Steampunk Rally en Baseball Highlights: 2045

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Beide spellen trekken mijn aandacht, iemand al spelervaring hiermee?

Labels:
JelmerB
Caballero

Re: Steampunk Rally en Baseball Highlights: 2045

Bericht door JelmerB »

Steampunk Rally nu 1 keer gespeeld, als zeer positief ervaren. Het is erg leuk om druk met je voertuig bezig te zijn, om een engine te bouwen waarin je dobbelstenen kan genereren, gebruiken, en ook weer van je kaarten weg kan spelen zodat je de beurt erna ook weer dobbelstenen kwijt kan. Hierbij kijk je met een schuin oog naar de racetrack en wat je tegenstanders doen. Met veel spelers te spelen, dat is ook wel een plus.
AlliantieAJ
Burgemeester

Dat klinkt al goed ...

met hoeveel heb je het gespeeld? Het is misschien moeilijk in te schatten hoe het met minder spelers speelt? Ik speel doorgaans maar met 3 of 4 spelers en daarom weet ik niet goed of ik dit spel wel moet kopen ... al trekt het zo hard aan :)
JelmerB
Caballero

Bericht door JelmerB »

In eerste instantie gespeeld met 3
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Wij hebben Steampunk Rally gespeeld met 5.

In de spelregels staat dat je alles simultaan moet doen, en dat is met 5 (of meer) ook zeker aan te raden anders duurt het spel te lang. In het begin doe je het racen nog om de beurt om iedereen bekend te maken met het mechanisme, maar na 1 a 2 rondjes kun je simultaan spelen. Daarna was wel de opmerking van de medespelers dat ze dan de interactie missen. Je kunt niet meekijken bij iemand hoe hij zijn uitvinding laat draaien. De interactie moet dan komen van het draften (welke machineonderdelen gun ik mijn buurman zeker niet) in de eerste fase van een ronde en het gebruik van de boost-kaarten.

Nu is er bij veel (euro)spellen vaak een gemis aan interactie, alleen valt het nu meer op omdat alles simultaan gebeurt. Ik vind dat wel geinig, iedereen is druk aan het dobbelen/plaatsen/je personage vooruit aan het zetten op de racetrack en als de stofwolken zijn gedaald zie je waar iedereen staat op het parcour. (Je moet er wel van uit gaan dat iedereen wel eerlijk speelt natuurlijk.) Waarna je in de damage-fase nog het leedvermaak hebt van welke onderdelen van je machine je gaat afstaan :D

Bij een speleraantal van 2 of 3 kun je je uitvinding wel om de beurt laten draaien en meekijken bij een ander. Bij meer spelers moet je toch voor het simultaan spelen gaan. Het gevolg hiervan is wel dat de speelduur niet enorm toeneemt met meerdere spelers. Ik denk dat het spel zich dan ook met alle speleraantallen goed laat spelen. Met meer dan 3 spelers is het dan wel fijn als iedereen het spel al kent.

Het spel zelf vind ik heel interessant: hoe maak ik een zo goed mogelijke machine van de gegeven mogelijkheden (de draftfase), wanneer neem ik grondstoffen (dobbelstenen en tandwielen; ook de draftfase), welke motoronderdelen maak ik vrij voor de nieuwe grondstoffen (ventfase) en hoe kom ik zo snel maar ook zo goed mogelijk bij de finish, de racefase. En welke onderdelen verlies ik in de damagefase. Thematisch heel goed in elkaar.

Maar zoals gezegd, er is weinig interactie. Is dat geen probleem denk ik dat je een topspel hebt (let wel: op BGG is er een fikse discussie over het gebruik van de Blast Pipe. Er komt waarschijnlijk een aangepaste regel met betrekking tot die kaart.) Over Baseball Highlights kan ik helaas niks zeggen.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

AlliantieAJ schreef:Steampunk Rally en Baseball Highlights: 2045

Steampunk rally komt één van de dagen aan hier, kan je altijd eens komen testen !! :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
AlliantieAJ
Burgemeester

EEMBC schreef:Wij hebben Steampunk Rally gespeeld met 5.

In de spelregels staat dat je alles simultaan moet doen, en dat is met 5 (of meer) ook zeker aan te raden anders duurt het spel te lang. In het begin doe je het racen nog om de beurt om iedereen bekend te maken met het mechanisme, maar na 1 a 2 rondjes kun je simultaan spelen. Daarna was wel de opmerking van de medespelers dat ze dan de interactie missen. Je kunt niet meekijken bij iemand hoe hij zijn uitvinding laat draaien. De interactie moet dan komen van het draften (welke machineonderdelen gun ik mijn buurman zeker niet) in de eerste fase van een ronde en het gebruik van de boost-kaarten.

Nu is er bij veel (euro)spellen vaak een gemis aan interactie, alleen valt het nu meer op omdat alles simultaan gebeurt. Ik vind dat wel geinig, iedereen is druk aan het dobbelen/plaatsen/je personage vooruit aan het zetten op de racetrack en als de stofwolken zijn gedaald zie je waar iedereen staat op het parcour. (Je moet er wel van uit gaan dat iedereen wel eerlijk speelt natuurlijk.) Waarna je in de damage-fase nog het leedvermaak hebt van welke onderdelen van je machine je gaat afstaan :D

Bij een speleraantal van 2 of 3 kun je je uitvinding wel om de beurt laten draaien en meekijken bij een ander. Bij meer spelers moet je toch voor het simultaan spelen gaan. Het gevolg hiervan is wel dat de speelduur niet enorm toeneemt met meerdere spelers. Ik denk dat het spel zich dan ook met alle speleraantallen goed laat spelen. Met meer dan 3 spelers is het dan wel fijn als iedereen het spel al kent.

Het spel zelf vind ik heel interessant: hoe maak ik een zo goed mogelijke machine van de gegeven mogelijkheden (de draftfase), wanneer neem ik grondstoffen (dobbelstenen en tandwielen; ook de draftfase), welke motoronderdelen maak ik vrij voor de nieuwe grondstoffen (ventfase) en hoe kom ik zo snel maar ook zo goed mogelijk bij de finish, de racefase. En welke onderdelen verlies ik in de damagefase. Thematisch heel goed in elkaar.

Maar zoals gezegd, er is weinig interactie. Is dat geen probleem denk ik dat je een topspel hebt (let wel: op BGG is er een fikse discussie over het gebruik van de Blast Pipe. Er komt waarschijnlijk een aangepaste regel met betrekking tot die kaart.) Over Baseball Highlights kan ik helaas niks zeggen.
een topspel lees ik hier :) de rest ga ik even rustig bekijken en nog eens een filmpje zien, heel hard bedankt!
AlliantieAJ
Burgemeester

dirk schreef:
AlliantieAJ schreef:Steampunk Rally en Baseball Highlights: 2045

Steampunk rally komt één van de dagen aan hier, kan je altijd eens komen testen !! :wink:
Ik had het kunnen denken :D
BorisK
Garnaal

Bericht door BorisK »

Gister voor het eerst steampunk rally gespeeld (met 2), en hij is zeer goed bevallen. Eerst paar rondes een voor een gespeeld, daarna tegelijkertijd tijd.

Zeer leuk om een groot voertuig te maken en daarmee heel hard te gaan en bijna helemaal kapot gaan, maar toch winnen.

2 keer gespeeld nu, en twee keer met maar 1 punt verschil gewonnen/verloren. Zeker een aanrader!
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Heb alleen even de componenten bekeken, nadat ik het spel uit een grote groepspledge ongezien heb doorverkocht.

Componenten zijn ok. Leuke metalen wieltjes, maar cardboard en de standee's hadden van dikker karton gemogen.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

BorisK schreef:Gister voor het eerst steampunk rally gespeeld (met 2), en hij is zeer goed bevallen. Eerst paar rondes een voor een gespeeld, daarna tegelijkertijd tijd.

Zeer leuk om een groot voertuig te maken en daarmee heel hard te gaan en bijna helemaal kapot gaan, maar toch winnen.

2 keer gespeeld nu, en twee keer met maar 1 punt verschil gewonnen/verloren. Zeker een aanrader!
Dat is ook ongeveer mijn ervaring. Ik vind het persoonlijk een topspel. Een keertje één voor één om door te hebben hoe werkt en daarna gewoon lekker tegelijk. Zodra iedereen doorhad dat het niet uitmaakt hoe je creatie er uitziet op het einde, werd het een spannende race. Een soort Galaxy Trucker waar je iets meer invloed hebt op het verloop.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Dirk_M schreef: Dat is ook ongeveer mijn ervaring. Ik vind het persoonlijk een topspel. Een soort Galaxy Trucker waar je iets meer invloed hebt op het verloop.
Dat hoor ik heel graag !!! Dan ben ik nog meer benieuwd dan ik al was :ugeek:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
AlliantieAJ
Burgemeester

Steampunk Rally gekocht, overdracht op Essen :D
AlliantieAJ
Burgemeester

Is er iemand die Baseball Highlights heeft gekocht via kickstarter of helemaal niemand die er iets van weet?
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Staat op mijn interesselijstje voor Spiel, maar ik heb het nog nooit gespeeld.
Je kunt natuurlijk op BGG gaan zoeken, daar staan vast wel reviews.
Verder weet ik dat Brian Bankler op zijn blog Tao of Gaming veel heeft geschreven over BH2045. Moet je wel even terugzoeken naar april-mei van dit jaar.