Spijt van je aankoop

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Patries
Grote Dienaar

Spijt van je aankoop

Bericht door Patries »

De actieve topics brengen mij op ideeen voor nieuwe topics. Nu eentje over miskopen.

Hoe vaak hebben jullie een miskoop? Hoe vaak geven jullie spellen nog een kans? En verkoop je ze of vind je het lastig toe te geven dat het een miskoop is en blijft het daardoor in je kast (omdat je anders moet toegeven).

Hier heb ik wel spellen die wel leuk zijn om te spelen, maar waarvan ik denk dat die niet jaren nog in mijn kast staan. Bohemians is zo'n spel. Best leuk bedacht, maar het spel bevat weinig elementen die het gevarieerd laten blijven. En vorig jaar heb ik sluwe schotten gekocht omdat we op vakantie gingen naar Schotland. Ik krijg het niet goed uitgelegd aan anderen, waardoor die snel afhaken en ik met het spel blijf zitten.

Ik heb Gloomies en Nocturne van Nox overgekocht omdat die grote zolderopruiming deed, voor een spotprijs. Nocturne vanwege het artwork en Gloomies omdat in reviews daarover ook gerefereerd wordt aan Mycelia (omdat het beide spellen zijn van Ravensburger, van een ander kaliber dan hun reguliere spellen?) Best aardige spellen, maar als ik ze niet had gehad, had ik niets gemist.

Ik geef spellen nog wel een kans, meer dan 1 zelfs. Ik vind dat ik de aankoopprijs 'eruit moet halen'. Dat betekent dat ik het wel zo'n 10 potjes wil gaan spelen. Als ik daar 10 jaar over doe, is het geen probleem.
roubosga
El Capitan

Re: Spijt van je aankoop

Bericht door roubosga »

Ik kan het je nog veel erger vertellen.
Vorige week bestelde ik bij Crowdfinder de uitbreiding van Earth: Animal Kingdom.
Dat was een restant van de Kickstarter die ze blijkbaar nog over hadden, want voor €10,- kon ik er een leuke accessoire bij kopen namelijk de Fauna Tree, een kartonnen boom zoals die van Everdell die het centrale bord vervangt.
Zal ik het doen? Nou vooruit maar voor een tientje kun je je geen buil aan vallen.
Maar op het moment dat ik het ging betalen met iDEAL had ik al spijt en dat werd nog erger toen ik het ding in elkaar ging zetten. Het karton spleet als ik het in de gaatjes deed en het zat eigenlijk schots en scheef. Bovendien past het niet in de doos zonder het weer uit elkaar te halen, dus nu neemt het ruimte in in mijn spellenkast.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Hahaha, zo kletsen we lekker door in verschillende draadjes. Way to go, Patries! Ikzelf heb nooit spijt van een aankoop. Alles wat ik in huis haal, speel ik meerdere malen en ook als ze tegenvallen, vallen ze met veel plezier tegen.
Wel kan ik een spel echt best wel stom vinden en dus met plezier weer weg doen. Mijn kast is heel dynamisch en er gaat ongeveer net zoveel uit als dat er in komt. Ik geef alle spellen altijd nog een tweede en meestal zelfs een tiende kans. Maar als het daarna voorbij is, mag het ook weg. Soms heeft dat met gebrekkige herspeelbaarheid te maken (categorie "wat een ontzettend leuk spel, maar wat wordt het snel saai". Looking at you, Knizia), soms gewoon omdat ik het een stom spel vind (categorie "Jezus wat slecht", recente voorbeelden: Arnak, Botanicus), heel soms omdat ik het spel eigenlijk heel goed vind maar tot mijn spijt moet constateren dat het bij de huisgenoten klaar is (Categorie "ah toe wil wil er nog een potje? Niemand? NIEMAND?" check Wolven. It's a WW. Libertalia...). Uiteindelijk blijven alleen de betere natuurspelletjes over, en een museaal hoekje met Kolonisten enzo. :D

Edit: o en die bossages van karton, doe dat nou niet, arme Roubosga.
Afbeelding
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Echte miskopen heb ik denk ik weinig, omdat ik altijd wel research doe. Of ik heb het spel al wel eens gespeeld, of ik heb reviews gezien / gelezen.

De opmerking van mij waar dit topic uiteindelijk uit voortkwam (iets enthousiast in huis halen, want vervolgens niet op tafel komt), heeft veel minder te maken met mijn eigen enthousiasme, maar juist met de desinteresse van anderen. Spirit Island is zo’n voorbeeld. Ik zou het graag vaker willen spelen, maar ik krijg niet snel een groepje bij elkaar om het te gaan doen. De spellen waar ik zelf dan écht enthousiast over was, blijven dan tegen beter weten in gewoon in de kast (Dune Inperium, Spirit Island, Cacao). Maar soms gaan spellen wel weg. Maui bijvoorbeeld ooit in een aanbieding gekocht. Paar keer gespeeld, verdween vervolgens in de kast. Op zich een prima spelletje, alleen als we een spel willen doen, zijn er te veel die we eerder pakken. Dat soort spellen gaan dan uiteindelijk wel weg. Maar ik zou het niet direct een miskoop noemen.

Soms valt een spelletje wel echt tegen, dat is dan natuurlijk wel echt een miskoop. Vaak zijn dit aanbiedingen die je maar gewoon probeert. Soms valt het mee, soms valt het tegen. C’est la vie.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Miskopen is een beetje lastig als je het merendeel van de spellen ontvangt als demovergoeding. Uiteraard zitten daar ook wel eens titels bij die niet goed zijn.
Maar ik koop ook nog wel eens een spelletje, maar meestal weet ik van tevoren wel of het goed is omdat ik het vaak elders al een keertje heb gespeeld.
Dat is dan ook gelijk de grootste tip: speel het spel eerst voordat je het koopt. Ook als iemand anders het helemaal geweldig vindt kun jij het na de eerste keer spelen het slecht vinden.

Voor mijn miskoop moet ik denk ik jaren teruggaan tot ongeveer de start van de hobby zeg maar. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik destijds allemaal heb gekocht en hoe vaak ik het heb gespeeld.

O ja, wat ook nog wel eens verleidelijk is zijn spellen die dik zijn afgeprijsd of bijv. bij een Kruidvat liggen zoals Juicy Fruit en Carcassonne jagers en verzamelaars die ik destijds heb gekocht maar eigenlijk amper tot niet heb gespeeld. Die verleiding moet ik dan eigenlijk weerstaan om zulke spellen dan te laten liggen als ze uiteindelijk toch kastopvulling zullen worden.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: di 30 jun 2026, 14:22 heel soms omdat ik het spel eigenlijk heel goed vind maar tot mijn spijt moet constateren dat het bij de huisgenoten klaar is (Categorie "ah toe wil wil er nog een potje? Niemand? NIEMAND?" check Wolven. It's a WW. Libertalia...).
Dit. Soms lijkt het of meer dan de helft van de spellen in mijn kast in deze categorie valt. En toch niet wegdoen he, voor het geval iemand een keer medelijden krijgt...
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

WTULTC schreef: di 30 jun 2026, 17:26 Dat is dan ook gelijk de grootste tip: speel het spel eerst voordat je het koopt. Ook als iemand anders het helemaal geweldig vindt kun jij het na de eerste keer spelen het slecht vinden.
O ik vind het juist leuk om iets te hebben wat niemand in mijn omgeving nog heeft. Voor grotere spellen kijk ik wel eerst uitlegvideo's. Ik koop nooit spellen omdat de doos en de plaatjes op de doos er wel leuk uitzien.
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Grappig, wanneer heb je spijt inderdaad?

Van 1 spel raakte ik wel gefrustreerd. Dit was de kickstarter van Onoda. Na het zien van een preview enthousiast, maar dan krijg je hem bijna een jaar later binnen. En wat vond ik het een irritant spel zeg.
Het idee was interessant, maar ik had totaal geen grip op het spel. Was een opluchting dat hij mijn huis weer uit was.

Andere spellen die leuk zijn om een paar keer te spelen maar niet leuk genoeg om te houden heb ik geen spijt van.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: di 30 jun 2026, 19:29
Pura Vida schreef: di 30 jun 2026, 14:22 heel soms omdat ik het spel eigenlijk heel goed vind maar tot mijn spijt moet constateren dat het bij de huisgenoten klaar is (Categorie "ah toe wil wil er nog een potje? Niemand? NIEMAND?" check Wolven. It's a WW. Libertalia...).
Dit. Soms lijkt het of meer dan de helft van de spellen in mijn kast in deze categorie valt. En toch niet wegdoen he, voor het geval iemand een keer medelijden krijgt...
:lol:
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Pura Vida schreef: di 30 jun 2026, 14:22 NIEMAND?" check Wolven. It's a WW. Libertalia...).
O Wolven :clap: Ik vind dat thematisch zo sterk. Komt hier eigenlijk te weinig op tafel en daardoor elke keer weer lang nadenken welke 2 figuurtjes ook alweer samen op een vakje mogen. Dat haalt het tempo er wel uit.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Patries schreef: di 30 jun 2026, 20:46
Pura Vida schreef: di 30 jun 2026, 14:22 NIEMAND?" check Wolven. It's a WW. Libertalia...).
O Wolven :clap: Ik vind dat thematisch zo sterk. Komt hier eigenlijk te weinig op tafel en daardoor elke keer weer lang nadenken welke 2 figuurtjes ook alweer samen op een vakje mogen. Dat haalt het tempo er wel uit.
Haha inderdaad. Ijzersterk spel in alle opzichten. Maar als je na te lange tijd weer speelt en elke keer moet checken wat wel en wat niet mocht, dan kijk je op een gegeven moment alleen nog maar naar een dichte doos en pak je dus wat anders.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Echte miskopen in het kader van "ik heb het gekocht, dacht dat ik het geweldig zou vinden maar vind het helemaal niks" heb ik maar zelden. Maar ik ben wel zeer kritisch voor mijn nieuwe aankopen. Ook als ik na 1-2 keer spelen zoiets heb van "Ja, aardig spel", maar ik zie het mezelf niet spelen boven spel X of Y in mijn collectie, gaat het doorgaans alsnog snel de deur weer uit.

Geen medespelers kunnen vinden heb ik nog wel eens met campaign spellen die ik heb gekocht, zonder in mijn hoofd te hebben met welke groep (waarmee ik niet intussen al met een ánder campaign spel bezig ben) ik het zou kunnen spelen. Zo zijn bijvoorbeeld Solomon Kane en mijn exemplaar van Frosthaven ongespeeld de deur weer uit gegaan.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Peter Hein schreef: di 30 jun 2026, 19:29
Precies! Dit is hier ook reden nummer 1 van 'miskoop'
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Een tijdje heel veel spellen gekocht. Veel tweedehands, veel 'Kruidvat' achtige aankopen.

Dat waren achteraf niet altijd pareltjes. Nu probeer ik de kast te beperken tot 35 Kallax vakken. Dat is niet een random gekozen getal maar precies het aantal vakken dat ik op een mooie manier kwijt kan.

Miskopen? Ja dus best genoeg ook op Kickstarter gebied wel een aantal. Maar goed, er is altijd wel iemand die dat dan toch wil spelen en dat voor een zacht prijsje mag overnemen. Zo hebben we er met elkaar toch lol van. Eigenlijk denk ik dat de meeste miskopen bij mij inderdaad via crowdfunding zijn binnengekomen
Afbeelding