Spelletjes in tijden van oorlog.

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Spelletjes in tijden van oorlog.

Bericht door Pura Vida »

Beste BSMers, Ik heb mijn moderatorschap opgegeven. "Het waren twee fantastische dagen". Reden: het schoolplein cultuurtje dat af en toe losbreekt. Ik kan bepaalde lieden eigenlijk gewoon niet uitstaan, en dat verenigt zich weliswaar met moeite met mijn lidmaatschap maar in elk geval niet met het moderatorschap.

Ik ben dus weer gewoon Pura Vida, woonachtig te Montezuma Costa Rica. En vrij om te zeggen wat ik wil. En dat is dat mijn originele post over spelletjes i.r.t. de oorlog in Oekraïne geheel ON topic was én in het juiste forum deel stond. "Te koop aangeboden" als in: ik hoef die spellen niet meer (te spelen). Ik kan het gewoon even niet. Als in: onze bordspellen zijn NIET altijd alleen maar onschuldig vermaak. Als in: ieder mag zijn mening hebben en dat geldt dus ook voor mij. Als in: de hypocriete steun die we nu allemaal zo gemeend voelen en delen (ook ik!) en vooral als gesloten front uiten, is aan kritiek te onderwerpen. We doen namelijk helemaal niks voor Oekraïne. We hebben de situatie daar deels zelf veroorzaakt. We geven dictator Putin al jaren alle ruimte. We handelen. Spelen er voetbal. Drinken bier met hem. Maken leuke spelletjes alsof het thema er nooit toe doet. We doen nu wat sancties ja, maar niet met kleding want dat wil Italië niet, niet met diamanten want dat willen de Belgen liever niet, niet met bloemen want dat willen de Hollanders niet, niet met gas want dat komt iedereen eigenlijk slecht uit. Nee, we spelen liever een spelletje Red Cathedral, of Twilight Zone, of Memoir 44, veilig in onze warme kamers, met dank aan Gazprom. En als iemand daar een cynische boodschap bij heeft, die zeker ook aan hemzelf gericht is, want het ongemak komt mij uit mijn poriën, vergis je niet, dan sluiten 'we' de rijen, spelen we  oprechte verontwaardiging en hangen we online de schoolplein pestkop uit.

Mijn post was geen moreel oordeel over wie dan ook, integendeel, het is een spiegel die ik óók mezelf voorhoud. In machteloze schaamte. En verdriet. Maar dit alles heeft natuurlijk niets met spelletjes te maken. En is dus altijd off topic. Toch? En als die mening niet bevalt dan mag ie onder voorwendsel van 'verkeerde plek'  of 'schrijnend' op Putiaanse wijze van het internet verwijderd worden.

Enfin, ik ben dus moderator af, maar als iets die rotoorlog duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat ik me niet de mond laat snoeren. Al helemaal niet door zelfbenoemde spelletjes politieagenten over iets futiels als spelletjes. En overigens is dit lekker belangrijk. Zo van waarde was mijn moderatorschap niet. Ik wens het BSM team veel succes. Jullie doen fantastisch werk, en enige rotgevoelens naar mij toe zijn terecht.

Mijn originele post:

Te koop aangeboden
The red cathedral. Ontbreken een paar bouwteams die gemobileerd zijn maar verder in goede staat. Nieuwe module bijgevoegd: wie bombardeert de kathedraal het snelst kapot?
Twilight struggle. Herziene en geactualiseerde versie waarin beide partijen altijd verliezen!
Russian railroads. Als nieuw, op een paar kapotgeschoten onderdelen na. Inclusief promo's voor massaal vluchtelingenvervoer!
Memoir 22. Beleef de derde wereldoorlog maar dan echt.
Diplomacy uitbreiding voor 8ste speler: probeer maar eens te winnen met Oekraïne.

De reacties heb ik niet gekopieerd naar hier. Die komen geheid vanzelf weer, want zelfingenomenheid heeft altijd het laatste woord. Ik ga een spelletje spelen. Met in mijn onderbuik een rotgevoel omdat de luxe zinloosheid op dit moment zo duidelijk is.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Re: Spelletjes in tijden van oorlog.

Bericht door Edwin84 »

Heb een beetje een dubbel gevoel. Ik vind dat je altijd leuke reacties heb over spellen en we delen vaak dezelfde mening over een spel hoewel we op andere vlakken het niet altijd eens zijn met elkaar en dat mag. Ik heb ook altijd respect voor de manier waarop jij dat verwoord.

Ik kan het alleen niet rijmen dat jij zelf tegen thema's zoals in het spel Maracaibo bent vanwege de politieke lading m.b.t. kolonialisme en slavernij en voor diversiteit bent in spellen ook al is het niet historisch correct. Anderzijds dan spreken van een schoolpleincultuur als mensen cynische grappen niet kunnen waarderen over actuele conflicten in de wereld.

Dit voelt als meten met twee maten.

Persoonlijk mag iedereen van mij tot een bepaalde grens alles zeggen en posten. Mensen kunnen een topic gewoon negeren als het ze niet aanstaat. Anders kunnen andere moderatoren gezamenlijk ingrijpen als het te ver gaat. Van mij had je het moderatorschap niet hoeven neerleggen.
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Edwin84 schreef: Ik kan het alleen niet rijmen dat jij zelf tegen thema's zoals in het spel Maracaibo bent vanwege de politieke lading m.b.t. kolonialisme en slavernij en voor diversiteit bent in spellen ook al is het niet historisch correct. Anderzijds dan spreken van een schoolpleincultuur als mensen cynische grappen niet kunnen waarderen over actuele conflicten in de wereld.

.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Afbeelding
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Tassie »

Politiek hoort hier niet thuis.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Volgens mij is internet ook een lastig medium om een bericht goed op waarde te schatten. Ik zou thuis een cynische grap kunnen maken, waarin juist de steun voor slachtoffers naar voren komt. Terwijl dit op whatsapp totaal verkeerd zou vallen. Oftewel internet maakt het niet altijd makkelijker elkaar te begrijpen.

Ik waardeer je post altijd wel en hoop dat je hier weer gezellig de draad kunt oppikken, samen met anderen voor wie je orginele post misschien even verkeerd viel.

BSM staat voor mij voor een gezellig forum die mij heel veel gegeven heeft, ook op een moment dat het minder liep in mijn leven.

Ik hoop dus dat we nog lang van elkaars spelletjes gebabbel kunnen genieten :clap: .
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik had je te koop postje nog niet gezien, maar vind de namen van de spellen wel origineel gevonden. Ik zie de ironie er wel van in en kan zulke humor wel waarderen. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die daar niet tegen kunnen, maar goed ik kan ook goed tegen zelf spot (dat ik grappen maak over mijzelf of zo).

Uiteraard is de situatie wel triest in Oekraine, maar dat kunnen wij niet veranderen in onze huizen denk ik.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Aras schreef:
Edwin84 schreef: Ik kan het alleen niet rijmen dat jij zelf tegen thema's zoals in het spel Maracaibo bent vanwege de politieke lading m.b.t. kolonialisme en slavernij en voor diversiteit bent in spellen ook al is het niet historisch correct. Anderzijds dan spreken van een schoolpleincultuur als mensen cynische grappen niet kunnen waarderen over actuele conflicten in de wereld.

.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Dit was ook mijn gedachte en de reden waarom ik had gereageerd op je eerdere “verkoop” post.

Overigens ben ik groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting; iedereen moet alles kunnen zeggen, dat is wat mij betreft niet het punt. Tegelijkertijd kan iets als smakeloos of schrijnend worden ervaren. Het ene sluit het ander niet uit ;).
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Het siert je dat je de eer aan jezelf gehouden hebt.

Jammer dat je het ook nog nodig vindt met modder te moeten gooien.
Je zogenaamde grap was gewoon enorm misplaatst dus dan moet je niet janken als je daar op gewezen wordt.

En dan gewoon nog een keer plaatsen hè?
Met een enorme lel tekst vooraf waarin je voor alles en iedereen meent te spreken.
Wie is er nou zelfingenomen?

:thumbup: :clap: :wave:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Ik wil Pura Vida in persoonlijke naam bedanken voor de fijne samenwerking als lid van het BSM-team en voor zijn interessante inbreng op het forum als lid van de community.

Zijn post is een creatieve insteek om met spellentitels verontwaardiging te laten blijken. Spellentitels gekoppeld aan actualiteit, zonder een puur politiek betoog. Dit was geen misplaatste grap! Als we nog niet even mogen stilstaan bij de tragiek van de wereld en het leed van anderen. Ik wil duidelijk zeggen dat ik persoonlijk achter zijn bericht sta. Helaas veel te laat, ik was voor een zeldzame keer een dag niet online. Ik vind het zeer spijtig -en dat is niet voor de eerste keer- dat telkens opnieuw mensen op het forum kort en persoonlijk aangepakt worden. Meestal ook nog die forumgebruikers die inspanningen leveren om de eigen spelervaringen uitgebreid en op een interessante manier willen delen, met de idee dat anderen daardoor met extra kennis kunnen oordelen. Vandaag weer eentje minder. Dit is niet de manier waarop we een Nederlandstalig forum levend kunnen houden. Who cares?

Is het de hedendaagse social mediacultuur die de rest van het internet vergalt? Misschien moeten we de deur dicht doen. Dat ieder dan op zijn eigen site kan ronddraaien en grommelen tegen zichzelf. Wat ik ook nu opnieuw lees vind ik erg en betreurenswaardig. Ik modereer het niet weg, in de hoop dat ieder zijn commentaar twintig keer opnieuw leest en hopelijk in schaamte tot inkeer komt. Maar ik vrees ervoor.

Bedankt Pura Vida voor je bijdragen hier op Bordspelmania. Ik ga ze missen!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bart schreef: Ik wil Pura Vida in persoonlijke naam bedanken voor de fijne samenwerking als lid van het BSM-team en voor zijn interessante inbreng op het forum als lid van de community.

Zijn post is een creatieve insteek om met spellentitels verontwaardiging te laten blijken. Spellentitels gekoppeld aan actualiteit, zonder een puur politiek betoog. Dit was geen misplaatste grap! Als we nog niet even mogen stilstaan bij de tragiek van de wereld en het leed van anderen. Ik wil duidelijk zeggen dat ik persoonlijk achter zijn bericht sta. Helaas veel te laat, ik was voor een zeldzame keer een dag niet online. Ik vind het zeer spijtig -en dat is niet voor de eerste keer- dat telkens opnieuw mensen op het forum kort en persoonlijk aangepakt worden. Meestal ook nog die forumgebruikers die inspanningen leveren om de eigen spelervaringen uitgebreid en op een interessante manier willen delen, met de idee dat anderen daardoor met extra kennis kunnen oordelen. Vandaag weer eentje minder. Dit is niet de manier waarop we een Nederlandstalig forum levend kunnen houden. Who cares?

Is het de hedendaagse social mediacultuur die de rest van het internet vergalt? Misschien moeten we de deur dicht doen. Dat ieder dan op zijn eigen site kan ronddraaien en grommelen tegen zichzelf. Wat ik ook nu opnieuw lees vind ik erg en betreurenswaardig. Ik modereer het niet weg, in de hoop dat ieder zijn commentaar twintig keer opnieuw leest en hopelijk in schaamte tot inkeer komt. Maar ik vrees ervoor.

Bedankt Pura Vida voor je bijdragen hier op Bordspelmania. Ik ga ze missen!
Ook hier wil ik me bij aansluiten. Ik realiseer me nu dat het eerdere topic gesloten is. Dat gaat wel erg ver.

Ik vind dat Pura Vida gewoon zijn mening moet kunnen uiten en dat alle vormen van humor zijn toegestaan.

Hoewel Pura Vida ook moet accepteren dat niet iedereen zijn mening kan delen en er kritiek mag worden gegeven op een post, gaat sluiten van het topic wel ver. Iedereen mag een bepaalde vorm van humor smakeloos vinden maar het blijft dan nog steeds een recht om iets smakeloos te vinden. Nog geen recht om iemand de mond te snoeren. Dan gaat censuur wel heel ver.

Na mijn kritiek wil ik ook net als Bart mijn lof uiten voor de leuke verhalen die Pira Vida deelt en alle nuttige bijdragen die hij op het forum levert.
Phaedros
Grote Dienaar

Bericht door Phaedros »

Ik begrijp je cynisme, echter vind ik de geplaatste "advertentie" ook niet zo geslaagd. En je zult het wellicht niet zo bedoeld hebben, maar bovenstaand verhaal komt op mij over als nog eens wat olie op het vuur gooien...

Ik heb het originele topic en de reacties daarop gelezen, kort voordat het verdween. Die "bepaalde lieden" hebben wat mij betreft net zo goed recht op een mening en zij hoeven zeker niet "met schaamte tot inkeer te komen", zoals hier gesuggereerd wordt. Of mag er alleen maar geapplaudiseerd worden? Als je zo vol bent van vrijheid van meningsuiting, zul je ook met kritische reacties moeten kunnen omgaan.

Desalniettemin, bedankt voor je inzet op dit forum.
Laatst gespeeld:
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Je mod avontuurtje geheel gemist maar vond je omschrijvingen of reden verkoop erg smakelijk:-)
Het voorstel was om Hoogspanning Rusland te gaan spelen binnenkort, of Axis &Allies maar misschien is iets neutralers zoals Puerto Rico beter. Relatief neutraler tenminste, in de zin dat het hier momenteel minder gevoelig ligt. Vaak zijn board games een soort gezamenlijke vlucht en het laatste wat ik wil is daar herinnerd te worden aan het nieuws, ik snap heel goed dat je ze kwijt wilt.

Politiek hoort wat mij betreft niet zo thuis in open sociale media als BSM, en altijd alleen in “off topic” threads.

Ik ben solidair met de Oekraïne al zal het niet meer worden dan onderdak bieden, en heb ook helemaal geen zin in een USSR 2.0, en dat is alles wat ik erover wil zeggen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef: Hoewel Pura Vida ook moet accepteren dat niet iedereen zijn mening kan delen en er kritiek mag worden gegeven op een post, gaat sluiten van het topic wel ver. Iedereen mag een bepaalde vorm van humor smakeloos vinden maar het blijft dan nog steeds een recht om iets smakeloos te vinden. Nog geen recht om iemand de mond te snoeren. Dan gaat censuur wel heel ver.
Is het betreffende onderwerp gesloten om Pura Vida de mond te snoeren dan? Dat zou ik erg kwalijk vinden. Ik kreeg na bovenstaand verhaal meer het idee dat hij hiertoe zelf besloot. Alle vormen van censuur vind ik zeer kwalijk, hopelijk is dat niet het geval op dit forum. Er wordt al genoeg gecensureerd vandaag de dag door sommige sociale media platforms.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat een hoop reacties. Het zit kennelijk toch hoog. Bij mij ook, dus ik loop een paar reacties langs. Tussen aanhalingstekens staan geciteerde stukjes.

"Met twee maten meten". Waar meet ik met twee maten? Als er ergens een post van mij te vinden is waarin ik dat doe, ik hoor het graag. Los daarvan, heeft eventueel met twee maten meten niks te maken met de oorsrponkelijke post, toch? Ik meet daar toch helemaal niks?

"Historisch incorrect omwille van diversiteit". Ook hier mijn vraag: wat is de relevantie met de oorspronkelijke post? En waar pleit iemand hier voor historisch incorrecte spellen? En wat is overigens historisch correct? Maracaibo? Daar kunnen we nog eens een boom over opzetten.

"Politiek hoort hier niet thuis". Met dat argument kunnen we ook wel weer gaan voetballen in Rusland. Of racen. Nee. Als de spellenwereld maatschappelijke en politieke thema's gebruikt, dan kun je verwachten dat de maatschappij die spellenwereld in komt. Wen er maar aan, denk ik dan.

"Smakeloos". Smaken verschillen inderdaad, en weet je wat ik nou smakeloos vind? Dat er anno 2022 nog mensen zijn die zich bewust met het onderschrift van 'zwarte piet' tooien. Over politiek gesproken. Ik bedoel hier niet: "haal dat onderschrift weg, onmiddelijk!" Laat dat duidelijk zijn.

"Internet is een lastig medium om berichten op waarde te schatten". Dat is inderdaad maar al te waar. Dat had ik me beter kunnen bedenken voor ik die virtuele spellen te koop aanbood.

"Met modder gooien". Volgens mij gooi ik nergens met modder, of kan iemand aanwijzen waar? Oke ik geef toe. In mijn post staat één zin die ik als zodanig kan aanwijzen, maar daarmee bedoelde ik zeker niet jou, Jerome. Integendeel. Jammer dat je daar toch zo stevig op reageert.

Waar blijkt mijn "zelfingenomenheid"? Volgens mij neem ik vooral ook mezelf de morele maat. In een behoorlijk persoonlijke post. En uit de oorspronkelijke post blijkt volgens mij vooral cynisch verdriet. Zo was het in elk geval bedoeld. Dat meld ik er ook netjes bij zelfs nog. Oorlog als spel waarin iedereen verliest. Als spel waarin je sloopt in plaats van bouwt. Een spel waarin één speler de lul is en de rest aan tafel wegkijkt. IK ben een van die wegkijkers. Wat kan ik anders? Nou ja, dat was dus de bedoeling. Niet geslaagd, geef ik toe. Maar eerlijk he, komt dat door de post of door lange tenen? Het gevoel aangevallen te zijn? Heb ik onbedoeld een favoriet spel misbruikt? In dat geval: sorry. En koop steviger schoenen.

"Moet accepteren dat niet iedereen mijn mening deelt". Dat doe ik, Edwin, volledig. Vergeet niet dat het gedoe niet is ontstaan door MIJN gebrek aan acceptatie maar door dat van anderen, en het op hoge toon eisen van verwijdering van een post. Dat is echt iets anders dan kunnen omgaan met kritiek.

"Olie op het vuur gooien". Dat klopt toch wel ja. In dit draadje dan. Netjes in het forum deel waarin dat kan, omdat ik mij dus niet de mond laat snoeren. En dat "bepaalde lieden net zo goed recht hebben op een mening en zeker niet met schaamte tot inkeer hoeven te komen" suggereer ik nergens. Echt nergens. Ik hoef geen applaus. Maar het op hoge toon eisen van verwijdering is iets anders.

"Hoogspanning in Rusland" vind ik een leuke toevoeging. Maar ik begrijp het geheel als anderen dat smakeloos vinden. Als je de context niet mee krijgt. Onverkort eisen dat Kosterix dat gaat verwijderen zou ik echter dus nooit doen. Er zit niks in van een persoonlijke aanval.

Nee, maxitaxi, ik heb mijn post niet zelf verwijderd. Ik heb hem na de eerste reactie wel in een eigen reactie gecontextualiseerd.

Tot slot: Bart, bedankt voor je fijne woorden. Ik vind het, zeker nu ik heel even in de keuken heb mogen kijken, een prestatie van formaat van jullie om dit allemaal er zomaar even bij te doen. Dat geldt ook voor de andere BSM teamleden trouwens, zonder uitzondering. Niks dan bewondering. Als er enige wrok zit omdat ik er zomaar tussenuit piep, dan begrijp ik dat 100%.

Genoeg hierover. Het lijkt superbelangrijk allemaal, afgemeten aan het aantal woorden, maar dat is het niet. Niet meer. Terug naar de spelletjes. Enfin. Ik heb dus gisteren een hoop spelletjes gedaan. Als gewoonlijk. Waaronder Ares, natuurlijk (no pun intended, zo heet dat spel gewoon). Dat viel me toch niet heel erg mee eigenlijk. Jammer vond ik dat. Maar dat is nou écht off topic hier. Dat schrijf ik elders op dit forum nog wel eens van me af.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Ik heb je eerste bericht helemaal gemist. Maar ik hoop dat je wel je leuke spelervaringen blijft delen. Ik hoop van harte dat we ten minste op dit forum, wat in de eerste plaats over onze hobby moet gaan, verdraagzaam blijven en vrede onder elkaar houden zodat we ons af en toe lekker kunnen terugtrekken in deze bubbel. Hierbuiten is al genoeg ellende