Ik plak gemakshalve de tekst die ik zojuist voor m'n website heb geschreven:Bartjes! schreef:....van Rise of Empires heb ik werkelijk g-e-e-n idee.
De spelers ontwikkelen hun beschaving vanaf de prehistorie tot heden. Ze beginnen als bescheiden volk, maar groeien gaandeweg in rijkdom en macht. Het spel is verdeeld in drie tijdperken, die telkens uit twee speelrondes (A en B) bestaan. Op de actietabel kiezen de spelers beurtelings één actie en voeren die uit. In een ronde mag iedere speler aldus 6 acties kiezen. Je mag bijvoorbeeld een groeitegel pakken om op het wereldbord te ageren. Daar wacht je een meerderhedenritueel in de stijl van El Grande, waarbij de opbrengst in grondstoffen, voedsel, geld of bevolking niet te verwaarlozen is. De groeitegel staat je ook toe om een potje te knokken met een tegenstander, maar dit is niet verplicht. Je kunt ook een landtegel pakken. Deze eilanden, graslanden, bossen, heuvels of dorpen leveren je voedsel, bevolking, goud of nazaten op. Op het handelspoor kun je grondstoffen inleveren voor goud of winstpunten. Je kunt verder een ontwikkelingstegel pakken. Dit zijn uitvindingen die je allerlei leuke extraatjes opleveren. Ten slotte kun je een stadstegel kopen voor goud. Je betaalt hiervoor elke ronde onderhoudskosten, maar krijgt er winstpunten voor terug.
In de A-ronde kies je een actie door een actieschijfje op een vrij veld in de desbetreffende rij van de actietabel te leggen. Dit doe je van rechts naar links. Er is ruimte voor één schijfje per veld. In de B-ronde kies je de acties door de schijfjes weg te halen, waarbij je moet betalen voor acties waar nog andere schijfjes naast liggen. Het is uiteraard de bedoeling om via deze kanalen de meeste winstpunten te verdienen.
Eerste indruk (na een proefpot met twee spelers): dit is een mooie en pittige Wallace, die ik graag met een grotere bezetting zal testen. Het tweezijdige actiesysteem is een leuk idee, dit voegt wat mij betreft een dimensie aan de planning toe. Ik vind de vormgeving van de speelborden en de tegels een tikje aan de sombere kant, de coverafbeeling ziet eruit als een mislukte oefening van een Photoshopcursist.