BordspelManiaK: Hobby: gezelschapsspellen

Over spelers en spellen: een column met een knipoog

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

BordspelManiaK
Locomotief
Persoonlijke Ondertitel: columnist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

BordspelManiaK: Hobby: gezelschapsspellen

Bericht door BordspelManiaK »

BordspelManiaK schreef:Hobby: gezelschapsspellen

Regelmatig wordt me gevraagd wat mijn hobby's zijn.
Vroeger antwoordde ik dan 'gezelschapsspellen spelen'. Tegenwoordig zeg ik meestal 'gezelschapsspellen', want dat spelen maakt eigenlijk nog maar een klein deel uit van de tijd die ik aan spellen besteed. Ik schat dat van alle tijd die ik aan spellen schenk, misschien maar 20% het spelen zelf betreft. De andere 80% gaat op aan allerhande 'nevenactiviteiten' die intussen hoofdactiviteiten geworden zijn.
En wat zijn deze activiteiten dan, hoor ik jullie al vragen?

Wel, ik schat dat zowat 40% van mijn 'spellen-tijd' uitgaat naar het internet. Op de eerste plaats komt (uiteraard) Bordspelmania en de gelinkte sites en blogs. Ook BoardGameGeek staat bij mijn favorieten geprogrammeerd. Daar hou ik mijn collectie up-to-date en probeer ik bij te houden wat ik allemaal speel. En ik geef er mijn wishlist in met toekomstige aankoopkandidaten.

Ook podcasts nemen een groot deel van mijn tijd in beslag (zeker 20%). Gezien ik dagelijks enkele uren pendel, heb ik voldoende tijd om enkele Amerikaanse podcasts nauwgezet te volgen. Ik beken, ik ben een trouwe luisteraar van The DiceTower en The Spiel. Ook Ludology mis ik zelden. Onlangs ben ik beginnen luisteren naar Game On met Cody en John. Ik moet zeggen dat mijn Engels dankzij deze podcasts er zeker op vooruitgaat. Er zijn minder aangename manier om Engels te leren, nietwaar?

Ik besteed ook wel wat tijd op YouTube. De jaarlijkse DiceTower top 100 mag niet ontbreken en regelmatig bekijk ik een spellenrecensie van Tom & Melodie Vasel. Ik mis trouwens de video's van Scott Nicholson enorm. Jammer dat hij het niet meer zag zitten om op regelmatige basis knotsgekke maar interessante spelbesprekingen uit te brengen.

Op mijn nachtkastje ligt steeds de laatste versie van Spielbox, het Duits spellentijdschrift waar ik vooral op geabonneerd ben vanwege de (af en toe) leuke uitbreidingen, maar waarvan ik toch ook het merendeel van de artikels met plezier verslind.

Onderweg naar het werk heb ik steeds een kleine collectie print-outs van spelregels bij. Ik verdiep me graag in het lezen van spelregels van spellen die ik overweeg te kopen, om in te schatten of het spel mij, mijn gezin of mijn vrienden zal aanstaan.

Jullie merken het, veel tijd om echt te spelen blijft er niet over.

Ik vraag me af of ik hierin nu een uitzondering ben of dat dit voor andere Bordspelmania-leden (of Bordspelmaniakken?) ook het geval is? Of zijn jullie allemaal gelukzakken die het merendeel van hun tijd effectief spellen kunnen spelen?

Kire

Labels:
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Re: BordspelManiaK: Hobby: gezelschapsspellen

Bericht door Seabie »

Tijdens het lezen van deze column dacht ik ongeveer het volgende:

"Check. Check. Doe ik ook. Ja, herkenbaar. Hmm, van die podcast heb ik nog nooit gehoord. Check. Ja. Dito. Check."
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik ben niet zo op deze manier bezig met spellen. Podcasts vind ik over het algemeen te moeilijk om naar te luisteren: niet vanwege de taal, wel vanwege het feit dat ze in veel gevallen niet levendig en boeiend klinken (een uur over onderwerpen volpraten, en soms meer, is niet makkelijk—bij de radio hebben ze er meer ervaring mee en zelfs daar vind ik het niet altijd even geslaagd) en vaak onderwerpen aanstippen die mij niet interesseren. De Nederlandse sites houd ik bij, sommige in het buitenland ook. BSM en BGG: grote check. Spelregels als lectuur: nee, ik ben in 99% van de gevallen al uitlegger, dus elke seconde dat ik minder regels hoef te lezen is welkom. Af en toe probeer ik wat origineels op mijn blog achter te laten. En dat is het dan, afgezien van een spellensessie die een tot twee keer per week plaatsvindt.
Laatst gewijzigd door cymric op di 01 nov 2011, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Wel heel herkenbaar. Ik lees ook meer over spellen, dan dat ik ze daadwerkelijk speel.
Hoewel de verhoudingen nu gelukkig wat gaan wijzigen.
In het begin had ik gewoon geen medespelers. Ja, dan ben je al snel klaar met spelen.
Met mijn kinderen deed ik wel de geijkte spelletjes, maar dat is toch een andere manier van spelen.
Afgelopen jaar ben ik actief op zoek gegaan naar medespelers. Door meer te spelen ben ik ook meer op internet de websites gaan afstruinen. Dat heeft geleid tot meer aankopen van spellen.
Daardoor vond ik ook wat andere spellen die gericht zijn op kinderen/familie en voor 2 personen.
Ik was dan ook zeer verheugd gisteravond, dat mijn kinderen vroegen of ze nog een spelletje Get Nuts met mij konden spelen.
Mijn vrouw heeft het helemaal gevonden in Lost Cities.
Een neef heb ik aan de Memoir 44 gebracht.
Wie had dat een jaar geleden kunnen bedenken.

Conclusie. De websites zijn voor mij een enorme toevoeging geweest. Het is toch ook merkwaardig, dat ik via BGG er achter moet komen dat ik een collega (en er werken er hier maar 16 personen) heb die ook veel bordspellen heeft. En hij samen met 2 andere collega's, die 2 kamers verderop zitten om de week een avond speelt.
We live to survive our paradoxes
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Een beetje herkenbaar, alleen je slotopmerking: "Er blijft bijna geen tijd over om spellen te spelen" kan ik niet plaatsen, en ik denk ook niet dat je dat serieus meent.
Als er een gelegenheid is om spelletjes te spelen, dan gaan internet, tv en leesvoer subiet aan de kant. Da's een kwestie van prioriteiten stellen :lol:

Verder...
BGG en BSM, ja. Plus nog een paar spellenblogs die ik graag lees.
Podcasts en video-reviews: nope. Ik lees liever dan dat ik kijk, dan kan ik dingen beter op me laten inwerken.
Spelregels lezen: alleen ter voorbereiding op Essen, of als ik net een nieuw spel heb. En heel soms om mijn geheugen op te frissen als ik weet dat ik een bepaald ouder spel binnenkort weer ga spelen.
Tijdschriften: nope.

Verder heb ik er zelf nog een: online spelletjes doen. Het is niet 'the real thing', maar soms wel een goede manier om spellen (beter) te leren kennen. Ik zit momenteel vooral op yucata.de, maar er zijn nog veel meer sites (brettspielwelt was vroeger ook een favoriet).
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Mac-S schreef:Een beetje herkenbaar, alleen je slotopmerking: "Er blijft bijna geen tijd over om spellen te spelen" kan ik niet plaatsen, en ik denk ook niet dat je dat serieus meent.
Als er een gelegenheid is om spelletjes te spelen, dan gaan internet, tv en leesvoer subiet aan de kant. Da's een kwestie van prioriteiten stellen :lol:

Verder...
BGG en BSM, ja. Plus nog een paar spellenblogs die ik graag lees.
Podcasts en video-reviews: nope. Ik lees liever dan dat ik kijk, dan kan ik dingen beter op me laten inwerken.
Spelregels lezen: alleen ter voorbereiding op Essen, of als ik net een nieuw spel heb. En heel soms om mijn geheugen op te frissen als ik weet dat ik een bepaald ouder spel binnenkort weer ga spelen.
Tijdschriften: nope.

Verder heb ik er zelf nog een: online spelletjes doen. Het is niet 'the real thing', maar soms wel een goede manier om spellen (beter) te leren kennen. Ik zit momenteel vooral op yucata.de, maar er zijn nog veel meer sites (brettspielwelt was vroeger ook een favoriet).
Online spelen heb ik ook een paar keer gedaan, maar ik merk dat dat altijd na korte tijd weer zijn piek heeft gehad bij mij. Ik zoek nu dan ook vooral fysieke tegenstanders op, dat sociale contact is toch wat deze hobby zijn charme geeft.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Online spelen... Heb ik wel een tijdje gedaan, maar voor mij draait het toch echt om het papier en karton.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

usurper schreef: Het is toch ook merkwaardig, dat ik via BGG er achter moet komen dat ik een collega (en er werken er hier maar 16 personen) heb die ook veel bordspellen heeft. En hij samen met 2 andere collega's, die 2 kamers verderop zitten om de week een avond speelt.
Dit is nog eens wat je noemt een "coming out of the gamecloset".
Echt super.

Zelf struin ik ook dagelijks de websites af, BGG, BSM, BSP, wat blogs en andere sites.
Podcasts en video's zijn aan mij ook niet zo besteed, al bekijk ik videos wel af en toe om toch even snel een indruk te krijgen van een spel dat ik op het oog heb.

Online speel ik ook veel op verschillende sites, maar dat is eigenlijk een soort "second best"
Ik wil gewoon spelen en het liefst aan een tafel met hout, karton, plastic etc, waarbij je de tegenstanders recht in de ogen kunt kijken.
Online speel ik enkel asynchronious (turn based). Omdat spelletjes dan wel eens een dag of wat (zp niet week) kunnen duren, ben ik het overzicht ook wel vlugger kwijt. Je ziet niet direct wat de ander voor zetten doen. Daardoor speelt en voelt het wel heel anders.

Alle tijd die ik effectief aan het spelen van bordspellen kan besteden, probeer ik ook eraan te spelen. Maar helaas kan ik niet de hele dag aan de keukentafel blijven zitten. Ik moet soms ook wel eens naar het toilet, of slapen, of boodschappen doen, of werken..... :mrgreen:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Ik ben het helemaal met je eens behalve dat ik gewoon tijd maak om spelletjes te spelen. Ik heb ook een spellengroep opgericht zodat iedereen elkaar makkelijk op één plek kan vinden om af te spreken voor spellen. Ik speel gemiddeld 2x in de week spellen en dat naast 40 uur werk en 192km per dag rijden en een kleine vent van 15 maanden.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Ik moet helaas ook bekennen dat het grootste deel van de tijd die "bezig" ben met spellen, niet opgaat aan het spelen zelf. Op internet kijk ik dagelijks op bordspelmania en boardgamegeek, en regelmatig op de sites van de diverse spellenuitgevers, spellenwereld en de zoekertjes van Vlaams Spellenarchief. Tevens lees ik de blogs van Maarten graag.
Een groot deel van m'n vrije tijd gaat op in het lezen van spelregels, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik ben, net als Maarten, ook in 99% van de gevallen de speluitlegger, dus dan is die kennis ook wel een beetje nodig. Voor 999-Games geef ik af en toe speldemonstraties.
Ik ben geabonneerd op Spielbox en ik krijg Spel! omdat ik lid ben van Ducosim. Deze bladen lees ik graag. Ik speel nog wel vaak spellen, maar minder vaak dan een paar jaar geleden. Maar je hoort mij niet klagen!
Afbeelding
Morrighan
Grote Dienaar

Bericht door Morrighan »

Heel herkenbaar en ik heb het jaren gedaan. Andere sites bijhouden met lezen, zelf recensies schrijven, BGG up-to-date houden...Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt. En wel omdat ik tot dezelfde conclusie kwam: de nevenactiviteiten overschaduwen het spelen van spellen. En ik kwam tot de conclusie dat dat niet is wat ik wilde.

Intussen:
- ik post of lees nauwelijks nog fora
- ik hou BGG niet echt meer bij. Ik zoek hooguit snel eens een titel op om te zien hoe hij beoordeeld wordt en of er errata zijn. Heel soms besteed ik nog eens een uurtje om wat spellen te beoordelen of aan m'n collectie toe tevoegen. Ik heb wel enorm respect voor alle mensen die die database vullen.
- ik schrijf helemaal geen recensies meer
- ik hou geen blogs meer bij. Geen eentje meer
- ik ben helemaal gestopt met het online spelen van bordspellen. Ook Brettspielwelt niet meer.
- ik koop nog zelden spellen zelfs. Ik koop alleen als het spel echt overduidelijk anders is dan wat ik al in m'n collectie heb. Het verrassende is dat m'n aankopen daarmee tot 1, hooguit 2 spellen per jaar is gekrompen. Als je kritisch gaat kijken dan lijken de meeste spellen wel erg veel op elkaar.

Het mooie hiervan is dat ik nu meer dan ooit speel. En persoonlijk ben ik daar blij mee :D
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Morrighan schreef:ik koop nog zelden spellen zelfs. Ik koop alleen als het spel echt overduidelijk anders is dan wat ik al in m'n collectie heb. Het verrassende is dat m'n aankopen daarmee tot 1, hooguit 2 spellen per jaar is gekrompen. Als je kritisch gaat kijken dan lijken de meeste spellen wel erg veel op elkaar.
Vooropgesteld: je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt.

Maar met dat laatste ben ik het niet met je eens, of, beter gezegd, niet helemaal. 'Overduidelijk anders' vind ik, hoe duidelijk die twee woorden op papier (of het scherm) ook lijken, in de praktijk een nogal weerbarstig begrip. Zeker als er dan nog aantallen aangeschafte titels worden genoemd. Wat doe je bijvoorbeeld als twee mechanismen die voorheen alleen gescheiden in spellen verschenen, door een auteur tot een goed-werkende geheel worden samengevoegd? Wat gebeurt er als verschillende auteurs van één mechanisme de extremen in strategie en tactiek opzoeken? Waar houdt überhaupt de grens 'overduidelijk anders' op?

Om met dat laatste te beginnen: ik kan zeggen dat elk spel in wezen abstract is. Er zit een dikkere of dunnere laag onderwerp overheen, maar die kun je altijd wegdenken. 't Is niet handig, en het resultaat zou vaak stroef spelen... Maar er verandert qua spel niets door. Ook niet bij het 'verhaal eerst!' Ameritrash. Dus qua spellen met regels die alleen maar denkwerk vergen heb je niet meer nodig dan, zeg, Go (voor 2 spelers) of Bridgen (voor meer spelers). Mensen kunnen ook op andere manieren de strijd met elkaar aangaan: zeg op basis van feitenkennis (daar nemen we dan Jeopardy! of Trivial Pursuit voor) of lichaamsbeweging (Twister) of verhalen (Dixit of Charades/hints). Toch denk ik dat je meer dan deze titels in je kast hebt staan. Dus wat is er 'overduidelijk anders' aan die spellen :twisted: ?

Ga je nu zeggen dat de één een meerderhedenspel is, en de ander werkverschaffing, komt meteen mijn tegenvraag wat als iemand daarmee gaat variëren tot op het punt waar je niet zomaar meer kan zeggen dat het resultaat 'maar' (bijvoorbeeld) een meerderheden-lookalike is. Of dat een mechanisme door anderen dermate wordt opgevoerd dat het toenmalige 'overduidelijk andere' origineel hooguit nog als museumstuk dienst kan doen.

Samenvattend: ben je met het nauwelijks meer volgen van spellennieuws en aanschaffen van 1 tot 2 per jaar niet een beetje té kritisch geworden?
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Ik ben overtuigd van een gezonde mix!

Met recenseren speel je ook en recenseer 1a2 spellen per maand, beurzen bezoeken doe ik om spellen uitgelegd te krijgen wederom spelen, daarnaast minimaal 1x per week spelen en ongeveer 1 uur per dag spellensites bekijken.
Morrighan
Grote Dienaar

Bericht door Morrighan »

cymric schreef:
Morrighan schreef:ik koop nog zelden spellen zelfs. Ik koop alleen als het spel echt overduidelijk anders is dan wat ik al in m'n collectie heb. Het verrassende is dat m'n aankopen daarmee tot 1, hooguit 2 spellen per jaar is gekrompen. Als je kritisch gaat kijken dan lijken de meeste spellen wel erg veel op elkaar.
Maar met dat laatste ben ik het niet met je eens, of, beter gezegd, niet helemaal. 'Overduidelijk anders' vind ik, hoe duidelijk die twee woorden op papier (of het scherm) ook lijken, in de praktijk een nogal weerbarstig begrip. Waar houdt überhaupt de grens 'overduidelijk anders' op?

Samenvattend: ben je met het nauwelijks meer volgen van spellennieuws en aanschaffen van 1 tot 2 per jaar niet een beetje té kritisch geworden?
Haha, ik wist dat het reacties zou uitlokken :twisted: Ja, ik heb overlap in de kast staan. Ook al koop ik nog maar 1 a 2 spellen, ik heb er door de jaren heen toch zo'n 150 verzameld. Dat is echt meer dan genoeg om een zeer brede basis mee te hebben. Mocht er onverhoopt iets beters uitkomen in een bepaalde categorie, dan gaat een oude weg en komt de nieuwe ervoor in de plaats. En ik ga er ook geen 'studie' van maken met allerlei zelfbedachte regeltjes, clausules en uitzonderingen. Als ik weer eens op een beurs bij een stand of in een spellenwinkel sta, met een nieuw spel in m'n hand, dan zie ik de toch al overvolle spellenkast voor m'n ogen verschijnen en m'n vriend hoor ik ook al mopperen ("Hebben we niet al genoeg spellen?"). Het wordt dan ineens heel makkelijk voor me om te denken: "Iets soortgelijks heb ik al".

Ik heb afgelopen weekend op Ducosim ook nog wat aangeschaft, en wel Panic Station. Het was uiteindelijk een keuze tussen The Resistance en Panic Station. Een van die twee is meer dan genoeg. Uiteindelijk is het Panic Station geworden. Dat sprak me meer aan, en bovendien had iemand anders in m'n kennisssenkring The Resistance al.
Er is nog een spel dat in de kast komt binnenkort: Space Alert. En verder heb ik nog geen 'deck building' spel. Ik twijfel tussen Dominion en Rune Age. Dominion is populairder, maar persoonlijk vind ik Rune Age beter. Maar ik zie niet waarom ik ze beiden zou moeten hebben.

Nieuwe spellen spelen/vinden is overigens geen probleem. De goeie spellen komen vanzelf bovendrijven. Ik bezoek beurzen en daar kun je spellen proberen. Of ik kan het een en ander uitproberen bij Roll the Dice; ze hebben een leuke collectie en veel mensen brengen zo nu en dan ook andere zelf aangeschafte spellen mee. En dan heb ik nog een ander groepje waarmee we om de twee weken bij iemand thuis spelen. En zo af en toe ga ik op woensdag ook nog naar Gameforce in Eindhoven, waar ook zo nu en dan wat nieuws op tafel komt.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Morrighan schreef:Haha, ik wist dat het reacties zou uitlokken :twisted: Ja, ik heb overlap in de kast staan. Ook al koop ik nog maar 1 a 2 spellen, ik heb er door de jaren heen toch zo'n 150 verzameld. Dat is echt meer dan genoeg om een zeer brede basis mee te hebben.
Dat hangt er dus vanaf hoe en waar je de overlap tussen titels trekt 8) .
Nieuwe spellen spelen/vinden is overigens geen probleem. De goeie spellen komen vanzelf bovendrijven. Ik bezoek beurzen en daar kun je spellen proberen. Of ik kan het een en ander uitproberen bij Roll the Dice; ze hebben een leuke collectie en veel mensen brengen zo nu en dan ook andere zelf aangeschafte spellen mee. En dan heb ik nog een ander groepje waarmee we om de twee weken bij iemand thuis spelen. En zo af en toe ga ik op woensdag ook nog naar Gameforce in Eindhoven, waar ook zo nu en dan wat nieuws op tafel komt.
Gelukkig, je probeert dus wel nieuwe dingen, Dat was niet helemaal duidelijk uit je eerste bijdrage. Anders werd het wel een heel zwartgallig verhaal... Trouwens: je hebt nu al twee bijdragen geschreven. Kunnen we nog meer verwachten, zeg een introductie en af en toe een kritisch woordje over wanneer spellen teveel overlappen en waarom, of houd je het hierbij? :P