poll : het beste Feld-spel

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

beste Feld-spel

Roma
2
2%
In the year of the dragon
10
10%
Macao
5
5%
Notre dame
6
6%
Luna
4
4%
Castles of Burgundy
24
24%
Strasbourg
0
Geen stemmen
Trajan
21
21%
Bora bora
4
4%
Rialto
0
Geen stemmen
Brugge
7
7%
Amerigo
3
3%
Andere ...
1
1%
Geen fan van Feld
11
11%

Totaal aantal stemmen: 98

Elsje07
El Capitan

Re: poll : het beste Feld-spel

Bericht door Elsje07 »

pleunie.william schreef: Brugge: Nog niet gespeeld, en niet in mijn bezit.
Wij hebben hem :wink:
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen

Labels:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Mac-S »

Ik had misschien de optie "Geen fan" moeten aanklikken, want dat geldt zeker voor mij. Maar die zag ik te laat... ik las "Beste Feld-spel" en ik dacht meteen "Im Jahr des Drachen". Een van de meest destructieve spellen die ik ken, de helft van wat je opbouwt wordt door de gebeurtenissen weer weggenomen en je moet continu afwegingen maken tussen verdedigen wat je hebt opgebouwd of direct punten scoren. Die destructie maakt het tot een unieke ervaring.
De latere ontwerpen van Feld zijn, voor zover ik ze gespeeld heb, "wel aardig" maar niet meer dan dat. Veel mogelijkheden, vaak originele methoden om te bepalen welke acties men kan nemen, maar uiteindelijk komt het voor mij neer op "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor" en dat vind ik niet zo leuk. Ik hou van scherpere keuzes.
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Wij hebben al gespeeld:
Notre Dame, Trajan, Bora Bora, Rialto en Brugge.

We zijn wel erg benieuwd naar de andere :lol:

Uit diegene dat we al kennen is het toch al twijfelen :-)
Misschien maar goed dan dat we ze nog niet allemaal kennen :lol:

We twijfelen tussen Bora Bora en Brugge...
Maar we kiezen dan toch voor Brugge!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Ik ken zeker niet alle Feld spellen (ben nu wel benieuwd naar Burgundy die ik niet ken) maar mijn eerste reactie was ook...Im Jahr des Drachen !!

Ook wel punten sprokkelen, maar als voorbeeld het was schokkend om te zien dat een tijdje geleden een veelspeler aanschoof die dit spel niet kende, en in het begin het toch aardig deed maar op het einde van het spel niets... maar dan ook echt niets overhield......

Een spel wat elke keer weer een uitdaging biedt, je triggert en zover ik het weet uniek in zijn soort (damage control maar dan niet cooperatief). Absoluut een topper !!
Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Mac-S schreef:Veel mogelijkheden, vaak originele methoden om te bepalen welke acties men kan nemen, maar uiteindelijk komt het voor mij neer op "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor".
Mooi verwoord; dit is dus precies waarom ik Trajan niet trek. Bora Bora leek me wel aardig (ziet er mooi uit), maar ik ga er mijn vingers niet aan branden. Brugge zou ik wel eens willen proberen.
MichielH
Professor Pimpel

Bericht door MichielH »

Bartjes! schreef:
Mac-S schreef:Veel mogelijkheden, vaak originele methoden om te bepalen welke acties men kan nemen, maar uiteindelijk komt het voor mij neer op "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor".
Mooi verwoord; dit is dus precies waarom ik Trajan niet trek. Bora Bora leek me wel aardig (ziet er mooi uit), maar ik ga er mijn vingers niet aan branden. Brugge zou ik wel eens willen proberen.
Nee, niet mooi verwoord. "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor" is erg kort door de bocht. De eerste keer kan het zo lijken en is het ook prima om het spel zo te gaan ontdekken, gewoon de verschillende acties uitproberen. Maar dan ga je er een nachtje over slapen en de volgende keer probeer je toch wat gerichter niet alleen goede acties te kiezen, maar ook de beste. Trajan is voor mij de beste Feld, maar ik speel bijna alles uit de lijst heel graag. Luna en Macao het minst. Maar ik ben nadien een behoorlijk Feld fan geworden, zodat die twee nog eens een herkansing verdienen. Vooral het vooruit plannen bij Trajan is briljant met dat Mancala mechanisme. Het is een spel met een leercurve, BvB is veel eenvoudiger en toegankelijker bijv., maar Trajan biedt meer diepgang, meer planning, meer controle ook.
Sjtollie
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Gamer-geek

Bericht door Sjtollie »

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van Brugge.
De redelijk korte speeltijd, het groot aantal mogelijkheden en het gebruik van de kaarten vind ik erg prettig in dit spel.

Verder heb ik wel een aantal Feld's gespeeld, waarbij castles of burgundy ook erg leuk was. Trajan en Bora Bora vond ik persoonlijk minder leuk

mvg,

Danny
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Disclaimer: Ik heb nog niet alle spellen van Feld mogen spelen en mijn mening is daardoor niet volledig onderbouwt.

Van het gene dat ik heb mogen spelen is voor mij Bora Bora de krappe winnaar, maar eigenlijk staan alle spellen die ik ken van hem hoog. Bora Bora springt er uit vanwege het toch wat gemene actiemechanisme. Ik houd er wel van als je elkaar lekker kan blokkeren voor essentiële acties.
Afbeelding
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Nog maar drie spellen gespeeld van hem, maar mijn voorkeur gaat momenteel uit naar: Die Burgen von Burgund!
cocoon
Matroos

Bericht door cocoon »

Hallo,

Zelf gestemd voor Trajan , ik alles van de lijst gespeeld uitgezonderd Roma 2 en Amerigo ( deze laatste staat wel binnenkort op het programma ) .
Ik heb zelf in mijn kast Rialto, Brugge, Macao , Bora Bora , Trajan , Luna en Castles of Burgundy en Castles is veruit hetgeen meest gespeeld is geweest hoewel ik in twee weken tijd nu al 5 potjes Brugge heb gespeeld en daarvan zullen er zeker nog een hoop volgen .
Van bovenstaande zijn Luna en Bora Bora de enige die op de helling staan om de kast eventueel weer te verlaten niet dat ze slecht zijn maar naar mijn mening minder dan CoB , Trajan en zelfs Macao .

Grtz

Koen
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Richard van Vugt schreef:
suzanne24 schreef:Leuk onderwerp!

Ik heb nog geen enkel spel van m kunnen spelen helaas.
Waarom????

Daar moest ik toch wel om glimlachen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Het valt me trouwens op dat Het Koopmanshuis niet in deze poll staat. Is wat mij betreft toch een van Feld's betere spellen. Bovendien is het een van de weinige die niet aan de omschrijving "kleinestapjespuntensprokkelspel" voldoen. (Wat meteen ook de reden is dat ik het een van de betere vind.)
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

suzanne24 schreef:
Richard van Vugt schreef:

Daar moest ik toch wel om glimlachen...
Waarom???
Don't feed the troll... :wink:

Ik heb Macao, BvB en Koopmanshuis al gespeeld en vond daarvaan de laatste net als Mac-s ook de beste. Ik mis bij zijn spellen de verwerking van het thema doorgaans wat (ik heb niet het gevoel dat ik ook echt aan het doen ben wat het spel me wil laten ervaren) en houd niet van de beperkingen die het spel je oplegt (vooral bij Macao vond ik dat), iets dat blijkbaar wel typisch is aan Feld.
Wat niet wil zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben naar alle andere spellen van deze toch wel gewaarderde spelauteur.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Ik ook niet hoor Suzanne!

Dat komt hoofdzakelijk door het feit dat mijn spellengroep dit niet aankan cq aandurft.
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Eigenlijk nog nooit iets van Feld gespeeld, dus geen idee of zijn spellen iets voor mij zijn.

Ik hoop op korte termijn Brugge een keer te kunnen spelen, ben benieuwd wat ik daar van ga vinden.