Spelregels

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Spelregels...

Die ken ik allemaal uit mijn hoofd
13
28%
Daar doe ik niet aan
0
Geen stemmen
Ik lees ze weer helemaal door voorafgaand aan het spel
16
35%
We beginnen met spelen met de spelregels binnen handbereik
17
37%
We spelen hoe we denken dat het hoort zonder spelregels bij de hand
0
Geen stemmen
Anders, namelijk:
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 46

Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spelregels

Bericht door Lucky Jack »

Gewoon even poll ter lering ende vermaeck over...spelregels.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met de spelregels? Je hebt een X aantal spellen in je kast en opeens besluit iemand uit je spelgroep, of jijzelf, om een spel te spelen wat al jaren niet meer is aangeraakt. Hoe zat dat ook alweer met de spelregels?
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Re: Spelregels

Bericht door Lucky Jack »

Ik lees de spelregels altijd weer even van tevoren door.

We komen elke week samen met dezelfde groep en om de beurt mag iemand het te spelen spel kiezen. Een dag van tevoren vraag ik welk spel we gaan spelen en als het spel mij niet meer vers in het geheugen ligt (> 1 jaar) dan lees ik de spelregels toch nog een keer helemaal door.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik heb een behoorlijk goed geheugen voor regels, en ken van mijn collectie, als ik het al eens gespeeld heb, bijna alles.
We spelen met de regels bij de hand, vooral om voor het opzetten te checken of alles nog wel klopte.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Sluit me aan bij Pieter.

Als ik een spel echt niet meer ken afspreken de volgende keer te spelen en dan verdiep ik me erin.

Meestal wel even regels opzoeken zoals handlimiet, markt wel of niet aanvullen na een beurt of pas einde ronde, mag je kaarten die je koopt gelijk activeren, startspeler wel of niet doorschuiven als actievakje startspeler nemen niet wordt gekozen etc.
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Als ik spellen zelf heb voorbereid en die ook daadwerkelijk op tafel zijn gekomen dan weet ik de meeste regels wel voor een volgende keer. Ook al is het al een tijd geleden dat het spel is gespeeld. Wel moet ik altijd de setup van het spel erbij pakken aangezien ik dat nooit kan onthouden.

Met regelmaat dat pas op het laatste moment wordt besloten welk spel er gespeeld gaat worden. Mocht er van een spel de regels toch niet direct op te roepen zijn dan schuift het spel door naar een andere keer.
Afbeelding
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Redelijk in lijn met eerdere reacties.

Bij mij vaste spellenafspraak eens per twee weken. Als het bij mij thuis is bedenk van tevoren wat het wordt. Als het een nieuw spel is (met flinke regels) verdiep ik me er van tevoren in als voorbereiding.
Als we het eerder gedaan hebben, maar lang geleden, dan meestal niet. Dan nemen we we wel aan het begin nog een keer gezamelijk de regels door. Waarbij we dan meestal her en der weer wat herinneren waardoor het toch sneller gaat.

Er wordt eigenlijk nooit spontaan een heel onbekend spel gepakt. Het tweede, meestal kortere spel is vaak een bekende minder complexe titel, zoals Stenen Tijdperk.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Als ik van tevoren weet welk spel het is kijk ik meestal even een uitleg filmpje om de regels weer op te frissen.

Pakken we zo maar iets uit de kast en ik weet niet precies de regels meer dan beginnen we wel vaak met spelen. In grote lijnen heb ik de regels van de meeste spellen die ik heb wel, maar vaak moet ik effe bijv. het aantal kaarten, handlimiet en wat kleine regels opzoeken.
Afbeelding
Burnluve
Joker
Persoonlijke Ondertitel: Tactical Joe

Bericht door Burnluve »

De spellen collectie is onderhand zo groot geworden dat ik niet meer alles kan onthouden. Meestal kiezen we van te voren al een spel uit die we gaan spelen. dan kijkt iedereen van te voren een filmpje van de spelregels. Als we dan gaan spelen weet iedereen de regels ongeveer. de setup halen we uit de handleiding en leggen de handleiding binnen handbereik voor eventuele vragen. Meestal vullen we elkaar wel aan waardoor de handleiding eigenlijk niet meer nodig is, maar soms zijn er toch kleine details die we over het hoofd zien. dan zoeken we die weer op in de handleiding. wel leuk om te lezen hoe iedereen dit doet !!