De Spellengek Top-100 van 2014

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

AlliantieAJ
Burgemeester

Re: De Spellengek Top-100 van 2014

Bericht door AlliantieAJ »

Dat klopt hoor, Vox Populi, en een klassieker hoeft daarom nog niet 'onaantastbaar' te zijn.

Gewoon, de snelle stijging van het spel ... het is een topspel maar zo hoog is toch wel wat ver gezocht. Daarvoor is het niet 'perfect' of 'allround' genoeg ... of sla ik de bal mis ;)
stefaan schreef:
AlliantieAJ schreef: en vind ik de 3de plaats van Tzolkin een schandaal ten opzichte van de klassiekers. Top spel? Ja, maar 3de is vergezocht.
Dan zit er eens een klein beetje actie in de top 10. :roll: Volgens mij zijn klassiekers ook spellen die ooit (vaak zelfs niet zo bijzonder lang geleden) gestegen zijn tot bij de top. We zullen het zondag na de verkiezingen ongetwijfeld ook horen: de kiezer heeft altijd gelijk.

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Dank iedereen voor de vriendelijke woorden. Het zit er weer op. Het was weer een hele klus, maar de moeite meer dan waard. Ik hoop dat jullie me volgend jaar weer met veel werk opzadelen en we dan de grens van 200 stemmers kunnen passeren!
Afbeelding
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Bedankt Pieter om weer maar eens een spannende top 100 te organiseren!
Klaas
Rooster Booster

Bericht door Klaas »

Pieter bedankt voor de 10 dagen leesvoer, lijstjes blijven altijd leuk.
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Beste Pieter,

Dank voor je harde werk. Mooie lijst, daar kan de bgg top 100 niet tegen op. Tof dat je er een persoonlijke touch aan geeft met je eigen stukje en de meningen van anderen. Op mij kun je zeker rekenen volgend jaar.

Groet,

Jeroen
Recent gespeeld:
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Wederom hartelijk bedankt Pieter :)! Was weer een erg geslaagde top 100 mijn inziens.
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

De lijst vluchtig doorgekeken en 37 van de 100 spellen gespeeld.
Enkele spellen al wel in bezit maar nog niet gespeeld en diverse in de club in het bezit waarmee ik verwacht rond de 50% uit te komen voor de lijst van 2015

Van mijn top 20 hebben de lijst niet gehaald:
Revolver, Francis Drake, Koryo en Android Netrunner.
Met name de laatste 3 zijn wat minder bekend en/of toegankelijk dus ook niet verwonderlijk.

Van deze lijst ben ik het meest benieuwd naar King of Tokyo !
Nog nooit gespeeld, lovende kritieken op diverse fora en 2e hands nog niet vaak aangeboden zien worden. PM me indien je een leuke aanbieding voor me hebt !

De top 100 doornemende heb ik wel niet het idee dat ik de volledige top 100 gespeeld wil hebben. En was ook wel nieuwsgierig naar wat diepgang... dus bij deze mijn TIPs en TOPs:

TIPs

Wat mij betreft staan er net wat te veel familiespellen in de lijst.... een agricola of stenen tijdperk hoger dan een vorsten van florence zegt denk ik meer over hoeveel mensen wat gespeeld hebben.

Graag zou ik naast de top 100 ook de top 20 lijsten eens willen zien van:
- 2 persoonsspellen
- Dobbelspellen
- Familiespellen
- Expertspellen
- Oorlogsspellen

... en ja ik weet het waar valt dan bijv Agricola onder (familie of expert?) maar daar valt wel iets op te verzinnen.....

En dan de Tops:
Bedankt voor de quotes en super initiatief !!
De lijst is een zeer mooie, en word bij ons als aanrader om door te nemen bij elke nieuwe enthousiasteling in de wonderlijke spellenwereld !
Afbeelding
Klavertje4
Grote Dienaar

Bericht door Klavertje4 »

Leuk om te lezen! Niet alleen de scores maar ook de tekst erbij maakt het voor mij aangenaam leesvoer wat mij verleidde tot enkele notities voor de volgende spellenbeurs.:)

Dit jaar voor het eerst mijn top 10 ingediend, waarschijnlijk niet voor het laatst.

Bedankt!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: De Spellen Top 100 van 2014

Bericht door humske »

Ik had nog wat bij te werken:

Totaal gespeeld: 78
Totaal in bezit:30
Totaal top 20 in top 100: 13 (Targi, notre dame hanzesteden, lancaster, im jahr des drachen, russian railroads, qwixx, kingdom builder, het dorp, pandemie, carcassonne, stenen tijdperk, terra mystica, tzolkin)

10-1
gespeeld:10 (puerto rico, stenen tijdperk, KvC, 7 wonders, dominion, terra mystica, agricola, hoogspanning, el grande, tzolkin)
in bezit: 4 (puerto rico, stenen tijdperk KvC, dominion)
Top 20:3 (stenen tijdperk, terra mystica, tzolkin)

20-11
gespeeld: 9 (trajan, king of tokyo, burgen von burgund, het dorp, caylus, pandemie, ticket to ride, carcassonne, vorsten van florence)
in bezit: 3 (het dorp, pandemie, carcassonne)
Top 20: 3 (het dorp, pandemie, carcassonne)

30-21
gespeeld: 8 (brass, boonanza, goa, tikal, alhmabra, dixit, machiavelli, love ltter)
in bezit: 4 (tikal, alhambra, machiavelli, love letter)
Top 20: --

40-31
gespeeld: 9 (lancaster, im jahr des drachen, lords of waterdeep, hanabi, le havre, russian railroads, qwixx, yspahan, kingdom builder)
in bezit: 4( lancaster, kingdom builder, qwixx, russian railroads)
Top 20: 5 (lancaster, im jahr des drachen, russian railroads, qwixx, kingdom builder )

50-41
gespeeld: 9 (keyflower, san juan, brugge, fresco, hanzesteden, lost cities, imperial 2030, maharadja, smallworld)
in bezit: 5 (keyflower, san juan, brugge, hanzesteden, lost cities)
Top 20: Hanzesteden (nr 1)
humske schreef:60-51
gespeeld: 10
in bezit: 2
Top 20: 1

70-61
gespeeld: 3
in bezit: 1

80-71
gespeeld: 7
in bezit: 3

90-81:
gespeeld: 7
in bezit: 3
Top 20: -

100-91:
gespeeld: 6
in bezit: 1
Top 20: Targi

------
Laatst gewijzigd door humske op vr 23 mei 2014, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Top 20-11
Gespeeld: 6 (king of Tokyo, het dorp, TTR, pandemie, Carcassonne, TTR europe)
In bezit: 5 (king of Tokyo, TTR, Carcassonne, vorsten van Florence)
In top 10: 2 TTR en king of Tokyo

Dat het dorp nog zo veel liefde krijgt is voor mij onbegrijpelijk. Wat een zielloos spel, blokjes omwisselen in andere kleur blokjes, meh.

Top 10-1
Gespeeld: 10 uit 10
In bezit: 7 (Agricola, 7 wonders, hoogspanning, kolonisten, el grande, Dominion, puerto Rico)
In mijn top 10: 5 (el grande, puerto Rico, hoogspanning, 7 wonders en mijn absolute favoriet agricola)

Jammer voor de mannen en vrouwen van Phoenix dat het dit jaar niet gelukt is om formel fun in de top 100 te krijgen (natuurlijk volkomen terecht :))

Van deze top 100 heb ik 60 spellen gespeeld, 2 minder dan ik vorig jaar van de top 100 had gespeeld.

Van mijn top 10 staat bridge er om voor mij begrijpelijke redenen niet in de top 100. Ook. Kan nummer 10, Splendor is misschien nog iets te nieuw om door te zijn gedrongen bij de meeste spelers (of misschien ben ik een van de weinige die dit spel momenteel zo hoog waardeert :))
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ humske... verrassend dat je Puerto Rico nog niet hebt gespeeld en de rest van de top 10 wel.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

WTULTC schreef:@ humske... verrassend dat je Puerto Rico nog niet hebt gespeeld en de rest van de top 10 wel.
eeh oeps! Die heb ik wel gespeeld, zelfs afgelopen week nog omdat ie in de top 100 op plek 1 stond! :) vergeten neer te zetten
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

bionicman schreef:Bedankt Pieter om weer maar eens een spannende top 100 te organiseren!
Sinds wanneer heeft Peter Hein zijn naam verandert in Pieter dan? :crazy:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Peter Hein schreef:Dank iedereen voor de vriendelijke woorden. Het zit er weer op. Het was weer een hele klus, maar de moeite meer dan waard. Ik hoop dat jullie me volgend jaar weer met veel werk opzadelen en we dan de grens van 200 stemmers kunnen passeren!
Zou je ook inzicht willen geven in de complete lijst van alle spellen die waarderingen krijgen Peter Hein, dat blijft toch een vraag die me bezig houdt. 8)
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

In totaal is er op 615 verschillende spellen minstens 1 stem uitgebracht (waarbij uitbreidingen als stem voor het basisspel tellen).

Dat is een benadering, want het was bij sommige stemmen wel eens wat onduidelijk om welk spel het ging. Er zijn nogal wat verschillende spellen met (als deel van) de naam als 'Civilization' of 'The Hobbit'. Maar omdat die niet in de buurt kwamen bij een plaatsje in de top-100 heb ik daar verder niet naar gekeken. Ik ben statisticus, geen boekhouder 8)
Afbeelding