Munchkin (NL): vragen

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

eke
Joker

Munchkin (NL): vragen

Bericht door eke »

Hoi,

Ik heb sinds kort dit spel en heb zo nu en dan toch wel wat vragen (lees: discussies die niet ophouden) .

1: Monster - Prieel - level 8;
"Niemand kan je helpen. Je moet het in je eentje tegen hem opnemen"
vraag:
Het lijkt me duidelijk dat niemand je kan helpen in het gevecht door samen met je tegen het Prieel te vechten. Maar mag je iemand wel helpen door bijvoorbeeld een kaart op het prieel te leggen waardoor hij -2 wordt? En mag je het Prieel met een +2 ook sterker maken? Of mag niemand zich er op wat voor manier dan ook mee bemoeien?

2: Monster - Koning Toet - level 16
"Achtervolgt niemand van level 3 of lager. Karakters van hogere levels verliezen 2 levels, zelfs als ze ontsnappen."
vragen:
- Mag je dit monster zelf wel aanvallen als je level 3 of minder bent, ook al valt ie jou niet aan?
- Hoe zit dat met die 2 levels? Als je hoger dan level 3 bent verlies je dan hoe dan ook 2 levels? Of verlies je die pas als je probeert te ontsnappen? Of verlies je die 2 levels pas als je gaat vechten en verliest?

Succes en heel erg bedankt!

MVG, Eke Visser

Labels:
Gurth
Sojaboon

Bericht door Gurth »

Dit lijken me vragen over het kaartspel Munchkin, niet het rollenspel dat ervan afgeleid is :) Maar goed:

Prieel: Dat niemand je mag helpen betekent dat je niet om hulp mag vragen om samen het monster te verslaan — dus dat je iemand anders z'n level en bonusen niet mag gebruiken. Als ze dat willen kunnen ze wel kaarten spelen om jou of het monster te verhogen/verlagen in effectieve level, volgens mij.

Koning Toet: Als je een monsterkaart omdraait van het stapeltje dan valt hij jou aan; wat de tekst betekent is dat, alsd je hem niet kunt verslaan, wegrennen automatisch lukt zolang jij maar level 1, 2 of 3 bent. Ben je level 4+ en moet je wegrennen, dan verlies je 2 levels zelfs als je succesvol wegrent.
[b]Keep your laser handy.[/b]

[url=http://www.xs4all.nl/~gurth/rpginfo/]Aan vervanging toezijnde rollenspelleninfo.[/url]
Wim
Jakkiebak!

Regelvragen in het regelforum

Bericht door Wim »

Dit is een vraag over de werking en de regels van het spel. Vraag verplaatst naar het forum 'regelvragen'.
Life is like a flower,
More sun makes it more beautiful!
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

Bericht door RDEurope (JHG Hendriks) »

Gurth schreef:Prieel: Dat niemand je mag helpen betekent dat je niet om hulp mag vragen om samen het monster te verslaan — dus dat je iemand anders z'n level en bonusen niet mag gebruiken. Als ze dat willen kunnen ze wel kaarten spelen om jou of het monster te verhogen/verlagen in effectieve level, volgens mij.
Dat is correct.
Gurth schreef:Koning Toet: Als je een monsterkaart omdraait van het stapeltje dan valt hij jou aan; wat de tekst betekent is dat, alsd je hem niet kunt verslaan, wegrennen automatisch lukt zolang jij maar level 1, 2 of 3 bent. Ben je level 4+ en moet je wegrennen, dan verlies je 2 levels zelfs als je succesvol wegrent.
Wederom correct.

Als je wint verlies je geen levels.
Als je verliest, en je bent level 4 of hoger, dan verlies je altijd 2 levels.

Eke schreef:2: Monster - Koning Toet - level 16
"Achtervolgt niemand van level 3 of lager."
Aantekening: In de eerste druk van Nederlandse Munchkin stond
"Valt niemand van level 3 of lager."

Dit was fout en moest dus "Achtervolgt" zijn. Echter "Valt niemand aan..." is een correct Munchkin regel, en je zou deze dus kunnen handteren.
In dat geval mag je Toet niet bevechten als level 3 or lager bent.

Nederlands Kampioenschap
btw, de kans is groot dat op het spellenspektakel dit jaar het Nederderlands kampioenschap georganiseerd gat worden.

De vraag is nog even of dat het 2004 of het 2005 kampioenschap zal zijn, en of het een Open kampioenschap word, en of we met Nederlandse sets gaan spelen.
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
peter
Locomotief

Bericht door peter »

open kampioenschap?

Jan, je gaat me toch niet vertellen dat er al voorrondes gehouden zijn :)
Everything i ever needed to know i learned from Gaming
RDEurope (JHG Hendriks)
Sojaboon

Bericht door RDEurope (JHG Hendriks) »

peter schreef:open kampioenschap?

Jan, je gaat me toch niet vertellen dat er al voorrondes gehouden zijn :)
Nee hoor.

Open wil zeggen dat buitenlanders ook mogen meedoen.
Zo is de regerend Nederlands Kampioen (2003) Christoph Van Laeken uit Belgie.
JHG Hendriks is MIB Regional Director Northern Europe, Redactielid Nederlandse Munchkin en Munchkin Guild Moderator.
Jessica1978
Uno

Re: Munchkin (NL): nieuwe vraag

Bericht door Jessica1978 »

Ik heb de kaarten van spel 1 t/m 4 van de Nederlandse Munchkin door elkaar gegooid om te spelen. Nu wil ik de spellen weer scheiden, maar kom erachter dat ik alleen van spel 4 kan achterhalen welke kaarten het zijn (aangezien de achterkant een andere kleur heeft), maar bij spel 1 t/m 3 lukt me dat niet.

Weet iemand hoe ik erachter kan komen welke kaarten bij welk spel horen (misschien dmv een lijst)??

Ik hoor het graag!!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Munchkin (NL): vragen

Bericht door Bart »

Misschien kan de originele Amerikaanse Munchkin-site helpen? Onderaan de pagina van iedere editie (onder 'resources') kan je doorklikken naar de cardlist.

De huidige Nederlandse uitgever/distributeur Bersala Enigma (die een aantal producten van het vroegere PS-Games verderzet) geeft op zijn website totaal geen info voor consumenten.
Afbeelding
snoek09
Rooster Booster

Bericht door snoek09 »

Lecros
Uno

Bericht door Lecros »

Je hebt de kaartenlijsten niet persé nodig om te achterhalen wat waarbij hoort. Sinds de kleurenedities van Munchkin zitten er icoontjes rechts onder in de kaart. Die icoontjes matchen de Engelse naam van de uitbreidingssets. Ook hebben alle boosterpacks zo'n icoontje. Alleen Munchkin 1 heeft er geen.

Namelijk een symbool van "Unnatural Axe" i.p.v. De Zwakken Geslacht.

Hier een lijst met alle symbolen: http://www.worldofmunchkin.com/icons/
Gurth schreef:Koning Toet: Als je een monsterkaart omdraait van het stapeltje dan valt hij jou aan; wat de tekst betekent is dat, alsd je hem niet kunt verslaan, wegrennen automatisch lukt zolang jij maar level 1, 2 of 3 bent. Ben je level 4+ en moet je wegrennen, dan verlies je 2 levels zelfs als je succesvol wegrent.
Wederom correct.

Als je wint verlies je geen levels.
Als je verliest, en je bent level 4 of hoger, dan verlies je altijd 2 levels.
Door de verwarrende verwoording heb ik altijd gedacht dat je altijd 2 levels verloor zolang je level 4 of hoger was en hem tegenkwam.