Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?

Bericht door WTULTC »

Oké, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of degene die de 16e kaart neer heeft gelegd meestal ook wint? Ook aangezien degene ook al 7 extra punten krijgt voor het uitmaken (wat ik op zich eigenlijk al vreemd vind want als je meer kaarten hebt liggen dan je tegenstander scoor je daar bij andere doelen en op de kaarten zelf ook meer punten mee denk ik).

Kun je ongeveer aangeven hoeveel % van jou potjes degene wint die de 16e kaart heeft neergelegd.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Oké, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of degene die de 16e kaart neer heeft gelegd meestal ook wint? Ook aangezien degene ook al 7 extra punten krijgt voor het uitmaken (wat ik op zich eigenlijk al vreemd vind want als je meer kaarten hebt liggen dan je tegenstander scoor je daar bij andere doelen en op de kaarten zelf ook meer punten mee denk ik).

Kun je ongeveer aangeven hoeveel % van jou potjes degene wint die de 16e kaart heeft neergelegd.
Ik houd dat soort dingen niet zo bij, sorry. Maar er zijn zoveel zaken die meetellen in het eindspel, dat ik niet zie hoe de eerste die op 16 kaarten komt, altijd zou winnen. Als je de laatste speler bent die aan de beurt is, komt dat misschien iets dichterbij, maar in andere gevallen kunnen anderen in dezelfde beurt of na diegene óók tot 16 komen bijvoorbeeld. Of ze kunnen een hele mooie rode, blauwe of gele combinatie hebben liggen die nog veel punten oplevert. Of ze spelen weliswaar geen 15de of 16de kaart, maar hebben wel een paar gave terreinkaarten liggen... kortom, er zijn volgens mij echt vele wegen naar winst. Die 7 punten stellen op een totaal van tussen pakweg 200 en 300 punten weinig voor. Belangrijker is dat je probeert op allevier de faunakaarten te scoren (hoeft echt niet die eerste plek te zijn, áls je ze maar probeert te pakken), dat je probeert op een of twee kleuren iets lekkers te bouwen, een sappige terreinkaart weet te spelen etcetera.
Wat ik wél zie is dat de puntentotalen en het aantal kaarten in de tableaus meestal heel dicht bij elkaar liggen en de eindtelling vaak spannend is.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bedankt een dan nog een laatste vraag. Heb je alle kaarten gesleeved want er zijn er nog al wat? Ik heb al gezien dat de kaarten precies dezelfde grootte als Wingspan kaarten hebben, dus wat voor pakjes sleeves ik nog zou hebben weet ik al. Echter zou je 6 doosjes van 50 sleeves nodig hebben en dat zou al snel richting de 20 euro kosten.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Bedankt een dan nog een laatste vraag. Heb je alle kaarten gesleeved want er zijn er nog al wat? Ik heb al gezien dat de kaarten precies dezelfde grootte als Wingspan kaarten hebben, dus wat voor pakjes sleeves ik nog zou hebben weet ik al. Echter zou je 6 doosjes van 50 sleeves nodig hebben en dat zou al snel richting de 20 euro kosten.
Ik sleeve niks en nooit. 8)
Afbeelding
Yellowhammer
Meeple
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Yellowhammer »

Leuk om mee te lezen op dit topic. Vorige week voor het eerst het spel op tafel gelegd. Ik heb een beetje gemengde gevoelens. Als groot natuur liefhebber wilde ik dit spel graag hebben en in review las ik over vergelijkingen met terraforming mars en wingspan. Nu is het na 1 potje nog veel te vroeg voor conclusies maar aan die spellen lijkt Earth voor mij niet te kunnen tippen. De vormgeving, het thema en hoe het spel deze in elkaar verweeft vind ik geweldig gedaan. Je bent echt iets moois in elkaar aan het knutselen. En je bent ook echt constant aan het knutselen in je eigen of in andermans beurt waardoor je lekker bezig bent.

Wat is wel jammer vindt is dat er zoveel binnen komt en gebeurt dat het niet zoveel uit lijkt te maken hoe je de beurten gebruikt. Het lijkt bijna coöperatief tijdens het spelen omdat je kleuren ook geactiveerd worden bij de beurt van de ander waardoor je opeens een beurt kunt overslaan die eerst nodig was. Dat voelt op het moment wel lekker maar geeft overall wel een gevoel van wat willekeur. En het is gek om zoveel samen bij elkaar te triggeren zonder dat je echt tegen elkaar speelt omdat je vooral bezig bent in je eigen speelgebied.

De vele manieren om te scoren vind ik dan wel weer leuk omdat deze wellicht net het verschil kunnen maken. Al met al ben ik positief over het spel en komt dit zeker vaker op tafel, maar ben ik vooralsnog enthousiaster over Wingspan, Terraforming Mars en Ark Nova. Wel heb ik weer zin in het volgende potje Earth om te kijken hoe ik scoor na de lessen uit de vele blunders van potje 1 :think:
Afbeelding
Edwin84
Kardinaal

Bericht door Edwin84 »

Zelf vond ik juist alles beetje hetzelfde scoren. Heel veel dingen voelen hetzelfde aan. Elke compost kaart een punt. Elke waterdruppel een punt. Als je geen hele boom met top hebt elk segment een punt.

Ben gewend dat spellen als je voor een andere focus kiest je ook een ander scorings mechanisme hebt.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Nu vroeg ik mij af of je het spel al eens met een open markt van 3 kaarten ala Wingspan hebt gespeeld en dat alleen de actieve speler van die open markt kaarten kan pakken. Wellicht zorgt dat er namelijk minder voor dat je geen moet hebben met trekken van de dichte stapel.

Ik heb deze vraag vanochtend op bgg aan de designer van het spel gesteld. Wat denk je? Krijg ik binnen een paar uur al antwoord terug. Echt gaaf!

Hij heeft dit wel getest maar vond dat mensen dan teveel de kaarten gaan lezen op markt wat tijd kost.
Toch is hij wel benieuwd naar meningen als alleen de actieve speler kaarten van de markt pakt.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: za 17 aug 2024, 15:00 Nu vroeg ik mij af of je het spel al eens met een open markt van 3 kaarten ala Wingspan hebt gespeeld en dat alleen de actieve speler van die open markt kaarten kan pakken. Wellicht zorgt dat er namelijk minder voor dat je geen moet hebben met trekken van de dichte stapel.

Ik heb deze vraag vanochtend op bgg aan de designer van het spel gesteld. Wat denk je? Krijg ik binnen een paar uur al antwoord terug. Echt gaaf!

Hij heeft dit wel getest maar vond dat mensen dan teveel de kaarten gaan lezen op markt wat tijd kost.
Toch is hij wel benieuwd naar meningen als alleen de actieve speler kaarten van de markt pakt.
Ik moest een paar keer lezen voor ik de vraag begreep, misschien even nalezen voor je post :wink:
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt met een open markt maar ik voel niet veel behoefte dit te proberen eigenlijk. Kost extra tijd en je schiet er nauwelijks wat mee op. Ik vind dat je met de gele kaarten in je veld én met de gele actie al zoveel kaarten krijgt dat er altijd wel iets tussen zit om te spelen. Daarnaast is het juist ook fijn als er kaarten tussen zitten die je kunt composteren. Ik heb nog nooit zitten wachten op een specifieke kaart eigenlijk, ik kan altijd wel iets.
Afbeelding
Plaats reactie