Spellenspektakel 2021: hoe beviel het?

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellenspektakel 2021: hoe beviel het?

Bericht door Peter Hein »

Ik heb zojuist mijn verslag van de zaterdag geplaatst op Spellengek

Ik heb een leuke dag gehad, maar de drukte was nogal oncomfortabel en het volledige gebrek aan mondkapjes bij bezoekers en standmedewerkers totaal onbegrijpelijk.
Afbeelding

Labels:
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Peter Hein schreef: Ik heb zojuist mijn verslag van de zaterdag geplaatst op Spellengek

Ik heb een leuke dag gehad, maar de drukte was nogal oncomfortabel en het volledige gebrek aan mondkapjes bij bezoekers en standmedewerkers totaal onbegrijpelijk.
Ik was hier ook uiterst verbaasd over! Ik had hem zelf wel de hele dag op. Halverwege de dag gewisseld.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Als je even naar de supermarkt gaat of naar de slager en binnen een half uur weer buiten bent geloof ik wel in het nut van mondkapjes. Zeker op doorstroom locaties zoals ze dat noemen.

Maar om bij een paar duizend man die minimaal 4 uur op dezelfde beurs rondlopen te verwachten dat een mondkapje helpt is denk ik te optimistisch. Dan heb je wel IC kwaliteit mondkapjes nodig.
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Mijn indruk van Spellenspektakel op zondag:

Als je het vergelijkt met een pre-covidbeurs leek het rustig, maar in deze covidtijd was het (te) druk. Ik hoop dat het ondanks de QR-codes geen virusspektakel is gewoden.

Verder vooral positieve dingen:

1. Ik heb me verbaasd over het steeds uitdijende aantal standhouders. Naast de grote jongens heb ik zoveel leuke kleine stands gezien met superenthousiaste spelontwerpers. Echt gaaf!
2. De vele speldemo's, waarbij het soms even wachten op je beurt was, maar binnen acceptabele tijd kwam je echt wel aan je speltrekken
3. Veel aandacht voor de kids! Niet alleen op het spelplein, maar ook bij een paar grote stands.
4. Last but not least: De Bring and Buy. Duidelijk is dat de organisatie heel goed naar de feedback heeft geluisterd van twee jaar geleden. Wat was dit professioneel georganiseerd! Jammer van de lange wachtrijen, maar dat is nu eenmaal nodig om te voorkomen dat het een chaos wordt. Naar verluidt zijn er zelfs mensen geweest die primair voor de B&B kwamen en de rest van het SpSp als een leuke bonus zagen.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Dit jaar ben ik voor het eerst op het SpellenSpektakel geweest. Ondanks de drukte heb ik me goed vermaakt. Wel merkte ik dat ik zoveel mensen niet meer gewend was, aan het eind van de dag was ik helemaal gesloopt.

De spellen die ik heb gespeeld waren: Cartographers, Hellapagos, King of the Valley, Kwakzalvers, Unmatched, Blast, Nidavellir en Aqualin. Een deel van het lijstje, een deel omdat er toevallig plek was. Favoriet was zonder twijfel King of the Valley. Nidavellir was leuker dan ik had verwacht. Beiden hadden ook erg goede demo'ers. Het minst favoriet was Blast, ons potje was heel erg uit balans dus dat hoef ik niet zo snel nog eens te spelen.

De Bring&Buy stand heb ik vanwege de drukte links laten liggen. Jammer, maar weinig aan te doen.

Van te voren wist ik niet goed wat ik moest verwachten, maar uiteindelijk heb ik me goed vermaakt. Wel vond ik het jammer dat er, zeker bij de grote uitgevers, relatief weinig speelplekken waren. Bij 999 games kwamen we er het laatste uur pas tussen. En ik hoop dat het qua corona meevalt. Ik ga mijn gezondheid de komende paar dagen maar goed in de gaten houden want ik met zoveel mensen is de kans toch wel aanwezig dat er iemand besmet bleek te zijn.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Edwin84 schreef: Als je even naar de supermarkt gaat of naar de slager en binnen een half uur weer buiten bent geloof ik wel in het nut van mondkapjes. Zeker op doorstroom locaties zoals ze dat noemen.

Maar om bij een paar duizend man die minimaal 4 uur op dezelfde beurs rondlopen te verwachten dat een mondkapje helpt is denk ik te optimistisch. Dan heb je wel IC kwaliteit mondkapjes nodig.
Als het op Spiel, dat vele malen groter is, lukt om het gros van de bezoekers een FFP2-masker te laten dragen dan moet dat hier toch ook lukken. Los daarvan: of het nu verplicht is of niet, iedereen snapt toch dat het verstandiger is om met zo’n drukte er wel eentje te dragen?
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Peter Hein schreef:
Edwin84 schreef: Als je even naar de supermarkt gaat of naar de slager en binnen een half uur weer buiten bent geloof ik wel in het nut van mondkapjes. Zeker op doorstroom locaties zoals ze dat noemen.

Als het op Spiel, dat vele malen groter is, lukt om het gros van de bezoekers een FFP2-masker te laten dragen dan moet dat hier toch ook lukken. Los daarvan: of het nu verplicht is of niet, iedereen snapt toch dat het verstandiger is om met zo’n drukte er wel eentje te dragen?
Zullen we het hier over spellen hebben?
(voor je het weet trek je een beerput open)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat je er bij 999Games wellicht het laatste uur tussen kwam, kwam mogelijk ook door de stempelactie. Als mensen 8 spelletjes hadden gedaan en dus 8 stempels hadden verzameld maakte ze om 16.00 u kans op een spellenpakket van 250 euro. Ik als demoer merkte dat mensen hierdoor juist eerder een spel spelen die ze anders wellicht niet hadden gespeeld. Door deze actie bleven mensen ook langer op de stand van 999Games. Overigens zag de stand er ook mooi uit met oa de gethematiseerde hoeken bij bijv. El Dorado en het Spookslot waar kinderen zich konden laten sminken.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Knipoog schreef: Zullen we het hier over spellen hebben?
Het gaat hier over een beurs, daar is dit anno 2021 helaas een thema. Peter Hein is zuiver en zorgvuldig in zijn woordkeus. Dat verdient geen censuur.
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

WTULTC schreef: Dat je er bij 999Games wellicht het laatste uur tussen kwam, kwam mogelijk ook door de stempelactie. Als mensen 8 spelletjes hadden gedaan en dus 8 stempels hadden verzameld maakte ze om 16.00 u kans op een spellenpakket van 250 euro. Ik als demoer merkte dat mensen hierdoor juist eerder een spel spelen die ze anders wellicht niet hadden gespeeld. Door deze actie bleven mensen ook langer op de stand van 999Games. Overigens zag de stand er ook mooi uit met oa de gethematiseerde hoeken bij bijv. El Dorado en het Spookslot waar kinderen zich konden laten sminken.
Goed punt, dat helpt dan inderdaad dan niet mee voor ons.
Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Ik ben, net als met de 2019-editie, weer 2 dagen geweest. Het was zeker weer wennen om met zoveel mensen bij elkaar te zijn, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik had het gevoel dat zondag drukker was dan de zaterdag, maar dat kan het idee zijn natuurlijk. Door de drukte aan de tafels ben ik jammer genoeg niet genoeg aan spelen toe gekomen. Maar misschien wilde ik gewoon teveel...
Over de 2 dagen verspreid heb ik gespeeld:
Bonfire (pakte me niet, de rest van mijn groepje was wel enthousiast)
Unmatched (niet mijn kopje thee, voor de liefhebbers van het genre zeker wel een aanrader),
Calico (waarom heb ik deze niet aangeschaft? was erg leuk),
Descent (groot, huge, zag er goed uit)
Konumo Batalo (hier heb ik me dan best mee vermaakt),
Sneaky bastard (met 2 gespeeld, kwam met dat spelersaantal niet helemaal uit de verf. Met een grotere groep zeker de moeite waard als toetje op een spellenavond)
en Paco Sako (met 2 van mijn groepje die meededen aan het nk, kon ik er niet aan ontkomen een potje of wat te spelen)
Al met al wel een aantal hele verschillende spellen gespeeld, en daarom ga je ook naar een beurs natuurlijk.
We've got a winner!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

:thumbup:
Erwin schreef:
Knipoog schreef: Zullen we het hier over spellen hebben?
Het gaat hier over een beurs, daar is dit anno 2021 helaas een thema. Peter Hein is zuiver en zorgvuldig in zijn woordkeus. Dat verdient geen censuur.
:thumbup:
hulspuppie
Nederlands Kampioen Carcassonne 2012

Bericht door hulspuppie »

Peter Hein schreef:

Ik ben 2 dagen op Spiel geweest, met verplichte mondmasker… ik vond het waardeloos. Heb toen ook echt getwijfeld om te gaan. Heb er ook last van gehad (masker), namelijk lastiger adem halen en hoofdpijn. Op Spiel was het een stuk rustiger dan andere jaren, minder dan 50% bezoekers!

Ik was blij dat ik tijdens mijn demo uitleg geen mondmasker op hoefde. Ik heb maar weinig mensen gezien die er 1 op hadden. Beide dagen waren ook druk, misschien wel te druk! Ook hadden de tafels ruimer opgezet kunnen worden, maar dat zal te maken hebben met de kosten van de stand en wat je eruit wil halen als exploitant.

Vandaag werk ik wel bewust thuis! En doe morgen een thuis test, voordat ik ergens naar toe ga. (Lees mijn reguliere baan)
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Na een aantal jaren niet te zijn geweest, dit jaar (op zondag) de beurs weer eens bezocht. Of het aan onze ervaringen van een aantal jaar geleden lag of dat we de drukte door Covid niet meer gewend zijn, weet ik niet, maar wij vonden het veel te druk. We hebben nauwelijks iets kunnen spelen. Onze jongste werd op een gegeven moment niet goed, even naar buiten en hij knapte meteen weer op. Daarna terug naar binnen en weer hetzelfde verhaal.

Na ongeveer 3 uur aanwezig te zijn geweest maar besloten om naar huis te gaan. Na alle positieve ervaringen van de voorgaande edities, was dit jaar voor ons een echte tegenvaller. Ik verwacht niet dat we de komende jaren nog eens naar het spellenspektakel zullen gaan en dat wij ons gaan richten op de kleinere beurzen.

Dit was onze ervaring, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen enorme bewondering heb voor alle vrijwilligers en organisatoren die het mogelijk maken om zo'n evenement te organiseren.
En, we hebben niet veel gespeeld, maar bij de spellen die we hebben kunnen spelen was de uitleg duidelijk en enthousiast uitgelegd door de demo-er.

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Vogeltje, was dat toevallig in de buurt van de stand van 999Games? Daar werd een kindje ook onwel en viel dacht ik zelf flauw. Wat er precies aan de hand was kon ik niet goed zien want er gingen meteen een aantal mensen naar toe. Genoeg hulp dacht ik zelf dus ik ben toen verder gegaan met het demoen.
Afbeelding