Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Ik ging gisteren naar een koorconcert in Waregem. Con Cuore bracht er een concert met allerhande filmmuziek, waaronder ook de muziek van een trailer van Civilisation XI. In de concertbrochure las ik een stukje over Francis Tresham. Goed dat hij de credits krijgt voor de inspiratie die hij bracht voor Sid Meier.
Trouwens, het is de eerste keer dat ik Francis Tresham vermeld zie in een concertbrochure. (Maar om eerlijk te zijn: mijn broer is de auteur van de brochure en hij is even spellengek als ik.)
Niet onterecht. Met Civilization en 1830 heeft hij niet een, maar twee iconische spellen geproduceerd die een heel nieuw genre op zich zijn geworden en talloze opvolgers hebben geïnspireerd
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Hoewel ik Civilization en 1830 in al hun varianten onspeelbaar lang vind, waren ze revolutionair. Met deze spellen liet Tresham zien dat bordspellen een serieus tijdverdrijf kunnen zijn. Zonder die spellen had onze hobby er heel anders uitgezien.
Alle eer voor Tresham voor die spellen, waarvan m.n. Civilization veel te lang duurde inderdaad. Een revolutie zou ik dat net niet noemen, want ook (ruim) voor die tijd kon je al serieus met bordspellen aan de gang. Risk bijvoorbeeld, of Diplomacy. Duurden ook veel te lang trouwens. Zou ik nu zeggen. Toen niet.