Spellen in het Nederlands wel of niet noodzakelijk?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Spellen in het Nederlands wel of niet noodzakelijk?
Naar aanleiding van opmerking in het draadje over Zuiderspel: vinden we het nodig dat een spel dat geen of haast geen in-game teksten bevat, toch in het Nederlands wordt uitgegeven?
Zelf ben ik bedreven genoeg in het Engels en wij spelen het meest gewoon thuis met 2 en ook voor mijn partner is Engels een tweede natuur. In het verleden hebben we ook spellen gekocht in het Duits en daarbij gewoon een vertaling van de regels van het internet geplukt. Dus zelf vind ik het geen toegevoegde waarde hebben als een spel zoals bijvoorbeeld Saltfjord in het Nederlands wordt uitgegeven. Ik ben benieuwd naar de meningen hier.
Zelf ben ik bedreven genoeg in het Engels en wij spelen het meest gewoon thuis met 2 en ook voor mijn partner is Engels een tweede natuur. In het verleden hebben we ook spellen gekocht in het Duits en daarbij gewoon een vertaling van de regels van het internet geplukt. Dus zelf vind ik het geen toegevoegde waarde hebben als een spel zoals bijvoorbeeld Saltfjord in het Nederlands wordt uitgegeven. Ik ben benieuwd naar de meningen hier.
Labels:
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Re: Spellen in het Nederlands wel of niet noodzakelijk?
Voor mij maakt het niet uit of een spel in het Nederlands of Engels is. Duits is ook prima, tenzij er heel veel tekst op het spelmateriaal staat.
-
Hippe
- Professor Pimpel
het ligt voor mij wel een beetje aan het type spel. Een klein spelletje is prima in een buitenlandse taal maar bijvoorbeeld Seti of Terraforming Mars zie ik wel graag in het Nederlands. Dat maakt het toch een stuk makkelijker vind ik

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Voor spellen die voor een groter publiek zijn bedoeld, is een vertaling een randvoorwaarde voor commercieel succes.
Voor een verwende veelspeler als ik zal het weinig uitmaken, maar ik heb niet de illusie dat mijn bloedgroepje maatgevend is.
Voor een verwende veelspeler als ik zal het weinig uitmaken, maar ik heb niet de illusie dat mijn bloedgroepje maatgevend is.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Het is wel goed voor de beschikbaarheid van spellen en bij veel titels kan dit de prijs ook ten goede komen?
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Voor mensen die dit forum vaak bezoeken zal het niet veel uitmaken, daarbuiten is het een wereld van verschil. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik een spel (zonder tekst op het spelmateriaal) uitlegde, mensen erg enthousiast waren, maar het toch niet wilden kopen omdat de regels niet in het Nederlands waren.
-
Dennis77
- Regenmaker
Ik heb wel een sterke voorkeur voor Nederlands. Mijn Engels is goed en ik kan Engelse regels over het algemeen prima lezen. Duits wordt al moeilijker. Ik heb één Franstalig spel en die hebben we nog nooit gespeeld… Geen vertaling van gevonden.
Nog belangrijker vind ik dat ik alles hetzelfde heb. Dus we kochten ooit Everdell in het Nederlands. Dan wacht ik ook op de Nederlandstalige uitbreidingen.
Engels is op zich geen bezwaar, maar als ik kán kiezen, dan toch graag Nederlands.
Nog belangrijker vind ik dat ik alles hetzelfde heb. Dus we kochten ooit Everdell in het Nederlands. Dan wacht ik ook op de Nederlandstalige uitbreidingen.
Engels is op zich geen bezwaar, maar als ik kán kiezen, dan toch graag Nederlands.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Peter Hein en Erwin vatten het antwoord wel ongeveer samen, denk ik. Veelspelers, al dan niet verwend (ikzelf ben dat zéker), hoeven niet per se NL versies, maar het grotere publiek zal toch veel sneller in de eigen taal een spel kopen.
-
Henri Jans
- Jakkiebak!
Ik ben het daar niet geheel mee eens. Ik ben een veelspeler, maar mijn Engels is matig. Een Nederlands spel zal dus altijd mijn voorkeur genieten. Bij spellen met een niet al te lange en complexe handleiding vind ik Engels niet zo'n probleem, maar anders is de taal voor mij echt een reden om een spel niet te kopen. Een Sleeping gods zou ik nooit in het Engels gekocht hebben. En een gloomhaven zou ik kopen als deze in het Nederlands uit zou komen, maar laat ik nu dus links liggen. Maar ik zal hierin inderdaad wel een uitzondering zijn voor een veelspeler.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Je zult zeker niet de enige zijn Henri. Als je een vreemde taal niet regelmatig gebruikt zijn regels in die taal toch een hindernis. Zo heb ik op de middelbare school zes jaar Frans gehad en kon ik me er toen prima mee redden. Daarna heb ik de taal nog zelden gebruikt. Inmiddels zou ik me met veel geduld en een woordenboek misschien wel door een Franstalig regelboek kunnen werken, maar toch liever niet.
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Ik vind het erg verschillen per spel.
Ik weet dat er voor verschillende expertspellen waarvan de onderdelen geen tekst bevatten ook Nederlandse vertalingen van de regels beschikbaar zijn via bijvoorbeeld BGG. Ik denk dat mensen die goed in de hobby zitten daar genoeg aan hebben als ze het Engels (of Duits, of Frans) niet goed genoeg beheersen. Toch zal ik niet snel een Duitse versie van een spel kopen. Ik vind een Duitse titel op de doos lelijk en ik wil snel, naar de meegeleverde, handleiding kunnen grijpen, want ik ben een regelneef.
Aan de andere kant heb ik van verschillende expertspellen meermaals gezien dat vertaalde handleidingen (niet alleen naar het Nederlands, maar BGG staat vol met dit soort posts over andere talen) toch vaak fouten bevatten. Ik hoop dat bij een goede uitgever deze kans kleiner is, maar uit ervaring zeker niet onmogelijk.
Ik neig zelf naar Engelse titels omdat die vaak wat eerder te krijgen zijn, maar vind voor veel Nederlandse ook prima. Eén uitzondering is spellen die ik graag (binnen afzienbare tijd) met mijn kinderen speel. Die zoek ik expliciet in het Nederlands.
Ik weet dat er voor verschillende expertspellen waarvan de onderdelen geen tekst bevatten ook Nederlandse vertalingen van de regels beschikbaar zijn via bijvoorbeeld BGG. Ik denk dat mensen die goed in de hobby zitten daar genoeg aan hebben als ze het Engels (of Duits, of Frans) niet goed genoeg beheersen. Toch zal ik niet snel een Duitse versie van een spel kopen. Ik vind een Duitse titel op de doos lelijk en ik wil snel, naar de meegeleverde, handleiding kunnen grijpen, want ik ben een regelneef.
Aan de andere kant heb ik van verschillende expertspellen meermaals gezien dat vertaalde handleidingen (niet alleen naar het Nederlands, maar BGG staat vol met dit soort posts over andere talen) toch vaak fouten bevatten. Ik hoop dat bij een goede uitgever deze kans kleiner is, maar uit ervaring zeker niet onmogelijk.
Ik neig zelf naar Engelse titels omdat die vaak wat eerder te krijgen zijn, maar vind voor veel Nederlandse ook prima. Eén uitzondering is spellen die ik graag (binnen afzienbare tijd) met mijn kinderen speel. Die zoek ik expliciet in het Nederlands.

-
Carrie
- Veenboer
Mij gaat het niet alleen om de spelregels en eventuele teksten op kaarten of tegels/ het bord blijkt. Ja, Duits vind ik ook lelijk, dus na het Nederlands gaat de voorkeur dan uit naar Engels. Echter, de laatste tijd heb ik steeds meer als ik hierover denk of het toch niet handiger is om spellen direct in het Engels te kopen, ondanks dat er een Nederlandse uitgave van is of uitkomt. Dus eigenlijk dat mijn voorkeur dan Engels is boven het Nederlands. Reden is dat soms alleen het basisspel in het Nederlands uitkomt en vervolgens de uitbreidingen niet of niet meer. Ik heb dan geen idee of ik de Engelse uitbreiding aan kan schaffen en of dit matched met onze Nederlandse uitgave, want wellicht is de achterkant van de kaarten anders, of de grootte van de kaarten. Ook vind ik het wel prettig als de dozen van een spel (basis en uitbreidingen) er hetzelfde uitzien en dezelfde taal bevatten.
Voorbeelden hiervan: Flash Point: Fire Rescue: Wij hebben de Nederlandse versie van het spel, maar de uitbreidingen zijn alleen in het Engels. Ik zou de Engelse versie willen kopen van de uitbreidingen maar weet niet zeker of de kaarten hetzelfde zijn.
Het Witte Kasteel: wij hebben de Nederlandse versie, gaat 999 games uberhaupt de Matcha uitbreiding uitgeven in het Nederlands? Kan ik de Engelse kopen? In ieder geval heeft Devir een heel ander ontwerp van de dozen t.o.v. 999 games.
Berenpark: wij hebben de Nederlandse versie. Maar de uitbreiding wordt niet meer in het Nederlands gemaakt. De Engelse versie is nog wel te krijgen. Maar matched die met de Nederlandse uitgave van 999 games?
Voorbeelden hiervan: Flash Point: Fire Rescue: Wij hebben de Nederlandse versie van het spel, maar de uitbreidingen zijn alleen in het Engels. Ik zou de Engelse versie willen kopen van de uitbreidingen maar weet niet zeker of de kaarten hetzelfde zijn.
Het Witte Kasteel: wij hebben de Nederlandse versie, gaat 999 games uberhaupt de Matcha uitbreiding uitgeven in het Nederlands? Kan ik de Engelse kopen? In ieder geval heeft Devir een heel ander ontwerp van de dozen t.o.v. 999 games.
Berenpark: wij hebben de Nederlandse versie. Maar de uitbreiding wordt niet meer in het Nederlands gemaakt. De Engelse versie is nog wel te krijgen. Maar matched die met de Nederlandse uitgave van 999 games?
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Leuk om te lezen wat zowel de meningen en overwegingen zijn. Ik ben me natuurlijk zeer bewust van de massa/familie spelers. Mijn vraag was ook wel echt gericht aan het BSM publiek. Ik snap dat het voor de gemiddelde consument anders is en dat je in Nederland wel met een Nederlandse vertaling aan moet komen wil je dit overal aan kunnen bieden. En ik snap ook wel dat niet alle veelspelers hier op BSM automatisch goed zijn in vreemde talen.
Het verschilt voor mij ook wel per spel, er spelen diverse factoren mee. Uitbreidingen inderdaad. Prijs ook, want het ene spel is flink goedkoper in het Engels en het andere is opeens goedkoper als je de vertaling koopt. Verder heb ik begrepen dat vertalingen soms niet goed gaan of zelfs dramatisch zijn. Dus ook dat is voor mij nog een reden om dan toch voor een Engelse versie te gaan.
Het verschilt voor mij ook wel per spel, er spelen diverse factoren mee. Uitbreidingen inderdaad. Prijs ook, want het ene spel is flink goedkoper in het Engels en het andere is opeens goedkoper als je de vertaling koopt. Verder heb ik begrepen dat vertalingen soms niet goed gaan of zelfs dramatisch zijn. Dus ook dat is voor mij nog een reden om dan toch voor een Engelse versie te gaan.
-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Vergeet ook niet dat door spellen in het Nederlands te vertalen, veel mensen er mee in aanraking komen. Catan is niet per se een spel dat mensen zonder Nederlandse regels niet zouden snappen, maar juist doordat Michael Bruinsma van 999 dit soort spellen naar Nederland haalde en daar met zijn marketingpower bekend maakte, zijn veel mensen er mee in aanraking gekomen en is de Nederlandse spellenmarkt in zijn geheel gigantisch gegroeid. Waardoor er meer mensen spellen zijn gaan spellen, er meer vraag is naar meer spellen in het Nederlands, etc.
Keep Exploring Games
-
Henri Jans
- Jakkiebak!
Daarvoor zou je Google lens kunnen gebruiken. Dan maak je een foto van de pagina die je vertaald wil hebben en wordt het voor je vertaald. Is niet 100% betrouwbaar, maar geeft toch een goede weergave.Peter Hein schreef: zo 16 mar 2025, 22:20 Inmiddels zou ik me met veel geduld en een woordenboek misschien wel door een Franstalig regelboek kunnen werken, maar toch liever niet.