Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Eindelijk zijn de uitbreidingen op dit gave kaartspel weer te koop, en beter nog: de nieuwe editie bevat meteen de eerste drie oude uitbreidingen in één doos. Zie de spel pagina op BGG voor meer informatie.
Vraag aan de liefhebbers van Race: is dit nou de moeite van het kopen waard? Die extra kaarten (meer dan 100!) lijken sowieso gaaf natuurlijk, maar al dat andere spul? Wat voegt deze 'superuitbreiding' toe wat ik echt niet mag missen?
En nu we toch bezig zijn: wat voegen de ándere twee - latere - uitbreidingen (Alien artefacts en Xeno invasion) toe? Enfin, ik voel een poll aankomen. Ik ben benieuwd wie ze allemaal geprobeerd heeft en er ook nog een mening over heeft. Vul dus niet alleen heel graag de poll in, maar voeg vooral ook je argumenten toe in dit draadje!
Laatst gewijzigd door Pura Vida op ma 03 jul 2023, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat mij betreft: ik had samen met Race ook twee van de uitbreidingen in bezit (volgens mij waren het Gathering Storm en Rebel vs Imperium) en ondanks dat de toevoegingen me leuk leken kwam het in de praktijk erop neer dat ik doorgaans alleen de extra kaarten gebruikte. Dit komt vooral omdat ik het niet in een vaste groep maar in wisselende samenstellingen speelde; het spel had al genoeg uitlegwerk en genoeg om in de gaten te houden voor beginnende spelers zonder ook nog allerlei extra mechanismen toe te voegen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Nog een stem voor “geen”.
Geweldig spel dat ik vaak gespeeld heb maar de paar keer dat er een uitbreiding bij kwam (anders dan de extra start planeten na de eerste editie) was ik er niet zo enthousiast over.
Maar ik volg de poll met interesse en misschien moet ik het gewoon weer eens proberen.
*Alien Artifacts en Xeno Invasion kwamen pas uit na de initiële Race-hype en heb ik (nog) niet gespeeld.
Ugur schreef:
Je mist de optie 'geen van alle' in je poll
Ik ben vooral geïnteresseerd in de meningen over de uitbreidingen, want de kwaliteit van het basisspel staat voor mij wel vast, maar ik heb de optie toegevoegd.
Basisspel en de eerste 2 uitbreidingen zijn TOP. Uitbreiding 3 is ook nog leuk maar je krijgt last van het opgeblazen gevoel met de extra dingen.
Alien artefacts is tof voor een keertje, maar kan niet tippen aan het vlotte spel van de eerste arc. Spel word door het extra bordje met het ruimteschip totaal anders.
Laatste arc helaas nog niet gespeeld...
Death is lighter than a feather, Duty is heavier than a mountain
martrim schreef:
Basisspel en de eerste 2 uitbreidingen zijn TOP. Uitbreiding 3 is ook nog leuk maar je krijgt last van het opgeblazen gevoel met de extra dingen.
Alien artefacts is tof voor een keertje, maar kan niet tippen aan het vlotte spel van de eerste arc. Spel word door het extra bordje met het ruimteschip totaal anders.
Laatste arc helaas nog niet gespeeld...
Klinkt toch als dat die combi uitgave dan de moeite waard is. Kun je me trouwens helpen met dat woord 'arc'? Dat suggereert een verhaal met een afgeronde spanningsboog of zoiets? Voor mij bestaat Race uit kaarten met symbolen. Heb er nooit enig thema in gezien. Wat is een arc?
De verschillende arcs zijn de richtingen waarmee je het spel met de uitbreidingen kan ontwikkelen. Elke arc legt de nadruk op andere aspecten en ze zijn onderling niet uit te wisselen.
Die hard RftG fans hebben dus ook drie basisdozen
Jerome schreef:
De verschillende arcs zijn de richtingen waarmee je het spel met de uitbreidingen kan ontwikkelen. Elke arc legt de nadruk op andere aspecten en ze zijn onderling niet uit te wisselen.
"niet uit te wisselen" als in: de extra kaarten van al die uitbreidingen zijn óók niet met elkaar te combineren?
Jerome schreef:
"niet uit te wisselen" als in: de extra kaarten van al die uitbreidingen zijn óók niet met elkaar te combineren?
Inderdaad, je kan geen arcs met elkaar mengen. Vandaar drie basisdozen als je geen zin hebt om telkens alles uit te zoeken, voor elke arc één.
Jerome schreef:
Inderdaad, je kan geen arcs met elkaar mengen. Vandaar drie basisdozen als je geen zin hebt om telkens alles uit te zoeken, voor elke arc één.
Maar... je hebt altijd de basis nodig, dus uitzoeken moet je alsnog na elk potje doen, toch? Tenzij je steeds dezelfde uitbreiding speelt.
Wel behoorlijk suf dat de kaarten niet eens op één stapel te gooien en met elkaar te spelen zijn.
Jerome schreef:
Maar... je hebt altijd de basis nodig, dus uitzoeken moet je alsnog na elk potje doen, toch? Tenzij je steeds dezelfde uitbreiding speelt.
Wel behoorlijk suf dat de kaarten niet eens op één stapel te gooien en met elkaar te spelen zijn.
Misschien heb ik het onduidelijk gezegd of jouw reactie niet goed begrepen, dus ik begin gewoon nog eens opnieuw.
RftG heeft één basis die in drie richtingen uit te breiden is, door de ontwerper ‘arcs’ genoemd.
De eerste arc telt drie uitbreidingen, die naar wens samen of apart bij het basisspel te voegen zijn.
Beide andere arcs tellen slechts één uitbreiding, die echter niet te mixen is met de uitbreidingen van de andere arcs.
Dus als je alledrie de arcs regelmatig afwisselt en geen zin hebt om telkens alle kaarten te sorteren, is het handig om drie keer het basisspel te hebben, voor elke arc één.
Hopelijk heb ik het zo uit weten te leggen zonder enige ambiguïteit.
Jerome schreef:
Misschien heb ik het onduidelijk gezegd of jouw reactie niet goed begrepen, dus ik begin gewoon nog eens opnieuw.
RftG heeft één basis die in drie richtingen uit te breiden is, door de ontwerper ‘arcs’ genoemd.
De eerste arc telt drie uitbreidingen, die naar wens samen of apart bij het basisspel te voegen zijn.
Beide andere arcs tellen slechts één uitbreiding, die echter niet te mixen is met de uitbreidingen van de andere arcs.
Dus als je alledrie de arcs regelmatig afwisselt en geen zin hebt om telkens alle kaarten te sorteren, is het handig om drie keer het basisspel te hebben, voor elke arc één.
Hopelijk heb ik het zo uit weten te leggen zonder enige ambiguïteit.
Volstrekt helder, dankjewel! Die eerste arc betreft dus feitelijk precies wat er nu nieuw (nou ja, nieuw...) uit is: de eerste drie uitbreidingen in één doos: expansion & brinkmanship. Dat betekent dus minstens 100 kaarten erbij... De koopneiging wordt groter nu.
Het "samen gooien" van alle kaarten van verschillende arcs zou ook totaal niet leuk zijn , aangezien de arcs elk op zich een totaal andere spelervaring geven.
Death is lighter than a feather, Duty is heavier than a mountain
Naar aanleiding van je poll en mijn eigen bemoeienis daarmee heb ik net weer eens RftG op de iPad gespeeld. Omdat het echt lang geleden was in de easy mode (dik gewonnen natuurlijk). Ik ben er meteen weer aan verslingerd en moet me inhouden niet meteen nog zes potjes te spelen (er moeten deadlines voor serieuzer bezigheden gehaald worden).
De fysieke versie is al lang geleden verkocht omdat SF als thema thuis niet zo lekker ligt, maar ik denk dat ik de uitbreidingen digitaal wel zal toevoegen en wellicht herzie ik dan mijn mening in de poll.
Jerome schreef:
Naar aanleiding van je poll en mijn eigen bemoeienis daarmee heb ik net weer eens RftG op de iPad gespeeld. Omdat het echt lang geleden was in de easy mode (dik gewonnen natuurlijk). Ik ben er meteen weer aan verslingerd en moet me inhouden niet meteen nog zes potjes te spelen (er moeten deadlines voor serieuzer bezigheden gehaald worden).
De fysieke versie is al lang geleden verkocht omdat SF als thema thuis niet zo lekker ligt, maar ik denk dat ik de uitbreidingen digitaal wel zal toevoegen en wellicht herzie ik dan mijn mening in de poll.
Ik hoop dat je je deadlines gehaald hebt, in welk geval je in elk geval op twee fronten een goeie dag hebt gehad.