Finspan en SETI: liefde voor het vak - recensie van de vormgeving

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Gouverneur

Finspan en SETI: liefde voor het vak - recensie van de vormgeving

Bericht door Pura Vida »

Soms heb je van die spellen die bij het open maken van de doos en het bestuderen van het materiaal al niet meer stuk kunnen. Heel soms heb je dat twee keer vlak achter elkaar. SETI en Finspan. Totaal vergelijkbare spellen, als het gaat om de liefde voor het vak van spellenmaken. Het ene spel gaat over alles wat onder het wateroppervlak van onze aarde leeft, met de meest fantastische waterwezens die dingen kunnen die ons voorstellingsvermogen te boven gaan. Het andere spel gaat over alles daarboven, tot en met het oneindige onbekende waar alleen ons voorstellingsvermogen nog bij kan.

Wij zijn met beide spellen voordat het eerste potje werd gespeeld, al uren bezig geweest met het bewonderen van het materiaal en het lezen van de kaarten. Pas na die korte cursussen ichtyologie en astronomie konden we beginnen. En na beide uitpak- en inleesfeestjes wisten we al: deze spellen moeten wel heel slecht ontworpen zijn, willen we er géén plezier aan beleven.

Wat hier volgt is geen recensie of beschrijving van concepten en mechanismen, maar een ode aan de andere aspecten van het spelontwerp.

Thema
Liefde voor astronomie, dat is wat Tomáš Holek uitstraalt met SETI. En dat geldt ook voor David Gordon & Michael O’Connell als het gaat om de liefde voor de mariene biologie. In SETI ga je zelf op onderzoek naar ons zonnestelsel en daarbuiten en in Finspan word je ondergedompeld in de wondere wereld van onze zeeën en oceanen. Beide spellen laten zien dat de werkelijke wereld van nu een ongelooflijke is. De fabelachtige diversiteit van de zee in het een en de buitengewone wetenschappelijke prestaties in het ander, beide bewonderenswaardig en verbluffend. Bestaan die vissen allemaal werkelijk? Hebben wij die vaartuigen en telescopen echt gemaakt?
PXL_20250308_104502498.jpg
Ontwerp van de dozen
Daar valt door mij alleen maar over te zeggen dat ik ze prachtig vind. Ik heb dan ook een voorliefde voor de kleur van hemelsblauw, niet zelden zo mooi weerspiegeld in de zee.

Speelborden
Beide spellen blinken uit op tafel. Vinden wij dan. In beide speelt de zon dan ook een grote rol. SETI heeft een centraal spelersbord met daarop de acht planeten die om de zon heen draaien en daarbuiten de sectoren van acht bekende sterren. De scoremarkers van de spelers draaien daar weer omheen. De kleuren van dat speelbord zijn zo gekozen dat de zon lijkt te stralen, wat versterkt wordt door de lamp boven de speeltafel.
PXL_20250208_112101319.jpg
Eenzelfde slimmigheid is ontworpen voor de spelersborden van Finspan. Deze borden hebben een staande in plaats van liggende oriëntatie: de zonovergoten ondiepe stukken zee met koralen liggen boven en de donkere diepzee onder. Ook dat effect wordt versterkt door de lamp boven de speeltafel. De ondiepe lichte delen der spelersborden lijken zelfs met elkaar te integreren, juist als je tegenover elkaar zit en de borden deels naast elkaar komen de liggen.
PXL_20250307_212233343.jpg
Allebei de speelborden kun je ook helemaal aan elkaar passen om de achterkant te bekijken. Bij SETI onstaat een dromerig geschilderd landschap met daarin de telescopen die centraal staan in het spel, met daarboven de planeten die we elke avond in het echt kunnen zien - soms zelfs allemaal tegelijk zoals enige weken geleden. Bij Finspan vormen alle spelersborden samen onze mooie wereld, met een hoofdrol voor onze oceanen.
PXL_20250308_105201824.jpg
PXL_20250306_212342381.jpg
Je kunt zien dat er veel passie en vakmanschap in is gestoken. Het was niet nodig, het geldt immers de achterkanten, maar ze deden het toch en niet half.

Artwork van de kaarten
Ook hier weer: talent en toewijding. Tot in detail getekende vissen spreken tot je verbeelding en hetzelfde geldt voor de verbeelding van de vele mijlpalen in de geschiedenis van onze ruimtetechnologie. De teksten bij de afbeeldingen maken het helemaal af. De kaarten in beide spellen vormen een aaneenrijging van wonderbaarlijke feitjes.

Ik kan hier allle honderden kaarten wel laten zien, maar beter is ze zelf te gaan bekijken en ontdekken. Ik beperk me tot een paar willekeurig uitgekozen kaarten met de belofte dat alle andere kaarten hier niet voor onderdoen.
PXL_20250308_105833280.jpg
PXL_20250308_110225958.jpg
Materiaal
Beide spellenfabrikanten bevestigen hun goede naam als het gaat om de kwaliteit van het materiaal. Gerecycled plastic, stevig karton, kwaliteitspapier voor kaarten en ook allebei een zeer handige individuele spelershulp. Enige punt waar SETI een beetje uit de pas loopt: het heeft eigenlijk een insert nodig. Finspan niet.
PXL_20250308_104923869.jpg
Conclusie
SETI en Finspan zijn twee spellen die misschien heel anders spelen en dus heel verschillende spelers aantrekken, maar die op één punt heel erg op elkaar lijken: ze tonen de liefde van de ontwerpers voor de wereld om ons heen en een stukje hartstocht voor kennis en het delen daarvan. Volgens mij is dat óók een kwaliteit van goede spellen: dat ze je laten verwonderen en je nieuwsgierig maken. Voordat je nog maar een zet hebt gedaan.

Een volgende keer zal ik wat schrijven over hoe ze spelen. Of we ze behalve interessant en mooi ook nog leuk vinden. De eerste spelletjes waren alvast veelbelovend, maar dat komt natuurlijk omdat onze bewondering voor wat er voor ons op tafel ligt nog niet is weggeëbd.
Bijlagen
PXL_20250308_105409066.jpg
PXL_20250308_110225958.jpg
Afbeelding
siepie
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Finspan en SETI: liefde voor het vak - recensie van de vormgeving

Bericht door siepie »

Verfrissend onderwerp dit :thumbup:
Ik hou zelf ook erg van spellen met mooi artwork. Nu staan deze spellen wel op mijn lijstje om eens te spelen, maar niet direct om aan te schaffen. Finspan zal neem ik aan qua afwerking hetzelfde zijn als Wingspan en Wyrmspan. Ik vind het alleen wel jammer dat je bij die 2 wel eieren hebt en dat bij Finspan alles kartonnen fiches zijn.
Afbeelding
Dagmar
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Voor Finspan hebben de kartonnen ei fiches als praktisch voordeel dat aan de achterkant het visje staat dat uit het ei komt. Als je dus eieren laat uitkomen, dan hoef je de fiches alleen maar te flippen en ze niet om te wisselen voor iets anders.

Dat speelt heel fijn, maar ik geef toe dat ik ook al verlekkerd naar de upgrades heb gekeken met houten visjes en ronde eitjes (die nogal schijnen te rollen).
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Dagmar schreef: ma 10 mar 2025, 12:19 Voor Finspan hebben de kartonnen ei fiches als praktisch voordeel dat aan de achterkant het visje staat dat uit het ei komt. Als je dus eieren laat uitkomen, dan hoef je de fiches alleen maar te flippen en ze niet om te wisselen voor iets anders.

Dat speelt heel fijn, maar ik geef toe dat ik ook al verlekkerd naar de upgrades heb gekeken met houten visjes en ronde eitjes (die nogal schijnen te rollen).
Het rollen valt reuze mee. Er zit 1 kant aan die meer afgevlakt is. Ik zelf vind de upgrade wel de moeite waard. :)
Ik vind Finspan heerlijk vlot spelen, leuke opties en mooie vissen om te zien. hier inmiddels 5x op tafel geweest.

En SETI is mijn favoriet van afgelopen jaar. Heerlijk spel!
Afbeelding
siepie
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Dagmar schreef: ma 10 mar 2025, 12:19 Voor Finspan hebben de kartonnen ei fiches als praktisch voordeel dat aan de achterkant het visje staat dat uit het ei komt. Als je dus eieren laat uitkomen, dan hoef je de fiches alleen maar te flippen en ze niet om te wisselen voor iets anders.

Ah kijk daar heb je het dus, ik heb het spel nog niet gespeeld. Maar dan is zo te lezen het dus een praktisch iets met die fiches. :thumbup:

Ja die upgrades zijn altijd wel leuk, ook hier in huis zijn we fan van mooie uitvoeringen. Maar ik moet zeggen dat ik het bij dit spel vrij prijzig vind voor wat je krijgt. Ik had van het weekend bijv voor Maple Valley de wooden bits en dat zijn er 250, voor een tientje minder dan het setje voor FInspan.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Ik ben vaak wel te porren voor upgrade packs enzo, maar meestal wacht ik even af of het spel wel aanslaat hier. In dit geval komt er nog twijfel bij: ik vind de kartonnen visjes er eigenlijk wel leuk uitzien, en zoals Dagmar al zei: ze flippen handig om. Daarbij denk ik dat de upgrade pack niet genoeg materiaal heeft. Een van onze potjes met drie hadden we bijvoorbeeld al 24 scholen liggen (wat er al 4 meer zijn dan de upgrade biedt) en meer dan 30 eieren. Voorlopig vind ik Finspan even prachtig zoals het is. Maar dat had ik geloof ik al wel duidelijk gemaakt.
Afbeelding
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Ziet er goed uit. Allebei de spellen. Nou lijkt het er op dat in Finspan losgelaten is dat niet elke vis overal voorkomt. Klopt dat?
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: di 11 mar 2025, 08:47 Ziet er goed uit. Allebei de spellen. Nou lijkt het er op dat in Finspan losgelaten is dat niet elke vis overal voorkomt. Klopt dat?
Vissen hebben twee soorten plaatsingsvoorwaarden: verticale en horizontale.

Verticaal:
1. zonlichtzone
2. schemerzone
3. diepzee
Sommige vissen hebben alledrie de symbolen en kunnen dus in principe van boven naar beneden overal. Maar de meeste hebben een voorkeur voor een van de drie, of twee.

Horizontaal:
1. de blauwe duik kolom
2 de paarse duik kolom
3. de groene duik kolom
Verreweg de meeste vissen hebben geen voorkeur voor een van de kolommen. Sommige hebben dat wel, aangegeven met een handig randje op de kaart.
Afbeelding
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Dankjewel. Staan die paarse, blauwe en groene kolommen dan voor bepaalde regio’s of zwemt alles gezellig door elkaar, als het tropen of de polen betreft?
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: di 11 mar 2025, 13:25 Dankjewel. Staan die paarse, blauwe en groene kolommen dan voor bepaalde regio’s of zwemt alles gezellig door elkaar, als het tropen of de polen betreft?
Alles zwemt gewoon vrolijk door elkaar en die kleuren hebben thematisch geen betekenis.
Afbeelding
The Iced One
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Leuke insteek weeral Pura, altijd fijn dat enthousiasme van jou!
Seti vind ik één van de topspellen van vorig jaar (misschien hét topstel), Finspan ga ik volgens mij snel bestellen als fan van Wingspan.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef: di 11 mar 2025, 19:41 Leuke insteek weeral Pura, altijd fijn dat enthousiasme van jou!
Seti vind ik één van de topspellen van vorig jaar (misschien hét topspel), Finspan ga ik volgens mij snel bestellen als fan van Wingspan.
Altijd fijn, die vriendelijkheid van jou, Iced One! Net zo vriendelijk als dat Finspan speelt, dus dat zal best passen denk ik. Nóg vriendelijker en nog gestroomlijnder dan Wingspan. Met de daarbij horende 'klacht' over gebrek aan interactie trouwens, maar al na een paar potjes zijn wij erachter dat dat vermeende gebrek best meevalt. We vermaken ons er uitstekend mee.
Met SETI trouwens ook, dat is echt een hit op dit moment.
Afbeelding
pieter.schutz
Condottiërre

Bericht door pieter.schutz »

Leuk topic!

Weer eens een andere benadering van liefde voor de hobby.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: wo 12 mar 2025, 10:24 Leuk topic!

Weer eens een andere benadering van liefde voor de hobby.
Dankje! Op zich is een waardering van het artwork en het spelmateriaal natuurlijk een vast onderdeel van de (betere) recensies, maar ik dacht: ik draai het eens om en zet het centraal. Het lijkt met de jaren een steeds belangrijker bijdrage te worden aan het plezier dat mensen beleven aan spellen op tafel. En deze twee stralen gewoon. Wat ons betreft.
Over het spelen van SETI waren we trouwens al enthousiast, met Finspan wordt dat ook met elk potje groter.
Afbeelding
Iris_
Grote Dienaar

Bericht door Iris_ »

Zondag bij Zuiderspel toch maar eens Finspan proberen!
Afbeelding
Plaats reactie