Ik deed mijn eerste Kickstarter-belofte en ik weet niet of ik er nog een zal doen.
Het ging om het spel "red outpost":
Men beloofde veel exclusieve extra's, en het spel in je huis lang voor de winkels het zouden hebben.
Het spel werd ergens in juni beloofd, maar we zijn nu eind oktober en ik verwacht het spel ergens begin november. Dat corona roet in het eten gooide neem ik de ontwikkelaar niet kwalijk natuurlijk, maar er zijn toch wel enkele gekke dingen. De distributeur in Griekenland waar de spellen voor het Europese continent begin deze week zijn aangekomen uit China, verzend bijvoorbeeld eerst aan handelaars, en pas daarna aan de kickstarter-backers.
Ik merk dat een plaatselijke winkel het spel eind deze maand al te koop aanbiedt; voor een prijs (inclusief verzending) van 44 euro. Ik heb (inclusief verzendkosten) 41,5 euro betaald , dus ik krijg ongeveer 2,5 euro in mijn voordeel. In Duitsland (voor mij een klein uitstapje over de grens) wordt het spel al in de winkels verkocht, voor lagere prijzen dan in mijn plaatselijke winkel.
Ik bestelde ook "sleeves" voor de kaarten voor maar één dollar, dus nog geen euro, (wat wel een leuk gebaar was van de ontwikkelaars), dus ik bespaarde daar nog eens ongeveer 1,5 euro. Aan de andere kant heb ik al opmerkingen gelezen van mensen uit andere werelddelen waar het spel wel al is aangekomen dat de sleeves de verkeerde maat hebben (te lang) ...
Dus dat is 5 euro die ik heb gewonnen (afhankelijk van de winkel die ik kies, kan het zelfs minder zijn dan 5 euro). Aan de andere kant, ik heb reeds lang geleden al betaald en de game wordt inmiddels verkocht via de reguliere detailhandel, terwijl ik nog steeds op mijn exemplaar wacht.
Ik weet niet zeker of ik vind dat 5 euro dat waard is.
De Kickstarter extra's zijn leuk, maar deze "deluxe" versies zijn momenteel ook te koop in de handel, en dus niet echt "exclusief". Ik krijg wel een goed gevoel dat ik op de een of andere kleine manier heb geholpen om een spel op de markt te krijgen, maar 'goed doen' is niet mijn belangrijkste motivatie om een spel te kopen / ondersteunen. Een spel krijgen dat ik leuk vind met iets extra's (en liefst voor het wordt verkocht in winkels) is dat echter wel.
Vinden jullie dat ik een "goede deal" heb? Hebben jullie gelijkaardige ervaringen met kickstarter?