Op zoek naar regels: Orbit (1975) van Clipper

Tweepersoonsspellen en spellen met twee

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
MrPitten
Joker

Op zoek naar regels: Orbit (1975) van Clipper

Bericht door MrPitten »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de spelregels van het spel Orbit uit 1975 van uitgeverij Clipper. Heeft iemand de handleiding hiervan en kan mij de regels doorgeven?

Groet,
Jens
Knizia fan Ameritrash guilty
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Op zoek naar regels: Orbit (1975) van Clipper

Bericht door Sunnyfield »

Misschien kan je contact opnemen met Spellenlab in België. Zij hebben meer dan 24 duizend bordspellen in hun collectie. Orbit komt 2x voor in hun database.
Afbeelding
MrPitten
Joker

Bericht door MrPitten »

Heel goed idee, dank je wel. Ik heb ze een aanvraag gestuurd. Ik ben benieuwd of ze er iets mee kunnen.
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ik heb het even aan Gemini gevraagd, die kwam met:
Het spel Orbit uit 1975, uitgegeven door Clipper, is een strategisch bordspel voor twee spelers. Het doel van het spel is om als eerste een rij van vier knikkers van je eigen kleur te vormen, horizontaal, verticaal of diagonaal. Hier zijn de basisregels:

Spelbord:
Het spel wordt gespeeld op een draaiend 4x4-spelbord met een "Orbito-knop" in het midden.
Zowel de binnenste als de buitenste "orbit" draaien tegen de klok in.
Spelers:
Twee spelers nemen het tegen elkaar op, elk met een set van acht knikkers in een eigen kleur (meestal wit en zwart).
Spelverloop:
De spelers plaatsen om de beurt een knikker op een vrij veld van het spelbord.
Een speler mag in zijn beurt een knikker van de tegenstander verplaatsen naar een aanliggend vrij veld. Deze verplaatsing mag alleen horizontaal of verticaal plaatsvinden, niet diagonaal.
Deze stap is optioneel, een speler mag er dus voor kiezen om geen knikker te verplaatsen.
De eerste beurt van een speler kan deze stap niet uitgevoerd worden.
Nadat een speler een knikker heeft geplaatst, drukt hij/zij op de "Orbito-knop" om de binnenste en buitenste ringen van het spelbord te laten draaien.
Door het indrukken van de Orbito-knop zullen alle knikkers 1 veld verschuiven op het spelbord.
Een geldige reeks van 4 dezelfde knikkers kan alleen gevormd worden na het indrukken van de Orbito-knop.
Winnen:
De speler die als eerste een ononderbroken rij van vier knikkers van zijn eigen kleur vormt, wint het spel.
Als er na 5 keer drukken op de Orbito-knop geen reeks is gevormd, is het een gelijkspel.
Als na het indrukken van de Orbito-knop beide spelers een reeks van 4 hebben, is het ook een gelijkspel.
Belangrijke punten:

De "Orbito-knop" is cruciaal, omdat deze de posities van de knikkers op het bord verandert en zo nieuwe mogelijkheden creëert.
Het strategisch verplaatsen van de knikkers van de tegenstander, is een belangrijk onderdeel van het spel.
Ik hoop dat deze uitleg de spelregels van Orbit uit 1975 verduidelijkt.

Gevraagd naar de bronnen kwamen er twee. De eerder genoemde spellenlab en Asmodee

Ik hoop dat ook dit je wat helpt.
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ah, ik heb nu ook de link naar de Spellenlab spelregels
https://www.spellenlab.be/media/files/0 ... c12f1c.pdf
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
MrPitten
Joker

Bericht door MrPitten »

Ik ben er weer.

@Sunnyfield ik heb de regels inderdaad via het Spellenlab gekregen. Nog een keer bedankt voor deze gouden tip!

@Knipoog ook bedankt, maar dit was blijkbaar een ander Orbit spel. De regels kloppen niet, maar dank voor je inzet.

Voor iedereen die deze regels ook kan gebruiken voeg ik deze hierbij toe.
Bijlagen
Spelregels Orbit.pdf
(1.03 MiB) 28 keer gedownload
Plaats reactie