Het verboden eiland

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

spellenclubapeldoorn
Phoenix

Re: Het verboden eiland

Bericht door spellenclubapeldoorn »

haha ziet er grappig uit!

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik heb effe een vraag:

Mag je eigenlijk meer kaarten dan je handlimiet van 5 kaarten afleggen? Dit kan bijv. handig zijn als je schatkaarten in je handen hebt waarvan de schat al is gehaald. Deze kaarten worden dan even later met de water stijgkaarten geschud. Door deze actie komt een water stijgkaart minder snel aan de beurt. In de handleiding kon ik er helaas niets over vinden.
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

WTULTC schreef:Ik heb effe een vraag:

Mag je eigenlijk meer kaarten dan je handlimiet van 5 kaarten afleggen? Dit kan bijv. handig zijn als je schatkaarten in je handen hebt waarvan de schat al is gehaald. Deze kaarten worden dan even later met de water stijgkaarten geschud. Door deze actie komt een water stijgkaart minder snel aan de beurt. In de handleiding kon ik er helaas niets over vinden.
Volgens mij is dat geen probleem. Er staat in de regels dat je maar 5 kaarten op hand mag hebben.
We live to survive our paradoxes
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jorrit »

Geen slechte strategie maar de spelregels zeggen dat je het overschot moet afleggen.
Het afleggen zelf is geen actie dus ik neem aan dat het officieel geen optie is om meer kaarten af te leggen..

Wat niet wegneemt dat je het wel zelf als spelregel toe kan voegen..
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Idd... Als je die optie toevoegd van meer kaarten afleggen tot de handlimiet van 5 en bijv. als je 6 kaarten krijgt of al eerder als je er nog geen 5 hebt er 3 aflegt of zo, dan zou je denk ik hoger kunnen instappen qua moeilijkheidsgraad (hoger dan beginner of normaal). Echter toch jammer dat zoiets niet gelijk in de spelregels staat. Zulke gaatjes in de regels vind ik en vrienden wel vaker bij spelregels. We denken immers gelijk verder qua tactiek etc...
Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

WTULTC schreef:Idd... Als je die optie toevoegd van meer kaarten afleggen tot de handlimiet van 5 en bijv. als je 6 kaarten krijgt of al eerder als je er nog geen 5 hebt er 3 aflegt of zo, dan zou je denk ik hoger kunnen instappen qua moeilijkheidsgraad (hoger dan beginner of normaal). Echter toch jammer dat zoiets niet gelijk in de spelregels staat. Zulke gaatjes in de regels vind ik en vrienden wel vaker bij spelregels. We denken immers gelijk verder qua tactiek etc...
Heel creatief en tactisch slim bedacht, maar volgens mij verzin je er nu een spelregel bij :wink:

Er staat in de spelregels letterlijk:
Als je ooit 6 of meer kaarten in je hand hebt (bijvoorbeeld doordat je kaarten hebt getrokken of van een andere speler hebt ontvangen) moet je direct het overschot afleggen.

Als had gemogen wat je nu stelt, dan had er wel iets anders gestaan, namelijk dat je ook méér dan het overschot mag afleggen. Volgens mij heeft dat verder helemaal niets met een gaatje in de spelregels te maken, maar meer met de creativiteit van spelers die spelregels toevoegen die er niet zijn :wink: In die zin schaar ik je vraag in dezelfde categorie als vragen of je bij Regenwormen gewonnen stenen aan de tafel vast mag lijmen, zodat andere spelers ze niet meer af kunnen pakken. In de regels staat namelijk ook niet dat het niet mag (misschien eens proberen, trouwens; lijkt me een winnende strategie, alleen wel jammer van de tafel :lol: ).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuk Bartjes dat van de stenen bij Regenwormen vastlijmen.

Tot nu toe 5 potjes gespeeld en alle potjes hebben we gewonnen van het eiland. Zelfs de keer dat we voor elite kozen en een schateilandkaart afgezonderd kwam te liggen. Handig die helikopterkaarten. Is het beginnersgeluk want ik wil eigenlijk wel gewoon een keertje eerlijk verliezen van het eiland. Of is het met 2 spelers iets gemakkelijker dan met 3 of 4 spelers?

Effe ter verduidelijking een vraagje: Mag je een zandzak spelen net vlak voor dat de overstromingskaarten worden omgedraaid? Mag dit ook tijdens het omdraaien als je ziet dat bijv. de landingsplek anders gaat zinken?
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

WTULTC schreef: Effe ter verduidelijking een vraagje: Mag je een zandzak spelen net vlak voor dat de overstromingskaarten worden omgedraaid? Mag dit ook tijdens het omdraaien als je ziet dat bijv. de landingsplek anders gaat zinken?
Volgens mij mag je de zandzakjes spelen op elk moment zonder dat ze een actie kosten. Dus ook net voordat de overstromingskaarten worden omgedraaid en ook tijdens het omdraaien van de tegels als je ziet dat een tegel anders zou zinken. Dan blijft die gewoon als overstroomd liggen.
Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Pedro777 schreef:
WTULTC schreef: Effe ter verduidelijking een vraagje: Mag je een zandzak spelen net vlak voor dat de overstromingskaarten worden omgedraaid? Mag dit ook tijdens het omdraaien als je ziet dat bijv. de landingsplek anders gaat zinken?
Volgens mij mag je de zandzakjes spelen op elk moment zonder dat ze een actie kosten. Dus ook net voordat de overstromingskaarten worden omgedraaid en ook tijdens het omdraaien van de tegels als je ziet dat een tegel anders zou zinken. Dan blijft die gewoon als overstroomd liggen.
Nee, dat mag dus niet op het moment dat een tegel zinkt. Dan ben je te laat. Je moet daarvóór al je plan hebben getrokken.
Zie deze spelregel:
Het is niet mogelijk de kaarten Zandzakken of Helikoptervlucht te spelen als een tegel in de diepte verdwijnt.
@WTULTC: ik vermoed beginnersgeluk :wink:

On a serious note: ik heb op beurzen e.d. voldoende verliespotjes gezien van mensen die op 'normaal' niveau zijn begonnen. Volgens mij heb ik op elite-niveau nog maar één winstpotje gezien, maar dat komt ook omdat de meeste spelers dat niet direct aandurven; zelfs de meest ervaren Pandemie-spelers beginnen over het algemeen liever even op 'normaal' niveau als ze het spel voor de eerste keer doen :wink:
Ik heb op Noorderspel een potje op normaal niveau zelfs binnen een beurt of 6 (2 rondes of zo) zien eindigen... Weg, Dwazenlandplaats... Ik begin me haast af te vragen of je alles wel volgens de regels hebt gespeeld en of je het spel bijvoorbeeld ook begint met reeds 6 overstroomde tegels of bijvoorbeeld de eigenschap van de piloot wel correct gebruikt (mag maar één keer per beurt van zijn eigenschap gebruik maken). Maar misschien zijn jullie ook wel gewoon ontzettend goed in dit spel of heb je gewoon mazzel gehad, want het kan best wel wat verschil maken met welke rollen je speelt en waar de belangrijke tegels precies liggen (centraal of juist aan de randen).
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Bartjes! schreef:
Pedro777 schreef:
Nee, dat mag dus niet op het moment dat een tegel zinkt. Dan ben je te laat. Je moet daarvóór al je plan hebben getrokken.
Zie deze spelregel:
Het is niet mogelijk de kaarten Zandzakken of Helikoptervlucht te spelen als een tegel in de diepte verdwijnt.
Ok, dan had ik compleet over deze regel heen gelezen. Nogmaals een bewijs dat je spelregels toch best meerdere malen doorneemt vooraleer je aan een spel begint. :D
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bij de piloot hebben we maar 1 keer per beurt gevlogen, maar hoe zit dit bij de andere rollen? Met name de rol van verkenner (die kaarten weg kan geven) is behoorlijk sterk. Zeker als je 3 kaarten in een buurt aan een ander kan geven zonder dat je bij degene staat op dezelfde tegel. Dat heb ik wel eens gedaan.

Tegels leggen we at random neer, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Net het 6e potje gespeeld en we kwamen een nieuw probleem tegen namelijk we pakte van de schatkaarten stapel de laatste 2 kaarten. 1 daarvan was een water stijgtkaart. Nu vroegen wij ons af of je deze kaart nu wel of niet meteen weer mee moet schudden in de nieuwe stapel schatkaarten of dat deze kaart de 1e kaart is van de nieuwe aflegstapel? Dit is namelijk een groot verschil, want als de kaart niet wordt meegeschud in de nieuwe stapel is het denk ik makkelijker om het eiland te verlaten met de schatten. Na een korte discussie hebben we de kaart wel meegeschud, maar echt duidelijk staat het niet in de regels.
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Het lijkt me dat je eerst de "water stijgt kaart" in zijn geheel afhandelt. In de regels staat, dat je na het afhandelen van deze kaart, deze direct op de aflegstapel legt.

Je gaat niet even het water niveau laten stijgen, even de aflegstapel schudden, en vervolgens de kaart op de aflegstapel leggen. Nee, je laat het niveau stijgen en legt hem op de aflegstapel. Pas dan ga je de aflegstapel schudden.
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Seabie »

Alles komt in eerste instantie op de aflegstapel terecht. Als de volgende speler na zijn beurt dan weer kaartjes wil trekken, dan is er pas weer behoefte aan een nieuwe trekstapel en moet de aflegstapel geschud worden, eerder niet.
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Seabie schreef:Alles komt in eerste instantie op de aflegstapel terecht. Als de volgende speler na zijn beurt dan weer kaartjes wil trekken, dan is er pas weer behoefte aan een nieuwe trekstapel en moet de aflegstapel geschud worden, eerder niet.
Dat klopt dan weer niet :P
Als de laatste kaart van de schatstapel getrokken is, schud je direct de aflegstapel en maak je
daarmee een nieuwe schatstapel.