Keep Exploring met Bitoku en Luna Capital

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Keep Exploring met Bitoku en Luna Capital

Bericht door SvAtje »

Keep Exploring Games heeft een tweetal nieuwe titels voor de Nederlandstalige markt opgepakt, die beiden rond juni 2022 zullen gaan verschijnen. Beide titels zijn origineel uitgegeven door Devir Games.

In Bitoku - dat een van de grootste hits van Spiel Essen was - speel kaarten uit je hand (deckbuilding), plaats de dobbelstenen die je daarmee vrijspeelt op acties op het bord (dice placement) en verplaats die dobbelstenen daarna naar de andere kant van de rivier. Spelers kiezen om beurten steeds een van deze drie acties, totdat iedereen heeft gepast. Veel acties leveren grondstoffen op of kosten deze (resource management). Ondanks deze simpele regels zijn er veel manieren om punten te scoren, zowel tijdens het spel als bij de eindscore.

Tijdens het spel stuur je je pelgrims op pad, verzamel je geestkaarten, libellen, draakkaarten, bouw je gebouwen en plaats je rotsen, probeer je doelkaarten te bereiken en zover mogelijk te komen op de sporen bij de meren.
Aan het einde van het spel scoren spelers nog punten voor kristallen op hun spelersbord, de startspeler, verschillende Bitoku kaarten, de schatten van de meren, de Iwakura rotsen, de waarden van hun dobbelstenen, hun visioenkaarten, en de punten die zichtbaar zijn op hun spelersborden.
Kortom, Bitoku is een veelzijdig spel met eenvoudige acties, maar zeer veel mogelijkheden en in een prachtige uitvoering.

Bitoku is ontworpen door Germán P. Millán. Het artwork is verzorgd door Edu Valls.
  • Spelers: 1-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Speelduur: 120 minuten

In Luna Capital gaan spelers zo efficiënt mogelijk een nederzetting bouwen op de maan. Aan het begin van de ronde kiezen spelers een kaart en, afhankelijk van de fase, 1-4 tegels. Vervolgens plaatsen ze een kaart (die ze net hebben gekozen of een die ze al hadden) en alle tegels in hun nederzetting.
Uitdagingen zitten hierbij in het feit dat de kaarten aan elkaar moeten grenzen, in maximaal 3 rijen mogen liggen, en dat de getallen op de kaarten per rij moeten oplopen. Daarnaast is 1 tegel in de eerste fase leggen makkelijk, maar 4 tegels in de vierde fase is een serieuze uitdaging.
Het spel duurt 3 rondes die elk bestaan uit 4 fases, dus elke speler komt 12 keer aan de beurt.
De score mechanismen zijn simpel, en er zijn daarnaast gemeenschappelijke doelen die elk spel anders zijn voor veel herspeelbaarheid.

Luna Capital is ontworpen door Jose Ramón Palacios. Het artwork is verzorgd door Albert Monteys.
  • Spelers: 1-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 45 minuten
Website uitgever:

Labels:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Keep Exploring met Bitoku en Luna Capital

Bericht door The Iced One »

LUNA Capital op Spiel gekocht en dat is echt een toppertje! Wel voor de puzzelliefhebbers.
Dat de scoredoelen simpel zijn wil ik wel wat tegenspreken. Het spel mist echt een duidelijke player aid (die intussen wel door Devir op BGG is geplaatst) net omdat er zoveel scoremogelijkheden zijn die toch niet gemakkelijk zijn. De life modules scoren per symbool apart, maar op dezelfde manier scoor je ook nog de serres, maar daar tel je dan weer de symbolen van samen. Maar de serres scoren ook nog eens apart voor setjes van 3 verschillende symbolen. En dan ook nog de buildings die elk een aparte scoring hebben.
Ook kwam er van mijn spelkameraden al de opmerking dat de symbolen wel heel erg klein zijn (mannen op leeftijd... :roll: :wink: ).
Maar afgezien van die 'details' toch wel een aanrader vind ik.

Bitoku heb ik nog niet goed bekeken, maar wat een druk bord is me dat zeg! Zo overweldigend en op het zeerste zicht zeer onoverzichtelijk. Ik ben benieuwd of dat na een speelsessie niet meer opvalt, zoals bij Rajas van de Ganges, de initiële indruk van dat bord is ook dat het zeer druk is, maar tijdens het spelen valt dat zeer goed mee.

Ik begrijp wel nog steeds niet goed waarom Nederlandstalige uitgevers taalonafhankelijke expertspellen uitbrengen die al in het Engels beschikbaar zijn. Is het niet interessanter om spellen met tekst uit te brengen die om die reden mogelijk niet in het Engels gekocht worden? Zoals Keep exploring games nu met Sleeping Gods doet.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ze timmeren wel aan de weg zeg, bij Keep Exploring Games. Cool hoor.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

We doen ons best Pura Vida.

Voor wat betreft Luna Capital doen we zeker een scoringsoverzicht erbij. Dat is ook direct een van de redenen dat we expertspellen uitgeven in het Nederlands die geen tekst hebben - de spelregels van Bitoku verdienen geen schoonheidsprijs. Wij gaan zorgen dat die in het NL wel heel duidelijk zijn. Ook kunnen we aan beide spellen andere dingen aanpassen. Je zegt bijvoorbeeld dat de icoontjes heel klein zijn van Luna. En dat klopt ook. Maar weet je dat je ook gewoon naar de grote plaatjes kunt kijken op de tegels? Dit is niet obvious, maar als je dit weet kijk je nooit meer naar de kleine icoontjes.
Lang verhaal kort, bij deze spellen waren we zeer onder de indruk van de spellen, maar zagen we issues die we in het NL beter kunnen doen.
Keep Exploring Games
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Het mechanisme van Bitoku klinkt interessant, en het bord ziet er weliswaar erg druk, maar ook intrigerend uit.
Goed bezig Martin!

PS: de link klopt niet, nl = com. https://keepexploringgames.com/nl/
The Iced One
Critico

Duiker schreef: Maar weet je dat je ook gewoon naar de grote plaatjes kunt kijken op de tegels? Dit is niet obvious, maar als je dit weet kijk je nooit meer naar de kleine icoontjes.
Dat heb ik dus effectief pas in mijn 3de spel ontdekt :wink:
Maar dat maakt het inderdaad wel beter. Maar dan zou de player aid ook die plaatjes moeten gebruiken lijkt me.
En als je effectief de vrijheid krijgt om schoonheidsfoutjes aan te passen, is het misschien al interessanter, maar ik wist niet dat dit gebeurde bij vertalingen.

Het beste spel van Spiel vind ik tot nu toe 'Origins: first builders' en dat spel zou nu wél baat hebben bij een herwerkte Nederlandstalige versie: meer en betere tokens, de gebouweigenschappen in symbolen (mega gemiste kans) of beperkte Nl tekst, Nl versie van de sterrenbeeldkaarten enz.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Wij doen altijd meer dan vertalen alleen. Luna Capital kan met een paar kleine aanpassingen veel duidelijker worden.
Bitoku heeft vooral issues met de regels. Het bord heb ik overigens nog geen beslissing over genomen. Het is druk, zeker. Maar als je het spel kent en weet wat alles doet voelt het niet meer zo druk aan en is de art juist mooi.
Keep Exploring Games
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

The Iced One schreef: Ook kwam er van mijn spelkameraden al de opmerking dat de symbolen wel heel erg klein zijn (mannen op leeftijd... :roll: :wink: )
Zie wat je zegt eh snotneus !! :mrgreen: :lol:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
The Iced One
Critico

dirk schreef:
The Iced One schreef: Ook kwam er van mijn spelkameraden al de opmerking dat de symbolen wel heel erg klein zijn (mannen op leeftijd... :roll: :wink: )
Zie wat je zegt eh snotneus !! :mrgreen: :lol:
Anders wat? Ga je met je rollator gooien? :twisted:
SPELHAMELS BEERSE:

Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Jerome schreef: PS: de link klopt niet, nl = com. https://keepexploringgames.com/nl/
Stond al een hele tijd op de backlog, nu maar gelijk geregeld. www.keepexploringgames.nl werkt nu ook :wink:
Keep Exploring Games
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Is er een kans om Bitoku al een of twee ronden op Zuiderspel te spelen?
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

Nee, Monuments en Ice Floes & Foes nemen we wel mee. Voor Bitoku en Luna Capital is het nog net iets te vroeg.
Keep Exploring Games