Spellenspektakel 2008: Verslagen bezoekers en demoërs

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Net terug van een dagje Zwolle en het is erg goed bevallen!

Om 10.00 uur zijn we direct gestart met een potje Dominion, waarna we snel naar Galaxy Trucker zijn gegaan. Hilarisch spel en wat mij betreft de topper van de beurs! (@ Zodiak: geen idee of jij het was die het ons uitlegde, maar je kon me herkennen aan een knalrood t-shirt met de tekst 'Only Living Witness' :wink: )

De rest van de dag hebben we bijna volcontinu in de stand van QWG gezeten, mede omdat het bij Keltis en Stenen Tijdperk van 999 Games de rest van de dag moeilijk was om een plek te bemachtigen. Enkel bij Cwali konden we nog aanschuiven voor een partijtje Powerboats, maar daarna zijn we dus weer terug gegaan naar QWG voor achtereenvolgens Jambo, Bloom (verrassend leuk spel) en Chinatown.

Aan Cavum en Age of Empires III zijn we niet meer toegekomen, want het was tijd om te shoppen en vervolgens weer naar huis te gaan. Qua shoppen waren er nauwelijks aanbiedingen, hoewel Reef Encounter voor 10 euro een koopje schijnt te zijn. We hebben ons dus verder maar vergrepen aan veel spellen die we vandaag getest hebben en die erg goed bevielen (Galaxy Trucker, Bloom, Chinatown, Jambo) en aan Keltis en Stenen Tijdperk.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik heb het verslag van Bart even onder een nieuw item gehangen en roep iedereen op hieronder zijn of haar verslagen te posten :wink:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Zelf heb ik twee dagen gedemoot voor QWG en heb dus van de verdere beurs niet heel veel meegekregen. Tussendoor wel een aantal keer over de beurs gelopen en ik vond de zaal door de nieuwe indeling een stuk gezelliger dan vorig jaar. Door de minder brede gangpaden en verbanning van de stripbeurs en de pony's van 999-games was het meer één geheel :D .

Qua bezoekers was het op vrijdag net zoals vorig jaar rustig. Dit jaar 1700 bezoekers tegen vorig jaar 1800 was zelfs nog een lichte achteruitgang :( . QWG had op het eerste en laatste uur van de beurs na de stand voor 50 tot 75% bezet en dat was zeker boven het gemiddelde. De bezoekers die er waren hadden als voordeel dat ze overal vrijwel direct konden gaan zitten en spelen 8) .

QWG had behoorlijk scherpe beursaanbiedingen. Ik vond het dus wat vreemd om in een ander item te lezen dat er weinig beursaanbiedingen waren. De beursprijzen van QWG lagen zeker 20 tot 30% lager dan de normale winkelprijzen. Er waren zelfs enkele uitschieters zoals Amyitis die je met ruim 50% korting kon meenemen. Verder lagen Siena en Reef Encounter voor slechts EUR 10,00 in het schap.

Ik begreep wel dat bij 999 de kortingen wat lager waren (ik meen 10% als ik het me goed herinner, maar misschien kan iemand dat bevestigen). Van andere uitgevers heb ik geen informatie.

Op zaterdag was het bomvol. De stand was voortdurend tussen de 75 en 100% bezet en het was echt gezellig druk. Ik heb nog niet doorgekregen wat de bezoekersaantallen waren maar die zijn denk ik zeker vergelijkbaar met vorig jaar (4.500 bezoekers op de zaterdag).

Het was leuk om heel diverse mensen te spreken. Ik herinner me onder andere een stel dat voor het eerst op het spellenspektakel aanwezig was en als "kinderen in een snoepwinkel" rondliepen :D

Verder sprak ik een vriendelijke jonge man die een webwinkel bleek te hebben en nog nooit van QWG had gehoord. Hij was zeer onder de indruk van de spellen en zou via Boosterbox wat gaan bestellen.

Als laatste wil ik de tekenaar van Boss Kito (Maikel Verkoelen) noemen die ik vrijdag even sprak terwijl hij zijn eigen creatie voor het eerst aan het spelen was. Ook dat is natuurlijk een uniek moment :D

Tot zover mijn herinneringen aan een wederom prachtig evenement. Wie weet schiet me later nog iets te binnen dan volgt er nog een update.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik begreep van Bas van Boosterbox dat er in totaal 20% meer bezoekers zijn geweest. Dat lijken me toch mooie groeicijfers en een goede stimulans om met de beurs door te gaan en hem nog verder uit te bouwen.
LeonM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: -
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door LeonM »

Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Zaterdag ben ik op de beurs geweest om Boss Kito te demoën voor QWG.
Hoewel de stand over het algemeen behoorlijk bezet was gedurende de hele dag, waren de tafels voor Boss Kito maar een paar keer alle 3 bezet.
De reacties waren wisselend: Van zeer enthousiaste kinderen die aan de arm van hun ouders trokken om het toch alsjeblieft te kopen tot een schouderophalend 'niets voor mij'. De meesten vonden het spel een leuk 'tussendoortje' of 'gezellige afsluiter'.
Zelf heb ik niet erg veel van de rest van de beurs gezien. Mijn dochter en nichtje waren meegekomen en hebben zich de hele dag prima vermaakt. Ze hebben onder andere Kaas Kasteel en Rupsen Race gespeeld en die waren goed bevallen. Ze wilden ook graag Keltis en Stenen Tijdperk spelen, maar de tafels waren volgens hen steeds bezet en ze hadden niet het geduld op een plaats te wachten. De andere spellen die ze geprobeerd hebben, ben ik inmiddels weer vergeten.
Mijn dochter was in ieder geval erg in de wolken met haar gewonnen exemplaar van Jungle Life.
Verder zijn we met een behoorlijke stapel spellen naar huis gegaan.
Zelf heb ik een stapeltje QWGspellen meegenomen. Eigenlijk wilde ik ook nog even kijken voor Dominion, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.
De meiden kochten Foodie, Rupsen Race en Aquaretto. Die laatste hebben we thuis gelijk gespeeld. Ik moet zeggen dat ik het een geslaagde variant vind op Zooloretto. Als ik mag kiezen, vind ik Aquaretto zelfs net iets leuker.
Samenvattend vond ik het een geslaagde dag. We kwamen moe maar voldaan thuis. Nu kan de napret gaan beginnen: voorlopig hebben we genoeg te spelen.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik las net ook via de bovenstaande link van Dagmar dat er ruim 12.000 bezoekers op de beurs zijn geweest.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

En zijn dat 12000 SpSp-gangers, of worden de Modelbouwers daar ook toe gerekend?
zodiak
Professor Pimpel

Galaxy Trucker

Bericht door zodiak »

Bartjes schreef: Om 10.00 uur zijn we direct gestart met een potje Dominion, waarna we snel naar Galaxy Trucker zijn gegaan. Hilarisch spel en wat mij betreft de topper van de beurs! (@ Zodiak: geen idee of jij het was die het ons uitlegde, maar je kon me herkennen aan een knalrood t-shirt met de tekst 'Only Living Witness' )
Hoi Bartjes, Je opmerking dat het wat jouw betreft de topper van de beurs was werd door meerdere mensen gedeeld. Tegen het einde van de beurs stond Galaxy Trucker namelijk bovenaan bij de Beurs Top 25 bij Roll The Dice. De einduitslag was/is echter nog niet bekend. Ik vond het in iedergeval een leuk spel om te demo-en want iedereen liep enthousiast en met een big smile van tafel.

Galaxy Trucker werd op de achterste tafels van QWG gespeeld. Het viel me op dat het Zondag even duurde voordat er voldoende mensen achterin kwamen en Galaxy Trucker gingen spelen. Tegen 12 uur werd het echter druk bij Galaxy Trucker. Volgens mij heb ik je wel gezien en speelde jullie als enige Galaxy Trucker tijdens deze ochtend. Klopt dat?
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

cymric schreef:En zijn dat 12000 SpSp-gangers, of worden de Modelbouwers daar ook toe gerekend?
Tja, dat stond er niet bij :?
Bartjes!
Uitgever

Re: Galaxy Trucker

Bericht door Bartjes! »

zodiak schreef: Galaxy Trucker werd op de achterste tafels van QWG gespeeld. Het viel me op dat het Zondag even duurde voordat er voldoende mensen achterin kwamen en Galaxy Trucker gingen spelen. Tegen 12 uur werd het echter druk bij Galaxy Trucker. Volgens mij heb ik je wel gezien en speelde jullie als enige Galaxy Trucker tijdens deze ochtend. Klopt dat?
Wij waren inderdaad de enigen die ochtend en zaten aan de voorste tafel (het dichtst bij het gangpad). Ik heb trouwens ook echt effe goed moeten kijken, want mijn eerste gedachte toen ik bij de stand van QWG aankwam was dat Galaxy Trucker niet eens gedemood werd. Wat gelukkig wel het geval was :-)

Maareh... Heb ik jou ook gezien? Er kwamen een aantal maal collega-demo'ers kijken namelijk :-)

En wat mij betreft zou Galaxy Trucker dus de absolute nummer één mogen zijn van die hitlijst. Ik heb zelf ook nog even gestemd trouwens.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Johanna schreef:Ik las net ook via de bovenstaande link van Dagmar dat er ruim 12.000 bezoekers op de beurs zijn geweest.
12.069 om precies te zijn 8) Zie ook het bericht op de voorpagina, dit is uiteraard inclusief modelbouwers omdat het één toegangskaartje was.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dierik schreef: 12.069 om precies te zijn 8) Zie ook het bericht op de voorpagina, dit is uiteraard inclusief modelbouwers omdat het één toegangskaartje was.
Fout! 12.071. Toen wij om 10.00 uur voor de deur stonden, ging er plots uiterst links een deur open, waardoor een aantal mensen naar binnen konden. Wij zijn die stoet gevolgd. Eenmaal binnen, bleek dat dat eigenlijk niet de bedoeling was om via die ingang naar binnen te gaan. Daar stond ook niemand de tickets te scannen. Men ging als een gek alsnog kaartjes scannen, maar wij konden uiteraard niet wachten om aan de slag te gaan met spelen en zijn de hal in gelopen. Kortom; we hebben keurig netjes voor onze kaartjes betaald, maar zitten niet in de telling 8)