Hot Potato!

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hot Potato!

Bericht door Fabrice »

Warme aardappelen zijn zelden een delicatesse

Hot Potato! is een Jolly Dutch productie. In hun eerste uitgave, Herloff, zag ik wel potentieel. Kan Hot Patato! ook verrassen?

Foto: Jolly Dutch

Centraal op tafel wordt een stapeltje encounter-kaarten gelegd. Deze kaarten proberen de spelers te winnen door een Potato kaart uit hun hand te spelen.
Het principe is eenvoudig:
  • Elke encounter-kaart toont 6 symbolen in een welbepaalde volgorde.
  • Elke handkaart toont één van deze symbolen.
  • De spelers kiezen één van hun handkaarten en leggen deze gedekt op tafel.
  • Gelijktijdig worden de kaarten zichtbaar gedraaid.
  • De spelers waarvan het gespeelde symbool het hoogst voorkomt op de encounter-kaart winnen een punt.
Elke speler start met dezelfde 6 handkaarten. Een gespeelde kaart wordt op de persoonlijke aflegstapel gelegd. U mag de aflegstapel terug op handen nemen als alle handkaarten gespeeld zijn.
Een speler die geen punt(en) gewonnen heeft, activeert het speciale effect van zijn gespeelde kaart tenzij 'Hot-patato' roet in het eten gooit.
De speler die 10 punten accumuleert, wint het spel.

Foto: Henk Rolleman

Het artwork van Hot Potato! vind ik heel leuk. Ook de namen van de kaarten zijn leuk gevonden. Dat is alvast positief.
Spelregels, spelmechanisme en spelbeleving daarentegen zijn - hoe zeg ik dat beleefd? - een voorbeeld van extreem goed vermomd professioneel werk.

In de eerste alinea van de spelregels lees ik dat pen en papier of een gsm handig zijn om punten bij te houden. Dat vind ik vreemd aangezien het speldoosje voldoende puntenfiches bevat. Ik vermoed dat dit eerst niet de bedoeling was. Ik juich het gebruik van puntenfiches toe maar vind tegelijkertijd dat de bovengenoemde tekst had moeten verdwijnen. De eerste indruk, weet u wel.
In de ene alinea wordt over 'Potato-kaarten' gesproken, in de andere over 'aardappelkaarten'. Dat is niet uniform en kan voor verwarring zorgen. Zeker als de spelregels voorbereid worden door een kind dat het Engels niet machtig is. Dat had beter gekund.

Het spelmechanisme is eenvoudig, te eenvoudig. De 6 verschillende 'potato-kaarten' bieden weinig opties. Eigenlijk zien wij er maar één: Sweet Potato (verdubbeling van uw score in de volgende ronde) combineren met Poteto Potato (een extra kaart spelen) eventueel vooraf gegaan door A-peeling Potato (de bovenste 3 encounterkaarten bekijken). Rambotato (de hete patat doorspelen) en Robotato (bescherming tegen effecten van andere spelers) zijn eigenlijk identiek aangezien er maar één effect is waartegen verdedigd kan worden, namelijk de hete patat ontvangen.

Omdat er zo weinig mogelijkheden zijn, krijgt Hot Potato! snel een repetitief karakter. Eens alle kaarten en bijhorende grappige namen de revue zijn gepasseerd, verdwijnt de interesse in dit spel, ook bij de kinderen.

Naar mijn mening missen Adrie en Thijs, de auteurs, nog heel wat spel-ervaring, anders hadden zij zelf ook wel geweten dat dit ontwerp wat mager is. Roem zal Thijs er waarschijnlijk niet mee vergaren.

• Jolly Dutch (2021)
  • Auteur: Adrie Drent en Thijs Roem
  • Artwork: Henk-Jan Hoogendoorn
  • 2 -4 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • Adviesprijs: €12

Labels: