Spiel 2018 koopjes en weetjes

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

yvof
Professor Pimpel

Re: Spiel 2018 koopjes en weetjes

Bericht door yvof »

Als ik er nog een keer naar toe was gegaan had ik het zeker gedaan. Maar ik ga altijd maar 1 dag. Misschien zijn er nog mensen die dit lezen die nog gaan.

Labels:
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Stijnhoofd »

Dus, Essen-gangers, wie zou voor mij een Automa-deck voor Patchwork mee willen nemen? :) Stuur me een PB!
Recent speelde ik...

Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Essen was idd heel druk!!
Hier op tijd daar, en gelijk via ingang zuid naar de stand van Renegade gelopen, en daar de volgende geplaytest:
- Gunkimono :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
- Passing through Petra :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
(of miss wel hoger, heb wel kritiek op de kwaliteit vna de componenten... maar erg erg leuk mechanisme!! Geen koopje, wel gekocht)

Hiermee was prio 1 gelijk goed afgewerkt, en konden we rond 11:30 verder kijken.
Om 12:00 uur naar de Mathtrade gegaan vanuit hal 2...... en daar 12:30 aangekomen.
Man, wat een crime om door hal 3 te geraken!!!

Tip: vraag bij binnenkomst dan maar gelijk een bandje..... er stond een net zo lange rij voor een bandje te krijgen als voro nieuwe bezoekers om binnen te komen!

Verder nog gespeeld:
Paper Tales :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
niet gekocht, te duur vind ik pers (incl uitbreiding die je wel erbij wil)
Papua :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
(na speluitleg niet verder gegaan... haha.. dus neem de waardering maar met een korrel zout.. maar te veel dobbelen, geluk in mijn ogen)
Rebel Nox :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuke filler, wel laten liggen.
Downforce :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
leuk...... maar te licht voor mij. Is echt een familiespel. Hou t qua racespellen bij Thunder Ally (daar wel een uitbreiding van op de kop getikt, en Badass Riders die ik binnenkort verwacht).

Tips qua koopjes:
Direct na ingang hal 3, rechts zit de verkoop stand van een Duitse winkel met zijn engelse titels.... en had zeer interessante prijzen:
- Wendake 35 euro bijv maar meer scherpe prijzen.

Queen bood Lancaster en Fresco incl uitbreiding 456 voor een zeer scherpe prijs aan, en de duitse versie van Dogs of War lag er voor 19 euro.

AEG had trouwens ook sterke aanbiedingen. Valley of the Kings 10 per stuk, maar per 5 voro 30 euro, in combi met andere spellen. Sterke packagedeal op Automobiles, Trains en Planes... en nog een paar.

Persoonlijk meer dan 100 euro minder uitgegeven dan verwacht..... ik ga niet in de wachtrij staan om Kemet Seth te kopen, en KanBan was helaas uitverkocht.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Wendake voor €35 zou geweldig zijn!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Steep
Sojaboon

Bericht door Steep »

Ook wij vonden het druk op Spiel maar zijn er op onze eerste dag toch in geslaagd om 12 spellen (deels) te spelen in hal 3, wat geen slechte score is voor een eerste dag.

Zaterdag en zondag gaan we weer terug om de andere hallen aan te doen. Daar kunnen we vaak wat minder spelen omdat er minder tafels beschikbaar zijn bij de meeste stands.

Gespeeld:

Ganz schön clever :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:

Met vier toch wat teveel down-time terwijl je wacht tot de actieve speler klaar is met gooien en strepen. We spelen dit niet snel met 2, dus daarom niet gekocht.

Karate Tomate :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Dit vonden we een leuke, simpele filler. Nog niet gekocht maar dat gaat vast nog wel gebeuren door iemand in onze groep de komende dagen.

Biberclan :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:

Het spelprincipe vonden we wel aardig, maar dit had voor ons niet de fun-factor.

Lighthouse Run :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Erg leuk om te spelen en genoeg keuzes om te maken iedere beurt doordat je vijf verschillende bootjes hebt per speler. Jammer dat het maar met max. 4 te spelen omdat we vaak met zijn vijven zijn, daarom waarschijnlijk geen aankoop.

Cubirds :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

De leukste filler van de dag: Spelsysteem zit goed in elkaar, je moet goed blijven opletten wat andere spelers aan het verzamelen zijn en het feit dat je iedereen zijn hand kan laten discarden door zelf je laatste kaart uit te spelen vonden we een interessante toevoeging aan het geheel. Daarnaast ziet het er ook erg leuk uit, dus die hebben we gekocht.

Cerberus :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Een spel van samenwerken, later iedereen tegenwerken als Cerberus je heeft meegenomen naar zijn hol waardoor het een hoge fun-factor had binnen een speeltijd van zo'n half uur tot drie kwartier. We zijn allemaal wel fan van tijdelijke allianties sluiten om die een beurt later alweer te verbreken. Wanneer je daarvan houdt is het een erg leuke toevoeging aan je collectie, meteen gekocht dus.

8BitBox :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Het kan eraan liggen dat het spel dat wij mochten spelen (Pixoid, een van de drie die worden meegeleverd) zo saai was, maar dit vonden we echt niks: Interessant concept, maar de uitvoering ervan kon ons met deze Pac-Man-kloon totaal niet bekoren. Of de andere twee spellen interessanter zijn weet ik niet, maar daar gaan we na deze negatieve ervaring niet meer achter komen.

Micropolis :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Een erg leuke tiledrafter met vrij eenvoudige regels en snelle beurten. Punten verdienen kan op veel verschillende manieren en het is elke beurt een goeie afweging of je meer mieren inzet om 'duurdere' tegels te pakken, of voor de goedkoopste optie gaat om je mieren te bewaren voor later. Het zit prima in elkaar en is speelbaar met vijf spelers, wat voor ons sowieso een plus is. Nog niet gekocht, maar ik denk dat dat nog wel gaat gebeuren.

Treasure Island :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Erg origineel concept met het tekenen op de schatkaart. Dit werkte beter dan gedacht, maar je hebt wel veel downtime op de momenten dat Long John Silver hints moet geven en je die vervolgens moet verwerken op je eigen kleine kaart. Het zit zowel thematisch als qua beurten wel goed in elkaar en is zeker een overweging waard om aan te schaffen. Wel denk ik dat het erg lastig, zo niet onmogelijk is om te winnen als Long John Silver, dus daar moet je tegen kunnen als je zijn rol speelt.

Princess Ying :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Een abstracte, Stratego-achtige tweespeler: Je moet goed kijken en onthouden wat je tegenstander doet en daarop anticiperen met je eigen spel. Vast een prima spel, maar het type spel staat mij en mijn vriendin niet voldoende aan.

Snow Time :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Leuk spel waarbij je moet proberen in te schatten waarvoor alle andere spelers willen gaan om te zorgen dat jouw keuze punten oplevert. Mooi uitgevoerd en wederom makkelijk te spelen, ook met niet-veelspelers. We vonden het leuk maar bij de stand te duur voor wat het was (25 euro). Later kwamen we dit wel tegen bij andere verkoopstands vanaf 19 euro, wat al meer in de buurt komt voor wat ik er voor wil betalen. Wellicht wordt dit toch nog gekocht dus.

The River :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Prima worker-placement spel waar je grondstoffen, tegels en kaarten verzamelt die allemaal op hun eigen manier leiden tot punten aan het eind van het spel. Het zit prima in elkaar maar de wow-factor qua nieuwigheid had het voor ons niet. Een spel dat ik graag zou meespelen als iemand dat aanbiedt, maar niet zelf in mijn collectie hoef te hebben.

Gekocht naast bovengenoemde aankopen:

Spirit Island (Engelse versie) voor 49 euro bij Pegasus (volgens mij best een koopje!)
Escape: The Big Box voor 49 euro bij Queen Games

Voor wie de wat uitgebreidere reviews van wat we hebben gespeeld wil lezen is hier de link naar mijn GeekList:

https://boardgamegeek.com/geeklist/2475 ... mpressions
Laatst gewijzigd door Steep op vr 26 okt 2018, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Bedankt voor de impressies Steep!
Tomate Karate stond ook mijn lijstje omdat een filler voor grote groepen die géén partygame is altijd interessant is. Cubirds nu ook op het lijstje om te bekijken!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Steep
Sojaboon

Bericht door Steep »

Graag gedaan :)

Dat is ook echt wel een bijkomend voordeel van Karate Tomate, dat het speelbaar is tot 10 personen. Je komt dan inderdaad vaak uit bij party-games, dus dan is dit een welkom alternatief.
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

mazinho schreef: Wendake voor €35 zou geweldig zijn!
Nu €30
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Spiel 2018 koopjes en weetjes

Bericht door mazinho »

freeze schreef:
Nu €30
Welk standnummer?

https://drive.google.com/file/d/1rKrUug ... sp=sharing
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Zeer druk in hal 1 t/m 3. In tegenstelling zijn hallen 4 t/m 6 wel het beste qua assortiment aan games en minder druk.
Voldoende goede aankopen kunnen doen:

7 Wonders Armada
Auztralia
Fury of Dracula 4th edition
Galactic Warlords
Tsukuyumi
Western Legends
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

mazinho schreef:
freeze schreef:
Nu €30
Welk standnummer?

https://drive.google.com/file/d/1rKrUug ... sp=sharing
3-A106, volgens mij.

Wendake was aan het eind vd middag weer €35
MattiasD
Grote Dienaar

Bericht door MattiasD »

mazinho schreef: Heeft iemand de Caverna 2p uitbreiding gezien? Wat is het precies? Lijkt het de moeite waard?
Voegt 4 extra rondes toe met elks 4 acties.
Je krijgt een uitbreiding van je bord en 4 extra types grondstoffen.
Je speelt dus eerst het basisspel en dan komt de uitbreiding erbij.
Spel wordt dus aanzienlijk langer vermoed ik.
Niet gespeeld enkel even snel de uitleg gevraagd
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Vreselijk deze beurs op zaterdag....parkeren een hel zelfs richting de gehate P10 was in de file staaan en dat ruim om 9:45. De ingangen compleet geblokeerd rijen met mensen. Geen doorstroming. Het lijkt er meer en meer op dat de beurs de bezoekers absoluut niet meer aan kan.
Afbeelding
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

interceptor schreef: Vreselijk deze beurs op zaterdag....parkeren een hel zelfs richting de gehate P10 was in de file staaan en dat ruim om 9:45. De ingangen compleet geblokeerd rijen met mensen. Geen doorstroming. Het lijkt er meer en meer op dat de beurs de bezoekers absoluut niet meer aan kan.
Beurs wordt inderdaad elk jaar drukker. Je kunt het beste op donderdag of vrijdag gaan, maar ook dan is het druk.

Verkeer: juist om files en parkeerellende te voorkomen ga ik met het OV. Er zijn zelfs combitickets voor ingang en OV tot aan de grens. Kost samen ongeveer 20 euro.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Tamara_Bakker schreef:
interceptor schreef: Vreselijk deze beurs op zaterdag....parkeren een hel zelfs richting de gehate P10 was in de file staaan en dat ruim om 9:45. De ingangen compleet geblokeerd rijen met mensen. Geen doorstroming. Het lijkt er meer en meer op dat de beurs de bezoekers absoluut niet meer aan kan.
Beurs wordt inderdaad elk jaar drukker. Je kunt het beste op donderdag of vrijdag gaan, maar ook dan is het druk.

Verkeer: juist om files en parkeerellende te voorkomen ga ik met het OV. Er zijn zelfs combitickets voor ingang en OV tot aan de grens. Kost samen ongeveer 20 euro.
Ik had de indruk dat donderdag drukker was dan vrijdag, toen ook voor de eerste keer kennis gemaakt met parking 10. Gelukkig ging de busrit e.d. wel behoorlijk vlot maar je kan tussendoor je aankopen niet even in de auto leggen. Meestal proberen we er om half 9 al te zijn, dan heb je ruim keuze en kan je nog even iets drinken.
In de beurs zelf zou het allicht handig zijn om de populaire standen gelijk te verdelen over meerdere hallen. Nu is het in hal 1 en 3 meestal weinig doorgang aan ... Of dat ze de standen vergroten om al het volk te kunnen opvangen, al zal dan allicht de prijs van de huur van de standen ook iets moeten zakken maar dat zou toch geen probleem mogen zijn met een beurs van deze omvang?

Verder is de Galeria gedurende meerdere uren rond de middag gewoon geen doorkomen aan. Het wandelpad is vaak maar enkele meters breed waardoor de hele stroom overstekers naar andere hallen moeten kruisen met mensen die willen eten.

Maar goed, blijft een heerlijke beurs natuurlijk :D