Verkiezing Speelgoed van het jaar 2024

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Verkiezing Speelgoed van het jaar 2024

Bericht door WTULTC »

@ Jolly Dutch, je zegt dat je voor de NSP ook dient te betalen als uitgever zijnde. Ik ben dan wel benieuwd hoeveel? Dat is namelijk nergens terug te vinden en zover ik weet doen alle Nederlandstalige spellen automatisch mee die tussen juli-2023 tm juni-2024 zijn uitgebracht.

Er mag bij de NSP inderdaad wel een prijs bij komen voor Nederlandse auteurs en hun spellen die ze het afgelopen jaar hebben uitgebracht. Er zijn genoeg Nederlanders auteurs die wel wat extra waardering verdienen dmv een prijs. Bijv een Cwali (al is dat ook tevens zijn uitgever, want hij heeft een eigen label). Wat voor spellen hij al op de markt heeft gebracht. Vrijwel alles via Kickstarter.

De Speelgoed van het jaar prijs zal bij mij altijd wel redelijk negatief blijven gezien de kosten voor uitgevers en deze prijs dus 'gekocht' aanvoelt. Enige goede aan die prijs is dat de betere bordspellen wel bekend worden bij het bredere publiek wat er wordt voor zorgt dat meer mensen merken dat de bordspellen van nu heel anders zijn dan vroeger (zoals bijv een monopolie).
Afbeelding
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door xkneepkens »

WTULTC schreef: wo 11 sep 2024, 19:03 @ Jolly Dutch, je zegt dat je voor de NSP ook dient te betalen als uitgever zijnde. Ik ben dan wel benieuwd hoeveel? Dat is namelijk nergens terug te vinden en zover ik weet doen alle Nederlandstalige spellen automatisch mee die tussen juli-2023 tm juni-2024 zijn uitgebracht.
De kosten bij de NSP zijn 'vrijwillig' en stellen niets voor eigenlijk: het richtbedrag is EUR 175. Ik was er lang ook niet van op de hoogte, daarna was het lange tijd wat geheimzinnig (ik vroeg er wel eens naar bij de bijeenkomsten) maar inmiddels is het onderdeel van de FAQ op de website. https://denederlandsespellenprijs.nl/faq/

Verder dong tot afgelopen jaar elk in het Nederlands uitgegeven spel mee, maar er zijn vanaf dit jaar nieuwe regels waarbij uitgevers zelf moeten insturen (1 exemplaar).

Allemaal effectief dus geen barrière die er wel inderdaad is bij SvhJ.

Oh en voor de zekerheid: ik ben Alexander Kneepkens :wink:, het is/was niet mijn bedoeling om semi anoniem als Jolly Dutch mijn verhaal te posten
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Duiker »

*€125. Maar ja, een heel redelijk en vrijwillig bedrag vergeleken bij SvhJ.
Keep Exploring Games
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Duiker schreef: di 10 sep 2024, 20:44 Speelgoed van het jaar. En een 18+ categorie. Als ik denk aan 18+ speelgoed denk ik toch vooral aan andere dingen. Maar goed, hoe meer categorieën, hoe meer geld ze binnen kunnen harken.
A dirty mind is a joy forever.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

xkneepkens schreef: wo 11 sep 2024, 10:27(...)
SvhJ is meer gericht op de massa markt i.p.v. de veel-spelers, zoals ook te zien is in de categorieën. Daarbij is het een prijs die breder is dan spellen, wat voor meer herkenbaarheid bij het grote publiek zorgt. Tel daar bij op dat het een veel groter marketing bereik heeft en het is interessant voor uitgevers die zich richten op de familie en familie+ markt. Plus er is rechtstreekse impact op relaties met grote retailers: doordat Royale nu wint bij SvhJ, komen we met een reeks spellen op de schappen van Top1Toys en waarschijnlijk ook andere ketens. (...)

Lang verhaal kort: naar mijn/onze mening stijgt de kwaliteit van SvhJ, past de prijs bij de massa markt en helpt het ons binnenkomen bij grote retailers. Sturen we dit komend jaar Chartered: Building Amsterdam in bij de NSP met de hoop in de kenners of familie categorie genomineerd te worden? Ja. Sturen we Chartered in naar SvhJ? Nee.

Ik hoop bovenal dat de automatische negatieve reactie van veel-spelers over SvhJ wat gaat slijten en langzaam aan het inzicht komt dat het twee verschillende prijzen zijn voor verschillend publiek, maar beide met een (inmiddels) gedegen jury proces en een (even?) grote lijst om de nominaties/winnaars uit te kiezen.
Hartelijk dank om zo uitvoerig te reageren en ons wat meer inzicht te geven!
Recent gespeeld:
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Duiker schreef: di 10 sep 2024, 21:23 Jep, en de prijs om genomineerd te mogen worden is echt bizar hoog, zelfs voor grotere uitgeverijen. En zelfs het winnen ervan helpt je niet als je bij bv de Intertoys wil liggen met je spel.
Hoeveel kost dat dan om mee te mogen doen?
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Knipoog schreef: do 12 sep 2024, 10:22
Duiker schreef: di 10 sep 2024, 21:23 Jep, en de prijs om genomineerd te mogen worden is echt bizar hoog, zelfs voor grotere uitgeverijen. En zelfs het winnen ervan helpt je niet als je bij bv de Intertoys wil liggen met je spel.
Hoeveel kost dat dan om mee te mogen doen?
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij 5000 euro per nominatie?
Keep Exploring Games
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Duiker schreef: do 12 sep 2024, 11:11 Correct me if i'm wrong, maar volgens mij 5000 euro per nominatie?
€4750 + BTW (ik weet niet wat die is in Nederland, maar ik neem aan dat dit ook rond 21% zal liggen. Ga dus uit van €5745). Dat is voor alle spellen die nu als winnaar gekozen zijn.
Als je nu nog de publieksprijs wint, dus na de stemming, betaal je daar bovenop nog eens €995 excl. BTW. Zo'n €1200, dus.
Afbeelding
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Ondernemers verrekenen uitgegeven btw met ontvangen btw en de belastingdienst vraagt of geeft het verschil terug.
€4750 dus, dat weer opgevoerd kan worden als bedrijfskosten. Het is allemaal minder erg dan het aanvankelijk klinkt.
Een serieus bedrag voor serieuze deelnemers, dat wel. En een ticket naar de massamarkt, zoals ik inmiddels begrepen heb.

Succes Jolly Dutch!
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Contacteer:

Bericht door warjan »

inzichtelijk, en duidelijke overweging van jullie Alexander, Jolly Dutch.

Over Nederlandse auteurs: we hebben als spellenmaakgilde dit jaar 100+ reviewers, verenigingen ea benaderd om van alle releases van NLse auteurs en auteurs in NL hun top aan te geven. Bij Spellenspektakel willen we daar de uitkomst publiceren.

We doen het erbij en de organisatie kan nog strakker, maar wij vonden ook dat het een categorie is die waardevol is en wat toevoegt. Is wel een andere benadering en tenzij de NSP hun visie aanpast zullen zij dit niet organiseren.
arjanvanhouwelingen.com
Plaats reactie