mening Spellenspektakel 2006

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Wat vond je van het spellenspektakel 2006?

Top!
5
10%
Leuk
23
44%
Ging wel
5
10%
Tegenvallend/Vorig jaar beter
13
25%
Teleurstelling / slecht
6
12%

Totaal aantal stemmen: 52

Tyr W
Matroos

mening Spellenspektakel 2006

Bericht door Tyr W »

Afgelopen zaterdag ben bij het spsp geweest. Natuurlijk was het weer erg gezellig en leuk en heb ik weer veel te veel spelletjes gekocht.

Toch bekroop me het gevoel van teleurstelling. Bij deze dus wat (gezonde?) kritiek:

- Volgens mij was de toegangsprijs flink verhoogd. 12 euro voor een spellenmarkt vind ik fors.
- Vorige jaren kreeg je altijd een goodie-bag met bijvoorbeeld een extra uitbreiding op Carcassonne
- Ook de treinkorting was geschrapt bij mijn weten.

Kortom: Ik kreeg het gevoel dat er flink aan mij verdiend werd. Dat geeft ook niet, maar dan wil ik er wel wat voor terug.

Bij de uitgeversstallen kon je alleen de nieuwste spellen proberen. Dat is voor hun natuurlijk het interessantste omdat dat het beste verkoopt. Maar ja ik kom toch juist naar de beurs om de spellen te kunnen spelen voordat je ze eventueel koopt. Bijvoorbeeld War of the Ring konden we alleen maar beoordelen op de onderkant van de doos. Terwijl er notabene lege tafels stonden!
Ook bij 999-games alleen oog voor de nieuwe spellen. Vorig jaar hadden ze nog een kast met oudere spelletjes waar je wat uit kon pakken.
Verder vonden wij de aandacht voor schildercursus "Warhammer" wel erg overdreven.
Ook knullig was de manier waarop het spel Caylus gepromoot werd. Op slechts 2 of 3 tafels stond een exemplaar. En dat voor zo'n fantastisch spel!
Later op de middag wilden we "World of Warcraft" eens proberen. Het stond mooi uitgestald, maar hulp was niet voorhanden, omdat de medewerkers alleen iets wisten van het Warcraft-kaartspel en de enige die het wel wist 4 tafels tegelijk aan het uitleggen was. Daar betaal ik toch niet voor??

Wel wil ik mijn bewondering uitspreken voor alle spel-uitleggers die hun keel schor praten en met nimmer aflatend enthousiasme de spelletjes uitleggen. Ook bij veel verkopers merk je dat het eigenlijk hobbyisten zijn.

Ook de sfeer was perfect en gelukkig betere catering dit jaar. Al was de lucht van de wafels nou niet echt geweldig. Maar ja, de Belgen moeten zich ook thuis voelen he :D
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Voor mij geld de combinatie van 2 en 4. Leuk, maar vorig jaar was beter.

Het bezokersaantal zou ongeveer hetzelfde zijn als vorig jaar, volgens de eerst grove telling (presieze cijfers zijn er natuurlijk nog niet).

Het viel wel op dat het middenplein snel was opgevuld met catering (en lekkere wafel :P , JA ik ben Belg :!: ) Daar had perfect nog een uitgever kunnen staan.

Ik moet wel zeggen, mij hoor je niet klagen. (ik mocht gratis binnen als demo-er :twisted: )
ruudlam
Matroos

Bericht door ruudlam »

Ik vond het ook wel leuk, weer een paar nieuwe spellen geprobeerd, oa section X. Maar ik had wel het gevoel dat er veel minder stands stonden dan vorig jaar. Weinig verkoopstands, andere jaren haalde ik mijn entree er nog uit door een paar aanbiedingen, iets wat dit jaar niet mogelijk was :( .
Ook mijn complimenten voor de enthousiaste en prima uitleg van de Demo-ers. Na zo'n dag denk ik toch dat ik ook spel 2006 ga bezoeken om de spellen te proberen waar we niet aan toe gekomen zijn.

Groeten Ruud
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ook knullig was de manier waarop het spel Caylus gepromoot werd. Op slechts 2 of 3 tafels stond een exemplaar. En dat voor zo'n fantastisch spel!
Volgende keer beter tellen, Tyr. Op vrijdag stonden er vier tafels, hetgeen -gezien de matige drukte op die dag- goed te doen was. Op de volgende dagen was de belangstelling zo massaal dat er 8 Caylus tafels stonden, en daarnaast werd dit spel ook nog gedemonstreerd bij Roll the Dice. Daarnaast stond iedere ochtend de "Koning van Caylus" bij de ingang, werd er druk geflyerd, en waren er dagelijks 9 doorgewinterde uitleggers druk in de weer. Je kunt dus wel stellen dat ik persoonlijk het woord "knullig" geheel niet op zijn plaats vind. Goed, we hebben niet de geoliede promotie-machine van een 999, maar wij zijn dan ook een miniscuul bedrijfje van 3 man, dat keihard voor deze zaak werkt in hun vrije tijd en dat beschikt over een promotie-budget dat totaal niet vergelijkbaar is met eerdergenoemd bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG

PS gelukkig ben ik het niet totaal met je oneens, want ook ik vind Caylus een fantastisch spel!
:wink:
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Ik heb me weer prima vermaakt. Wel op een andere manier dan voorgaande jaren, maar zeker niet minder.

Ik was erg tevreden over de QWG stand. Eerst Reef Encounter gespeeld, omdat Caylus volledig bezet was. Later alsnog Caylus kunnen spelen.
Beide keren was de uitleg uitstekend.
Enige kleine nadeel was dat de spellen zo complex zijn dat je wel eens op een uitlegger moest wachten. Maar er was voldoende aandacht voor de mensen en je kreeg netjes een seintje dat ze je hadden gezien.

Over het algemeen vond ik de demonstrateurs beter dan voorgaande jaren.
Eelke
Sojaboon

Bericht door Eelke »

Even een korte reactie.

> Ook bij 999-games alleen oog voor de nieuwe spellen. Vorig jaar
> hadden ze nog een kast met oudere spelletjes waar je wat uit kon
> pakken.

De kast was er dit jaar ook. Het was dezelfde plek waar je ook je "knipkaart" in kon leveren voor een schaap.

> Later op de middag wilden we "World of Warcraft" eens proberen.
> Het stond mooi uitgestald, maar hulp was niet voorhanden, omdat
> de medewerkers alleen iets wisten van het Warcraft-kaartspel en
> de enige die het wel wist 4 tafels tegelijk aan het uitleggen was.

Het is een prachtig mooi spel, zeker als je ook online speelt. Dus zeker nog een keer gaan spelen als je de kans krijgt.

> Wel wil ik mijn bewondering uitspreken voor alle spel-uitleggers die
> hun keel schor praten en met nimmer aflatend enthousiasme de
> spelletjes uitleggen.

Graag gedaan.

Groet, groet Eelke
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik ben dus niet geweest. En als ik al die berichten lees, heb ik ook niet het idee dat ik nu zo geweldig veel gemist heb. Ik had alleen wel graag naar de stand van QWG gewild om een aantal spellen te proberen.
Maar om daarvoor nu helemaal naar Eindhoven te rijden en ook nog eens 12,- entree te betalen p.p., vind ik ook een beetje veel van het goede.

Waar ik nog wel heel benieuwd naar ben, is de reactie van de organisator.
Wordt de kritiek serieus genomen of blijven ze op de nu ingeslagen weg doorgaan? :?:
Baffo
PIONier

Bericht door Baffo »

Wij zijn dit jaar voor het eerst 2 dagen geweest, na een 3tal jaren alleen op zaterdag. Ik kan niet anders zeggen dan dat we een topweekend hebben gehad, omdat we nu veel meer de tijd hadden om een aantal spellen eens uitgebreid uit te proberen. Mijn belangrijkste ervaringen:
+ zaterdagavond in het Holiday Inn, erg gezellig
+ de stand van QWG. Jongens helemaal super hoe jullie als dokter, accountant etc je inzetten. De uitleg was perfect, ook al was het beredruk in de stand
+ Hermagor geheel gespeeld. Topspel
+ Idem Caylus en Taj Mahal
+ voor t eerst kennis gemaakt met Ticket 2 Ride Europe. Iets minder pittig dan het bovenstaande lijstje, maar erg leuk (ook als straks de kids richting de 8 gaan)
- entree, met voorverkoop kaarten sta je dus veel te lang te wachten. Volgend jaar maar weer opstiren die kaarten, dat bespaart een hoop ergernis.
- Anasazi, wat een gepriegel met die expeditiespoortjes.
- waar was PS games met de nieuwe spellen
- ik lees net dat er uitbreidingen waren voor Mesopatamie en Puerto Rico, die heb ik dus gemist :(

Ik merk trouwens wel dat de markt van de bordspellen aan het 'schuiven' is, 999 richt zich meer en meer op de familiespellen, waardoor er meer ruimte komt veel de kleinere uitgevers zoals QWG met spellen voor de 'gevorderden'.

Al met al zeer geslaagd, vanavond ga ik alvast weer de tafel gereed maken :wink:
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Baffo schreef: - ik lees net dat er uitbreidingen waren voor Mesopatamie en Puerto Rico, die heb ik dus gemist :(
Puerto Rico heb ik dus ook gemist, maar bij Mesopotamië hing het op hun infobalie; je moest wel bij de balie staan om het te zien. Zij hadden het ook aangekondigd op hun site.
Emus
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Kwak!

Bericht door Emus »

Vogeltje schreef: Over het algemeen vond ik de demonstrateurs beter dan voorgaande jaren.
Dat kan ik alleen maar beamen! We hebben 1 keer een iets mindere uitleg gehad, bij Castello... Maar aangezien we dat net voor de lunch van de demonstrateur speelden, hebben we een aantal correcties gekregen van iemand die wél wist hoe het werkte.

Voor mij sptrong bij 999 games 1 demonstratrice er uit. Vrijdag kregen we van haar uitleg bij Paniek in de Wei en zaterdagmorgen bij Thurn und Taxis. Ondanks dat ze bij Thurn und Taxis er nog even de spelregels bij moest houden (we waren de eerste aan haar tafel), wist ze het geheel bij beide spellen zó enthousiast te brengen, en dat enthousiasme sloeg gelijk over.
Ik weet niet of ze hier leest (geen idee hoe ze heet), maar als het zo is: Mijn complimenten! Hulde!
vinfoto
Meeple

Bericht door vinfoto »

Emus schreef:
Dat kan ik alleen maar beamen! We hebben 1 keer een iets mindere uitleg gehad, bij Castello... Maar aangezien we dat net voor de lunch van de demonstrateur speelden, hebben we een aantal correcties gekregen van iemand die wél wist hoe het werkte.
Ik heb zaterdag zeker 25 tot 30 keer Castello staan uitleggen, moet toegeven dat het voor een demonstrateur na een keer of 15 best lastig is om geen regels te vergeten (je valt in herhalingen), nou is Castello niet al te moeilijk en kun je de meeste uitleg vrij vlot geven.
Er was zaterdag een wachttijd van ongeveer 45 a 60 minuten, dus probeerde ik om snel de basis regels uit te leggen en dan gelijk te beginnen met spelen en dan ongeveer 2 ronden mee te kijken en tijdens het spel uitleg te geven.

Moet toegeven dat ik zaterdag 1 kaartje de hele dag verkeerd heb uitgelegd :oops: :oops: kwam er zaterdagavond toen ik zelf een potje ging spelen dat ie toch anders werkte dan ik de hele dag had uitgelegd.
Gabriël
Meeple

Bericht door Gabriël »

Wij waren ook wat teleurgesteld... weinig ietsje oudere spellen (2005, 2004) die werden uitgelegd, en veel te veel aandacht voor minder complexe 999-spellen in verhouding met de kleinere producenten die minstens even leuke maar eigenlijk vaak interessantere spellen maken.
PS-games gemist!

Misschien is het een idee als kleinere producenten in de maanden voorafgaand aan het spellenspektakel op internet wat actiever werven voor speluitleggers? En de consumenten onder ons een dagje opofferen om hen bij te staan hier in? Kunnen zij in ruil daarvoor zich iets meer standruimte permitteren en meer tafels om spellen op te demonsteren? Of werkt het niet zo?

De kids hebben het uitstekend naar hun zin gehad: hulde aan de stand waar twee van hen vrijwel de hele dag spion hebben gespeeld! Helaas voor ons ouders resulteerde dit in de aankoop van project X, wat een verschrikking, dat zij het leukste spel van de beurs vonden.
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Naar ons gevoel was het minder druk dan voorgaande jaren, maar dat kon ook de perceptie zijn door minder standhouders. Zoals eerder aangegeven was de balie van voorverkoop een tegenvaller, volgend jaar die kaartjes maar weer toesturen en dan kan iedereen weer snel doorstromen! Omdat we meteen bij binnenkomst naar de stand van QWG waren doorgelopen hebben we tot grote tevredenheid en met zeer heldere uitleg het nieuwe spel Leonardo da Vinci kunnen spelen. Het behoorde meteen tot onze favorieten. Helaas was de Vorsten van Florence nog niet uitgegeven. Voor ons mag Quined volgend jaar wel verder uitbreiden. Iets ruimer en een paar demo'ers erbij! 999 had als vanouds genoeg ruimte en enthousiaste demo'ers. We hebben echter in tegenstelling tot voorgaande jaren nu geen spel van hun aangeschaft. De nadruk gaat thans echt naar de gezellige familiespellen (niets ten nadele, maar daar hebben wij er al genoeg van). Tenslotte leek alles ruimer opgezet dan voorgaande jaren en kon overal makkelijker aangeschoven worden bij het spelen. We hebben het daarom toch wel goed naar de zin gehad en uiteindelijk bij het Schellenspektakel de nodige aankopen kunnen doen. En natuurlijk ook bij de familie Quispel...
francobollus
Uitgever

Namens mijn broer Arno en onze compagnon Jonny wil ik de bezoekers van het Spellenspektakel 2006 heel erg bedanken voor al hun positieve aandacht voor onze QWG-stand en onze spellen. Vorig jaar stonden wij, WGG en QG, nog op bescheiden plekjes op de beurs, maar dit jaar was de stand beduidend groter, en dat was wel nodig ook, getuige de massale aandacht van de bezoekers voor onze stand. Jullie zullen wellicht denken "dat zou je toch moeten weten, als je de Nederlandse Spellenprijs wint". Maar de grootte van een beursoppervlakte is moeilijk in te schatten, zeker als je dan ook nog gebonden bent aan een laag budget, hetgeen het geval is bij ons bescheiden spelinitiatief.
Verder wil ik onze demonstrateurs hartelijk danken voor hun enorme inzet en de gezelligheid die zij ons gaven. Stuk voor stuk waren het fervente bordspelliefhebbers, mensen die ook vaak op dit forum vertoeven: Dierik, Jerome, Jeroen, Piet, Mieke, Mark, Pattrick, Ingo, Ruud, Juan, Albert, Freddy en Bert. Hopelijk zien we ze volgend jaar weer terug!

Met vriendelijk groet,

Frank Quispel, QWG
Laatst gewijzigd door francobollus op wo 01 nov 2006, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
francobollus
Uitgever

...
Laatst gewijzigd door francobollus op wo 01 nov 2006, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.