Inspiratie
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
larsje86
- Hazelnoot Ridder
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Inspiratie
Het bordspel dat ik niet leuk vind: 7 Wonders
2. Het bordspel dat 'overhyped is: Wingspan
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Elfenland en niet ondergewaardeerd maar niet bekend genoeg the King is Dead
4. Het bordspel waar ik gek op ben: op dit moment: Ark Nova
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Viticulture
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Brass: Birmingham
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Cascadia
8. Mijn 'guilty pleasure': Regenwormen
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Obsession
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Viticulture World
2. Het bordspel dat 'overhyped is: Wingspan
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Elfenland en niet ondergewaardeerd maar niet bekend genoeg the King is Dead
4. Het bordspel waar ik gek op ben: op dit moment: Ark Nova
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Viticulture
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Brass: Birmingham
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Cascadia
8. Mijn 'guilty pleasure': Regenwormen
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Obsession
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Viticulture World

-
sinead
- Stamhoofd
Ik zie er één op Marktplaats te koop staan in Zoutelande en bij Akkerdaas Kadowinkel in Domburg.Edwin84 schreef: Weet je toevallig ook waar dit te koop is? Mijn neefje is er naar op zoek.
-
Johanna
- Caballero
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: Alle spellen die 2 uur of langer duren en bijna alle coöperatieve spellen.
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Pandemie
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Majesty
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Wingspan
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Azul
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Wingspan
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Cubitos
8. Mijn 'guilty pleasure': Beverbende
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Azul IV
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Pandemie
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Majesty
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Wingspan
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Azul
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Wingspan
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Cubitos
8. Mijn 'guilty pleasure': Beverbende
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Azul IV
-
Edwin84
- Elfenkoning
Bedankt voor de tipsinead schreef:Ik zie er één op Marktplaats te koop staan in Zoutelande en bij Akkerdaas Kadowinkel in Domburg.Edwin84 schreef: Weet je toevallig ook waar dit te koop is? Mijn neefje is er naar op zoek.
-
aicirtap
- Critico
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: tiny towns (en great western trail, hoofdpijn spel haha)
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: codenames
3. Het ondergewaardeerde bordspel: quadropolis
4. Het bordspel waar ik gek op ben: kwakzalvers van kwakelenburg (met of zonder uitbreidingen)
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: carcassonne
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: de 2 persoons spellen in mijn collectie
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: eh geen idee
8. Mijn 'guilty pleasure': dingen als sushi go en dice town
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Architects
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: ik wil graag nog creature comforts en honey buzz spelen
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: codenames
3. Het ondergewaardeerde bordspel: quadropolis
4. Het bordspel waar ik gek op ben: kwakzalvers van kwakelenburg (met of zonder uitbreidingen)
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: carcassonne
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: de 2 persoons spellen in mijn collectie
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: eh geen idee
8. Mijn 'guilty pleasure': dingen als sushi go en dice town
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Architects
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: ik wil graag nog creature comforts en honey buzz spelen
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
Nautilus
- Garnaal
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: Pax Pamir
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Terraforming Mars
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Brass Birmingham
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Twilight Imperium
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Dune Imperium
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: It's a wonderful world.
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Mage Knight
8. Mijn 'guilty pleasure': Imperial 2030.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Spirit Island
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Geen spel, maar het digitale spelbord Teburu.
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Terraforming Mars
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Brass Birmingham
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Twilight Imperium
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Dune Imperium
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: It's a wonderful world.
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Mage Knight
8. Mijn 'guilty pleasure': Imperial 2030.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Spirit Island
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Geen spel, maar het digitale spelbord Teburu.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: gelukkig komen er steeds minder echt slechte spellen uit en is het dus steeds meer een kwestie van smaak, ik houd niet zo van hele lange, hele complexe spellen, zeker als mensen ook nog heel lang over hun beurt doen
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Ark Nova (op basis van één potje: duurt te lang en de geluksfactor is te hoog (als een spel zo lang duurt, dan wil je niet dat een gelukkige of ongelukkig getrokken kaart de doorslag kan geven)
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Keer op Keer (het is maar een tussendoortje, maar wel een tussendoortje dat ik na meer dan honderd potjes nog steeds met plezier speel)
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Te veel om op te noemen, maar denk aan vlotte familiespellen of spellen voor gevorderden met voldoende diepgang zoals Azul, Keer op Keer, Wingspan, Rajas of the Ganges Dicecharmers, etc.
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Pandemic Legacy Season 1. Zo jammer dat ik dit spel nooit meer kan spelen zonder voorkennis.
8. Mijn 'guilty pleasure': Spellen kopen, ook als de kast al vol staat.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: De ongespeelde spellen in mijn kast (dat zijn er nu zo'n 25)
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: De nieuwe uitbreiding voor Wingspan en de opvolger van My City.
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: Ark Nova (op basis van één potje: duurt te lang en de geluksfactor is te hoog (als een spel zo lang duurt, dan wil je niet dat een gelukkige of ongelukkig getrokken kaart de doorslag kan geven)
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Keer op Keer (het is maar een tussendoortje, maar wel een tussendoortje dat ik na meer dan honderd potjes nog steeds met plezier speel)
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Te veel om op te noemen, maar denk aan vlotte familiespellen of spellen voor gevorderden met voldoende diepgang zoals Azul, Keer op Keer, Wingspan, Rajas of the Ganges Dicecharmers, etc.
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Pandemic Legacy Season 1. Zo jammer dat ik dit spel nooit meer kan spelen zonder voorkennis.
8. Mijn 'guilty pleasure': Spellen kopen, ook als de kast al vol staat.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: De ongespeelde spellen in mijn kast (dat zijn er nu zo'n 25)
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: De nieuwe uitbreiding voor Wingspan en de opvolger van My City.
-
Mr Jummy
- Party Animal
Ik zag dit lijstje op Instagram voorbij komen. Leuk voor inspiratie.
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: Kingdom Builder, daar begrijp ik helemaal niks van.
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: The Crew. Prima slagenspel, maar ik vond het al de hype niet waard.
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Paleizen van Carrara van Kramer & Kiesling. Pure euro met eenvoudige regels. Feitelijk is het een race om aan de drie objectives te voldoen. Lekker snel met twee en de herspeelbaarheid is hoog. Er komt een reprint, de moeite om te checken.
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Suburbia
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Clever in alle varianten
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Too Many Bones
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Marvel Champions, super spel om solo te spelen en lekker tw deckbuilden.
8. Mijn 'guilty pleasure': Ik speel L.A.M.A en strike heel erg veel met mijn kinderen en ik vind het stiekem ook gewoon zelf heel leuke spellen.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Stenen Tijdperk, toch knap dat ik die nooit gespeeld heb ik in al die jaren.
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Rolling Heights lijkt me wel tof. Vergelijkbare dna aan Cubitos, maar je bouwt een stuk en dobbelt met meeples. Lijkt me wel fun.
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind: Kingdom Builder, daar begrijp ik helemaal niks van.
2. Het bordspel dat 'overhyped' is: The Crew. Prima slagenspel, maar ik vond het al de hype niet waard.
3. Het ondergewaardeerde bordspel: Paleizen van Carrara van Kramer & Kiesling. Pure euro met eenvoudige regels. Feitelijk is het een race om aan de drie objectives te voldoen. Lekker snel met twee en de herspeelbaarheid is hoog. Er komt een reprint, de moeite om te checken.
4. Het bordspel waar ik gek op ben: Suburbia
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen: Clever in alle varianten
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen: Too Many Bones
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast: Marvel Champions, super spel om solo te spelen en lekker tw deckbuilden.
8. Mijn 'guilty pleasure': Ik speel L.A.M.A en strike heel erg veel met mijn kinderen en ik vind het stiekem ook gewoon zelf heel leuke spellen.
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben: Stenen Tijdperk, toch knap dat ik die nooit gespeeld heb ik in al die jaren.
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk: Rolling Heights lijkt me wel tof. Vergelijkbare dna aan Cubitos, maar je bouwt een stuk en dobbelt met meeples. Lijkt me wel fun.
Recent gespeeld:

-
SuSuQie
- Regenmaker
Alterno liet mij hier dit weekend al over nadenken, maar ik wilde het hier ook wel even delen. Bijzonder hoe vaak ik hier lees dat mensen Wingspan niet leuk en/of overhyped vinden.
1. Het bordspel dat ik niet leuk vind:
Dwergen van Nidavellir
2. Het bordspel dat 'overhyped' is:
Pandemic Legacy
3. Het ondergewaardeerde bordspel:
Bohnanza en Um Krone und Kragen
4. Het bordspel waar ik gek op ben:
Wingspan
5. Het bordspel dat ik telkens weer kan spelen:
Dominion
6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen:
Hawaii (zo lang niet meer gespeeld dat ik niet meer weet hoe het moet)
7. Het bordspel dat mij het meest heeft verrast:
Roll for the Galaxy
8. Mijn 'guilty pleasure':
King of Tokyo.
Mijn commentaar zoals te lezen in de top-100 “Hoe fijn is het als je ongegeneerd mensen in elkaar mag slaan zonder dat het fysiek pijn doet.”
9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben:
Agricola? Een spel uit 2007 en de nummer 18 van de top 100 van dit jaar. Ik heb het nog nooit op tafel gehad.
10. Het bordspel waar ik naar uitkijk:
Dat zijn er twee.
Earth en Chai: Tea for 2
https://boardgamegeek.com/boardgame/350184/earth
https://boardgamegeek.com/boardgame/294880/chai-tea-2
**
En de bonus
Een bordspel dat ik wel heel leuk vind, maar bijna nooit win:
7 Wonders
Dwergen van Nidavellir
Pandemic Legacy
Bohnanza en Um Krone und Kragen
Wingspan
Dominion
Hawaii (zo lang niet meer gespeeld dat ik niet meer weet hoe het moet)
Roll for the Galaxy
King of Tokyo.
Mijn commentaar zoals te lezen in de top-100 “Hoe fijn is het als je ongegeneerd mensen in elkaar mag slaan zonder dat het fysiek pijn doet.”
Agricola? Een spel uit 2007 en de nummer 18 van de top 100 van dit jaar. Ik heb het nog nooit op tafel gehad.
Dat zijn er twee.
Earth en Chai: Tea for 2
https://boardgamegeek.com/boardgame/350184/earth
https://boardgamegeek.com/boardgame/294880/chai-tea-2
**
En de bonus
Een bordspel dat ik wel heel leuk vind, maar bijna nooit win:
7 Wonders
-
Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
OK, hier mijn 2 cents:
In elk geval Andor, Medina en Brugge. Bordspellen met een horror- of zombie-titel (en bepaalde sci-fi-thema's) mijd ik ook als de pest.
Kennis- en (in mindere mate) partygames kunnen mij ook niet bekoren.
Ik weiger ook principieel legacy spellen te spelen.
Ik vertaal dit als "Is dit het nou?" en dan komt als eerste (en dat zal jullie verbazen) Tapestry in mij op.
Dog is de eerste die in mij opkomt. Echter: ik heb een heleboel spellen die op zolder liggen te verstoffen, maar wanneer ik ze speel, dan vind ik ze toch echt wel weer de moeite waard.
Dominion
Tichu
Twilight struggle, maar vind maar eens een tegenstander die een aantal uren van zijn/haar leven ter beschikking wil stellen.
Eigenlijk heel veel, maar ik vind het moeilijk om tegenstanders te vragen/bereid te vinden om spellen die mij leuk lijken, met mij te ontdekken (bang om mensen te vervelen/teleur te stellen).
Ik leer amper nieuwe spellen van anderen (meestal ben ik autodidact), dus ik maak weinig verrassingen mee.
Kan geen afdoende antwoord verzinnen.
Zie vraag 2: Tapestry.
Dat zijn alle spelen die ik a) bezit en b) op BoardGameGeek bij 'Aantal keren gespeeld' het getal 0 (zero, zip, zilch, nada, rien de knots, nougatbollen, null; m.a.w. NUL) vertonen.
Komt-ie: Age of Napoleon (hoeft niet zo nodig), Alexander de Grote, Bernini Mysterie (weiger ik te spelen), Blokus, Ceasar & Cleopatra (1 keer lang geleden), La Citta (1 keer, nooit meer), Grote Dalmuti, Im Jahr des Drachen, Kaiser, LOTR RIsk (1 keer, nooit meer), Macao (1 keer lang geleden), North & South (hoeft niet zo nodig), Oh Hell (= pesten), Revolution 1568 - 1648 (duurt 4 uur, gaat niet lukken), Siena, Trek 12 Himalaya, Voor de wind, Waterloo.
Smartphone inc (kennis heeft deze), Spirit Island (lijkt me een gave coöp), Gloomhaven (geen idee wat het is, maar als het nr. 1 op BGG staat, moet het toch wel iets zijn. Niet dan?).
Zo dat was 'm. Discussie is welkom.
In elk geval Andor, Medina en Brugge. Bordspellen met een horror- of zombie-titel (en bepaalde sci-fi-thema's) mijd ik ook als de pest.
Kennis- en (in mindere mate) partygames kunnen mij ook niet bekoren.
Ik weiger ook principieel legacy spellen te spelen.
Ik vertaal dit als "Is dit het nou?" en dan komt als eerste (en dat zal jullie verbazen) Tapestry in mij op.
Dog is de eerste die in mij opkomt. Echter: ik heb een heleboel spellen die op zolder liggen te verstoffen, maar wanneer ik ze speel, dan vind ik ze toch echt wel weer de moeite waard.
Dominion
Tichu
Twilight struggle, maar vind maar eens een tegenstander die een aantal uren van zijn/haar leven ter beschikking wil stellen.
Eigenlijk heel veel, maar ik vind het moeilijk om tegenstanders te vragen/bereid te vinden om spellen die mij leuk lijken, met mij te ontdekken (bang om mensen te vervelen/teleur te stellen).
Ik leer amper nieuwe spellen van anderen (meestal ben ik autodidact), dus ik maak weinig verrassingen mee.
Kan geen afdoende antwoord verzinnen.
Zie vraag 2: Tapestry.
Dat zijn alle spelen die ik a) bezit en b) op BoardGameGeek bij 'Aantal keren gespeeld' het getal 0 (zero, zip, zilch, nada, rien de knots, nougatbollen, null; m.a.w. NUL) vertonen.
Komt-ie: Age of Napoleon (hoeft niet zo nodig), Alexander de Grote, Bernini Mysterie (weiger ik te spelen), Blokus, Ceasar & Cleopatra (1 keer lang geleden), La Citta (1 keer, nooit meer), Grote Dalmuti, Im Jahr des Drachen, Kaiser, LOTR RIsk (1 keer, nooit meer), Macao (1 keer lang geleden), North & South (hoeft niet zo nodig), Oh Hell (= pesten), Revolution 1568 - 1648 (duurt 4 uur, gaat niet lukken), Siena, Trek 12 Himalaya, Voor de wind, Waterloo.
Smartphone inc (kennis heeft deze), Spirit Island (lijkt me een gave coöp), Gloomhaven (geen idee wat het is, maar als het nr. 1 op BGG staat, moet het toch wel iets zijn. Niet dan?).
Zo dat was 'm. Discussie is welkom.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Dat zijn er nog al wat, zo door de jaren heen. Carcassonne is misschien nog het beste voorbeeld, waarbij ik op een bepaald moment echt tot deze conclusie kwam. Ongeveer rond de tijd dat ik ook tot de conclusie kwam dat ik de voorkeur heb voor trage (tergende) opbouw spellen met weinig tot geen willekeur.
Niet heel origineel, maar ik ga toch voor Stonemaier games, wat ik ervan gezien heb. Viticulture is prima maar niet wereldschokkend, Scythe idem dito, maar Wingspan is wel het meest extreme multiplayer solitaire voorbeeld wat ik ken, en met wat ik over Tapestry las heb ik die maar links laten liggen (met een bonuspunt voor de compleet nutteloze miniaturen die het alleen maar onduidelijk maken). Ik denk niet dat we veel van deze spellen gehoord hadden zonder de marketing, de hype en de production values.
Het Schacht duo Hanze en Coney Island. Grotendeels genegeerd, zeker Hanze ziet er duidelijk niet uit als een Stonemaier titel, maar dit zijn onzettend leuke, originele en slimme ontwerpen wat mij betreft.
Twilight Struggle, vooral vanwege de prachtige manier waarop ze het thema naar voren laten komen zonder dat het spelmechanisme daar onder lijdt.
18xx of misschien in het bijzonder 1844/1854. Ik heb bijna permanent een solopotje op mijn tafel staan hiervan
Andere 18xx titels
Lastig. Ik denk Russian Railroads, in de zin dat ik er nog al wat negatieve geluiden over had gehoord, toch maar een keer opgepikt heb voor 20 euro, en het precies in mijn straatje bleek te passen (al kon ik het volledig eens zijn met de dramatisch slecht opgezette regels en het gebrek aan thema).
Thunderstone denk ik? Omdat het toch eigenlijk wel een multiplayer solitaire toevalsfeest is. Maar af een toe een sessie kan ik toch wel waarderen.
De diverse ongespeelde titels in de kast. Crystal Palace denk ik bovenaan in die lijst.
Geen. Ik houd me eigenlijk nauwelijks bezig met kickstarters of andere hypes rond aankomende releases, ik koop meestal spellen (vaak tweedehands) die een paar jaar oud zijn en waar ik uit diverse recensies goed kan afleiden of ik het leuk zou vinden.
Dat zijn er nog al wat, zo door de jaren heen. Carcassonne is misschien nog het beste voorbeeld, waarbij ik op een bepaald moment echt tot deze conclusie kwam. Ongeveer rond de tijd dat ik ook tot de conclusie kwam dat ik de voorkeur heb voor trage (tergende) opbouw spellen met weinig tot geen willekeur.
Niet heel origineel, maar ik ga toch voor Stonemaier games, wat ik ervan gezien heb. Viticulture is prima maar niet wereldschokkend, Scythe idem dito, maar Wingspan is wel het meest extreme multiplayer solitaire voorbeeld wat ik ken, en met wat ik over Tapestry las heb ik die maar links laten liggen (met een bonuspunt voor de compleet nutteloze miniaturen die het alleen maar onduidelijk maken). Ik denk niet dat we veel van deze spellen gehoord hadden zonder de marketing, de hype en de production values.
Het Schacht duo Hanze en Coney Island. Grotendeels genegeerd, zeker Hanze ziet er duidelijk niet uit als een Stonemaier titel, maar dit zijn onzettend leuke, originele en slimme ontwerpen wat mij betreft.
Twilight Struggle, vooral vanwege de prachtige manier waarop ze het thema naar voren laten komen zonder dat het spelmechanisme daar onder lijdt.
18xx of misschien in het bijzonder 1844/1854. Ik heb bijna permanent een solopotje op mijn tafel staan hiervan
Andere 18xx titels
Lastig. Ik denk Russian Railroads, in de zin dat ik er nog al wat negatieve geluiden over had gehoord, toch maar een keer opgepikt heb voor 20 euro, en het precies in mijn straatje bleek te passen (al kon ik het volledig eens zijn met de dramatisch slecht opgezette regels en het gebrek aan thema).
Thunderstone denk ik? Omdat het toch eigenlijk wel een multiplayer solitaire toevalsfeest is. Maar af een toe een sessie kan ik toch wel waarderen.
De diverse ongespeelde titels in de kast. Crystal Palace denk ik bovenaan in die lijst.
Geen. Ik houd me eigenlijk nauwelijks bezig met kickstarters of andere hypes rond aankomende releases, ik koop meestal spellen (vaak tweedehands) die een paar jaar oud zijn en waar ik uit diverse recensies goed kan afleiden of ik het leuk zou vinden.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Goeie, daar sluit ik me bij aan. Ik heb (en helemaal als tweedehands aankoper) ook moeite met dit concept.Alterno schreef: Ik weiger ook principieel legacy spellen te spelen.
Tip: de app is een erg goede vertaling van het spel, en je krijgt genoeg tijd om het spel af te kunnen maken (45 dagen dacht ik, max). Ik speel het ook alleen nog maar op de app. Op ios, maar is er volgens mij ook voor Android.Alterno schreef: 6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen:
Volgens mij kun je de meeste van deze gewoon rustig afvoerenAlterno schreef: 9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben:
Zeker titels als la Citta die je immers toch een keer gedaan hebt en niks vond, volkomen eens trouwens.
Zo blijft alleen Revolution over, jammer eigenlijk dat daar niet ook een app voor is, zou het spel zich goed voor lenen denk ik. Dit is volgens mij trouwens de enige relevante Phalanx titel (moet ik aan denken omdat ik ook Alexander, Waterloo etc. in dit lijstje zie staan). Nu is War of the Ring natuurlijk ook Phalanx, maar zie daarvoor mijn beoordeling.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Wat vinden jullie van het concept Legacy als je niks kapot maakt en je gewoon opnieuw kan spelen?Lord Leuber schreef:Goeie, daar sluit ik me bij aan. Ik heb (en helemaal als tweedehands aankoper) ook moeite met dit concept.Alterno schreef: Ik weiger ook principieel legacy spellen te spelen.
Tip: de app is een erg goede vertaling van het spel, en je krijgt genoeg tijd om het spel af te kunnen maken (45 dagen dacht ik, max). Ik speel het ook alleen nog maar op de app. Op ios, maar is er volgens mij ook voor Android.Alterno schreef: 6. Het bordspel dat ik vaker zou moeten spelen:
Volgens mij kun je de meeste van deze gewoon rustig afvoerenAlterno schreef: 9. Het bordspel dat ik al gespeeld zou moeten hebben:
Komt-ie: Age of Napoleon (hoeft niet zo nodig), Alexander de Grote, Bernini Mysterie (weiger ik te spelen), Blokus, Ceasar & Cleopatra (1 keer lang geleden), La Citta (1 keer, nooit meer), Grote Dalmuti, Im Jahr des Drachen, Kaiser, LOTR RIsk (1 keer, nooit meer), Macao (1 keer lang geleden), North & South (hoeft niet zo nodig), Oh Hell (= pesten), Revolution 1568 - 1648 (duurt 4 uur, gaat niet lukken), Siena, Trek 12 Himalaya, Voor de wind, Waterloo.![]()
Zeker titels als la Citta die je immers toch een keer gedaan hebt en niks vond, volkomen eens trouwens.
Zo blijft alleen Revolution over, jammer eigenlijk dat daar niet ook een app voor is, zou het spel zich goed voor lenen denk ik. Dit is volgens mij trouwens de enige relevante Phalanx titel (moet ik aan denken omdat ik ook Alexander, Waterloo etc. in dit lijstje zie staan). Nu is War of the Ring natuurlijk ook Phalanx, maar zie daarvoor mijn beoordeling.
Twee voorbeelden: Fabel Fruit waarbij je 50 verschillende dieren kaarten hebt. Potje 1 speel je.met een stuknof 7 dieren en ieder potje gaan er lage nummer dieren uit en komt een hoger nummer erbij.
Of Maracaibo: Je krijgt ieder potje wat extra te behalen doelen erbij met een stukje verhaal en legt tegeltjes op het bord om speelvelden af te dekken of juist nieuwe opties toe te voegen.
-
Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
Toch even reageren op het voorgaande:
- de oplossing v.w.b. legacy om materiaal niet te vernietigen en campaigns herspeelbaar te maken, zou wellicht kunnen helpen, maar ik heb v.w.b. mezelf zo mijn twijfels. Ik merk dat ik bijv. the Crew het ook al lastig vind om 'in het verhaal te blijven': ik prefereer spellen die eindigen op dezelfde dag als ze beginnen;
- v.w.b. het wegdoen van niet of zeer weinig gespeelde spellen: op de een of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar. Persoonlijke beperking, denk ik.
- de oplossing v.w.b. legacy om materiaal niet te vernietigen en campaigns herspeelbaar te maken, zou wellicht kunnen helpen, maar ik heb v.w.b. mezelf zo mijn twijfels. Ik merk dat ik bijv. the Crew het ook al lastig vind om 'in het verhaal te blijven': ik prefereer spellen die eindigen op dezelfde dag als ze beginnen;
- v.w.b. het wegdoen van niet of zeer weinig gespeelde spellen: op de een of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar. Persoonlijke beperking, denk ik.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik was vroeger ook tegen Legacy spellen omdat ik het zonde vond dat je ze na een 20 a 30 keer spelen niet meer opnieuw kon spelen. Toen ben ik alle spellen in mijn spellenkast gaan tellen die ik minder dan 30 keer heb gespeeld en dan moest ik eerlijk aan mijzelf toegeven dat het merendeel van mijn spellen waarschijnlijk nooit dat aantal plays zal halen. Als ik een legacy spel 20 keer met plezier kan spelen en het is daarna onherspeelbaar geworden, dan is het zo. Dan heb ik me toch 20 keer goed geamuseerd. Er zijn veel niet-legacy spellen die eindeloos herspeelbaar zijn maar waarbij je het na 20 keer spelen ook wel hebt gezien.