Spellenspektakel 2008

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Spellenspektakel 2008

Bericht door Dierik »

Zojuist van deze website afgehaald. De nieuwe beursdata voor SSP 2008 zijn bekendgemaakt: 14, 15 & 16 November 2008. Het lijkt er dus op dat er rekening wordt gehouden met de beurs in Broechem :D . Of die moet ook gaan verschuiven natuurlijk. Weet iemand de nieuwe data voor SPEL 2008 al?
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Goed zo.
Dan zal ik mij waarschijnlijk wagen aan die verre rit.
Cwali
Uitgever

Bericht door Cwali »

Voorlopige planning in Belgie is weer het laatste weekend van November.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Volgens de laatste informatie op deze website komt er dit jaar weer een spellenspektakelmagazine. Voorwaar goed nieuws om dit jaar mee te beginnen. :D . Dit beursmagazine wordt niet alleen verspreid via de speelgoedwinkels maar ook nog eens huis aan huis bezorgd op 500.000 adressen :shock: .
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Het SpSp-magazine is terug, jeetje. Blijkbaar was de TV-marketing toch niet zo geslaagd... 500.000 exemplaren. Ik vraag me af hoeveel dat kost. Als ik uitga van een A0 dubbelzijdig bedrukt krijg je een boekje van 32 pagina's A4. In voorgaande jaren (rampjaar 2006 even negerend) lag het aantal pagina's op het dubbele, dus 2 x A0 dubbelzijdig. Alleen werken drukkerijen bij deze aantallen natuurlijk met een rol papier die later op maat wordt gesneden, en betaal je per kilometer (of zo :cool:). Ik kan me alleen niet voorstellen dat er een boekwerkje van 60 pagina's gratis per post wordt verspreid: dat is een ontstellend duur grapje. Alleen Bart Smit en Intertoys krijgen dat voor elkaar, en dan nog alleen met Sint Nicolaas.

In de VS heb ik dit bedrijf gevonden dat mij laat uitrekenen hoeveel een printrun kost. Als ik daar 60 pagina's invul met een stevige glossy cover en het lichtst mogelijke glossy papier op Letter-formaat, kost een oplage van 100.000 examplaren op het moment van schrijven ongeveer US$77000. De prijs van een oplage van 500.000 zal niet 5 keer zo hoog zijn omdat er allerlei kortingen gaan meetellen, maar laat ik optimisch zijn en het totaalbedrag op $150000 schatten, oftewel, grofweg een ton in spijkerharde euro's.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe prangender de vraag wordt waar Libéma het geld vandaan haalt. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het aantal pagina's flink omlaag gaat, maar dan nog praat je over bedragen van vijf cijfers waar het eerste cijfer niet onder de '3' uitkomt. Aan de andere kant, als je bedenkt dat 10.000 bezoekers maal €10 toegang al een ton opleveren en de standhouders óók een flink steentje bijdragen en het SpSp een Libéma-eigen beurs is waardoor die niet persé zoveel winst hoeft te draaien als een reguliere beurs...

Ik heb denk ik liever dat ze dit welhaast astronomische marketingbudget op een andere manier besteden: namelijk door de standhuur drastisch omlaag te gooien, de toegangsprijs fors te verlagen, een gratis consumptie te geven (kan er makkelijk af), goede hotel- en NS-arrangementen, en maar 50.000 magazines in plaats van 500.000. Ik denk echt niet dat er zoveel extra mensen naar de beurs zullen komen door in de wijde omtrek van Zwolle het magazine huis-aan-huis te verspreiden.

Maar goed, ik ben geen marketeer, dus laten we het resultaat afwachten.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Tja, als men de belanghebbende uitgevers e.d. laat betalen voor de inhoud (bijv. advertenties, ‘infomercials’) keert jouw astronomische budget wellicht weer terug op aarde.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Erwin schreef:Tja, als men de belanghebbende uitgevers e.d. laat betalen voor de inhoud (bijv. advertenties, ‘infomercials’) keert jouw astronomische budget wellicht weer terug op aarde.
Dat is inderdaad precies wat Bart Smit en Intertoys doen. Speelgoedfabrikanten moeten daar stevige bedragen op tafel leggen om met hun producten in die krantjes te komen.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Jongens, we praten over een ton. Ik geloof niet dat het spellenwereldje, op uitzondering van een paar zeer grote bedrijven na, bedragen op tafel kan leggen die die hoeveelheid noemenswaardig aantasten. De speelgoedwereld heeft een ontstellend veel grotere omzet waardoor dergelijke kosten te dragen zijn. En dn komt er natuurlijk de standhuur nog bovenop, die, als ik mij goed herinner maar zeg als ik het fout heb, best aan de pittige kant was.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

marketing blijft toch een zaak van plussen en minnen. een ton aan euro's weggooien is dan ook geen optie. Bij elkaar zal men toch in de zwarte cijfers willen uitkomen, dan wel linksom dan wel rechtsom.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Misschien wordt het wel een uitgebreide flyer, niks A0 dus.
Giswerk.
Voor feesten wordt minstens (!) de bezoekerscapaciteit vermenigvuldigd met tien aan flyers verspreid, dus als er 20k aan volk binnengehaald moet worden, is 500k folders niet raar.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik vind 't ook een beetje een onzinnige discussie, want je weet niet wat ze precies gaan verspreiden. Ik laat voor een ton 2,5 miljoen folders drukken op A3 formaat, 16 pagina's. 't Ligt er maar net aan hoe en wat en we hebben nu eenmaal geen specificaties dus blijft het inderdaad gissen. Huis-aan-huisverspreiding is overigens ook niet goedkoop, en wordt zeker als je in geselecteerde wijken wilt verspreiden nog een aardig stukje duurder ook.

Belangrijkere vraag vind ik: is huis-aan-huis wel het juiste medium om de doelgroep te bereiken en vervolgens een kennis-, houding- en gedragsverandering bij die doelgroep te weeg te brengen? Krijg je daarmee mensen aan het spelen en vervolgens naar de beurs (of in omgekeerde volgorde)? Dat vind ik eigenlijk een veel interessantere vraag dan wat het kost om een magazine huis-aan-huis te verspreiden.

Hopelijk hebben ze een profiel van de gemiddelde beursganger en kunnen ze op basis daarvan een gericht plan de campagne trekken, zonder met euro's in de rondte te smijten. Elke euro die je hebt zo goed mogelijk besteden zodat je resultaat zo hoog mogelijk is, da's de kunst.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Note to self: ordegrootteberekeningen zoals een chemisch technoloog gewend is die te maken, zijn blijkbaar aan het overgrote deel van de spelende mensheid niet besteed. Jammer :cry:.

Ergo: ga vooral rustig door met het oh-wow-gehalte van het persbericht. Ik zal jullie niet meer vervelen met dorre 'giswerk'-cijfertjesverhalen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

No offense, Cymric. Maar als het inderdaad een ton is (nogmaals; die is maar op één variabele gebaseerd, en dat is de oplage van 500.000 stuks en dat is erg mager om conclusies aan te verbinden), vind ik het voor nu interessanter om te discussieren over hoe ze die 500.000 stuks gaan verspreiden (er wonen immers 16 miljoen mensen in Nederland, het aantal huishouden ligt tussen de 6 en 7 miljoen; hoe zorgen ze dat die 500.000 zo effectief mogelijk verspreid worden? Wij zijn doelgroep en weten daarom wellicht ook beter waar Libema als evenementenorganisator die doelgroep kan bereiken) dan gissen wat hun budget is, aangezien dat van veel meer variabelen afhankelijk is dan enkel oplage (namelijk papiersoort, gramsgewicht, bedrukking, formaat, afwerking en omvang).

Van oh wow is volgens mij weinig sprake. Sterker nog; ik ben afgelopen jaar niet eens geweest! Had toch niet zo'n trek in een trip van Den Bosch naar Zwolle. Call me lazy... :wink:
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

*Zucht*. Als je de moeite had genomen om naar die site te gaan, had je kunnen zien dat je kon spelen met allerlei parameters zoals aantal pagina's, formaat, gewicht, enzovoort. Mijn schatting is een naar mijn idee redelijk maximum, omdat ik het SpSp-magazine uit voorgaande jaren als richtlijn heb gebruikt. Het is een richtlijn, ja. Maar niet eentje die ik zomaar uit mijn duim zuig. Ik kan eenzelfde redenering loslaten op standhuur en inkomsten van bezoekers. Wederom een richtlijn. Maar opnieuw niet weer een die ik uit mijn duim zuig.

Ik snap dus niet waarom mijn getalletjes opeens 'erg mager' zijn 'om conclusies aan te verbinden', terwijl je wel wilt discussiëren over het verspreidingsmodel, wat zo mogelijk nóg veel meer giswerk is, en zelfs afhangt van mijn giswerk wat het uiterlijk van het magazine zal worden. Gaat Libéma voor 100% dekkingsgraad per stad (als in 'ieder huishouden krijgt een magazine')? Zo ja, dan kun je uitrekenen welke gemeentes allemaal een magazine krijgen: trek een cirkel rond Zwolle en maak die net zo lang groter tot je aan 500.000 huishoudens zit. Gaat men voor 75% dekkingsgraad? Dan wordt het aantal gemeentes groter, maar in de dekking vallen wat gaten zodat het mond-op-mond reclamenetwerk harder z'n best moet doen. Bovendien moeten mensen verder reizen om naar het SpSp te gaan. Hun animo is daardoor wat lager (want de trip wordt duurder). Voegt Libéma een extraatje toe, namelijk 'x uur rijden van Zwolle'? Leuk sommetje voor de routeplanners: de cirkel wordt dan een bizar platgeslagen Atomium waarbij de hoofd- en snelwegen de verbindingsstaven zijn, en de bollen de steden. Wil Libéma differentiëren naar wijken op basis van inkomsten en opleidingsniveau? Ik kan me voorstellen dat je niet gaat rondmailen in de 'prachtwijken', en dat je wel een beetje kapitaalkrachtige klanten wilt---spellen zijn immers niet goedkoop. Of misschien ga je juist verspreiden in die stukken Nederland die kinderrijk zijn...? Helemáál uit het beeld verdwenen is Vlaanderen. Wat gebeurt daarmee? Onze geëerde zuiderburen zijn immers ook niet vies van een spelletje. Ik kan me voorstellen dat huis-aan-huis verspreiding daar wat lastiger is, maar hee, een magazine naar een speelgoedwinkel mag toch geen probleem opleveren? Mellón heeft vast wel een adressenbestandje voorhanden :).

Allemaal zinnige parameters die een beetje markteteer meteen zal herkennen, medunkt. Ik eet mijn schoen op als er geen computerprogramma's zijn die dit allemaal keurig voor je uitrekenen. Hoe dan ook, ze hebben allemaal invloed op de manier van verspreiden; de PTT doet de rest wel (tegen een 'zacht prijsje', natuurlijk). Maar van ons uit gezien is het praten over de keuzes die Libéma maakt of zou moeten maken allemaal, heewatgrappignou, 'giswerk'.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef: Ergo: ga vooral rustig door met het oh-wow-gehalte van het persbericht. Ik zal jullie niet meer vervelen met dorre 'giswerk'-cijfertjesverhalen.
Doe jezelf niet tekort. Jouw "drama-queen-achtige" benadering heeft wel degelijk een eigen "oh-wow-gehalte". :twisted: