Ik heb nu al een aantal keer het spel gespeeld met de basis karakters
(Moordenares Dief Tovenares Koning Bisschop Koopvrouw Bouwmeester Condottiere)
Het lijkt mij leuk om de karakters zelf samen te stellen.
Zijn er tips om dit te doen zodat het spel wel in balans is. Of zijn er voorbeelden. En dan ook voor de unieke gebouwen
Machiavelli: zelf een spel samenstellen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
JeRe
- PIONier
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: Machiavelli: zelf een spel samenstellen
Heb je iets meer informatie voor ons? Er zijn meerdere versie van dit spel uitgebracht. De eerste versie had alleen de basiskarakters die je noemt. Andere versies hebben meerdere karakters toegevoegd.
Je maakt de statement "zodat het spel WÉl in balans is". Kun je aangeven wat je dan niet gebalanceerd vindt?
Lang geleden dat ik dit speelde, maar vroeger veel gespeeld. Ik vond zelf alle karakters wel in balans, maar niet alle karakters even leuk. De karakters die we minder leuk vonden na uitproberen hielden we apart en met de andere karakters varieerden we dan willekeurig.
Je maakt de statement "zodat het spel WÉl in balans is". Kun je aangeven wat je dan niet gebalanceerd vindt?
Lang geleden dat ik dit speelde, maar vroeger veel gespeeld. Ik vond zelf alle karakters wel in balans, maar niet alle karakters even leuk. De karakters die we minder leuk vonden na uitproberen hielden we apart en met de andere karakters varieerden we dan willekeurig.
-
JeRe
- PIONier
Machiavelli: zelf een spel samenstellen
Ik heb volgens mij de een van de nieuwste versie uit 2022
Met 27 karakters en 33 unieke gebouwen
Het is niet zozeer een statement wat ik wil maken. Ik bedoel er meer meer mee dat ik zoek naar een evenwichtige set van karakters en unieke gebouwen. Bv welke karakters passen goed bij elkaar en welke juist niet.
waar ik naar zoek ben is verschillende (verrassende) variaties van karakters en unieke gebouwen
Het is niet zozeer een statement wat ik wil maken. Ik bedoel er meer meer mee dat ik zoek naar een evenwichtige set van karakters en unieke gebouwen. Bv welke karakters passen goed bij elkaar en welke juist niet.
waar ik naar zoek ben is verschillende (verrassende) variaties van karakters en unieke gebouwen
-
sander77
- Sojaboon
Hallo,
Ik ben niet bekend met de uitgebreide versie van Machiavelli (Deluxe) met 27 (3x9) karakters, maar ik heb vroeger wel vaak de basisversie en de 1e uitbreiding 'De Donkere Landen' gespeeld.
Sommige karakters uit de uitbreiding vond ik minder qua eigenschappen dan de basisversie. Zoals de Dief (basis) boven de Belastinginner (DLL), de Magiër (basis) boven de Bezweerder (DLL), Koopman (basis) boven Alchimist (DLL).... maar dit is een persoonlijke keuze.
In de huidige versie van Machiavelli (Deluxe) zijn er 9 nieuwe karakters 'De Donkere Figuren' bijgekomen en zijn diverse bestaande karakters veranderd naar een vrouwelijke versie.
Ook de kaart 'Balzaal' uit de Donkere Landen kan een hoop hilariteit opleveren als iets vergeten wordt te melden.
Ik denk dat je zelf een aantal versies/karakters moet uitproberen en kijken wat persoonlijk bij je past. Succes!
Ik ben niet bekend met de uitgebreide versie van Machiavelli (Deluxe) met 27 (3x9) karakters, maar ik heb vroeger wel vaak de basisversie en de 1e uitbreiding 'De Donkere Landen' gespeeld.
Sommige karakters uit de uitbreiding vond ik minder qua eigenschappen dan de basisversie. Zoals de Dief (basis) boven de Belastinginner (DLL), de Magiër (basis) boven de Bezweerder (DLL), Koopman (basis) boven Alchimist (DLL).... maar dit is een persoonlijke keuze.
In de huidige versie van Machiavelli (Deluxe) zijn er 9 nieuwe karakters 'De Donkere Figuren' bijgekomen en zijn diverse bestaande karakters veranderd naar een vrouwelijke versie.
Ook de kaart 'Balzaal' uit de Donkere Landen kan een hoop hilariteit opleveren als iets vergeten wordt te melden.
Ik denk dat je zelf een aantal versies/karakters moet uitproberen en kijken wat persoonlijk bij je past. Succes!
Vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
Dennis77
- Regenmaker
Ik heb ook alleen de oude versie gespeeld met de Donkere Landen uitbreidingen. Het is alweer een tijdje geleden, maar in mijn herinnering was de balans destijds altijd wel prima en kozen we vooral karakters die we leuk vinden.
Ik zou gewoon wat variëren en ervaren wat bevalt.
Ik zou gewoon wat variëren en ervaren wat bevalt.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Nee ik begreep je heel goed. Maar was vooral benieuwd welke karakters in jullie spelgroep ongebalanceerd aanvoelen en waarom. Dan kunnen we gerichter kijken wat beter werkt.JeRe schreef:Ik heb volgens mij de een van de nieuwste versie uit 2022
Persoonlijk denk ik dat in dit spel de balans heel erg te maken heeft met de speelstijl van de groep. Heb met mensen gespeeld die altijd voor de karakters gingen die extra geld opleveren en andere groep wilde iedereen juist de karakters die aanvallen. Zon dynamiek bepaalt natuurlijk ook wat wel of niet goed werkt.