Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Bericht door Bart »

Ik vond nog enkele oudere draadjes die ook zeker aansluiten bij het onder controle houden van je spellencollectie. Daarbij worden ook enkele parameters aangereikt om het gebruik van je collectie te meten:
(Al deze draadjes vind je nu ook terug onder het trefwoord 'spelcollectie')
Afbeelding

Labels:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Re: Wanneer is je collectie groot genoeg / compleet?

Bericht door dirk »

Myrthe schreef: Jeetje, van 200 spellen zou ik echt de kriebels krijgen. Speel je ze dan wel allemaal minstens 1x per jaar? Ik heb er 25 en nú al vind ik dat sommigen niet vaak genoeg gespeeld worden. :lol:
Mijn grens ligt dus een stuk lager.
Alles hangt er ook vanaf hoeveel je speelt en met hoeveel verschillende groepen. Smaken verschillen nu eenmaal vrij hard. Ikzelf zit rond de 600 plays op jaarbasis maar er zijn er heus nog ergere (betere :P )
Maar het blijft natuurlijk een feit, zoveel te groter de collectie, zoveel te minder komen ze meestal op tafel. Maar ik vind het dan weer leuk om de afwisseling te hebben, anderen vinden het dan weer nét leuker om dat ene spel zeer vaak te spelen en het zo ook beter te kunnen doorgronden, alles hangt af van jezelf en je spelersgroep(en) :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik deel Dirk zijn mening. Ik houd van het ontdekken van nieuwe spellen en van de afwisseling. Ik heb geen enkel spel (afgezien van fillers) van de laatste 10 jaar al meer dan 10x gespeeld. Zou ik sommige niet graag wat vaker spelen? Zeker. Zou ik dat nieuwe spel toch ook niet graag eens spelen? Zeker. :lol: Ik speel minstens 1x per week en veel van die spelers hebben ook eigen spellen, dus dan is het niet altijd vanzelfsprekend om eigen spellen op tafel te krijgen, maar toch houd ik de meeste want you never know :wink:
Mijn collectiegrootte wordt eigenlijk vooral beperkt door mijn kastruimte. Die is nu toch stilaan uit zijn voegen aan het barsten en na ook mijn boekenkast aangeslagen te hebben voor spellen, is de limiet nu toch stilaan bereikt.
Er staan wel wat spellen apart om te verkopen op de eerstvolgende beurs, dus dit jaar is er iets minder uitgedund.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

The Iced One schreef: Mijn collectiegrootte wordt eigenlijk vooral beperkt door mijn kastruimte. Die is nu toch stilaan uit zijn voegen aan het barsten en na ook mijn boekenkast aangeslagen te hebben voor spellen, is de limiet nu toch stilaan bereikt.
Je weet toch dat het hier zo ook ooit begonnen is ? Eerst enkel 1 of 2 schapjes in de kast, daarna stelselmatig wat schapjes toegevoegd, plaats tekort dus dan maar een kamer aangeslagen, nu weer plaats tekort dus de hele zolder aangeslagen ....
What's next ... ??
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Tja, wat nemen die dingen veel ruimte in hè?
Ze zouden een compressiemethode moeten verzinnen :lol:
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

roubosga schreef: Tja, wat nemen die dingen veel ruimte in hè?
Er is wel een manier. Gewoon even uitleggen aan de uitgevers dat veel dozen de helft kleiner kunnen, en dat wij als gevolg daarvan weer meer gaan kopen. Want die kasten moeten wel vol natuurlijk :lol:
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

helena schreef:
roubosga schreef: Tja, wat nemen die dingen veel ruimte in hè?
Er is wel een manier. Gewoon even uitleggen aan de uitgevers dat veel dozen de helft kleiner kunnen, en dat wij als gevolg daarvan weer meer gaan kopen. Want die kasten moeten wel vol natuurlijk :lol:
Maar dan gaan er weer anderen klagen. Neem bijvoorbeeld de doos van Clans of Caledonia.
Die is dan weer akelig klein. Het is een puzzel om na het spelen alles er weer fatsoenlijk in te krijgen.
Maar over het algemeen ben ik het wel met je eens. Het heeft een tijdje geduurd, maar ik kan nu zonder problemen de uitbreidingsdozen platmaken en bij het oud papier doen.
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Ik heb ook als regel dat alle spellen in een kast moeten passen. Maar ondertussen wordt die kast wel steeds groter.

Kijken hoe lang ik mijn collectie rond de 300 kan houden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Martyn F
Board game designer
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

nu we het toch over de compressie-methode hebben kan ik het niet laten dit pareltje met jullie te delen. Dit hele kanaal is trouwens puur goud.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Eis-T schreef: nu we het toch over de compressie-methode hebben kan ik het niet laten dit pareltje met jullie te delen. Dit hele kanaal is trouwens puur goud.
Bedankt voor de tip!
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ik poog het onder de 100 te houden EN het moet in mijn kast blijven passen.
Nu ben ik net terug van een weekje Duitsland en ja raad het al, 5 spellen erbij en over de 100 :-)
Nieuwste aanwinsten zijn Babylonia, Mint Works, Santa Monica, Sumatra en It's a Wonderful World.

Ik hoop tijd te vinden komende week om een paar spellen te verkopen.

Mijn collectie ongespeelde spellen is nu uiteraard ook te groot :-)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
vdW
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: High Times

Bericht door vdW »

Ik poog het onder controle te houden. Ik houd bij welke spellen ik speel en hoe vaak (bg stats) en op basis daarvan bepaal ik wat weg mag, maar de bazin kan geen afscheid nemen van spellen (want stel je voor dat je het over een paar jaar ineens wel wilt spelen)
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Op dit moment heb ik ongeveer 45 spellen en ik merk dat het nu al lastig om alles te blijven spelen. Daarom vind ik het voor nu wel weer even genoeg en probeer ik voorlopig te focussen op het spelen van wat ik heb. Ooit komen er vast weer nieuwe dingen bij, maar nu even niet :)
Afbeelding
Gert12555
Professor Pimpel

Bericht door Gert12555 »

Mijn magic number ligt op 25. Ga ik daarboven, dan is de regel eerst iets eruit vooraleer er iets in mag. Gevolg is wel dat je bij mij soms koopjes kan doen 2dehands :).

Plaatsgebrek en het feit dat ik het zonde vind dat sommige spellen niet 1x jaar op tafel komen zijn de belangrijkste drijfveren. De spellen die ik heb zijn dan ook vaak de grotere en duurdere titels (looking at you EGG... ja, ik ben niet vies van wat deluxefied components ;) ).
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Ik heb niet echt een richtlijn, ik merk dat nu ik meer ruimte heb dat het nog makkelijker wordt om te bewaren. :lolno:

Ik heb volgens BGStats ruim 200 base games en 176 expansions, maar ik verkoop ook af en toe weer wat. Afgelopen week weer 2 verkocht, maar er komt af en toe ook weer wat nieuws binnen. Ik probeer het wel zo te houden dat het in de kallax kasten past die ik heb staan.
Ik vond dat er ook veel ongespeeld na een paar jaar bleef staan, daarom dit jaar voor mijzelf de uitdaging gesteld om alles in mijn kasten proberen te spelen.
Zit alleen nu nog maar op 32%.. :shh:
Afbeelding