (bijna) in één boekenkast, dus dat is de fysieke limiet die ik mezelf heb opgelegd. Het zou mooi zijn als ik t.z.t. op ca 100 titels uitkom, ik denk wel dat dat haalbaar is. Dat vind ik een mooi aantal, want dan weet ik zeker dat ik alles wel zal spelen.
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Ik probeer mijn collectie ook steeds rond de 200 spellen te houden tegenwoordig, die passen allemaal nog netjes in de kast en weet ik zo van buiten staan. Bijkomend voordeel is dat dat er niet teveel zijn om nog regelmatig te spelen. Als lid van een spellenclub neem ik ook altijd een aantal spellen mee naar onze spellenavonden en daar heb ik toch ook graag wat afwisseling in.
Enige nadeel is dat ik nogal graag nieuwe spellen speel en koop en dus verkoop ik toch ook regelmatig enkele spellen om mijn totaal zeker niet te ver over 200 te krijgen.
Ook goede titels mogen gerust mijn collectie verlaten als ik merk dat ze toch niet genoeg gespeeld worden.
Verzamelaar kan je me zeker niet noemen want spellen kopen om een reeks te vervolledigen vind ik nutteloos. Dus hier geen volledige Alea-reeks of Master-print reeks in huis. Wel enkel de spellen van bv die reeksen die hier regelmatig op tafel komen.
Enige nadeel is dat ik nogal graag nieuwe spellen speel en koop en dus verkoop ik toch ook regelmatig enkele spellen om mijn totaal zeker niet te ver over 200 te krijgen.
Ook goede titels mogen gerust mijn collectie verlaten als ik merk dat ze toch niet genoeg gespeeld worden.
Verzamelaar kan je me zeker niet noemen want spellen kopen om een reeks te vervolledigen vind ik nutteloos. Dus hier geen volledige Alea-reeks of Master-print reeks in huis. Wel enkel de spellen van bv die reeksen die hier regelmatig op tafel komen.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
roubosga
- El Capitan
Ik ben nog geen jaar bezig en heb volgens BGG 126 spellen (incl. expansions).
Er is nog ruimte zat in mijn kasten dus voorlopig ga ik nog even door.
Ik koop alleen spellen die me leuk lijken. Ik wil een spel eerst hebben gespeeld of hebben gezien bij Rahdo.
Eén spel per maand wil ik aanschaffen, maar je weet hoe het gaat: dan zie je plots een leuke aanbieding terwijl je net het maandelijkse spel hebt aangeschaft...
Maar ik probeer me hier zo veel mogelijk aan te houden. (wat niet blijkt uit 12 maanden vs. 126 spellen natuurlijk)
Dus ooit als mijn kasten vol zijn ga ik wel eens kijken wat ik moet gaan doen.
Ik ben een echte verzamelaar, dus ik vermoed dat ik straks moeilijk afstand zal kunnen doen van spellen.
Er is nog ruimte zat in mijn kasten dus voorlopig ga ik nog even door.
Ik koop alleen spellen die me leuk lijken. Ik wil een spel eerst hebben gespeeld of hebben gezien bij Rahdo.
Eén spel per maand wil ik aanschaffen, maar je weet hoe het gaat: dan zie je plots een leuke aanbieding terwijl je net het maandelijkse spel hebt aangeschaft...
Maar ik probeer me hier zo veel mogelijk aan te houden. (wat niet blijkt uit 12 maanden vs. 126 spellen natuurlijk)
Dus ooit als mijn kasten vol zijn ga ik wel eens kijken wat ik moet gaan doen.
Ik ben een echte verzamelaar, dus ik vermoed dat ik straks moeilijk afstand zal kunnen doen van spellen.
-
roubosga
- El Capitan
Maar het staat wel fraai in de kast zo'n reeks.dirk schreef:Dus hier geen volledige Alea-reeks of Master-print reeks in huis. Wel enkel de spellen van bv die reeksen die hier regelmatig op tafel komen.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
346 spellen waarvan 95 uitbreidingen.
Criteria? Zo lang het nog in huis past, mag het erbij.
Criteria? Zo lang het nog in huis past, mag het erbij.

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
BaSL schreef:Criteria? Zo lang het nog in huis past, mag het erbij.
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Dat is nu juist de reden dat ik dat niet wil : het staat mooi in de kast.roubosga schreef:Maar het staat wel fraai in de kast zo'n reeks.dirk schreef:Dus hier geen volledige Alea-reeks of Master-print reeks in huis. Wel enkel de spellen van bv die reeksen die hier regelmatig op tafel komen.
Ik heb liever dat mijn spellen mooi op tafel liggen omringd met lekkere versnaperingen én met een gezellige spelersgroep erbij
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Ik leg mezelf geen beperkingen op. Voorlopig liggen al mijn spellen en uitbreidingen op de spellenkamer, maar als dat in de toekomst eventueel niet meer past, dan verzin ik wel een oplossing.
Mijn collectie breidt zich een stuk langzamer uit dan voorheen, dus ik heb geen idee of de spellenkamer überhaupt een keer vol komt. Volgens boardgamegeek bevat mijn collectie op dit moment 866 items, waarvan 220 uitbreidingen. In werkelijkheid zijn het er wat meer omdat solitaire spellen zoals Rush Hour niet op boardgamegeek mogen.
Mijn collectie breidt zich een stuk langzamer uit dan voorheen, dus ik heb geen idee of de spellenkamer überhaupt een keer vol komt. Volgens boardgamegeek bevat mijn collectie op dit moment 866 items, waarvan 220 uitbreidingen. In werkelijkheid zijn het er wat meer omdat solitaire spellen zoals Rush Hour niet op boardgamegeek mogen.
-
rober
- Standaard moderator
Erwin schreef:BaSL schreef:Criteria? Zo lang het nog in huis past, mag het erbij.
730 basisspellen en 278 uitbreidingen
Maar omdat ik het sterke vermoeden heb dat er in oktober weer een flinke lading aankomt, ben ik maar alvast begonnen met plaatsmaken. De kasten zijn namelijk best vol.
All is fair in love, war and Carcassonne

-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Mijn collectie omvat nu 125 spellen inclusief expansions. Zelf kijk ik altijd eerst de nodige filmpjes alvorens tot aanschaf over te gaan. Naast thema en daarbij passende mechanismen moet een spel ook met 2 personen te spelen zijn. Enkele uitzonderingen (heilige gralen voor thematisch georiënteerde en eye-candy sluts) daar gelaten, zoals TI3.
Wat ik merk, is dat ik eens in de zo veel maanden weer even door e spellenkast ga en kijk welke spellen gewoon niet op tafel zijn gekomen. Dan maak ik ook de inschatting hoe groot ik de kans acht dat ze nog op tafel komen gezien de andere spellen in de collectie. En dan verkoop ik weer wat. Wat ik zie gebeuren, is dat ameritrash en thematische euros zoals Archipelago hoogtij vieren terwijl de drogere euros steeds meer het veld moeten ruimen.
Ik ben gezegend met een spellenkamer met kastenwand (Ikea expedit blijft fantastisch) dus ben nog niet op het punt aanbeland dat ik MOET schiften. Al moet ik zeggen dat met het aantal gebackte kickstarters en mijn eerste keer Essen dit jaar ik best eens op dat punt zou kunnen aanbelanden dit jaar
Wat ik merk, is dat ik eens in de zo veel maanden weer even door e spellenkast ga en kijk welke spellen gewoon niet op tafel zijn gekomen. Dan maak ik ook de inschatting hoe groot ik de kans acht dat ze nog op tafel komen gezien de andere spellen in de collectie. En dan verkoop ik weer wat. Wat ik zie gebeuren, is dat ameritrash en thematische euros zoals Archipelago hoogtij vieren terwijl de drogere euros steeds meer het veld moeten ruimen.
Ik ben gezegend met een spellenkamer met kastenwand (Ikea expedit blijft fantastisch) dus ben nog niet op het punt aanbeland dat ik MOET schiften. Al moet ik zeggen dat met het aantal gebackte kickstarters en mijn eerste keer Essen dit jaar ik best eens op dat punt zou kunnen aanbelanden dit jaar
-
JoPo
- Veenboer
Ik heb er ca. 75 en dat aantal probeer ik te behouden. Ik koop regelmatig een nieuw spel en raak er ook regelmatig een paar kwijt via verkoop, ruil of ik geef weg. Mijn criterium: ik moet het binnen een jaar tijd een of meerdere malen willen spelen. Of dat ook lukt is een tweede...
Als ik niet kan voldoen aan dat criterium, dan zijn er ongetwijfeld meer dan genoeg mensen die van mijn spel kunnen genieten.
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
wennepen schreef:thematisch georiënteerde en eye-candy sluts
Laatste 10 gespeeld:

-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
You know exactly what I mean RuudRuud2009 schreef:wennepen schreef:thematisch georiënteerde en eye-candy sluts?