Het weekend van Dennis!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dennis77
Rooster Booster

Re: Het weekend van Dennis!

Bericht door Dennis77 »

Pura Vida schreef: do 06 mar 2025, 09:40
humske schreef: do 06 mar 2025, 08:16 de gebouwen doel je op denk ik.

dat gebouw van die gebeurtenis ontwijken vind ik persoonlijk helemaal niet fantastisch. ten eerste kost het je een actie waarin je niet een ander gebouw bouwt dat je iets oplevert. en ten tweede moet je er steeds een monnik hebben liggen die je niet gebruikt voor andere dingen (en die je eerst al acties heeft gekost om te maken). Het is een mogelijkheid en afweging, maar zeker niet zaligmakend.
Eens. De eerste potjes gebruikten we de 'Sacristie' (zo heet die locatietegel) nog weleens, omdat we bang waren voor die gebeurtenissen (vooral de pest), maar hij is eigenlijk best duur voor wat ie brengt. De School, een andere locatietegel waar Dennis op doelt, is wel favoriet hier. MAAR: je kunt deze 'II-tegel' pas pakken als je al een 'I-tegel' hebt, dus het kost wat. Medespelers kunnen je daarbij flink in de wielen rijden en dan zit je met je overschot aan wetenschappers. Voorbeeld: als een speler bij ons de Kruidentuin (schipper als joker) pakt, lukt het hem/haar eigenlijk nooit om óók de School (wetenschapper als joker) te pakken. Dat laten anderen gewoon niet toe.

Onze ervaring is dat bijna elke locatietegel goed bruikbaar kan zijn, afhankelijk van hoe het spel loopt, wat medespelers doen, hoe de beginsituatie is met de goederen op de (water)wegen, hoeveel werkers er nog beschikbaar zijn op een spoor, enzovoorts. Sterke tegels zijn verder de Kruittoren (vooral als je veel ridders hebt gepakt), de Kruidentuin (lekker veel schippers pakken!), het Badhuis (de wisseltruc met boeren), maar andere strategieën maken andere tegels weer sterk. Pak je veel timmerlui? Pak dan vooral de Windmolen: altijd prijs. Heb je veel wetenschappers en bouw je lekker veel? Pak het Kantoor! Ligt er veel laken? Kleermaker!

Krijg er helemaal zin in, snel weer eens een potje doen!
Ik ben zeker nog geen expert in dit spel, daarvoor heb ik het gewoon nog te weinig gespeeld. Het laatste potje heb ik bewust andere gebouwen gekozen, waaronder die Windmolen. Ondanks dat ik meerdere bruine fiches had, uiteindelijk dat gebouw niet gebruikt. Ik kreeg zelden twee bruine fiches, en de paar keer dat ik het wel kreeg, gaf ik de voorkeur aan andere acties. Ik had wel ook een gebouw waarbij je voor twee verschillende fiches 5 munten kreeg. Die heb ik wel een aantal keren gebruikt. Maar een gebouw met twee dezelfde fiches zou ik op dit moment niemand aanraden. Dit potje was ik op een dramatische laatste plaats geëindigd 😀. De winnaar had de rederij, maar verder geen gebouwen. Dus het ligt niet alleen daar aan, dat is wel duidelijk.

Veel plezier in ieder geval, als je hem weer gaat spelen!
pieter.schutz
Condottiërre

Bericht door pieter.schutz »

Dennis77 schreef: di 04 mar 2025, 20:36
Pura Vida schreef: ma 03 mar 2025, 14:30
Dennis77 schreef: ma 03 mar 2025, 09:15 Orleans[...]Maar het is een goed gebalanceerd spel, met een leuke geluksfactor. In plaats van te dobbelen, trek je dus fiches. En dan moeten daar net de juiste ambachtslieden bij zitten, die je nodig hebt voor je gewenste acties.
Dit is meteen ook het leuke aan Orléans: het zogeheten 'zakmanagement', oftewel: hoe zorg ik ervoor dat ik de geluksfactor zoveel mogelijk mitigeer door op het juiste moment de juiste werkers naar het goede daden bord te sturen, zodat ik redelijk zeker kan inschatten welke werkers ik de volgende keer uit de zak haal? Vooral met het véél leukere goede daden bord van de tweede uitbreiding is dit een geweldig spelmotief dat heel veel geslaagde acties kan opleveren.
Klopt helemaal. Al is het wel ook zo dat iedereen op zoek gaat naar de kaart (ben weer even de officiële naam kwijt) die jouw grijze fiches verandert in jokers. Want je wil vooruit op het wegenschapsspoor, maar je wil helemaal niet al die fiches. Die kaart is geen garantie voor de winst, maar ik vond hem persoonlijk wel te sterk in verhouding tot de andere opties die je hebt. Als ik al van een minpuntje zou mogen spreken, dan is dat deze. Hetzelfde geldt voor de kaart waarmee je de gebeurtenis kunt ontwijken door er een monnik op te leggen. Maar goed, desondanks vermaak ik me er goed mee.

De persoon met wie ik het spel speel, heeft ook de uitbreidingen, maar die hebben we nog niet gespeeld. Gaat vast een keer komen!
Ik vind zelf de pest uitbreiding ook erg leuk.
Eén van de spelvarianten die ze daarbij introduceren, en die ik eigenlijk elke keer spelen toepas is om aan het begin 10 locatietegels van level I en tien van level II random te selecteren en daarmee het spel te spelen.
Dat maakt het puzzeltje elke keer weer leuker
Afbeelding
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Afgelopen weekend was een druk weekend, daardoor weinig ruimte voor spelletjes. Tenminste, bordspelletjes. Want vrijdag zijn we naar As in België afgereisd voor een ‘real life horror game’. Demise if the Gricers. Dat was me nog eens een ervaring! Zaterdag de hele dag een verjaardag gevierd. Geen spelletjes afspraken, maar toch wisten we er twee spelletjes tussen te proppen. Het zijn de twee laatste aanwinsten.

Hitster Summer Party
Het bekende concept, maar dan met zomer hits. Prima versie, al zou ik de normale versie eerder aanraden. Het is wel fijn om meerdere edities te hebben, zodat je meer kaartjes tot je beschikking hebt. Maar de muziek is in deze versie in ieder geval wel lekker vrolijk, laat de zomer maar komen!

Bosbuit
Bosbuit kwam mee met Hitster, want we besparen graag op verzendkosten 😉. In Bosbuit leg je kaarten in een vierkant van vier bij vier kaarten. Je hebt twee soorten kaarten: dier kaarten en pad kaarten. De dieren vormen altijd de start van een pad. Vervolgens leg je pad kaarten aan en probeer je een pad met voedsel te maken dat het dier lekker vindt. Elk dier heeft namelijk zo zijn voorkeuren. Er zijn vier verschillende soorten voedsel en elk voedsel levert afhankelijk van het dier nul, één of twee punten op. Elk dier heeft ook een eigen bereik. Heeft een dier een bereik van vier, dan zal hij de eerste vier stuks voedsel op het pad op eten. Al het voedsel daarna levert dus geen punten op. In het spel heb je vervolgens nog manieren om voedsel meer waard te maken en het bereik van dieren te vergroten. Uiteindelijk zijn er drie dingen waar je punten meer verdient: eindig je met de haan (start speler token) krijg je een punt, elk dier in jouw bos is 1-3 punten waard en je ontvangt met name punten voor het voedsel binnen bereik van jouw dieren.
Het is een eenvoudig en snel legspel. Maar wel erg leuk om te spelen. Ideaal om even snel tussendoor op tafel te leggen. Of even wat luchtigs om een avond af te sluiten. Het lijkt me ook een ideaal familie spel, want ook (jongere) kinderen zullen de eenvoudige regels begrijpen en goed mee kunnen doen.

Tot volgend weekend!
Plaats reactie