SpSp 2006 - De eerste indrukken
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Jerome
- Gouverneur
Dankjewel!Nala schreef:We (gezelschap van 4) begonnen rond 10.15 uur met Taj Mahal. De uitleg was erg goed en bleek later ook de duidelijkste en meest gestructureerde van de dag. Wederom een compliment aan Tsaar!
(...)
Aan alle demo-ers: bedankt!! (ook al was het soms onbegrijpelijk, zonder jullie kon ik niet zo snel spelletjes testen)
Ik voel me gevleid en ben blij dat het me gelukt is de spelletjes goed uit te leggen. Drie dagen uitleggen was misschien een beetje veel van het goede (ik zit nu met schorre keel) maar ik ben alle spelers op mijn beurt weer dankbaar voor hun enthousiasme en het geduld om in toch redelijk hectische toestanden een niet simpel spel als Caylus te willen proberen.
Ik heb het erg leuk gevonden op het SpSp, en wil volgend jaar zeker weer een dagje komen 'werken'.
-
Emus
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: Kwak!
Wij zijn 3 dagen geweest en ik moet zeggen dat we ons prima vermaakt hebben! Even de indrukken op een rijtje:
++ Veel ruimte om te spelen
+ Enthousiaste uitleg van demo'ers. Ik heb eigenlijk geen enkele slechte uitleg gekregen.
+ 999-outlet. Het mag dan misschien niet helemaal koosjer zijn, maar ik heb mijn spellenkast voor een leuk bedrag flink kunnen aanvullen. En daar ben ik best blij mee, ik denk net als veel andere mensen.
- Weinig RPG stands
- Wel héél veel warhammer-schilder-dingetjes
- weinig 2e hands verkoop, door het verdwijnen vande toernooitent.
+ De hele hal rookvrij. Ondanks dat ik zelf rook, vond ik het voorgaande jaren niet zo fris dat er in de hoeken van de hal flink op los werd gestoomd.
+ Goede sfeer, zowel op de beurs als in het hotel
De indrukken van de gespeelde spellen:
+ Paniek in de Wei, echt een geweldig spel met een koddige uitvoering
++ Bedriegers bedrogen. Makkelijk te leren, snel te spelen en met voldoende diepgang
+ Thurn und Taxis
+/- Castello. Een aardig spel, meer ook niet. Misschien omdat ik nog niet alle aspecten heb kunnen uitdiepen. Omdat mijn vriendin het wél erg leuk vond, krijg ik nog voldoende de kans dat alsnog te doen
-- Taki. Ga dan gewoon Pesten met een stok kaarten
+/- KvC De Val van Rome. Aardig, meer niet.
- CIA. Wel héél erg 1986
+/- Sequence. Op zich een leuk spel, maar de € 30,= die ze er voor vroegen echt niet waard
+/- Project X. Zelfde verhaal als Sequence
- Poker voor Dummies. Hoe halen we zoveel mogelijk geld uit het Dummies-principe
+ Ticket to Ride. Wij kenden dit spel niet. Ik weet het, we moeten ons schamen.
------- De Vinci Code Boardgame. Wat een misser! Na krap 5 minuten waren we uitgespeeld
++ Die hongaarse houten puzzeltjes. Erg verslavend (en voor mij extra leuk omdat mijn vriendin, die claimt erg goed te zijn in dit soort dingen, 1,5 uur bezig was met een puzzeltje dat ik in 10 minuten oplostte
)
Naast alle gespeelde spelletjes, heb ik zondagmiddag ook nog een poging gedaan om een RPG te spelen. Vorig jaar heb ik gespeeld bij Dark Dungeon en sindsdien niet meer. Ik wilde het toch weer eens proberen. Waar Dark Dungeon mij goed wist te enthousiasmeren voor het principe, heeft Knights of the kitchen table het tegenovergestelde bereikt.
Ik gaf aan een beginner te zijn, nog niets van D&D te weten, en werd aan een tafel geplant. Ik kreeg een character in mijn handen gedruk, zonder uitleg wat dat character was en wat de abilities e.d. inhielden. Vervolgens begon de DM:
"Ehm.... even kijken hoor.... ehm.....ja. Jullie zijn in eens stad, waar een ziekte is uitgebroken.... Of nee, ik lees het verkeerd, moment, ehm...."
En dat nog een minuut of 5 door...
Uiteindelijk kwamen we aan spelen toe en kwamen we in mijnen terecht.
DM: "Het is stekedonker in de mijnen en jullie zien niks"
Speler: "Ik wil een spot-roll maken"
DM: "Dat kan niet, want het is te donker"
Speler: "Ik ben een dwerg en ik heb Dark Vision"
DM: "Oh ja.... ehm.... nou, gooi dan maar"
Bovenstaand gesprekje heeft ongeveer 5 keer plaatsgevonden tijdens het eerste half uur. Toen hield die speler het voor gezien.
Verder moest echt álles opgezcoht worden. De DM kende het verhaal niet, de characters niet, de monsters niet, enz...
Toen de vriendin van de DM later even kwam kijken en gesprekken over gezamelijke vrienden blijkbaar interressanter waren dan de spelers, ben ik er ook mee gestopt.
Dit was echt de meest waardeloze ervaring op het SpSp en het belang van de DM is mij pijnlijk duidelijk geworden.
Al met al heb ik een gezellig weekend achter de rug, mede dankzij de enthousiaste spelers in het hotel
++ Veel ruimte om te spelen
+ Enthousiaste uitleg van demo'ers. Ik heb eigenlijk geen enkele slechte uitleg gekregen.
+ 999-outlet. Het mag dan misschien niet helemaal koosjer zijn, maar ik heb mijn spellenkast voor een leuk bedrag flink kunnen aanvullen. En daar ben ik best blij mee, ik denk net als veel andere mensen.
- Weinig RPG stands
- Wel héél veel warhammer-schilder-dingetjes
- weinig 2e hands verkoop, door het verdwijnen vande toernooitent.
+ De hele hal rookvrij. Ondanks dat ik zelf rook, vond ik het voorgaande jaren niet zo fris dat er in de hoeken van de hal flink op los werd gestoomd.
+ Goede sfeer, zowel op de beurs als in het hotel
De indrukken van de gespeelde spellen:
+ Paniek in de Wei, echt een geweldig spel met een koddige uitvoering
++ Bedriegers bedrogen. Makkelijk te leren, snel te spelen en met voldoende diepgang
+ Thurn und Taxis
+/- Castello. Een aardig spel, meer ook niet. Misschien omdat ik nog niet alle aspecten heb kunnen uitdiepen. Omdat mijn vriendin het wél erg leuk vond, krijg ik nog voldoende de kans dat alsnog te doen
-- Taki. Ga dan gewoon Pesten met een stok kaarten
+/- KvC De Val van Rome. Aardig, meer niet.
- CIA. Wel héél erg 1986
+/- Sequence. Op zich een leuk spel, maar de € 30,= die ze er voor vroegen echt niet waard
+/- Project X. Zelfde verhaal als Sequence
- Poker voor Dummies. Hoe halen we zoveel mogelijk geld uit het Dummies-principe
+ Ticket to Ride. Wij kenden dit spel niet. Ik weet het, we moeten ons schamen.
------- De Vinci Code Boardgame. Wat een misser! Na krap 5 minuten waren we uitgespeeld
++ Die hongaarse houten puzzeltjes. Erg verslavend (en voor mij extra leuk omdat mijn vriendin, die claimt erg goed te zijn in dit soort dingen, 1,5 uur bezig was met een puzzeltje dat ik in 10 minuten oplostte
Naast alle gespeelde spelletjes, heb ik zondagmiddag ook nog een poging gedaan om een RPG te spelen. Vorig jaar heb ik gespeeld bij Dark Dungeon en sindsdien niet meer. Ik wilde het toch weer eens proberen. Waar Dark Dungeon mij goed wist te enthousiasmeren voor het principe, heeft Knights of the kitchen table het tegenovergestelde bereikt.
Ik gaf aan een beginner te zijn, nog niets van D&D te weten, en werd aan een tafel geplant. Ik kreeg een character in mijn handen gedruk, zonder uitleg wat dat character was en wat de abilities e.d. inhielden. Vervolgens begon de DM:
"Ehm.... even kijken hoor.... ehm.....ja. Jullie zijn in eens stad, waar een ziekte is uitgebroken.... Of nee, ik lees het verkeerd, moment, ehm...."
En dat nog een minuut of 5 door...
Uiteindelijk kwamen we aan spelen toe en kwamen we in mijnen terecht.
DM: "Het is stekedonker in de mijnen en jullie zien niks"
Speler: "Ik wil een spot-roll maken"
DM: "Dat kan niet, want het is te donker"
Speler: "Ik ben een dwerg en ik heb Dark Vision"
DM: "Oh ja.... ehm.... nou, gooi dan maar"
Bovenstaand gesprekje heeft ongeveer 5 keer plaatsgevonden tijdens het eerste half uur. Toen hield die speler het voor gezien.
Verder moest echt álles opgezcoht worden. De DM kende het verhaal niet, de characters niet, de monsters niet, enz...
Toen de vriendin van de DM later even kwam kijken en gesprekken over gezamelijke vrienden blijkbaar interressanter waren dan de spelers, ben ik er ook mee gestopt.
Dit was echt de meest waardeloze ervaring op het SpSp en het belang van de DM is mij pijnlijk duidelijk geworden.
Al met al heb ik een gezellig weekend achter de rug, mede dankzij de enthousiaste spelers in het hotel
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
-
Eelke
- Sojaboon
Om 2:00 was er plek zat hoor..syroit schreef:Alleen jammer dt er te weing plaats is en dat je enkel in de zaal mag spelen.Emus schreef:.../...
mede dankzij de enthousiaste spelers in het hotel
Nog even voor de nieuwsgierige mensen onder ons: De hair-extension mensen maakten Beurs-Radio. Met interviews en impressies van de beurs. Het is maar dat je het weet.
Groet, groet Eelke
(Die nog zo'n 10uur slaap in moet halen)
-
syroit
- Phoenix
Ja maar om 2 uur zijn we dan ook vertokken met een man of 12.Eelke schreef:Om 2:00 was er plek zat hoor..syroit schreef:Alleen jammer dt er te weing plaats is en dat je enkel in de zaal mag spelen.Emus schreef:.../...
Nog even voor de nieuwsgierige mensen onder ons: De hair-extension mensen maakten Beurs-Radio. Met interviews en impressies van de beurs. Het is maar dat je het weet.
Groet, groet Eelke
Dat uurtje extra dat je van het weekend kreeg heb ik ook letterlijk en figuurlijk verspeeld/verspeelt.
-
Eelke
- Sojaboon
Toch viel het dit jaar best wel mee wat drukte betreft. Vorig jaar heb ik op de hotelkamer gespeeld omdat de zaal helemaal vol zat. Dit jaar kon ik altijd wel ergens aanschuiven.syroit schreef:Ja maar om 2 uur zijn we dan ook vertokken met een man of 12.Eelke schreef:Om 2:00 was er plek zat hoor..syroit schreef:Alleen jammer dt er te weing plaats is en dat je enkel in de zaal mag spelen.Emus schreef:.../...
Groet, groet Eelke
Dat uurtje extra dat je van het weekend kreeg heb ik ook letterlijk en figuurlijk verspeeld/verspeelt.
Groet, groet Eelke
-
Dierik
- Erelid
Dit jaar voor het eerste twee dagen gedemoot op de stand van QWG. De sfeer was erg goed. Vanaf vrijdagmorgen 10:05 uur zaten de tafels bijna onafgebroken vol. Op vrijdag hadden we 10 tafels staan (1 Leonardo, 2 Hermagor, 2 Taj Mahal, 1 Reef Encounter en 4 Caylus). Diverse groepjes liefhebbers kwamen langs om te vragen wanneer er een tafel vrij zou komen. Vooral Caylus bleek zo populair dat een aantal mensen dit spel helaas niet hebben kunnen spelen.
Een vriend van mij, die bij 999 aan het demoen was vertelde mij dat hij diverse mensen aan de tafel kreeg die bij QWG niet aan de bak kwamen. Op zich natuurlijk een goed teken dat de spellen populair bleken al is het altijd jammer om nee te moeten verkopen.
Zaterdagochtend kwam Arno op het simpele doch briljante idee extra tafels (en stoelen) bij te schuiven, de hele stand wat efficienter in te delen en het aantal speeltafels op die manier met maar liefst 50% te verhogen tot 15 tafels (8 Caylus, 2 Taj Mahal, 2 Hermagor, 1 Reef Encounter en 2 Leonardo). Dit bleek achteraf nog steeds te weinig om iedereen van dienst te zijn, maar zorgde de hele dag weer voor een volledig bezette stand en veel positieve reacties op zowel Caylus als ook de minder bekende titels als Hermagor en Leonardo.
Gelukkig hadden we op zaterdag ook meer demonstrateurs zodat we de extra tafels goed konden bedienen. De meeste spellen van QWG vergen best een uitgebreide uitleg, wat zowel voor demonstrateur als speler best intensief is.
Al met al voor mij twee ontzettend leuke dagen, waarop ik met name kon genieten van kleine dingen. De provoost die op bijna geniepige manier terug werd gezet (je moet dan soms het gezicht van de getroffene zien
) of de speler die de poort zo intrigerend vond dat hij daar gelijk zijn eerste arbeider op plaatste
.
Wat mij betreft volgend jaar zeker weer!!
Een vriend van mij, die bij 999 aan het demoen was vertelde mij dat hij diverse mensen aan de tafel kreeg die bij QWG niet aan de bak kwamen. Op zich natuurlijk een goed teken dat de spellen populair bleken al is het altijd jammer om nee te moeten verkopen.
Zaterdagochtend kwam Arno op het simpele doch briljante idee extra tafels (en stoelen) bij te schuiven, de hele stand wat efficienter in te delen en het aantal speeltafels op die manier met maar liefst 50% te verhogen tot 15 tafels (8 Caylus, 2 Taj Mahal, 2 Hermagor, 1 Reef Encounter en 2 Leonardo). Dit bleek achteraf nog steeds te weinig om iedereen van dienst te zijn, maar zorgde de hele dag weer voor een volledig bezette stand en veel positieve reacties op zowel Caylus als ook de minder bekende titels als Hermagor en Leonardo.
Gelukkig hadden we op zaterdag ook meer demonstrateurs zodat we de extra tafels goed konden bedienen. De meeste spellen van QWG vergen best een uitgebreide uitleg, wat zowel voor demonstrateur als speler best intensief is.
Al met al voor mij twee ontzettend leuke dagen, waarop ik met name kon genieten van kleine dingen. De provoost die op bijna geniepige manier terug werd gezet (je moet dan soms het gezicht van de getroffene zien
Wat mij betreft volgend jaar zeker weer!!
-
darkman
- Garnaal
Volgens mij heeft men alle reden om boos te zijn, Alrick. De beurs was dit jaar beduidend minder. 999 games kan als het zo doorgaat de beurs binnen een paar jaar sluiten agv het ontbreken van standhouders. Ga me niet vertellen dat het spellenspektakel een onafhankelijke organisatie is, dit heeft puur en alleen juridische redenen. 999 games regeert hier met een ijzeren vuist.alrick schreef: Sorry voor de lengte van mijn bijdrage, maar ik werd een beetje boos van al die negatieve reacties. 'k Ben het nu weer kwijt.
Enige positive uitzonderingen:
- Stand Quined
- factory fun
- Expiriment
- Santosa (deel opbrengst naar goed doel en een leuk spel)
- veiling Ravensburger
Als demoer heb ik het trouwens prima naar mijn zin gehad, echter voor de bezoeker kan ik me voorstellen dat ze ontevreden waren. Prijsafspraken, winkels weigeren maar zelf stunten met assortiment wat bij betalende standhouders nog wordt aangeboden, gratis stands vergeven terwijl anderen grof geld neerleggen en nog meer van die ongein.
-
Piet
- Beheerder
Ik heb mij ook geamuseerd tijdens mijn (halve) dag spellen uitleggen bij Quined.
Voor het overige vond ik de outlet van 999 leuk. Een aantal oudere dingen sieren nu mijn verzameling.
Voor het overige was ik ontgoocheld over de beurs: te weinig winkels, te weinig tweedehandsverkopers, te hoge inkomprijs,...
Ook nergens gezien: kleine spellenmakers uit het buitenland. In Essen zie je elk jaar meer kleine uitgevers langskomen. In Eindhoven niets daarvan. Vreemd en jammer.
Ik denk dat 999 best opteert om het spellenspektakel volledig onafhankelijk te maken. Laat het desnoods over aan een andere firma die beurzen organiseert. De vrije concurrentie zou weer volop kunnen spelen en het aanbod zou onmiddellijk groeien.
Maar wie ben ik, eenvoudige Belg, om jullie raad te geven?
Voor het overige vond ik de outlet van 999 leuk. Een aantal oudere dingen sieren nu mijn verzameling.
Voor het overige was ik ontgoocheld over de beurs: te weinig winkels, te weinig tweedehandsverkopers, te hoge inkomprijs,...
Ook nergens gezien: kleine spellenmakers uit het buitenland. In Essen zie je elk jaar meer kleine uitgevers langskomen. In Eindhoven niets daarvan. Vreemd en jammer.
Ik denk dat 999 best opteert om het spellenspektakel volledig onafhankelijk te maken. Laat het desnoods over aan een andere firma die beurzen organiseert. De vrije concurrentie zou weer volop kunnen spelen en het aanbod zou onmiddellijk groeien.
Maar wie ben ik, eenvoudige Belg, om jullie raad te geven?
-
gbk
- Meeple
Als jullie dan ook nog zorgen dat er minstens twee of drie personen zijn die een spel kennen dan is het helemaal top! Zondag ochtend was er namelijk niemand die Leonardo kon uitleggen. We hebben moeten wachten tot 11h15 (rond 10h15 zaten we rond de tafel) voordat Frank een blitz uitleg kon geven (die overigens wel duidelijk was). Dat was wel wat jammerDierik schreef:Gelukkig hadden we op zaterdag ook meer demonstrateurs zodat we de extra tafels goed konden bedienen. De meeste spellen van QWG vergen best een uitgebreide uitleg, wat zowel voor demonstrateur als speler best intensief is.
Blijkbaar hebben we op dat moment wel vlakbij een aantal forummers gezeten
-
inkie1010
- Joker
-
Steep
- Sojaboon
-
syroit
- Phoenix
-
Finrod
- Meeple
Hoe weet je dat? Waar is dit op gebaseerd? Of is het gewoon iets dat je denkt? Misschien wil PS Games wel niet. Waarom kiest Quined voor een kleine stand terwijl ze zoveel leuke spellen hebben? Waarom is Ravensburger al jaren een lullig standje van 40m2? Waar blijft het enthousiasme van andere uitgevers? Waar zijn de meldingen van het evenment op de sites van Jumbo, Hasbro, Identity, Cwali,... Persoonlijk vind ik van vele bedrijven de stand tegenvallen qua grote als je hun assortiment bekijkt. 999 heeft iig ruime stands met veel spelleiders en veel spellen.darkman schreef: Ga me niet vertellen dat het spellenspektakel een onafhankelijke organisatie is, dit heeft puur en alleen juridische redenen. 999 games regeert hier met een ijzeren vuist.
Ik vond het een fijn evenement met veel tafeltjes om lekker aan te spelen. En daar ging het me om!