Ik ben zeker nog geen expert in dit spel, daarvoor heb ik het gewoon nog te weinig gespeeld. Het laatste potje heb ik bewust andere gebouwen gekozen, waaronder die Windmolen. Ondanks dat ik meerdere bruine fiches had, uiteindelijk dat gebouw niet gebruikt. Ik kreeg zelden twee bruine fiches, en de paar keer dat ik het wel kreeg, gaf ik de voorkeur aan andere acties. Ik had wel ook een gebouw waarbij je voor twee verschillende fiches 5 munten kreeg. Die heb ik wel een aantal keren gebruikt. Maar een gebouw met twee dezelfde fiches zou ik op dit moment niemand aanraden. Dit potje was ik op een dramatische laatste plaats geëindigdPura Vida schreef: ↑do 06 mar 2025, 09:40Eens. De eerste potjes gebruikten we de 'Sacristie' (zo heet die locatietegel) nog weleens, omdat we bang waren voor die gebeurtenissen (vooral de pest), maar hij is eigenlijk best duur voor wat ie brengt. De School, een andere locatietegel waar Dennis op doelt, is wel favoriet hier. MAAR: je kunt deze 'II-tegel' pas pakken als je al een 'I-tegel' hebt, dus het kost wat. Medespelers kunnen je daarbij flink in de wielen rijden en dan zit je met je overschot aan wetenschappers. Voorbeeld: als een speler bij ons de Kruidentuin (schipper als joker) pakt, lukt het hem/haar eigenlijk nooit om óók de School (wetenschapper als joker) te pakken. Dat laten anderen gewoon niet toe.humske schreef: ↑do 06 mar 2025, 08:16 de gebouwen doel je op denk ik.
dat gebouw van die gebeurtenis ontwijken vind ik persoonlijk helemaal niet fantastisch. ten eerste kost het je een actie waarin je niet een ander gebouw bouwt dat je iets oplevert. en ten tweede moet je er steeds een monnik hebben liggen die je niet gebruikt voor andere dingen (en die je eerst al acties heeft gekost om te maken). Het is een mogelijkheid en afweging, maar zeker niet zaligmakend.
Onze ervaring is dat bijna elke locatietegel goed bruikbaar kan zijn, afhankelijk van hoe het spel loopt, wat medespelers doen, hoe de beginsituatie is met de goederen op de (water)wegen, hoeveel werkers er nog beschikbaar zijn op een spoor, enzovoorts. Sterke tegels zijn verder de Kruittoren (vooral als je veel ridders hebt gepakt), de Kruidentuin (lekker veel schippers pakken!), het Badhuis (de wisseltruc met boeren), maar andere strategieën maken andere tegels weer sterk. Pak je veel timmerlui? Pak dan vooral de Windmolen: altijd prijs. Heb je veel wetenschappers en bouw je lekker veel? Pak het Kantoor! Ligt er veel laken? Kleermaker!
Krijg er helemaal zin in, snel weer eens een potje doen!
Veel plezier in ieder geval, als je hem weer gaat spelen!