Spellenspektakel 2007

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Whow geciteerd door Erwin en nog wel zonder mijn toestemming, nou vooruit dan maar :D

Ben benieuwd of er iemand antwoord heeft, schijnt trouwens al wel reclame te zijn op Jetix maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar en op le legobeurs zijn kortingsbonnen uitgedeeld heb ik begrepen.

Maar voornamenlijk ben ik benieuwd naar de standhouders, hier heb ik niet heel veel vertrouwen meer in. Maar we zullen zien misschien valt het allemaal wel mee.

Edit: moet eerlijkerwijs wel melden dat ik inmiddels contact heb gehad met de organisatie en alle vertrouwen heb in de reclamecampagne. Echter mijn angst voor de standhoudersopkomst is niet weggenomen!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

cab schreef:Whow geciteerd door Erwin en nog wel zonder mijn toestemming, nou vooruit dan maar
Ik citeer je omdat ik jouw aanpak interessant vind. Je stuurt met enige regelmaat mailtjes naar de organisator, waarvan de antwoorden hier en elders als nieuwtjes worden geplaatst. Tussen de bedrijven door plaats (en verspreid) je minder positieve berichten over de beurs. Dit vind ik een boeiende mengelmoes. Ik heb nog niet helemaal helder wat jou doet tikken.

Als ik de organisator was, zou ik geen behoefte meer hebben om jou te informeren.
cab schreef: Ben benieuwd of er iemand antwoord heeft, schijnt trouwens al wel reclame te zijn op Jetix maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar en op le legobeurs zijn kortingsbonnen uitgedeeld heb ik begrepen.
Je kijkt niet naar Jetix, je komt niet op een Legobeurs, je leest bepaalde kranten niet..... dan kun je inderdaad de via deze routes gevoerde mediacampagne missen. (geldt overigens ook voor mij)
cab schreef: Maar voornamenlijk ben ik benieuwd naar de standhouders, hier heb ik niet heel veel vertrouwen meer in. Maar we zullen zien misschien valt het allemaal wel mee.
Wat is jouw actuele zorg inzake de standhouders?

Het was mij en vele anderen voor de zomer al duidelijk dat de verhuur van winkelstands een uitdaging zou opleveren. Die winkels zitten dan in de Sinterklaaspiek, waardoor zo'n beurs niet echt interessant voor ze is.

Je had verder toch niet het idee dat bijv. Schellens met een grote stand naar Zwolle zou komen? Deze beurs in Zwolle is namelijk niet zo boeiend voor een winkel uit de regio Eindhoven.

Het zal de organisator ongetwijfeld toch lukken om een paar verkoopstands te verhuren (desnoods voor een prikkie aan een paar Duitsers, die zijn niet zo van Sint en Piet).

Het zal mij eerlijk gezegd worst zijn hoeveel winkels er staan. Als er voldoende uitgevers en demostands zijn, is één verkoopstand met redelijke prijzen in theorie al voldoende (al zou een beetje diversiteit en concurrentie natuurlijk geen kwaad kunnen).
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Persoonlijk denk ik dat we de organisator de kans moeten geven om zich te bewijzen. Natuurlijk lukt niet alles, maar er worden wel initiatieven ontplooit en dat is ook wat waard :D .

Zo hoorde ik dat er plannen waren om de donderdagavond voor de beurs (koopavond in Zwolle) een "Nacht van het spel" te organiseren in samenwerking met de plaatselijke horeca. Die hadden daar helaas geen interesse voor, maar het is in elk geval een poging om het SSP op de kaart te zetten.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de presentaties/demonstraties van de diverse spelverenigingen. Dit zou wat mij betreft een duidelijke meerwaarde kunnen hebben.

Dat 999-games nog steeds een groot deel van de beursvloer vult zal waarschijnlijk nooit veranderen. Ze brengen op jaarbasis ook de meeste spellen uit. Wel hoor ik geruchten dat 999-games een vrij lucratieve deal heeft gesloten met de nieuwe organisatie zodat ze de komende jaren met forse kortingen beursoppervlakte kan huren. Misschien niet leuk voor de andere uitgevers, maar vanuit de organisator gedacht kan ik me er wat bij voorstellen.

Ik ben kortom heel benieuwd hoe een en ander uit zal pakken, maar wil voorlopig niet te somber zijn 8)
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

[post verwijderd]
De door jou voorgestelde korting lijkt me vrij hoog (toch ruim 20%). Bij mijn weten krijg je die bij voorboeken op SPIEL overigens ook niet. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

De openingstijden zijn dacht ik op vrijdag nooit anders geweest. Behalve vorig jaar, volgens mij was de beurs toen al om 10:00 open, maar was het de eerste uren erg rustig. Ik denk dat men er daarom weer voor gekozen heeft naar de "oude" openingstijden te gaan. Op zaterdag en zondag is de beurs overigens wel om 10:00 open.

En tja, dat SPIEL 1 uurtje langer open is, ik weet niet of dat nu zoveel uitmaakt. Dat is een beurs die je volgens mij door zijn omvang met geen enkele andere beurs kan vergelijken. Op SPIEL heb je aan twee dagen niet eens genoeg om alles te zien, dat kan je van het SSP toch echt niet zeggen.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Mijn angst is dat het te spelen spelaanbod zal versmallen en dat er minder diversiteit op de beurs zal zijn. Ook dat er vele tafels zullen zijn van 999 en erg weinig speeltafels van andere uitgevers zodat het daar zo druk zal zijn dat je erg lang moet wachten om een ander spel dan een 999 spel te spelen. Wat ik persoonlijk erg jammer zou vinden!

Mijn contact met de organisatie is nu ook weer niet supergroot, echter vraag ik soms om nieuwtjes en krijg ik die toegemaild, de laatste weken was de response nihil. Maar van de week kreeg ik toch een mailtje over de reclamecampagne! Verder bespreek ik altijd wat er wel en niet op het net geplaatst mag worden en hou ik mij daar ook aan. Dat ik er verder soms wat twijfels bij heb en mijn eigen angsten (mmh groot woord) uitspreek hoeft volgens mij daarbij geen probleem te zijn. Mag immers een eigen mening vormen.

Ben verder bang dat de kosten baten analyse de komende jaren voor een hoop uitgevers zo zal uitpakken dat het allemaal niet de moeite loont om op dit mooie evenement te staan. Met als gevolg dat het uit zou kunnen groeien tot een 999 beurs! Mijn mening is dat je als organisator daar ook best een beetje voor mag waken, maargoed commercile belangen etc. zullen ook een rol spelen.

En misschien sla ik de plank helemaal mis, wordt het dit jaar een groot succes en is er een zeer breed aanbod en staan uitgevers volgend jaar te dringen voor een plekje!

De standhouders zijn immers nog niet bekend dus misschien is mijn angst wel nergens op gebaseerd.

Edit, wat betreft winkelstands heb ik totaal geen verwachting en kan me ook niet heel veel schelen, al zou het natuurlijk wel mooi zijn als er diverse stands met mooie koopjes zouden zijn :D
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Persoonlijk denk ik dat het in Nederland altijd een kwestie van grote afwegingen zal zijn om naar beurs van de grootte van het SpSp te gaan. Beursruimte is duur, spellen zijn niet goedkoop, het publiek is niet al te groot (in absolute cijfers dan, want relatief naar het aantal inwoners van het land kan het SpSp zich nog best aardig met Spiel vergelijken), het wil ook nog eens goede aanbiedingen, enzovoort. Dit is geen AutoRAI, huishoudbeurs of HCC Dagen. Het SpSp zal wel overleven, maar of het altijd zo groot zal blijven is nog maar de vraag---en dat staat los van het feit of SpSp 2007 een succes wordt.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Dat 999-games nog steeds een groot deel van de beursvloer vult zal waarschijnlijk nooit veranderen. Ze brengen op jaarbasis ook de meeste spellen uit. Wel hoor ik geruchten dat 999-games een vrij lucratieve deal heeft gesloten met de nieuwe organisatie zodat ze de komende jaren met forse kortingen beursoppervlakte kan huren. Misschien niet leuk voor de andere uitgevers, maar vanuit de organisator gedacht kan ik me er wat bij voorstellen.
Het 999-concern heeft de beurs verkocht en daarbij ongetwijfeld het een en ander afgesproken over omvang en kostprijs van de 999-stand in 2007 en komende jaren. Dit lijkt mij niet meer dan normaal. Aan zo’n beurs hangt immers een fors prijskaartje. Je kunt deze verkoopopbrengst op allerlei manieren realiseren (waaronder een korting op standhuur). Daar is helemaal niets mis mee.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

999Games

Bericht door Bart »

Dierik schreef:... Dat 999-games nog steeds een groot deel van de beursvloer vult zal waarschijnlijk nooit veranderen. Ze brengen op jaarbasis ook de meeste spellen uit. ...
Ik begrijp ook niet waarom zoveel mensen een afkeer schijnen te hebben van 999 Games. Zij hebben met succes heel wat goede spellen naar de Nederlandstalige markt gebracht. En in hun kielzog volgden ook andere uitgevers. Als je bekijkt welk aanbod er vandaag is aan Nederlandstalige spellen (jammer genoeg niet in iedere speelgoedwinkel), het is ooit anders geweest.

Door de grotere omzet kan 999 Games zich uiteraard een grotere stand veroorloven. Dat is op Spiel niet anders: ook daar nemen de grote uitgevers het meeste plaats in. Belangrijk is dat de andere uitgevers er zijn, dat ze zich laten opmerken. En zo hebben wij als spelliefhebbers de keuze welk spel we het liefst mee naar huis nemen.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Een afkeer... Ach, zo zou ik het niet willen noemen. Ik geloof wel dat ze vorig jaar een niet al te beste beurt hebben gemaakt door een eigen dumpstand op het SpSp in te richten, en dat ze zich---voor zover de geruchten gaan, dus pak het grofkorrelige zout maar---iets te nadrukkelijk met de organisatie van het SpSp bemoeiden, terwijl de jaren ervoor nu juist een aanzet was gegeven om het SpSp als zelfstandiger evenement neer te zetten. Voor de rest eigenlijk geen kwaad woord over ze.

Nee, het 'probleem' is dat 999 Games zich vrij vroeg realiseerde dat er met spellen voor enthousiastelingen---en het gros van de bijdragende forummers is dat---niet veel geld te verdienen is, en dat de verkoop van hun kassakrakers Kolonisten van Catan en Carcassonne niet eeuwig door kan gaan. Wil je je financiëel op de been houden, moet je een andere markt aanboren: familie- en kinderspellen. En dat deden ze met verve: na 2003 is er nog maar een handjevol 'zware' spellen uitgekomen, terwijl dat juist wel het type spel was waarmee ze groot zijn geworden. De enthousiasteling moest zich maar elders behelpen---en dat deed hij dan ook. Sprekend voor mijzelf kijk ik tegenwoordig nog maar twee of drie keer per jaar op de site van 999 Games, terwijl dat een paar jaar geleden twee of drie keer per week (!) was. Ik hoor tegenwoordig van anderen dat 999 Games weer iets nieuws heeft uitgebracht; dat spreekt toch redelijk boekdelen.

Phalanx, een dochterbedrijf, heeft wel het een en ander overgenomen, maar het leidde tot een label met een heel eigen gezicht dat toch niet echt te vergelijken is met het oude 999 Games. (En bovendien leverde Phalanx' originele insteek, goed-toegankelijke wargames, niet zo'n goede start op---de rokende puinhopen van Nero en Borgia en het voor zover ik heb begrepen problematische Waterloo vergeet iedereen liever.) Daarom heeft QWG onder enthousiastelingen ook zo'n enorm succes: ze zijn het enige label dat categorisch pittige spellen in het Nederlands én in goede kwaliteit op de markt brengt. 999 Games pruttelt fijn verder in het familiesegment: ook leuk en financiëel waarschijnlijk verstandiger, maar levert inherent minder vuurwerk op.

Ik denk dat je met het woord 'verwaarlozing' niet ver naast het algemene onderbuikgevoel zit. Verwaarlozing van een kleine groep spelers die zich niet makkelijk laat verleiden tot de aanschaf van een spel, wel een ruime keus uit hoogwaardige alternatieven wil hebben (zowel qua materiaal als qua spel) en tot slot nog eens buitengewoon kritisch is. Een groep die een uitgever in de regel dus eigenlijk liever kwijt dan rijk is, dus.

(QWG, u bent gewaarschuwd: geen kinderachtig gedoe in uw assortiment.)
jeroenh
Professor Pimpel

Bericht door jeroenh »

cymric schreef:(QWG, u bent gewaarschuwd: geen kinderachtig gedoe in uw assortiment.)
Gezien de website van QWG gaan ze wel die kant op (QWG Family / Kids). Op zich een logische stap. Zij zullen immers ook proberen een nieuwe groep spelers aan te spreken, die niet direct warm lopen voor hun "zwaardere" spellen. Daarnaast denk ik dat het leveren van "toegankelijke" spellen een gemakkelijkere ingang bezorgd naar de "reguliere" speelgoedwinkel, waardoor ook hun andere spellen "gemakkelijker" verkrijgbaar worden.
(overigens kunnen familie- en kinderen spellen ook heel volwassen zijn! :))

Weer terug naar het topic... spellenspektakel 2007....
Reacties op het spellenspektakel vorig(e) ja(a)r(en) (waarvan de organisatie in handen was van een aparte (aan 999 gelieerde) BV) waren voornamelijk, dat 999 games wel erg nadrukkelijk aanwezig was (zowel op het gebied van spelaanbod (positief!) en als prijzencontroleur (negatief!) met als klap op de vuurpijl de dumpstand vorig jaar (positief voor de bezoeker, vreemd (en negatief) voor andere standhouders). Ik herinner me een uitspraak van Corne van Moorsel waarin hij stelt dat het niet meer een feestje van spelend Nederland was, maar een feestje van 999.
De afwezigheid van PS-games en Cwali zijn in mijn ogen tekenend hiervoor (alhoewel de activiteiten van PS-games vorig jaar al zeer beperkt waren).

Het is mij nog niet duidelijk op welke doelgroep de organisatie zich dit jaar richt. Het uitdelen van kortingsbonnen tijdens Legoworld en een campagne op Jetix wijzen op een andere publiek dan "veelspelers". Ik ben benieuwd... laten we positief blijven en hopen dat de uitgevers van dit jaar volgend jaar weer aanwezig zijn en afwezigen volgende jaar weer aanwezig zijn.

Tja en anders komt QWG volgend jaar toch met een stapel familiespellen... :wink:
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

De doelgroepen zijn duidelijk: Kids, Brain, Fantasy en Board. Men probeert duidelijk de kids warm te laten lopen voor dit evenement, waarschijnlijk als tegenhanger voor al het videogeweld. Ik vraag me stilletjes af hoeveel chantage en omkoperij ouders moeten gebruiken om hun kroost naar dit unplugged evenement te krijgen, want als het om iets gaat wat de vriendjes en vriendinnetjes niet doen is het natuurlijk 'stom' en 'saai' en 'ik kan niets schieten'.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cymric schreef: Nee, het 'probleem' is dat 999 Games zich vrij vroeg realiseerde dat er met spellen voor enthousiastelingen---en het gros van de bijdragende forummers is dat---niet veel geld te verdienen is, en dat de verkoop van hun kassakrakers Kolonisten van Catan en Carcassonne niet eeuwig door kan gaan. Wil je je financiëel op de been houden, moet je een andere markt aanboren: familie- en kinderspellen. En dat deden ze met verve: na 2003 is er nog maar een handjevol 'zware' spellen uitgekomen, terwijl dat juist wel het type spel was waarmee ze groot zijn geworden.

Ze zijn groot geworden met (in volgorde van relevantie sinds 2000): Pokémon, Kolonisten, Carcassonne en Machiavelli. Ik kan in deze reeks geen zwaar spel ontdekken. Van een overstap naar een familiemarkt is volgens mij ook geen sprake geweest, daar opereerden ze al vanaf de start van het nieuwe label (even een opfrissertje: het eerste spel onder het nieuwe 999-label was Elfenland). Je wekt verder de indruk dat 2004 een omslagjaar zou zijn. Vergelijk 2004 met 2001 en constateer met mij dat jouw feitenkennis ook op dit punt opmerkelijk is. Het is leuk en aardig dat je jouw eigen historie schrijft, maar presenteer jouw fantasie s.v.p. niet als feiten. Ik heb belangstelling voor jouw mening, maar ik zoek hem liever niet in onnodig troebel water.

999 Games is altijd al op zoek geweest naar een optimale balans tussen kinder-, familie- en zware spellen. Deze zoektocht heeft de afgelopen 10 jaren geleid tot – soms wellicht opmerkelijke - schommelingen, waarbij het ‘zwaardere’ spel overigens nooit uit beeld is verdwenen.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

jeroenh schreef:De afwezigheid van PS-games en Cwali zijn in mijn ogen tekenend hiervoor (alhoewel de activiteiten van PS-games vorig jaar al zeer beperkt waren).
Cwali had vorig jaar onenigheid met de organisator over de standinrichting en was niet te spreken over de afwikkeling van dit zakelijke geschil. Daarom is Cwali er niet bij.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Erwin schreef:Ze zijn groot geworden met (in volgorde van relevantie sinds 2000): Pokmon, Kolonisten, Carcassonne en Machiavelli.

...

999 Games is altijd al op zoek geweest naar een optimale balans tussen kinder-, familie- en zware spellen. Deze zoektocht heeft de afgelopen 10 jaren geleid tot soms wellicht opmerkelijke - schommelingen, waarbij het zwaardere spel overigens nooit uit beeld is verdwenen.
De spijker op zijn kop. Als ik me niet vergis is het succes in de beginjaren van 999 voor het leeuwendeel toe te schrijven aan Pokmon (en in mindere mate Magic). Dat gaf 999 de financile ruimte om ook diverse Duitse bordspellen naar Nederland te brengen, die op hun beurt weer een succes werden (in ieder geval de spellen die Erwin noemde).

Wees dus al die kinderen dankbaar die toegeven aan peer pressure. Zonder hen was Pokmon nooit zo succesvol geworden en hadden we het hier misschien nog steeds moeten doen met Duitse edities en waren bordspellen niet zo populair geworden als de afgelopen 10 jaar het geval is. :twisted:
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Erwin schreef:Ze zijn groot geworden met (in volgorde van relevantie sinds 2000): Pokémon, Kolonisten, Carcassonne en Machiavelli. Ik kan in deze reeks geen zwaar spel ontdekken. Van een overstap naar een familiemarkt is volgens mij ook geen sprake geweest, daar opereerden ze al vanaf de start van het nieuwe label (even een opfrissertje: het eerste spel onder het nieuwe 999-label was Elfenland). Je wekt verder de indruk dat 2004 een omslagjaar zou zijn. Vergelijk 2004 met 2001 en constateer met mij dat jouw feitenkennis ook op dit punt opmerkelijk is. Het is leuk en aardig dat je jouw eigen historie schrijft, maar presenteer jouw fantasie s.v.p. niet als feiten. Ik heb belangstelling voor jouw mening, maar ik zoek hem liever niet in onnodig troebel water.
Je hebt volkomen gelijk; ik heb mij op z'n zachtst gezegd stom en onzorgvuldig uitgedrukt, en als ik het geheel teruglees heb ik moeite om te bedenken waarom ik dacht zoals ik dacht. Het was al laat---ik moet toch echt eens afleren om om half één nog bijdragen uit mijn toetsenbord te persen, dat gaat gewoon niet meer :-).

Groot is 999 Games inderdaad niet met zwaardere spellen geworden, en naamsbekendheid met hun bordspellen---zeker bij het grote publiek---kwam natuurlijk pas met de bekende rooie doos uit Duitsland. Het omslagpunt is ook geen 'echt' omslagpunt, alsof 999 Games op dat moment besloot 'sorry jongens, vanaf heden geen steviger spul meer'. Wat ik met mijn slaapdronken kop probeerde onder woorden te brengen waren die schommelingen waar jij het hier over had:
999 Games is altijd al op zoek geweest naar een optimale balans tussen kinder-, familie- en zware spellen. Deze zoektocht heeft de afgelopen 10 jaren geleid tot – soms wellicht opmerkelijke - schommelingen, waarbij het ‘zwaardere’ spel overigens nooit uit beeld is verdwenen.
waarbij het er---voor mij persoonlijk---op leek dat de balans in 'de laatste jaren' (waarbij je zelf mag invullen hoeveel dat precies is) wat naar de familiekant is uitgevallen. Misschien dat het opstarten van Phalanx daar ook mee te maken heeft: het is verleidelijk om dat te denken, maar of het ook daadwerkelijk zo is, blijft speculatie. Natuurlijk heeft 999 Games met titels als Amon-Ra, Goa, Kaiser en De Kathedraal in 'de laatste jaren' een paar stevige jongens neergezet die kwalitatief prima uitdaging aan de veelspeler bieden; aan de andere kant hadden van mij best wat meer titels gemogen. En dan kom je weer bij het vage onderbuikgevoel van 'verwaarlozing'. Ik geloof niet dat we werkelijk worden verwaarloosd (zie het lijstje); het is meer het idee dat links en rechts van alles en nog wat wordt uitgegeven, en dat 999 Games op dit moment een beetje achter lijkt te blijven.

Voor de rest geen kwaad woord over 999: het is prima bedrijf dat met recht trots mag zijn op hun behaalde successen. En als ze daarvoor wat meer standruimte op het SpSp innemen: mijn zegen hebben ze. Die ene keer per jaar dat ik ze dan op een beurs zie vind ik verder prima (en ook voldoende). Trouwens, de grote opruimingen in Almere leveren toch altijd meer op dan ik bij voorbaat verwacht, dus zó slecht doen ze het in mijn onderbewuste blijkbaar nu ook weer niet :twisted:.