Gemiddeld/maximale score? (Azul de tuinen van de koningin)

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

francobollus
Uitgever

Gemiddeld/maximale score? (Azul de tuinen van de koningin)

Bericht door francobollus »

Wellicht ben ik de enige op dit forum die dit spel vaak speelt (mijn vrouw is weg er van en we hebben het dan ook sinds de aanschaf eind 2021 111 keer gespeeld tot nu toe!), maar toch een vraag aan degenen die deze topper ook wel eens spelen.
Een slechte score is voor ons 120 of minder, een matige score zit tussen 120 en 135, een goede partij levert 135-150 en een top partij tussen 150 en de 172. Je raadt het al, 172 is onze topscore.
Op BGG echter haalt de speler met de meeste partijen (meer dan 400!) bijna gemiddeld de 200. Doen/tellen wij iets verkeerd? Bij het naspeuren van de regels missen we niets, in het bijzonder geen extra tellingen.

Labels:
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Gemiddeld/maximale score? (Azul de tuinen van de koningi

Bericht door humske »

ik weet natuurlijk niet of jullie iets verkeerd doen, maar sowieso is het afhankelijk van met hoeveel mensen je speelt. En daarnaast wat er in welke volgorde langskomt, dat maakt echt uit.

Ik heb deze 7 keer gespeeld, allemaal 4 persoons potjes. De hoogste scores zijn: 176, 147 en andere scores in de 140. Met hoe je de scores omschrijft klinkt het mij logisch in de oren.
Over de 200 lijkt me onwaarschijnlijker juist. maar dan misschien eens aan die persoon vragen hoe hij dat doet?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Misschien geven jullie elkaar weinig ruimte? Zoals alle Azuls kun je vóór jezelf of tégen de ander spelen (zeker met 2 spelers).
Iris_

Bericht door Iris_ »

Het spel pas twee keer gespeeld, dus kan er nog niet veel zinnigs over zeggen. Structureel boven de 200 lijkt erg hoog. Vooral als je de scores bekijkt van de nummer 2 en 3 meest gespeelde potjes Azul tuinen, ook gespeeld met twee personen.

Hoop dat deze versie nog vaak gespeeld gaat worden, ik vind Azul tuinen de beste uit de reeks. Azul en Azul summer vind ik even leuk, met een lichte voorkeur voor Azul summer, omdat de puzzel interessanter is. Daarentegen komt de interactie, het rekening houden met elkaar en elkaar pesten bij Azul weer beter uit de verf. Heb Azul de ramen van Sinatra nog niet gespeeld.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Oef. 123 is hier de hoogste score, overigens pas na twee potjes. In het eerste potje haalde ik 148, maar toen hadden we nog niet door dat je alleen mag betalen met passende symbolen of kleuren (we gebruikten gewoon tegels naar keuze). Ik vind dit met afstand de moeilijkste versie; vooral het plaatsen van de 5- en 6-tegels is belachelijk duur.
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Mijn topscore is 130, maar in ons groepje is 145 de topscore (helaas dus niet mij score).
humske

Bericht door humske »

roll the dice heeft hier wellicht ook wat inzicht in. op het Nk bordspellen is dit een van de spellen geweest. Daarom heb ik het ook een aantal keer gespeeld :)

Afbeelding
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Bedankt voor jullie reacties, leuk. Ik had overigens op BGG de qua frequentie topspeler al enkele weken geleden benaderd met deze vraag, maar heb geen antwoord gekregen. Ik zal het ook eens op het BGG-forum neerleggen.
Voor wat het waard is nog enkele tips van iemand die op 111 potjes zit.
1) "pak wat je pakken kunt": liever 4 stenen pakken dan 2, zeker in de eerste twee ronden, zeker dan raak je ze altijd weer (nuttig) kwijt.
2) de "boswachter"-methode: pak geregeld bomen ( de 1-stenen). De bomen vormen een makkelijke bijdrage aan een familie van 3 (minstens 3 dezelfde kleuren en symbolen bij elkaar) voor de eindtelling, maar bovenal kun je er makkelijk een paviljoen mee omvatten, en dat levert 3 jokers op.
3) En die jokers zijn dan weer onontbeerlijk om in de loop van het spel 5- en 6-stenen neer te leggen, de puntenknallers. Deze dure stenen neerleggen in de eerste ronden werkt niet voor een goede eindscore.
4) Streef ernaar een familie van 6 te hebben aan het eind van het spel, voor 6 bonuspunten. Twee of drie families is helemaal top.
5) Streef ernaar een familie van 3 of meer 4-,5- of 6-stenen/tegels hebben, wil je mee doen in de race naar de overwinning!
humske

Bericht door humske »

francobollus schreef: Bedankt voor jullie reacties, leuk. Ik had overigens op BGG de qua frequentie topspeler al enkele weken geleden benaderd met deze vraag, maar heb geen antwoord gekregen. Ik zal het ook eens op het BGG-forum neerleggen.
Voor wat het waard is nog enkele tips van iemand die op 111 potjes zit.
1) "pak wat je pakken kunt": liever 4 stenen pakken dan 2, zeker in de eerste twee ronden, zeker dan raak je ze altijd weer (nuttig) kwijt.
2) de "boswachter"-methode: pak geregeld bomen ( de 1-stenen). De bomen vormen een makkelijke bijdrage aan een familie van 3 (minstens 3 dezelfde kleuren en symbolen bij elkaar) voor de eindtelling, maar bovenal kun je er makkelijk een paviljoen mee omvatten, en dat levert 3 jokers op.
3) En die jokers zijn dan weer onontbeerlijk om in de loop van het spel 5- en 6-stenen neer te leggen, de puntenknallers. Deze dure stenen neerleggen in de eerste ronden werkt niet voor een goede eindscore.
4) Streef ernaar een familie van 6 te hebben aan het eind van het spel, voor 6 bonuspunten. Twee of drie families is helemaal top.
5) Streef ernaar een familie van 3 of meer 4-,5- of 6-stenen/tegels hebben, wil je mee doen in de race naar de overwinning!

helemaal eens met de meeste punten, dit is precies wat wij ook hadden geanalyseerd voor het NK Bordspellen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf met welke kant van het bord jej speelt :)

Afbeelding