Reizen Waes - België & Nederland

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Reizen Waes - België & Nederland

Bericht door Kire »

helena schreef: Dordrecht.

Om te beginnen , Dordrecht is een eiland en de bewoners dus eilandbewoners. Je zult altijd via brug, tunnel of pont moeten om het eiland van Dordt te kunnen bezoeken. Het logische vervolg is dat er havens zijn en er van alles te doen is op en in het water. Denk aan roeien, kanoën, suppen, rondvaart met o.a. de elektrisch aangedreven Dordtevaar waarmee je de binnenstad van een andere kant bekijkt. De historische binnenstad wel te verstaan, vol met monumentale gebouwen en mooie havens om langs te wandelen.
Bij de plaatselijke VVV kun je diverse leuke wandelroutes halen waaronder bijv. het kunstrondje Dordt wat langs leuke galeries en kunst, antiek en curiosawinkels leidt of het bier-en-wijnrondje langs het bier en wijnverleden van Dordrecht. In de pro-coronatijd waren er allerlei evenementen (en hopelijk komen die ook weer snel) zoals Dordt in Stoom, boekenmarkt, Wantijpop, Big Rivers, Lepeltje lepeltje, Pasar Malan, de koningsdag rommelmarkten en een grote kerstmarkt, kortom er is hier vaak iets leuks te beleven.
Winkels zijn er ook genoeg waaronder natuurlijk de mooie spellenwinkel 4YourGames of het leuke stripboekenwinkeltje Sjors
We hebben een prachtig theater Kunstmin, een rijksmonument in neorenaissance stijl, gebouwd in 1864. En verder zijn er heel veel gezellige restaurants en cafés .
Uiteraard heeft Dordt een aantal musea, waaronder bijv. het Dordts museum waar je je kunt vergapen aan de oude meesters der schilderkunst, of museum van Gijn, een oud patriciershuis waar je rond kunt dwalen en je je 100 jaar terug in de tijd waant, of het onderwijsmuseum.
En last but not least hebben we natuurlijk het nationaal park de Biesbosch, een beschermd natuurgebied en het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa.
Leuk! Dordrecht staat nu in mijn top 3 van de nog te bezoeken plaatsen in Nederland, samen met Utrecht. Er is nog één plaats vrij! :-)

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Nog maar één plekje in de agenda van Kire? Dan pak ik hem meteen maar even over. LEIDEN. Stad van ontdekkingen. Oud stadscentrum en nieuw hip life science cluster innig met elkaar verbonden. Stad van talloze wereldberoemde musea. Leuke cafés en prachtige grachten. Drie plekken waar je zeker heen wilt:

Het Singelpark, een aaneengesloten groene route langs de historische singels van de stad. Ooit de buitenste verdedigingswerken, nu een park met vele industriële en andere monumenten. Zoals de beide zeventiende eeuwse stadspoorten die we nog hebben, de Hortus Botanicus, de Sterrenwacht waar Einstein nog heeft vertoefd...

De Burcht en het monumentale stadshart tussen Oude en Nieuwe Rijn. Duik een van de vele (boot)terrassen op, maak een tochtje in een roei- of tourboot, geniet van de zon op de Burchtheuvel, loop een van de enorme kerken in, zoals de Pieterskerk waar de Pelgrimfathers nog hun diensten hebben gehouden voordat ze Amerika gingen ontdekken, bezoek tussendoor een nabije spellenwinkel zoals De Vliegershop of De Tafelridder. En dat alles op loopafstand in een van de grootste bewaard gebleven zeventiende eeuwse steden van Nederland.

Natuurhistorisch museum Naturalis. Een van de rijkste natuurmusea van de wereld. Midden in het al genoemde metropolitane wetenschapscluster. En sinds de indrukwekkende nieuwbouw er eindelijk staat is Naturalis een kaleidoscopische tentoonstellingsruimte die je omver blaast. Van dino's (we hebben een echte  T-Rex!) tot prehistorische landschappen tot het laatste wetenschappelijke nieuws over de planten en dieren van onze aarde.

Op zijn Leids: zet Leiden maar op je lijst juh, je zult er geen spijt van krijgen hoor!

PS via prive bericht kan ik nog veel concreter tips geven over te bezoeken plekjes, eet- en drinkgelegenheden enzovoort.
Afbeelding
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Pura Vida schreef: Nog maar één plekje in de agenda van Kire? Dan pak ik hem meteen maar even over. LEIDEN. Stad van ontdekkingen. Oud stadscentrum en nieuw hip life science cluster innig met elkaar verbonden. Stad van talloze wereldberoemde musea. Leuke cafés en prachtige grachten. Drie plekken waar je zeker heen wilt:

Het Singelpark, een aaneengesloten groene route langs de historische singels van de stad. Ooit de buitenste verdedigingswerken, nu een park met vele industriële en andere monumenten. Zoals de beide zeventiende eeuwse stadspoorten die we nog hebben, de Hortus Botanicus, de Sterrenwacht waar Einstein nog heeft vertoefd...

De Burcht en het monumentale stadshart tussen Oude en Nieuwe Rijn. Duik een van de vele (boot)terrassen op, maak een tochtje in een roei- of tourboot, geniet van de zon op de Burchtheuvel, loop een van de enorme kerken in, zoals de Pieterskerk waar de Pelgrimfathers nog hun diensten hebben gehouden voordat ze Amerika gingen ontdekken, bezoek tussendoor een nabije spellenwinkel zoals De Vliegershop of De Tafelridder. En dat alles op loopafstand in een van de grootste bewaard gebleven zeventiende eeuwse steden van Nederland.

Natuurhistorisch museum Naturalis. Een van de rijkste natuurmusea van de wereld. Midden in het al genoemde metropolitane wetenschapscluster. En sinds de indrukwekkende nieuwbouw er eindelijk staat is Naturalis een kaleidoscopische tentoonstellingsruimte die je omver blaast. Van dino's (we hebben een echte  T-Rex!) tot prehistorische landschappen tot het laatste wetenschappelijke nieuws over de planten en dieren van onze aarde.

Op zijn Leids: zet Leiden maar op je lijst juh, je zult er geen spijt van krijgen hoor!

PS via prive bericht kan ik nog veel concreter tips geven over te bezoeken plekjes, eet- en drinkgelegenheden enzovoort.

Dit wordt moeilijk. Ik heb net even met mijn vrouw besproken en het wordt een top 5 en Leiden komt er ook in!

Tot nu toe heb ik nog niet zoveel van Nederland gezien. Zo uit mijn hoofd: Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Roermond, Den Haag & Scheveningen, Delft, Zeeuws Vlaanderen, Texel en een aantal stadjes in Zeeland.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Kire ik zou Den Bosch ook op je lijstje zetten. Dat is nog niet zover Nederland in en heeft een oude binnenstad met oa de Sint Jan (grote kathedraal), rondvaart over de Binnendieze (gaat voor een deel onder de huizen door), een Bosche Bol eten bij Jan de Groot.

Ook vestingstadjes zoals Heusden (ligt dichtbij Den Bosch), Willemstad, Ravenstein, Grave etc zijn de moeite waard. Daar over de vestingwallen lopen etc...

Ik kan je lijstje zo langer maken. Heb zelf enorm veel gezien van mijn land. Ook plaatsen waar niet de gemiddelde toerist komt.

België heb ik ook trouwens aardig gehad. Alleen Genk en delen van Wallonië nog niet. Rest van de grotere oudere steden, kust en Ardennen wel. Veel historische plaatsen over de WW I (rond Ieper) en WW II heb ik bezocht. Erg indrukwekkend vond ik de grote begraafplaatsen van de WW I. Die liggen ook allemaal nog dichtbij elkaar in de buurt. Ik snap goed waarom dit elke dag wordt herdacht en veel meer leeft dan hier.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Heb je Gouda nog niet op je lijstje? Ik weet dat ik Alphen aan den Rijn afraad maar deze nabuurgelegen stad heeft wel mijn voorkeur.

Bekend van de kaas, dus bezoek eens de kaasmarkt. Midden in het centrum en daar vind je op de markt ook het prachtige stadhuis en de Grote kerk. Gezellige winkelstraatjes en terrasjes, echt de moeit waard! Als de kaasmarkt er niet is tref je misschien de antiekmarkt. Vergeet ik de Waag bijna, ook op hetzelfde plein. Iets ten zuiden heb je een oud haventje, via het raam bereikbaar richting de veerstal geloof ik.

Natuurgebied iets ten noorden van Gouda is het Reeuwijkse hout en dus de Reeuwijkse plassen. Heeft tegenwoordig mooi bungalowpark van Landal om te overnachten.

Voor toeristen is er vast genoeg te doen, vooral met een rondleiding mis je de kleinste mooie steegjes en geveltjes niet en heb je er mooie uitleg bij.
Everybody has the right to play...
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Bridget schreef: Heb je Gouda nog niet op je lijstje? Ik weet dat ik Alphen aan den Rijn afraad maar deze nabuurgelegen stad heeft wel mijn voorkeur.

Bekend van de kaas, dus bezoek eens de kaasmarkt. Midden in het centrum en daar vind je op de markt ook het prachtige stadhuis en de Grote kerk. Gezellige winkelstraatjes en terrasjes, echt de moeit waard! Als de kaasmarkt er niet is tref je misschien de antiekmarkt. Vergeet ik de Waag bijna, ook op hetzelfde plein. Iets ten zuiden heb je een oud haventje, via het raam bereikbaar richting de veerstal geloof ik.

Natuurgebied iets ten noorden van Gouda is het Reeuwijkse hout en dus de Reeuwijkse plassen. Heeft tegenwoordig mooi bungalowpark van Landal om te overnachten.

Voor toeristen is er vast genoeg te doen, vooral met een rondleiding mis je de kleinste mooie steegjes en geveltjes niet en heb je er mooie uitleg bij.
Gouda ken ik inderdaad (enkel) van de kaas en van het spel. Gezien het spel ergens op plaats 20.000 staat, vermoed ik dat het niet veel soeps (of kaas) is.
De stad zelf lijkt me wel de moeite!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Kire, de Hollandse Waterlinie met allemaal forten is ook bijzonder of Muiderslot, Muiden en Naarden. Laatste 3 zijn te combineren op 1 dag.

Slot Loevestein is ook erg mooi.

In België ben ik al meerdere keren in Brugge geweest. Dat blijft een van de mooiste steden van België vind ik. Ik heb daar als frietliefhebber ook het frietmuseum bezocht.
Afbeelding
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

WTULTC schreef: @ Kire, de Hollandse Waterlinie met allemaal forten is ook bijzonder of Muiderslot, Muiden en Naarden. Laatste 3 zijn te combineren op 1 dag.

Slot Loevestein is ook erg mooi.

In België ben ik al meerdere keren in Brugge geweest. Dat blijft een van de mooiste steden van België vind ik. Ik heb daar als frietliefhebber ook het frietmuseum bezocht.
Het Muiderslot heb ik volgens mij nog als student bezocht, ergens vorige eeuw ...
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Als je dan toch van plan bent een keer naar Utrecht te gaan dan gelijk ook maar kasteel de Haar in Haarzuilens bezoeken. Dit is wel het mooiste kasteel van Nederland. Hoewel ik Loevestein ook mooi vind, maar dat is meer door het sentiment dat we daar heel lang geleden onze trouwfoto's hebben laten maken :lol:
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Allemaal leuk & aardig wat betreft die plaatsen in het zuiden en het westen, maar nu ga ik het toch even opnemen voor de trots uit het oosten: mijn woonplaats Deventer (net over rivier de IJssel)! Veel westerlingen denken namelijk dat de wereld ophoudt bij Amersfoort :crazy: , maar niets is minder waar... ...de wijzen komen niet voor niets uit het oosten (er staat trouwens niet bij hoe ver naar het oosten :wink:).

Deventer is de 4de oudste van Nederland en zondermeer een met een van de mooiste aangezichten van het hele land. De stad heeft het oudste stenen huis, het oudste wandelpark en met de Athenaeumbibliotheek ook de oudste wetenschappelijke bibliotheek van Nederland. Het is een Hanzestad en als je door de stad loopt dan ademt dat nog steeds het middeleeuwse karakter uit met de steegjes, een hofje, panden, huizen, de Waag (museum nu) en het grootste & mooiste plein van Nederland: De Brink. Wat dat betreft is het wel vergelijkbaar met een Brugge of een Gent, maar dan wat minder toeristisch. Daarnaast is Deventer van oudsher een drukkersstad (Kluwer en tot voor kort Roto Smeets (Donald Duck, Margriet, Libelle, enz)) en zodoende zijn er ook de nodige antiquariaten en is er in augustus altijd de grootste boekenmarkt van Europa. Ook staat Deventer bekend om zijn koek die je nog steeds kunt kopen in een karakteristiek winkeltje op de Brink.

Als het gaat om een 3-tal aanbevelingen dan zou ik gaan voor:

1) Het Speelgoedmuseum; de naam zeg het al.
2) Een stadswandeling (al dan niet met een gids) maken, zodoende ervaar je het gevoel van de stad het beste. Het is dan wel handig om ook veel naar boven te kijken, dan pas zie je namelijk het nodige voor wat betreft de structuur en de gevels van de huizen.
3) Een bezoekje brengen aan 1 vd 3 grootste spellenzaken van het land: Koning Willem; gevestigd in een fraai oud pand. Daarnaast kun je ook een spelletje gaan spellen in het spellencafé (al meer dan 10 jaar trouwens) Glas in Lood. Daar liggen er sowieso meer dan 400 gratis beschikbaar op de plank.

Ook heeft Deventer veel stadsparken waar je een mooie wandeling door kunt gaan maken en dan heb ik het nog niet gehad over de uiterwaarden en de Sallandse heuvelrug die vlak dichtbij liggen voor een wandeling of een fietstocht. En rond Kerstmis dan maakt Deventer zich op voor de komst van Dickens (Dickens Festijn) en in de zomer is er altijd het culturele festival Deventer op Stelten. Dat laatste kun je als inwoner natuurlijk elke week doen, maar dat geheel terzijde :wink:. Oftewel er valt genoeg te beleven en te zien in Deventer!

https://www.youtube.com/watch?v=Hca_-TktbOA

https://www.youtube.com/watch?v=n_92A2nivAE&t=3762s

PS: De verfilming van de Slag om Arnhem in de destijds duurste film ooit gemaakt: A Bridge Too Far (met een wereldcast voor die tijd) is opgenomen in 1976 in Deventer. Dat is trouwens nog steeds de duurste productie ooit op Nederlandse bodem.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Klinkt ook weer zeer goed! Dit wordt echt wel moeilijk kiezen!
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Dat wordt in plaats van een 3 maanden durende tocht over het Afrikaanse continent een lange rondreis door Nederland :P
Afbeelding
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Geerius de attracties van Meijel zijn de Groote Peel (mooi natuurgebied, bekend van het veen en de knuppelbruggetjes) en een van de mooiste MTB-tracks (waar ik nog steeds naar toe moet).
Afbeelding