BordspelManiaK schreef:Inspiratieloos
Net zoals iedere schrijver loop ik wel eens tegen een writers block aan. Een moment van complete inspiratieloosheid. Een eeuwigheid zonder creativiteit. Maar om dat nu al na twee columns te hebben is wel enigszins beschamend. Maar dan schiet het mij te binnen, slaat het in als een bom en slaat het mij achterover. Waarom schrijf ik niet over inspiratieloosheid? Ook spellenauteurs hebben met dit fenomeen wel eens te maken. Niet ieder spel dat verschijnt gooit hoge ogen. Een aantal van de meest gewaardeerde auteurs hebben ook enorme misperen gehad.
Het beste voorbeeld van de laatste tijd is denk ik Dr. Reiner Knizia. De beste man is natuurlijk wereldberoemd in de kleine spellengemeenschap door spellen als Eufraat & Tigris, Ra en Lost Cities.
Maar deze grote hits zijn stuk voor stuk al meer dan tien jaar oud. Zijn hits poepte hij per dozijn uit, maar de afgelopen jaren is die kolkende rivier van goede titels opgedroogd tot er nog maar een klein woestijnstroompje is overgebleven. In de afgelopen vier jaar is de teller van succesvolle titels op twee blijven steken. Star Trek: Expeditions lijkt mij wel degelijk een mooi origineel spel, maar Keltis kun je toch moeilijk echt origineel noemen. Reiner Knizia is vervallen in gemakzucht en brengt vooral middelmatige spelletjes uit die meedrijven op de naam van goede spellen.
Het kan natuurlijk nog erger. Neem een spel als UNO. Ik zou me persoonlijk schamen om mijn naam aan zo’n schaamteloze kopie te verbinden. Dat het een commercieel succes is, is natuurlijk onmiskenbaar. Er bestaan op het moment van schrijven al 134 verschillende officiële uitgaven van UNO (bron: Boardgamegeek). Hetzelfde geldt natuurlijk voor het spelletje Wizard. Bekend als boerenbridge bij de meesten van ons (of als chinees poepen voor onze Belgische confraters). Het laat bij mij het gevoel achter alsof je een gerecht neemt en daar een paar blaadjes sla bij legt en het een heel nieuw gerecht noemt. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Gelukkig kreeg ik dus weer inspiratie en daarom wil ik ook nog een stukje wijten aan een ontwerper die de laatste tijd geen writers block lijkt te hebben. Namelijk Vlaada Chvatil.
Een civilization-spel?
Tuurlijk kan ik dat.
Een Coöp in real time?
Makkie!
Een spel geïnspireerd door ‘Dungeon Keeper’ dan, dat lukt je vast niet?
Ben je gek?! Natuurlijk kan ik dat.
Een partygame?
Check!
Een op een RPG gebaseerd bordspel dat toegankelijk genoeg is voor de massamarkt?
Ja hoor, dat kan ik ook.
De diversiteit die Vlaada tentoonspreidt is bijzonder. Naast goede en diverse spelmechanismen, weet hij ook altijd het thema goed in zijn spellen te verwerken. Vlaada is ‘the man to beat’ op het moment.
Natuurlijk zijn er momenteel veel ontwerpers die goede dingen laten zien (Richard Garfield iemand?) en mindere dingen, maar om ze hier allemaal langs te gaan is gekkenwerk. Daarom hoor ik ze graag van jullie.
Rest mij nu enkel nog de moraal van het verhaal te onthullen: ‘Als je bij je principes blijft wordt je nooit rijk’.
Willy the Kid
BordspelManiaK: Inspiratieloos
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
BordspelManiaK
- Locomotief
- Persoonlijke Ondertitel: columnist
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
BordspelManiaK: Inspiratieloos
Labels:
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Re: BordspelManiaK: Inspiratieloos
Hmm dan heb ik zeker net zijn rotzooi gespeeld, want ik vond de spellen die ik van hem speelde echt geen bal aan. (sneaks & snitches) maar ook Space Alert urgh!?
Ik zou graag dungeon lords / dungeon pets een keer willen doen, probleem is echter dat niemand uit mijn omgeving deze spellen heeft
.
Oh wacht ik heb Mage Knight ook nog gespeeld maar die was denk ik niet helemaal aan mij besteed alhoewel het wel dicht bij een videogame (waar ik ook van hou) in de buurt komt...
Een designer die ik erg bijzonder vind is Martin Wallace!? Waarom? omdat hij hondslelijke borden produceert maar door het vernuft en heerlijkheid in spelmechanismen wordt je totaal verblind en zie je dat niet meer. Als anonieme bijstaander is dat een ander verhaal...
Ik ben natuurlijk niet de grootste wallace kenner maar de spellen die ik van hem gespeeld heb bevielen zeer!?
Ik zou graag dungeon lords / dungeon pets een keer willen doen, probleem is echter dat niemand uit mijn omgeving deze spellen heeft
Oh wacht ik heb Mage Knight ook nog gespeeld maar die was denk ik niet helemaal aan mij besteed alhoewel het wel dicht bij een videogame (waar ik ook van hou) in de buurt komt...
Een designer die ik erg bijzonder vind is Martin Wallace!? Waarom? omdat hij hondslelijke borden produceert maar door het vernuft en heerlijkheid in spelmechanismen wordt je totaal verblind en zie je dat niet meer. Als anonieme bijstaander is dat een ander verhaal...
-
David
- Professor Pimpel
Hier sluit ik me graag bij aan. Wallace is een genie. Niet alleen wat spelontwerp betreft, maar ook commercieel lijkt hij alles goed geregeld te hebben. Een unieke combinatie.16 Feet Pauly schreef: Een designer die ik erg bijzonder vind is Martin Wallace!?
Persoonlijk vind ik zijn borden vooral functioneel, en niet spuuglelijk. Zelfs niet storend. Akkoord ze zijn niet flashy. Maar flashy kan ook spuuglelijk zijn.
Mooi stukje van BordspelManiak.
En ja dit was mijn eerste berichtje sinds een lange stilte.
Misschien volgen er nog, wie weet ?
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn

-
Dierik
- Erelid
Geinig stukje.
Toch denk ik dat Knizia het commercieel gezien nog niet zo slecht gedaan heeft de laatste jaren. Alleen met Keltis en alle afgeleide spellen daarvan heeft hij denk ik meer verdiend dan Vlaada Chvatil met al zijn spellen bij elkaar. Dus wat is dan wijsheid. 
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Wat ik altijd een leuk verhaal vind, is het volgende:
Richard Garfield had in een ver verleden roborally ontwikkeld en was daarmee naar Wizards of the Coast gestapt. Die vonden het een goed spel, maar een beetje duur om te produceren (6 borden, metalen robotjes enzo).
Dus vroegen ze aan Richard: "Zeg kun je niet een goedkoper uit te geven kaartspelletje bedenken? Als dat dan goed verkoopt, verdienen we daarmee het geld om Roborally uit te geven."
Een poos later was Richard terug, met een kaartspelletje dat goed genoeg verkocht om Roborally uit te geven...
En de naam van dat spelletje?
Magic the Gathering
Richard Garfield had in een ver verleden roborally ontwikkeld en was daarmee naar Wizards of the Coast gestapt. Die vonden het een goed spel, maar een beetje duur om te produceren (6 borden, metalen robotjes enzo).
Dus vroegen ze aan Richard: "Zeg kun je niet een goedkoper uit te geven kaartspelletje bedenken? Als dat dan goed verkoopt, verdienen we daarmee het geld om Roborally uit te geven."
Een poos later was Richard terug, met een kaartspelletje dat goed genoeg verkocht om Roborally uit te geven...
Magic the Gathering
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
16 Feet Pauly
- Critico
Goedkoper om uit te geven: Check!JeVo schreef:Wat ik altijd een leuk verhaal vind, is het volgende:
Magic the Gathering
Black lotus terugkopen? onmogelijk fortuin nodig!?
En niet te vergeten het toch wel succesje dat hij de laatste tijd heeft met king of tokyo
Nu weet ik niet zeker of hij magic the gathering helemaal in zijn uppie heeft ontwikkeld hoor.
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Knizia heeft afgelopen jaar ook de Lego spellen gemaakt het lijkt mij dat commercieel wereldwijd wel intressant contract. Inhoudelijk is voor de veelspeler weinig nieuws meer verschenen van zijn hand. Knizia is door zijn commeriele titels in de familie categorie veel gevraagd bij grote uitgevers en of dat inhoudelijke nieuwe concepten en spelsystemen oplevert maakt een uitgever minder uit zolang het maar goed verkoopt. En dat doet het volgens mij wel. Aangezien hij zijn brood er mee verdient is het het een logische keuze.
Maar een nieuwe sterk Knizia expert spel zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn
King of Tokyo moet ik inderdaad nog eens proberen.
En mijn zoon van 5 is momenteel helemaal weg van Genius en weet mij soms te verslaan
Maar een nieuwe sterk Knizia expert spel zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn
King of Tokyo moet ik inderdaad nog eens proberen.
En mijn zoon van 5 is momenteel helemaal weg van Genius en weet mij soms te verslaan
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Mee eens, maar ik denk ook dat velen Knizia's manier van ontwerpen niet meer zullen accepteren. De spellenwereld is toch wel veranderd sinds Knizia 'the games to play' maakte.henk.rolleman schreef:Maar een nieuwe sterk Knizia expert spel zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn
Die opmerking werkt natuurlijk wel twee kanten op, he...En mijn zoon van 5 is momenteel helemaal weg van Genius en weet mij soms te verslaan
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Alweer een boeiend stukje. Keep ‘em coming.
Ik denk dat Knizia zelf wat anders verstaat onder grote hits. De beste man bekijkt dit meer in verkoopcijfers. Heb ik alle begrip voor, maar uiteraard verwelkom ik een nieuwe elegante veelspelertitel van Herr Doktor.
Knizia is op Twitter af en toe de weg kwijt. Daar kraamt hij soms onbegrijpelijke onzin uit, afgewisseld met geklaag over luchtvaartmaatschappijen en een stortvloed aan flauwe tegeltjes wijsheden.
Ik denk dat Knizia zelf wat anders verstaat onder grote hits. De beste man bekijkt dit meer in verkoopcijfers. Heb ik alle begrip voor, maar uiteraard verwelkom ik een nieuwe elegante veelspelertitel van Herr Doktor.
Knizia is op Twitter af en toe de weg kwijt. Daar kraamt hij soms onbegrijpelijke onzin uit, afgewisseld met geklaag over luchtvaartmaatschappijen en een stortvloed aan flauwe tegeltjes wijsheden.
-
andy
- Stamhoofd
En toch, na hem vorig jaar op Essen ontmoet te hebben, ben ik meer spellen van hem gaan bekijken en spelen. Er zitten er zeer goede tussen, maar ook natuurlijk mindere titels. Dr. Knizia is een vriendelijk persoon die tijd neemt voor zijn "fans" en graag wat feedback over zijn spellen krijgt. Daar dus de reden waarom ik er meer wil kennen. Bij een eventuele volgende ontmoeting ken ik meer spellen van hem. 
-
Willy the Kid
- Burgemeester
Vandaar ook de moraal van het verhaal.Erwin schreef:Alweer een boeiend stukje. Keep ‘em coming.
-
Waut
- Regenmaker
Ik zit nog niet lang in het wereldje maar de spellen van Knizia die ik tot nu toe gespeeld heb vond ik niets bijzonders tot matig (zijn vroegere klassiekers heb ik nog wel nooit gespeeld).
Van Vlaada Chvátil heb ik Dungeon Lords en Dungeon Petz gespeeld en daarover niets als lof. Niet alleen zijn ze gewoon degelijke worker placement games, het thema en artwork is gewoon super en je hebt zelfs het risico om dingen te verliezen als je slecht speelt (typisch bij zijn spellen heb ik gehoord, Galaxy Trucker wil ik voor die reden ook proberen). Dungeon Lords probeert je zelfs te vermoorden (zo herinner ik mijn eerste spel toch
). Space Alert en Mage Knight heb ik ook al aangeschaft voor het thema alleen al. Nu nog tijd vinden om ze te spelen...
Van Vlaada Chvátil heb ik Dungeon Lords en Dungeon Petz gespeeld en daarover niets als lof. Niet alleen zijn ze gewoon degelijke worker placement games, het thema en artwork is gewoon super en je hebt zelfs het risico om dingen te verliezen als je slecht speelt (typisch bij zijn spellen heb ik gehoord, Galaxy Trucker wil ik voor die reden ook proberen). Dungeon Lords probeert je zelfs te vermoorden (zo herinner ik mijn eerste spel toch
-
andy
- Stamhoofd
Van Chvatil ben ik juist geen fan. Galaxy trucker vond ik uitermate flauw en is al een tijdje geruild, Dungeon lords moet ik nog eens spelen maar mijn eerste spel vond ik er niets aan. En zelfs mage knight vond ik nogal droog en langdradig. Toch ga ik zijn andere spellen ook proberen als ik de kans krijg. Je weet maar nooit. Elk zijn smaak natuurlijk.
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
ZekerDie opmerking werkt natuurlijk wel twee kanten op, he...En mijn zoon van 5 is momenteel helemaal weg van Genius en weet mij soms te verslaan
-
16 Feet Pauly
- Critico
Dan wil ik je aanraden om de eerder door mij genoemde spellen (Sneaks & Snitches & Space Alert) over te slaan.andy schreef:Van Chvatil ben ik juist geen fan. Galaxy trucker vond ik uitermate flauw en is al een tijdje geruild, Dungeon lords moet ik nog eens spelen maar mijn eerste spel vond ik er niets aan. En zelfs mage knight vond ik nogal droog en langdradig. Toch ga ik zijn andere spellen ook proberen als ik de kans krijg. Je weet maar nooit. Elk zijn smaak natuurlijk.