Spelregels lezen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
stefaan
- Caballero
Spelregels lezen
Aangezien ik na Essen en een grote spellenerfenis (nee, er is niemand dood, enkel verhuisd naar een te klein appartement) nu dagelijks mijn portie spelregels lees, wou ik wel eens weten hoe jullie omgaan met deze lectuur.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Re: Spelregels lezen
Leuk is anders om spelregels uit te leggen. Het goed kunnen overbrengen zodat andere het ook snappen is soms wel lastig. Ik ben nu eenmaal geen leraar.
Gelukkig heb ik een site gevonden www.spelleenuitleg.nl dacht ik waar ze met een filmpje een spel uitleggen. Enig aandeel aan die site is dat er maar een kleine hoeveelheid spellen zo uitgelegd worden, maar ik ga die site denk ik zeker wel gebruiken om Agricola aan me vrienden uit te leggen.
Gelukkig heb ik een site gevonden www.spelleenuitleg.nl dacht ik waar ze met een filmpje een spel uitleggen. Enig aandeel aan die site is dat er maar een kleine hoeveelheid spellen zo uitgelegd worden, maar ik ga die site denk ik zeker wel gebruiken om Agricola aan me vrienden uit te leggen.
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik ben normaliter van mijn directe medespelers degene die alle spellen koopt, en dus ook uitzoekt. Er is 1 'geekbuddy' die in de buurt woont en ook e.e.a. koopt en uitzoekt, dus af en toe heb ik mazzel en speel ik iets wat hij al gedaan heeft, en krijg ik het spel uitgelegd.
Verder koopt een enkeling van mijn wekelijkse/maandelijke medespelers na het spelen van iets wat ik ze voorzet ook weleens ook een bepaald spel dat ze goed bevalt. Heeel sporadisch koopt 1 van hen zelf iets anders, maar diegene is blijkbaar niet zo'n kei in het uitzoeken van de regels, want 3 van zijn spellen wachten al meer dan een jaar op een speelbeurt omdat hij er niet uitkwam. Maar met nog meer dan 50 ongespeelde spellen in mijn kast vertik ik het om ook andermans spellen uit te zoeken aangezien ik het elke week al doe....
Een enkele keer ga ik buiten de stad spelen (Eindhoven, Rotterdam) waar wat bevriende geeks zitten die gelukkig ook de moeite nemen om een spel uit te zoeken. Best fijn om niet altijd degene te moeten zijn die de regels heeft uitgepluisd.
Spelregels uitzoeken is niet mijn hobby, eerder een noodzakelijk kwaad. Het moet nu eenmaal gebeuren voordat het op tafel komt. Lastiger vind ik het afleidende geouwehoer tijdens het speluitleggen van medespelers, vooral als je een poos bezig bent geweest om een spel uit te zoeken waar de regels niet zo handig van zijn opgeschreven (wat bij pittige spellen soms een paar uur duurt omdat het beter werkt om in je eentje bijv. een 3 persoons potje te simuleren om antwoord te hebben op lastige vragen die ongetwijfeld komen gaan...). De stoorzenders blijken achteraf namelijk ook altijd de medespelers te zijn die dan 'oh, maar dat heb je niet verteld' gaan lopen roepen....
Verder koopt een enkeling van mijn wekelijkse/maandelijke medespelers na het spelen van iets wat ik ze voorzet ook weleens ook een bepaald spel dat ze goed bevalt. Heeel sporadisch koopt 1 van hen zelf iets anders, maar diegene is blijkbaar niet zo'n kei in het uitzoeken van de regels, want 3 van zijn spellen wachten al meer dan een jaar op een speelbeurt omdat hij er niet uitkwam. Maar met nog meer dan 50 ongespeelde spellen in mijn kast vertik ik het om ook andermans spellen uit te zoeken aangezien ik het elke week al doe....
Een enkele keer ga ik buiten de stad spelen (Eindhoven, Rotterdam) waar wat bevriende geeks zitten die gelukkig ook de moeite nemen om een spel uit te zoeken. Best fijn om niet altijd degene te moeten zijn die de regels heeft uitgepluisd.
Spelregels uitzoeken is niet mijn hobby, eerder een noodzakelijk kwaad. Het moet nu eenmaal gebeuren voordat het op tafel komt. Lastiger vind ik het afleidende geouwehoer tijdens het speluitleggen van medespelers, vooral als je een poos bezig bent geweest om een spel uit te zoeken waar de regels niet zo handig van zijn opgeschreven (wat bij pittige spellen soms een paar uur duurt omdat het beter werkt om in je eentje bijv. een 3 persoons potje te simuleren om antwoord te hebben op lastige vragen die ongetwijfeld komen gaan...). De stoorzenders blijken achteraf namelijk ook altijd de medespelers te zijn die dan 'oh, maar dat heb je niet verteld' gaan lopen roepen....
-
stefaan
- Caballero
Heel herkenbaar wat je op het einde van je post beschrijft: lachen, zeveren en het dan niet begrepen hebben.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Mooi verwoord, zeer herkenbaar.MikeBzonderpuntje schreef:Spelregels uitzoeken is niet mijn hobby, eerder een noodzakelijk kwaad. Het moet nu eenmaal gebeuren voordat het op tafel komt. Lastiger vind ik het afleidende geouwehoer tijdens het speluitleggen van medespelers, vooral als je een poos bezig bent geweest om een spel uit te zoeken waar de regels niet zo handig van zijn opgeschreven (wat bij pittige spellen soms een paar uur duurt omdat het beter werkt om in je eentje bijv. een 3 persoons potje te simuleren om antwoord te hebben op lastige vragen die ongetwijfeld komen gaan...). De stoorzenders blijken achteraf namelijk ook altijd de medespelers te zijn die dan 'oh, maar dat heb je niet verteld' gaan lopen roepen....
Mensen die ouwehoeren tijdens de uitleg serveer ik meteen af. Direct aanspreken, bij de les zien te krijgen, anders mogen ze de rest van het spel geen regelvraag meer stellen. Als zo iemand het dan ook nog waagt om te beweren dat iets niet is uitgelegd, krijgt hij van mij de volle laag.
Lastiger vind ik de benadering van medespelers met voortijdige vraaglozingen. Die willen van alles weten over de laatste 25% van jouw uitleg, terwijl jij net aan het eerste kwart bent begonnen. Het is soms een hele uitdaging om zo’n medespeler zover te krijgen dat hij zijn voortijdige en/of te gedetailleerde vragen parkeert. Die mensen stellen in hun ogen zeer relevante vragen en hebben een acute behoefte aan helderheid. Dat ik vraagtekens plaats bij hun timing en geen zin heb om een goed opgebouwd verhaal te onderbreken, is mijn probleem. Dit is voor een regeluitlegger soms best irritant, maar ik probeer me niet te ergeren aan gedrag dat is gebaseerd op goede bedoelingen.
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Ik vind het niet vervelend om spelregels door te lezen van te voren. Wel zie ik dan graag het spelmateriaal erbij zodat ik alles wat makkelijker kan oriënteren.
Een spel uitleggen vind ik verder ook niet vervelend. Ik stoor me er niet zo heel erg aan als men tussendoor even wat grappen en grollen maakt, zolang het maar gematigd blijft. Voortijdige vraaglozingen (zoals erwin dat zo mooi omschrijft) kunnen inderdaad wel eens irriterend zijn als je weet dat het antwoord een paar pagina's verderop staat. Anderzijds stel ik ook direct vragen als ze in me op komen
Een spel uitleggen vind ik verder ook niet vervelend. Ik stoor me er niet zo heel erg aan als men tussendoor even wat grappen en grollen maakt, zolang het maar gematigd blijft. Voortijdige vraaglozingen (zoals erwin dat zo mooi omschrijft) kunnen inderdaad wel eens irriterend zijn als je weet dat het antwoord een paar pagina's verderop staat. Anderzijds stel ik ook direct vragen als ze in me op komen
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Omdat we allebei een hekel hebben aan de regels lezen, bleven veel spellen ongespeeld in de kast. Nu is er helaas niet altijd een beurs in de buurt waar je heen kan geen en daar door d.m.v. een demo de regels alsnog te weten te komen. Dus nu doen we het zo: we kiezen allebei een spel uit, lezen de regels van het gekozen spel en leggen het aan de ander uit.
Maar het blijft een noodzakelijk kwaad. Ik zou ook graag meer filmpjes online zien!
Maar het blijft een noodzakelijk kwaad. Ik zou ook graag meer filmpjes online zien!
-
rober
- Standaard moderator
Ik lees graag spelregels en leg ze ook graag uit.
Dat is blijkbaar ook de reden dat ik demoen zo leuk blijk te vinden.
Vroeger op de middelbareschool vond ik tekstverklaren ook al geweldig.
En inmiddels ben ik er ook achter dat dat helemaal geen garantie is om een spel goed te spelen.
Ik ben ook degene die in onze spelgezelschappen meestal de regels uitleg.
Ik verlang dan wel dat mensen opletten, om datgene wat reeds door mijn voorgangers is beschreven te vermijden.
Helaas wil dat niet altijd lukken.
En als ze dan achteraf komen zeuren, dan hadden ze maar op moeten letten.
Ach, en soms vergeet ik zelf ook wel eens iets.
Als ze dan zeuren dan vraag ik ze vriendelijk of ze het de volgende keer zelf willen doen.
Het antwoord weet ik toch al, dus laat k het maar over mijn brede rug glijden.
Want als ik het niet doe, doet niemand het en dan wordt er ook niet gespeeld.
Dus.........
Vroeger op de middelbareschool vond ik tekstverklaren ook al geweldig.
En inmiddels ben ik er ook achter dat dat helemaal geen garantie is om een spel goed te spelen.
Ik ben ook degene die in onze spelgezelschappen meestal de regels uitleg.
Ik verlang dan wel dat mensen opletten, om datgene wat reeds door mijn voorgangers is beschreven te vermijden.
Helaas wil dat niet altijd lukken.
En als ze dan achteraf komen zeuren, dan hadden ze maar op moeten letten.
Ach, en soms vergeet ik zelf ook wel eens iets.
Als ze dan zeuren dan vraag ik ze vriendelijk of ze het de volgende keer zelf willen doen.
Het antwoord weet ik toch al, dus laat k het maar over mijn brede rug glijden.
Want als ik het niet doe, doet niemand het en dan wordt er ook niet gespeeld.
Dus.........
All is fair in love, war and Carcassonne

-
dominique
- Hazelnoot Ridder
Wel, buiten enkele activiteiten waarover ik hier niet ga uitweiden vind ik een bed een ideale plaats om spelregels te lezen. Volgens de overlevering zou je de regels ook kunnen "verinnerlijken" door het spelregelboekje tijdens het slapen onder je hoofdkussen te leggen. Een experiment met de regels van Phoenicia heeft aangetoond dat dit niet klopt.stefaan schreef:Aangezien ik na Essen en een grote spellenerfenis (nee, er is niemand dood, enkel verhuisd naar een te klein appartement) nu dagelijks mijn portie spelregels lees, wou ik wel eens weten hoe jullie omgaan met deze lectuur.
Het is wel wat lastig als je de gewoonte hebt het spel op te zetten tijdens het bestuderen van de regels, maar het blijft mijn favoriete spelregels-leesplek.
https://detafelplakt.com/
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Het liefst zou ik geen regels lezen, maar anderen hebben liever dat ik de boel uitleg dan dat ze zelf aan de slag gaan. Dat is absoluut een compliment, maar ik wil ook wel eens gewoon beginnen of lekker luisteren. Hoe dan ook, ik lees de regels vooraf en probeer ze alvast een beetje te ordenen naar dingen die vaak en minder vaak terug zullen komen. Dat is niet altijd een succes, helemaal niet als ik het spel nog niet ken. Is het spel omvangrijk, probeer ik een sessieverslag of recensie te pakken te krijgen zodat ik een beetje kan bekijken wat de rode draad in het geheel is. Heb ik het spel eenmaal gespeeld (of zien spelen), gaat de uitleg stukken makkelijker en kan ik in de meeste gevallen de uitlegtijd redelijk beperkt houden; of zelfs besluiten tot het uitstellen van uitleg tot een bepaalde situatie op tafel verschijnt. Sommige spellen lenen zich ook beter voor uitleggen dan andere.
Een videouitleg is helemaal geweldig, maar ik heb gemerkt dat sommige uitleggers (gelukkig niet veel) het niet zo nauw nemen met de spelregels en meer een indruk willen geven hoe het spel verloopt. Dat is verder prima, maar als ze dan vervolgens niet aangeven dat ze een paar hoekjes afsnijden werkt dat wel verwarring in de hand.
Ik heb verder niet zoveel met speelhulpen. Op een speelhulp staat namelijk zelden wat je als speler echt moet weten; en veel spelers leren beter door navolging dan door zelf te lezen (monkey see, monkey do). In mijn ervaring worden ze zelden gebruikt en had de uitgever zich de moeite van het fabriceren ervan kunnen besparen.
Omdat ik de uitlegger ben, verlies ik ook vrijwel gegarandeerd het eerste spel. Ik ben met mijn hoofd veel meer scheidsrechter dan deelnemer, en daarvan maken anderen onbewust misbruik van. Waarschijnlijk ben ik daarom zo populair als uitlegger: hij laat de anderen winnen...
Na afloop van de eerste spellen van een nieuwe titel probeer ik altijd nog even de regels opnieuw door te lezen. Heb ik alle dingen goed uitgelegd, geen dingen over het hoofd gezien, enzovoort. Ik zoek regelvragen waar mogelijk op en begin zo nodig nieuwe draden.
Een videouitleg is helemaal geweldig, maar ik heb gemerkt dat sommige uitleggers (gelukkig niet veel) het niet zo nauw nemen met de spelregels en meer een indruk willen geven hoe het spel verloopt. Dat is verder prima, maar als ze dan vervolgens niet aangeven dat ze een paar hoekjes afsnijden werkt dat wel verwarring in de hand.
Ik heb verder niet zoveel met speelhulpen. Op een speelhulp staat namelijk zelden wat je als speler echt moet weten; en veel spelers leren beter door navolging dan door zelf te lezen (monkey see, monkey do). In mijn ervaring worden ze zelden gebruikt en had de uitgever zich de moeite van het fabriceren ervan kunnen besparen.
Omdat ik de uitlegger ben, verlies ik ook vrijwel gegarandeerd het eerste spel. Ik ben met mijn hoofd veel meer scheidsrechter dan deelnemer, en daarvan maken anderen onbewust misbruik van. Waarschijnlijk ben ik daarom zo populair als uitlegger: hij laat de anderen winnen...
Na afloop van de eerste spellen van een nieuwe titel probeer ik altijd nog even de regels opnieuw door te lezen. Heb ik alle dingen goed uitgelegd, geen dingen over het hoofd gezien, enzovoort. Ik zoek regelvragen waar mogelijk op en begin zo nodig nieuwe draden.
-
Dierik
- Erelid
Ik vind demoën ook ontzettend leukr, maar heb eigenlijk een hekel aan het doorlezen van de regels. Wat dat betreft laat ik mij liever een spel uitleggen. Daarna vind ik het dan prima om de opgedane kennis weer door te geven.rober schreef:Ik lees graag spelregels en leg ze ook graag uit.
-
El Capitan
- Regenmaker
- Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!
Net zoals vele anderen maak ik er geen probleem van om een spel uit te leggen. De spelregels op voorhand lezen doe ik zelf niet zo heel graag, maar aangezien ik onder mijn vrienden de enige persoon die met bordspellen bezig is ben ik altijd het slachtoffer de spelregels te lezen en uit te leggen.
Gelukkig kom ik ook nog af en toe in een spellenclub (en in een andere vriendengroep) waar het uitleggen van de spelregels wat beter verdeeld is.
Gelukkig kom ik ook nog af en toe in een spellenclub (en in een andere vriendengroep) waar het uitleggen van de spelregels wat beter verdeeld is.
-
Karin
- Jakkiebak!
Spelregels lezen vind ik eigenlijk ook ontzettend leuk. Zo voor Essen heb ik stapels spelregels uitgeprint en (evenals Dominique) 's avonds mee naar bed genomen om daar lekker te gaan lezen en uitpluizen om een oordeel te krijgen over het spel.
Ook ik ben eigenlijk altijd degene die de spellen uitlegt aan de groep. Als ik tijd heb, zal ik vooraf proberen een simulatiepotje te spelen om het overzicht te krijgen van het spel. Als het spel is waarbij het thema duidelijk aanwezig is, zal ik ook eerst het thema duidelijk maken en de spelregels zoveel mogelijk binnen dit thema plaatsen. Zo is het voor veel mensen toch logischer te begrijpen wat de handelingen zijn. Het is minder abstract. Dit gaat niet altijd op, maar als het wel kan, is dat bij het uitleggen een grote meerwaarde. De beleving van het spel wordt dan ook anders voor de groep.
Inderdaad worden regelmatig aan het begin al vragen gesteld die ik pas tegen het einde had willen uitleggen: eerst het grote geheel neerzetten, dan de details invullen. Dat is dan ook eigenlijk nooit een probleem voor de anderen.
Het is wel zo dat ik het eerste spel meestal win, doordat ik met de voorbereiding meer in het spel zit en een beter overzicht heb van hoe alles in elkaar weeft dan de rest. Maar dit heeft er nog niet toe geleid dat een ander deze taak van me overneemt....!
Ook ik ben eigenlijk altijd degene die de spellen uitlegt aan de groep. Als ik tijd heb, zal ik vooraf proberen een simulatiepotje te spelen om het overzicht te krijgen van het spel. Als het spel is waarbij het thema duidelijk aanwezig is, zal ik ook eerst het thema duidelijk maken en de spelregels zoveel mogelijk binnen dit thema plaatsen. Zo is het voor veel mensen toch logischer te begrijpen wat de handelingen zijn. Het is minder abstract. Dit gaat niet altijd op, maar als het wel kan, is dat bij het uitleggen een grote meerwaarde. De beleving van het spel wordt dan ook anders voor de groep.
Inderdaad worden regelmatig aan het begin al vragen gesteld die ik pas tegen het einde had willen uitleggen: eerst het grote geheel neerzetten, dan de details invullen. Dat is dan ook eigenlijk nooit een probleem voor de anderen.
Het is wel zo dat ik het eerste spel meestal win, doordat ik met de voorbereiding meer in het spel zit en een beter overzicht heb van hoe alles in elkaar weeft dan de rest. Maar dit heeft er nog niet toe geleid dat een ander deze taak van me overneemt....!
-
Barad_the_dwarf
- Professor Pimpel
- Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin
Ik neem meestal ook de taak van spelregels lezen op me en dan het uitleggen. Spellen lezen en uitleggen op de spellenavond zelf, daar heb ik geen zin in. Dan moet het iets zijn dat ik al ken of dat iemand anders me kan uitleggen want je kan je er toch niet op concentreren. Ik maak er niet echt van om spelregels te lezen maar ze moeten toch wel een beetje goed geschreven zijn. Ik heb bijvoorbeeld al bijna een inzinking gekregen van de spelregels van een spel van Richard Breese.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Vaak ben ik degene die de spelregels van een nieuw spel uitlegt, en dus ben ik vaak degene die de spelregelboekjes leest. Ik heb hier absoluut geen hekel aan, en kan me er prima mee vermaken. Ik wil, net als Peter, graag de spelonderdelen in de buurt tijdens het lezen, zodat me dan sneller duidelijk wordt wat de spelauteur bedoeld. Ik vind het wel lastig om spelregels te lezen (en te begrijpen) als er een nieuw spel wordt opengemaakt, dat gelijk gespeeld moet gaan worden, en dat er medespelers zijn die ziten te kletsen terwijl ik lees. Ik kan me dan niet concentreren, dus ik lees de spelregels dan liever zonder omgevingsgeluiden, en leg het een volgende keer uit. Een klein nadeel is, omdat ik ooit al zoveel spelregels gelezen heb, dat ik van veel spellen die ik eerder gespeeld heb, niet meer gelijk weet hoe de spelregels ook al weer zijn. Pleunie weet vaker beter hoe een spel ook weer gespeeld moest worden... Uiteraard zijn er ook veel spellen waarvan ik de regels uit (niet letterlijk) m'n hoofd ken, omdat ik ze heel vaak heb gespeeld. Enkele voorbeelden zijn Agricola, Le Havre, Stenen Tijdperk, De Kolonisten van Catan, Ticket to Ride (Europe), Shadows over Camelot en Colosseum.
Ik ben benieuwd of er nog meer spelregellezers op het forum zijn, dus vandaar dat ik dit draadje nieuw leven heb ingeblazen.
Ik ben benieuwd of er nog meer spelregellezers op het forum zijn, dus vandaar dat ik dit draadje nieuw leven heb ingeblazen.