Een eigen winkel: Is er ruimte op de markt?

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ikwileenspel.be
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Winkelier
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Een eigen winkel: Is er ruimte op de markt?

Bericht door ikwileenspel.be »

Robertopellizini schreef:
Davio schreef:Ik zou ze dan mijn BGG username kunnen geven die ze op jouw site in kunnen vullen waardoor ze erachter kunnen komen wat ik al heb en wat op basis daarvan goede alternatieven zijn.
Zoals met zoveel briljante ideeën: Dit bestaat al. (...) Canadese webshop (...).
Tja, ik zit nu eenmaal niet zo veel op Canadese webshops :-)
Maar ik heb toch wel een Benelux-primeur, of niet?
http://www.ikwileenspel.be Gratis verzending BE/NL en sorteerdoosje vanaf 30 euro!
Like ons op facebook voor 5% extra korting (code: 'facebook5')
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

Allemaal enorm bedankt voor jullie commentaar en ideeën.
Ik zal zeker eens contact gaan zoeken met ondernemers in de branche (twan van de gameforce ken ik via het MTG/ Warmachine wereldje). dit lijkt me inderdaad een goede stap om te zetten.

Ik denk dat er inderdaad veel te halen valt uit activiteiten buiten alleen het verkopen van spellen. Spellenavonden/ toernooien lijken me zoals ik al zei een geschikt middel. Ook het idee van maatwerk (bezoek aan scholen, kinderdagverblijven en dergelijken) Of kroegen een geschikt medium zijn, maar is het overwegen waard.

Het doet me goed dat niet meteen gezegd wordt dat dit geen kans van slagen heeft ook al maak ik me geen illusies dat dit iets is wat je zo maar even doet.
Afbeelding
etwie
Veenboer

Bericht door etwie »

euh en weet niet, maar hier jaagt iedereen toch ook op tweedehandsspellen??? Een hoekje 'tweedehands' cfr gamemaniastores (oud en nieuw samen in één winkel)

En verder... steeds op zoek naar goeie opbergmogelijkheden... aanpasbare systemen om de dozen aan de binnenkant beter te maken? doosjes etc. om onderdelen in op te bergen...
Ik vind nog steeds niet wat ik 'echt' zoek, noch online, noch niet online.... (zonder te moeten knutselen en dat is nu net niet mijn sterkste kant)

succes alvast... wat of hoe het ook wordt.
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

In Parijs, op de Rue de la Reine Blanche, zit Oya, een winkeltje annex spellencafé. Je kunt daar zowel spellen kopen, als tegen betaling een spel uitgelegd krijgen en daadwerkelijk spelen. Koop je vervolgens het spel, krijg je gedeeltelijk je speelkosten terug. Toen ik daar een paar jaar geleden zelf een middagje aan het stoeien was, kwam er zelfs een hele hausse kinderen binnen die daar een verjaardagsfeestje vierden. Zo'n constructie heeft duidelijk meerwaarde, maar betekent wel dat je ook enkele vaardigheden als gastheer—ook voor de kleine speelbeesten—ten toon zult moeten spreiden.

Mijn punt is dat je als winkelier iets bijzonders moet neerzetten om klanten naar je winkel te trekken die er vervolgens ook dingen kopen. Het is leuk en aardig om op vierkante winkelmeters toernooien te organiseren, maar dat moet je volgens mij zien als een service die zich moet terugverdienen met aankopen in de winkel. Anders geef je in feite zaalhuur gratis weg, en daar kun je niet van leven. Dat je de cliënt een beetje tegemoet komt, zeg maar richting 'de samenleving', is vanzelfsprekend okee... maar je moet voor jezelf uitmaken waar je de grens trekt.

Bovendien heb je voor een winkelierschap andere kwaliteiten nodig dan als spellenkenner. Écht goed adviseren, en dus niet je eigen voorkeur opdringen, is een kunst, al helemaal als het gaat over spellen waar je in eerste instantie nog niet veel vanaf weet (kinderspellen, educatieve spellen, spellen voor mensen met een beperking (!), ...); en ook vlekkeloze service—hulp bij spelregelvragen, missende onderdelen, cadeau's retourneren, snelle levering bij bestelling, vriendelijk blijven tegen lastige klanten, enzovoort—heb je beslist niet binnen een dag onder de knie. Wat mij als veelspeler heel erg aantrekt, of in ieder geval het gevoel geeft dat de winkelier verstand heeft van zijn vak, is hoe courant zijn aanbod is. Ik was een week na Spiel 2012 in Göttingen, een deftige universiteitsstad van Groningen-formaat (maar wel met stukken meer standing). Daar zat een winkelier die, okee, toegegeven, ook een stand in Essen had, maar toen ik in de winkel rondliep, stonden daar grote stapels OddVille's, Tzolk'in's, Snowdonia's, en meer. Nu zal je die in een gemiddelde stad in Nederland niet zo snel slijten, maar iemand die wilde weten over het laatste Spiel-nieuws kon wél in die winkel terecht. En zelfs dat zegt eigenlijk misschien niet eens zo veel en moet je gewoon een goed gevoel voor verkoop hebben: de Spellenwinckel in Amersfoort verkocht eigenhandig vele, vele honderden exemplaren van Dixit láng voordat het spel bij de snobistische veelspeler bekend raakte. Dat is een sterk staaltje verkoopinstinct waar ik in ieder geval gillend de mist in zou gaan.

Al met al denk ik dat er in Nederland nog zeker ruimte is voor een spellenwinkel die wordt gerund door een kundig verkoper met verstand van zowel het verkopersvak als hetgeen hij verkoopt, zij het dat je niet meer in elke stad in Nederland terecht kunt (hetgeen niet onbelangrijk is). De lokale demografie zal zeker van invloed zijn op wat je kunt aanbieden en wat je kunt verwachten, ga dus ook zeker langs bij de lokale KvK en bezoek ook eens wat info-avonden in die richting. Maar dat het hard werken is, staat buiten kijf.

Veel succes toegewenst, in ieder geval.
Laatst gewijzigd door cymric op vr 07 dec 2012, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Ik geloof ook meer in een soort van spellencafe dat ook spellen verkoopt. Daar zijn er niet veel van. En ben je wat unieker in de markt.
Maar inderdaad ben je dan geen winkelier maar meer gastheer....
Afbeelding
ikwileenspel.be
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Winkelier

Bericht door ikwileenspel.be »

cymric schreef: snobistische veelspeler
Wat/wie is een snobistische veelspeler?
http://www.ikwileenspel.be Gratis verzending BE/NL en sorteerdoosje vanaf 30 euro!
Like ons op facebook voor 5% extra korting (code: 'facebook5')
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

ikwileenspel.be schreef:Wat/wie is een snobistische veelspeler?
Dat was een stukje zelfreflectie van Cymric. :lol:
(Die een prima verhaal heeft neergezet).
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

Inderdaad een prima verhaal Cymric, vol met zeer nuttig advies.
Inmiddels de eerste stappen gezet en een afspraak bij het KVK gemaakt.

Even over mijn achtergrond om eventuele vragen daaromtrent te beäntwoorden. Voordat ik mijn huidige baan ben begonnen als Change Coördinator bij een groot bedrijf in de automobielindustrie ben ik 4 jaar werkzaam geweest in de detailhandel. Met uiteindelijk een baan hoofd verkoop in een aquariumspeciaalzaak (mijn andere grote passie!).
Ik vind van mezelf dat ik me goed kan plaatsen in de klant zijn/haar schoenen en zal altijd een gedegen advies proberen te geven. Als gastheer heb ik in mijn studietijd ook enige ervaring opgedaan.

mvg,

Danny
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Mooi zo, is dat aspect toch een redelijke zorg minder omdat je al van de hoed en de rand weet.