Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Peter Hein schreef:
Wat me aan sterke spelers op BGA opvalt is dat ze met alle drie de manieren winnen, maar gemeen hebben dat ze zwaar inzetten op de loopactie. Niet zelden eindigen ze met bijna alle startfiches van de andere spelers.
Dat is mijn ervaring ook.
Ik denk eigenlijk dat elk spel op BGA kapot gespeeld kan worden door diehard gamers. Zeker ook Living Forest. Maar dat je met alle starttegels van de andere spelers eindigt, zegt meer over die andere spelers dan over de winnaar.
Anyway, niet elk spel hoeft leuk te zijn met alle spelersaantallen. Living Forest vind ik echt een spel voor drie of vier spelers. De potjes met drie zijn hier eigenlijk altijd spannend op drie fronten. Gisteren bijvoorbeeld was een fenomenaal gaaf en snel potje. De starttegels gingen een paar keer heen en weer, ook in de laatste ronde nog. Mijn zoon eindigde met 13 lotussen, mijn vrouw met 12 bomen en ikzelf met 13 vuurtjes. Leuk detail: ik deed het met mijn startkaarten en heb geen kaart gekocht. Eindscore werd 27-25-25 in het voordeel van de lotussen. Dat is een aanbeveling voor het spel, toch?
Peter Hein schreef:
Vuurtjes doven lukt alleen als er de vorige beurt (veel) kaarten zijn gekocht. Is het in een spel met twee spelers dan niet beter om geen kaarten te kopen als je zelf startspeler bent? Als beide spelers alleen kaarten kopen als de andere startspeler is blus je dan afwisselend vuurtjes en zou dat in balans moeten zijn. En dan wint weer de speler die het slimst kaarten koopt en andere acties uitvoert…
Een vuurtje doven kan ook als er geen kaarten zijn gespeeld in de vorige ronde. Volgens de spelregels leg je aan het begin van de ronde een vuurtje van 2 punten als er geen vuurtegels meer in de geestenkring liggen. Er ligt dus altijd iets aan het begin van de ronde.
Vandaag weer twee potjes gespeeld met 2 spelers en ik heb 1 keer met bomen gewonnen en de tweede keer haalde ik 12 vuurtjes en mijn wederhelft 12 bomen in dezelfde ronde . Alles bij elkaar opgeteld toch nog gewonnen met 1 punt verschil. Wij blijven hem nog leuk vinden
Peter Hein schreef:
Vuurtjes doven lukt alleen als er de vorige beurt (veel) kaarten zijn gekocht. Is het in een spel met twee spelers dan niet beter om geen kaarten te kopen als je zelf startspeler bent? Als beide spelers alleen kaarten kopen als de andere startspeler is blus je dan afwisselend vuurtjes en zou dat in balans moeten zijn. En dan wint weer de speler die het slimst kaarten koopt en andere acties uitvoert…
Een vuurtje doven kan ook als er geen kaarten zijn gespeeld in de vorige ronde. Volgens de spelregels leg je aan het begin van de ronde een vuurtje van 2 punten als er geen vuurtegels meer in de geestenkring liggen. Er ligt dus altijd iets aan het begin van de ronde.
Vandaag weer twee potjes gespeeld met 2 spelers en ik heb 1 keer met bomen gewonnen en de tweede keer haalde ik 12 vuurtjes en mijn wederhelft 12 bomen in dezelfde ronde . Alles bij elkaar opgeteld toch nog gewonnen met 1 punt verschil. Wij blijven hem nog leuk vinden
Intussen is het lichte overwicht van vuurtjes voor 2 (die niet zo storend is als je het allebei weet) eruit met de Kodama uitbreiding. Die speelt erg goed met twee. Was het eerst vuurtjes, soms bomen en eigenlijk nooit lotussen, nu kun je heel goed voor lotussen gaan. Kodama maakt vooral de eindfase spannend. Bijna de winst binnenhalen maar dan toch geremd worden omdat je winconditie ineens van 13 naar 15 gaat bijvoorbeeld. Of nog ingehaald worden omdat je medespeler 4 in plaats van 2 acties heeft. Superleuk.
We hebben er nu nog geen behoefte aan maar misschien ga ik deze uitbreiding een keer overwegen. Normaal gesproken ben ik niet zo van de uitbreidingen ( ik koop liever een nieuw spel) maar wie weet