Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Hoe blijven jullie op de hoogte van de bordspelwereld? Weten jullie al heel vroeg wat er allemaal aan zit te komen of ben jij de laatste van de groep?
Hier hou ik het allemaal niet goed bij (en vind dat ook prima ). Ik heb de nieuwsbrieven van 999 games, white gobline games en DSV games. Verder volg ik 1 a 2 FB groepen. En dan dit forum. O ja, en ik laat me inspireren door de lokale bordspelwinkel, maar dan is een spel natuurlijk al uitgebracht.
In mijn collectie zul je daarom niet heel onbekende spellen zien. Geen kickstarters. Zo hou ik alles nog een beetje in de hand en is de keuze maken ook makkelijker. En doordat ik overal niet zo bovenop zit, sla ik de hype-periode of de aankondigingen op Spiel over en kom ik niet met spellen te zitten die achteraf die hype niet de moeite waard zijn geweest.
Eigenlijk voornamelijk dit forum, een paar nieuwsbrieven waarvan die van Stonemaier wellicht de belangrijkste is ivm Wingspan fan.
Op bgg volg ik een geek-list over meeste plays per spel door unieke spelers. Deze ranglijst wordt iedere maand geupdate. Het laat 50 spellen zien en als daar nieuwe spellen tussen zitten die ik nog niet ken dan klik ik die aan. Vaak zijn dat namelijk spellen die bijv in Amerika al wel zijn uitgegeven. Aangezien die spellen de lijst halen (en daar dus wellicht enige populariteit genieten) is de kans aanwezig dat een Nederlandse uitgever dit spel dan ook oppakt om uit te geven. Ik neem namelijk aan dat de Nederlandse uitgevers op een bepaalde manier ook aan data komen welke nieuwe spellen die in het buitenland zijn uitgekomen daar het goed doen.
Ik volg vanalles eigenlijk. De podcast van Speloptafel en de bijbehorende whatsapp community. Nieuwsbrieven, sociale media, youtube, boardgamegeek. En ja ook dit forum
Ik mag graag kijken naar instructiefilmpjes op Youtube en dan met name die van Paul Grogan (Gaming Rules) en Tom Heath (Slickerdrips).
Zij laten spellen zien waar ik meestal wel van houd en hun uitleg is duidelijk en vooral van Slickerdrips' uitleg en zijn praten daar word ik zen van
Ik heb ook de nieuwsbrieven van de grotere uitgevers en wat ik verder hier wel eens mee krijg. Verder hou ik het zelf niet zo bij, maar heb ik wel iemand in mijn directe omgeving die dat wel doet.
Met welk doel houden jullie dit allemaal bij? Gewoon omdat het leuk is of om echt gerichte aankopen te kunnen doen? Dat laatste lijkt me niet goed voor de portemonnee namelijk
Vooral via dit forum eigenlijk. Daarnaast zie ik op YouTube nog weleens wat voorbijkomen over nieuwe spellen of spellen die veel aandacht krijgen.
Ik moet wel zeggen dat het me niet altijd meevalt om overal van op de hoogte te blijven. Bordspellen zijn namelijk niet mijn enige interesse; ik probeer ook een beetje bij te blijven op het gebied van gamen, films en series, muziek, koken, barbecueën en boeken. Er is tegenwoordig zoveel nieuws en nieuwe content dat je onmogelijk alles kunt volgen.
Patries schreef: ma 13 jul 2026, 09:10
Met welk doel houden jullie dit allemaal bij? Gewoon omdat het leuk is of om echt gerichte aankopen te kunnen doen? Dat laatste lijkt me niet goed voor de portemonnee namelijk
Tja....
Nee, ik hou het bij uit interesse. Maar moet toegeven dat sommige dingen meer mijn aandacht trekken dan andere dingen. Dus het filter dat ik zelf heb op wat ik voorbij zie komen is wel zo dat ik heel veel niet eens bekijk omdat ik weet dat ik dat niet ga aanschaffen.
Bij mij moet het echt liefde op het eerste gezicht zijn. Een spel moet direct mijn aandacht trekken op bijv bordspel radar (fb). Zo ben ik aan Clank catacombs en grand austria hotel gekomen. Als ik reviews, bijv hier op BSM, lees en ik haak al voor het einde af, dan weet ik dat het spel en ik geen vrienden gaan worden
Beetje kletspraat over bordspellen vind ik wel leuk. De bordspelshow en podcast van de spelletjes vrienden vind ik wel leuk om te volgen. Gewoon wat gekletst over bordspellen in het algemeen vind ik wel een leuk tijdverdrijf. Kennen jullie nog meer Youtube kanalen of podcasts die vergelijkbaar zijn?
Patries schreef: ma 13 jul 2026, 13:15
Beetje kletspraat over bordspellen vind ik wel leuk. De bordspelshow en podcast van de spelletjes vrienden vind ik wel leuk om te volgen. Gewoon wat gekletst over bordspellen in het algemeen vind ik wel een leuk tijdverdrijf. Kennen jullie nog meer Youtube kanalen of podcasts die vergelijkbaar zijn?
Ik vind zelf de Bordspelgeuzen leuk om naar te kijken. Ze hebben veel speluitleg en reviews, maar ook top 5 of top 10's van spellen waar ze naar uitkijken of spellen binnen een bepaald genre waar je precies die bordspelpraat hebt.