Spellengek 61-70

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Spellengek 61-70

Bericht door Dagmar »

It giet oan!

De volgende tien toppers staan online. Krijgen jullie ook meteen zin om spellen te gaan doen? Ik wel in ieder geval. Wat zijn er toch veel leuke spellen.

https://www.spellengek.nl/top-100-2025-61-70/
Amethyst141
Regenmaker

Re: Spellengek 61-70

Bericht door Amethyst141 »

Haha, ik krijg zeker zin om spellen te spelen van deze lijst! Het is gelukkig bijna weekend :D

Een mooi tiental vandaag. Favorieten zijn Boonanza, De Crew Diepzee en Machiavelli. Die laatste krijg ik helaas moeilijk op tafel de laatste jaren, de jaren daarvoor heb ik deze heel veel gespeeld.
Naar Sagrada en Pixies ben ik het meest nieuwsgierig, deze heb ik nog niet gespeeld maar ze lijken me wel heel leuk.
Afbeelding
Pura Vida
Wu Feng

Bericht door Pura Vida »

Amethyst141 schreef: vr 09 mei 2025, 08:47 Haha, ik krijg zeker zin om spellen te spelen van deze lijst! Het is gelukkig bijna weekend :D

Een mooi tiental vandaag. Favorieten zijn Boonanza, De Crew Diepzee en Machiavelli. Die laatste krijg ik helaas moeilijk op tafel de laatste jaren, de jaren daarvoor heb ik deze heel veel gespeeld.
Naar Sagrada en Pixies ben ik het meest nieuwsgierig, deze heb ik nog niet gespeeld maar ze lijken me wel heel leuk.
Zou ik zeker doen, dat proberen! En inderdaad krijg je van deze lijst al vroeg in de ochtend zin om te spelen... Mijn mening dan maar... een mooi setje spellen, deze. Geen enkele in mijn eigen top, maar allemaal leuk genoeg voor vele uurtjes spelen, meestal al iets langer geleden. 7 Wonders is misschien wat verouderd intussen, maar het bekijken, kiezen en doorgeven van kaarten blijft ontzettend leuk. Speelt ook of misschien wel juist uitstekend met hogere spelersaantallen. Tafel vol met kleurige setjes kaarten, prachtig. Sommige daarvan, ik zeg niet welke, doen het steevast goed bij de pubers onder de spelers. Alleen zijn dat jammer genoeg voor hen zelden de winnende kaarten. Just one is echt een allemansvriend onder de partyspellen. Ik ken niemand in onze omgeving die dit spel niet meteen leuk vindt. Als je elkaar goed kent, kan Just one echt hilarisch uitpakken. Familiefavoriet hier. Boonanza is heden wel uitgespeeld hier in huis maar daar hebben we echt ik weet niet hoeveel van gespeeld. En dochter 2 grijpt er nog met enige regelmaat naar, dus vooruit dan maar. Dat Pixies erin staat, verrast me. Heel erg leuk spelletje, daar niet van, maar toch. Wèl een favoriet momenteel van diezelfde dochter 2 trouwens. Wat een aanbeveling is voor dit schattige spel. Machiavelli is weer omhoog? Grappig. Staat dan Puerto Rico straks weer op 1? Afijn, leuk spel ooit, vaak gespeeld, maar kreeg op den duur ook wel wat ingesleten paadjes, kan ik me herinneren. Terra Mystica, ik zeg het elk jaar geloof ik, is voor ons echt de testversie van Gaia Project. Dat komt misschien omdat we begonnen zijn met de laatste en pas jaren later de eerste hebben geprobeerd. Erg goed spel op zichzelf, maar wij waren er snel op uitgekeken omdat Gaia Project gewoon veel beter is. Of, minder polariserend, kalm maar allemaal: Gaia sluit beter aan bij onze gewenste spelbeleving. Regenwormen dan... daar is iets raars mee aan de hand... In feite is dit een kinderspelletje. Hoe het eruit ziet, hoe het speelt... totdat je stenen gaat afpakken van die kinderen. Als we dit met de grote mensen probeerden, was meewarigheid troef. Sagrada is, excuus, vind ik een topper onder de dobbelpuzzels. Schitterend spelletje. Lekker smijten met handenvol tegelijk. En vloeken als je net die ene noodzakelijke steen in een ander raam verwerkt ziet worden. Root staat al jaren op mijn lijst. Punt. Met Crew veel lol gehad maar dat is intussen toch de deur weer uit. Iets te snel melig geworden.
Al met al: een erg mooi setje, deze nummers 61 tot 70.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De bekende namen beginnen voorbij te komen en deze 10 zijn voornamelijk familiespellen die vrijwel met alle groepen goed te doen zijn.
Persoonlijk vind ik het jammer dat 7 Wonders in een vrije val lijkt te raken. Zeker als je beseft wat voor ‘revolutie’ dat spel teweegbracht.
Voor mij is het inmiddels de klassieker die ik nog altijd graag speel en meestal gedurende het jaar wel een aantal keer op tafel komt.
Van dit spel heb ik dan ook vrijwel alles. De uitbreidingen en de mooie metalen coins, die ik ook voor andere spellen gebruik.
Just One was het andere spel uit mijn top 20. Ik heb dit spel aan best veel mensen geïntroduceerd en die zijn het vervolgens bijna allemaal zelf gaan kopen.
Wat ik wel jammer vind is dat de Duitse uitbreiding (die ervoor zorgt dat je het met 9 kunt spelen en waar je uiteraard ook meer kaartjes krijgt) nog steeds niet in het Nederlands is uitgekomen.
Gelukkig kun je ook de kaartjes van Codesnames gebruiken voor meer afwisseling.
Over de Crew Diepzee, ik heb op de andere gestemd (ik verwacht dat die nog voorbij gaat komen), dat was namelijk het origineel.
Pixies heb ik op de een of andere manier nog steeds niet gespeeld terwijl See, salt en paper en Scout (vergelijkbare doosjes) ik inmiddels vaker heb gespeeld. Een daarvan staat zelfs in mijn top 20. Zal die nog voorbij komen?

70-61
Gespeeld: 8 (niet: Pixies, Root)
In bezit: 7 (7 Wonders, Just One, Boonanza, Machiavelli, Regenwormen, De Crew Diepzee en Sagrada)
In top 20: 2 (7 Wonders, in de top 10 en heft zelfs jarenlang op 1 gestaan) en Just One

80-71
Gespeeld: 6 (niet: Clank! Catacombs, Maracaibo, LOTR duel en Leven in de Amazone)
In bezit: 4 (Love Letter, Keer op Keer, Lost Cities, Earth)
In top 20: 1 (Earth)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Lords of Waterdeep, Obsession, Teotihuacan en Planet Unknown )
In bezit: 3 (Codenames, Paleo en Rovers vd Noordzee)
In top 20: -

100-91
Gespeeld: 5 (niet: Hadrian’s Wall, Darwin’s Journey, Underwater Cities, Paladijnen en ttr Legacy)
In bezit: 1 (Andor)
In top 20: -

Totaal
Gespeeld: 25
In bezit: 15
In top 20: 3 (7 Wonders, Just One en Earth)
Laatst gewijzigd door WTULTC op vr 09 mei 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

It giet fêst troch! (Het gaat zeker door).

Gespeeld: Alle 10!!!! :clap:
In collectie: 8 (7 Wonders, Just one, Boonanza, Machiavelli, Terra mystica, Regenwormen, Root, De crew: missie diepzee).
Op gestemd: 2 (7 Wonders, Root).

7 Wonders: aangename verrassing dat ik mijn tekst terugzag bij de presentatie op spellengek.nl. Verder blijf ik dit een fijn drafting spel om te spelen: korte speelduur, klein beetje interactie door de schildjes en dusdanig eenvoudig uit te leggen dat nieuwe spelers na het eerste potje gelijk nog een potje willen. Persoonlijk vind ik dat het integreren van uitgebrachte uitbreidingen het spel nog afwisselender maken. Minpuntje? Ja eentje: ik heb de oerversie (uit de tijd dat 'kachel' met dubbel G geschreven werd....) in mijn bezit en de meegeleverde tweepersoonsvariant is van een hemeltergend slecht niveau;
Just one: bijzonder lollig partyspel wat je werkelijk met iedereen kan spelen (enige voorwaarde: ze moeten kunnen lezen en schrijven). Of dit echt een spel of een activiteit is, daar kan je over twisten. Feit is wel dat je zonder probleem in en uit het spel kan stappen zonder dat het invloed heeft op het spel zelf. Ook leuk om als toeschouwer deel te nemen;
Boonanza: Ummm, ... dit is een moeilijke voor mij persoonlijk. Ik zie de genialiteit van het ontwerp van de 'oude' Uwe Rosenberg (d.w.z. voordat hij ontvoerd werd door Marsmannetjes en daarna alleen maar zware spellen ging bedenken), maar ik merk dat ik er niet genoeg vermaak uit haal: ik ben te lief bij het handelen. Ik blijf het wel top vinden dat de regel 'je mag de volgorde van je handkaarten niet veranderen' niet leidt tot vals spelen;
Pixies: noem het toeval, noem het voorzienigheid, noem het goddelijke interventie, maar ik heb Pixies dus letterlijk deze week voor het eerst (op BoardGameArena; dat wel) gespeeld. Qua spel vond en vind ik het een erg leuk tussendoortje (kaarten draften en tableau vullen) en ik zal het bij andere spelgenoten zeker aanraden, maar ik deel de mening niet dat het spel er schattig uitziet: ik vind persoonlijk de artwork op z'n zachtst gezegd maar zozo (lees: foeilelijk);
Machiavelli: één van de eerste moderne (als in: ontwikkeld na Catan...) spellen waar ik kennis mee maakte. Het is een goed ontwerp, vooral baanbrekend v.w.b. de verborgen rolselectie, maar komt eigenlijk niet meer op tafel in huize Alterno. Ik blijf leuke herinneringen houden aan zaken als 'Strepsils' (de muntjes) en uitdrukkingen als 'Jij vermoordt mij steeds!' en 'het nationale echtscheidingsspel'. Als je een andere mening wilt horen over dit spel, dan raad ik jullie deze link aan: https://youtu.be/_CfXPFEL6os?t=3480 (duurt ongeveer anderhalve minuut);
Terra mystica: laat ik beginnen dat ik dat echt een prachtig spel vind qua uiterlijk (artwork, kleurstelling, materiaal). Qua spelbeleving kan ik me hier best mee vermaken, alhoewel het wellicht een beetje droog is. Beweringen dat dit een kladversie van 'Gaia project' is, kan ik niet ontkennen noch bevestigen (want: nooit gespeeld en ook geen behoefte aan). Leuk verhaal: toen Terra Mystica net uit was, heeft mijn toenmalige spellenclub het gepresteerd om (zonder onderling overleg vooraf) vier exemplaren van Terra Mystica mee te brengen;
Regenwormen: ik snap dat deze weer in de lijst staat en dat komt - denk ik - doordat er een nieuwe bron van deelnemers aan deze lijst is aangeboord: een bron die nog niet zo erg into cult-of-the-new of cul-of-the-expert-game is. In de basis is dit een roll-and-write, maar dan zonder write, maar wel met een push-your-luck- en een interactief element. Ideaal spel voor backpackers of kampeerders door het beperkte materiaal (8 dobbelstenen en 16 tegels, zeg nou zelf). Ik zal het niet snel zelf voorstellen, maar heb geen enkel probleem met een deelname aan een sessie;
Sagrada: gekleurde doorzichtige dobbelstenen draften en deze slim in een tableau (glas-in-lood-raam) leggen. Ik zie de charme van het uiterlijk, het ontwerp en het spelverloop; begrijp me niet verkeerd. Mijn mening is echter nog steeds gekleurd (pun intended) door de enige sessie waarin ik met dit spel speelde met mijn gezin waarbij ik een kind in tranen had , omdat deze de dobbelstenen niet kon onderscheiden (hij is kleurenblind). Ik besef dat ik dit vaker heb genoemd; als men dat wil veranderen dan moet Sagrada de lijst verlaten ... of deze top 100 moet eens per 10 jaar georganiseerd worden;
Root: een wolf in schaapskleren: het lijkt een lief spel (bos, schattige diertjes), maar het is spel waarbij tegenstanders mekaar de tent uit vechten. In de basis is het geen moeilijk spel, maar het is wel complex doordat elke speler 80% eigen regels en manieren heeft om punten te scoren. Succes met uitleggen. Ik heb hierop gestemd, omdat ik me hiermee kostelijk kan vermaken en omdat ik onlangs de zeer goede automa-uitbreiding heb weten aan te schaffen, waardoor het spel vaker op tafel komt;
De crew: missie diepzee: coöperatief klaverjassen, zo kan je dit het kortst omschrijven bij niet-spelers. Speel een slagenspel en voldoe aan de opdrachten (die na elke geslaagde ronde moeilijker worden). Ik speel dit redelijk vaak, vind het ook een aangenaam tijdverdrijf, maar niet meer dan vijf rondjes, want het kan nogal een hersenkraker zijn om te bedenken hoe je e.e.a. tot een goed einde wilt laten komen. Ben ook tot de conclusie gekomen dat deze versie beter (gevarieerder) is dan de oorspronkelijke versie, doordat de opdrachten meer afwisselend zijn.

Goed, dat waren er weer 10. Ik had hier veel over te epibreren, excuses daarvoor, maar het komt niet vaak voor dat ik een 100% dekking heb in een segment. Tot morgen!
Lord Leuber
Garnaal

Bericht door Lord Leuber »

Just One en Pixies nooit van gehoord, De Crew en Sagrada wel maar verder geen idee. Root lijkt me wel erg interessant, maar is volgens mij minder aan te raden met 2, en dat is toch wel een nadeel voor mij.

Boonanza, Regenwormen en Machiavelli wel een of twee keer gespeeld, maar geen hele actieve herinnering aan.

7 Wonders ken ik wel, en dat vond ik erg leuk tijdens de keren dat het met een grote groep op tafel kwam. Wat ik een leuk element vind: je hoeft iets minder alle spelers in de gaten te houden wat lastig kan zijn met een grote tafel, maar je directe buren wel, en daar moet je ook keuzes op maken. Door het eerste aspect speelt het snel (want tegelijkertijd), en door het tweede toch interactief.

Terra Mystica ook gaaf, nodige keren gespeeld (en Gaia Project niet, dus weet niet hoeveel beter dat is). Met twee natuurlijk minder dan met meer, maar toch nog zeker leuk genoeg.

Verre van een 100% dekking bij mij dus. :P
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Martyn F »

Root is voor liefhebbers van wargame-achtige spellen vast heel cool. Bij ons viel hij in minder goede aarde hierdoor.
Martyn F
Board game designer
SuSuQie
Professor Pimpel

Bericht door SuSuQie »

Dagmar schreef: vr 09 mei 2025, 08:06 It giet oan!
Oké als echte Fries in dit gezelschap wil ik toch opmerken dat de bovenstaande quote beter van toepassing was geweest bij de eerste aftelling 100-91. Letterlijk betekent het "het gaat door," maar in feite meer zoiets als we gaan beginnen.

En door.... :lol:
Iris_
Veenboer

Bericht door Iris_ »

61-70:

Gespeeld: 3 (Sagrada, Regenwormen en Boonanza)
In bezit: 2 (Sagrada en Regenwormen)

Terra mystica lijkt mij een leuk en goed spel, maar minder voor twee personen. Gaia project kan misschien wel met twee, maar is denk ik aan de 'zware' kant. Daarnaast spreekt het artwork en al het plastic mij minder aan.

Machiavelli ligt al enkele jaren ongespeeld bij een vriendin in de kast. Getwijfeld over Just one, maar we spelen niet zo vaak partyspellen. Daarnaast al Codenames duet en So clover in de kast staan. Vind het beide toffe spellen, dus geen behoefte aan nog een woordspel.

Sagrada wordt hier in huis met enige regelmaat gespeeld.

Toch nog maar eens naar Pixies kijken.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Martyn F schreef: vr 09 mei 2025, 16:28 Root is voor liefhebbers van wargame-achtige spellen vast heel cool. Bij ons viel hij in minder goede aarde hierdoor.
Ik heb je altijd een sympathieke medespeler gevonden. Snap nu nog een beetje beter waarom.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

SuSuQie schreef: vr 09 mei 2025, 17:15
Dagmar schreef: vr 09 mei 2025, 08:06 It giet oan!
Oké als echte Fries in dit gezelschap wil ik toch opmerken dat de bovenstaande quote beter van toepassing was geweest bij de eerste aftelling 100-91. Letterlijk betekent het "het gaat door," maar in feite meer zoiets als we gaan beginnen.

En door.... :lol:
I stand corrected! Ik ben een doorvoer Fries. Van mijn 3e tot en met mijn 18e heb ik in Friesland gewoond. Ik kan het Fries redelijk volgen, maar niet spreken.
Annemie80
Sojaboon

Bericht door Annemie80 »

Van deze 10 staan er veel in onze kast: Just one, Machiavelli, Pixies, Boonanza, Regenwormen en The crew (beide versies).
Pixies is op dit moment favoriet. Leuk puzzelspelletje met net genoeg diepgang en net niet teveel geluk. Lekker tussendoortjes.
Just one komt altijd uit de kast bij familiebezoekjes. Iedereen snapt het en je kan simpel even eruit om koffie te zetten.
The crew spelen we vooral als oudste kind geen zin heeft om te rikken, want The crew kan met 3. De diepzee versie vinden wij het leukst.
siepie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Had ik dus een heel stukje geschreven, druk op verzenden en krijg weer een van de bekende foutmeldingen :evil: :thumbdown:

Van deze 10 heb ik er 4 gespeeld en 3 in bezit. Geen idee of ik op eentje gestemd heb, volgende keer lijstje bewaren!

7 Wonders
Ik vermoed dat ik deze ooit in den beginne gespeeld heb op een beurs. We hebben het in elk geval bij uitkomen bijna direct gekocht meen ik. Alleen kwamen we er toen achter dat je het met minimaal 3 moet spelen.

Machiavelli
Ook deze al heel lang in bezit en ik weet dat we die gespeeld hebben, ik weet zelfs nog dat deze mee is geweest op onze eenmalige wintersport. Ik kan me herinneren dat ik het wel een leuk spel vond, dus misschien moet ik deze weer eens spelen.

Sagrada
Ja deze ken ik beter, een topper! Vorige week nog gespeeld. Dit soort puzzel spellen doen het goed hier in huis.

Pixies
Dit spelletje hebben we op een beurs gespeeld, niet volledig. Daarna heb ik het op BGA een aantal keren gespeeld. Daar zal het ook bij blijven. Wat mij betreft leuk om even snel op BGA te spelen, maar te weinig om het lijf verder.

Naar Root was ik wel benieuwd, maar speelt niet met 2. Daarom van zelfde uitgever Fort aangeschaft.
Laatst gewijzigd door siepie op za 10 mei 2025, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pozman
Jakkiebak!

Bericht door Pozman »

Gespeeld: 9
In bezit: 7

Pixies nooit gespeeld, maar moet ik misschien eens proberen gezien de positieve commentaren hier.
Van de gespeelde spellen die niet in de collectie zitten: Root vond ik echt slecht, zo'n spel dat zichzelf speelt, namelijk pick-on-the-leader. Just One is OK als partyspel, maar niets bijzonder.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

net eerst de 51-60 gedaan en er werd naar spellen in de top 10 ervoor verwezen en ik dacht: he ik heb iets overgeslagen. Dus dan maar 2 tops vandaag :).

ook deze 10 weer allemaal gespeeld. Kwestie van veel en breed spelen.
Daarbij is Root absoluut niet mijn ding. te veel negatieve interactie voor mijn smaak. Of zoals martijn zei: te war game achtig :)

Waarom regenwormen in vredesnaam terug komt vraag ik mij terdege af. prima om af en toe eens te spelen als mensen het graag willen doen, maar top 20 materiaal absoluut niet (voor mij). maar misschien als je niet zoveel spellen kent dat het dal wel eerder hoger staat zoals Alterno aanhaalt? Overigens moet ik daar wel bij opmerken dat het hier nog wel in de kast staat. Ooit aangeschaft toen het net uitkwam en veel gespeeld, en verkopen doet het toch niet.

Sagrada deze week nog gespeeld, ziet er mooi uit, speelt vlot en is toch elke keer weer een leuk puzzeltje. Ook al heb je de legacy uitgespeeld, het basis spel blijft alsnog leuk! (met pandemic had ik dat minder, na de legacy nooit meer de 'gewone' gespeeld).

De crew is een topspel, ik denk dat een van de 2 in mijn top 20 staat. maar vanwege het eformulier (en niet het zelf ook opgeschreven) weet ik niet meer welke van de 2. Hoewel dit spel minder op tafel komt, heb ik binnenkort weer een avondje gepland met vrienden om dit te spelen (met heerlijke versnaperingen en goede gesprekken uiteraard ernaast :) )
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Plaats reactie