Tour de France 2012

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cab
Burgemeester

Tour de France 2012

Bericht door cab »

Afbeelding
Afbeelding

De Tourpoule waar je dit jaar aan kan mee doen is van Sportpools!

Wil je mee doen om leuke prijzen te winnen (bekendmaking van prijzen volgt nog) volg dan de volgende stappen:

- Klik hier
- Vul je gegevens in, klik op verzenden. (gebruikersnaam eventueel dezelfde als hier weten we wie je bent)
- Klik op de bevestigingslink in je email
- Meld je gelijk aan (of later via het kopje Subleagues) bij Bordspelmania met het wachtwoord bordspel.
- Klik op het kopje "Tour de France" en kies startpagina hier kun je je selectie uitkiezen en wijzigen.

Voor de spelregels verwijs ik jullie naar deze pagina (hier vindt je ook de puntentelling).

Kies 13 renners in je team, wijs daarnaast een secret weapon aan en een kluns. Totaal dus 15 renners, die gezamenlijk niet meer dan 20 punten waard mogen zijn anders is je team niet geldig. Je kunt reserves aan geven voor het geval er nog renners vlak voor de tour af zullen vallen. Je hebt tot zaterdag 30 juni 12:00 de tijd om je 13 kanshebbers, secret weapon en kluns op te geven. Daarna staat alles vast en moet je afwachten of je renners een beetje doorfietsen.

Wat zijn nu die twee bijzondere die je moet selecteren:
Secret Weapon: De secret weapon is het geheime wapen van je team. Deze renner zal in tegenstelling tot je andere renners onzichtbaar blijven voor de andere deelnemers tot het einde van de pool. De behaalde punten van je secret weapon worden pas op het einde van een pool bij het totaal van je team opgeteld. Een secret weapon mag geen zwarte lijst punten hebben.

De Kluns: De kluns is een speciale renner binnen je team. Deze renner bezorgt je namelijk geen punten, maar levert je verliespunten op als hij sterk presteert of de koers niet uitrijdt (zie puntentelling). Kies je een kluns met zwarte lijst punten dan mag je deze zwarte lijst punten extra besteden aan je overige renners.

Als laatste mocht je een renner in je team willen en je ziet hem niet staan, de renners waarvan het al bekend is gemaakt dat ze mee doen staan er al in om te selecteren. De komende dagen zal de lijst met renners om uit te kiezen dus nog aangevuld worden. Echter kom je al een heel eind heb ik gemerkt!

Rest mij te zeggen succes allemaal!!!!

Edit 23 juli 2012:
De eindstand: met prijzen:
1 lynyrdskynyrd 1239 (150 GG)
2 grunnboy 1014 (Cartagena - die Meuterei)
3 Mac S 916 (Vrijdag)
4 robertopellizin 908 (Chocolatl)
5 Oscar 886 (75GG)
6 SKABRAM 868 (spel van Piet)
7 Flash 865 (25GG)
8 olavf 847 (20GG)
9 cab 808
10 BaSL 752
11 azerty1986 734
12 ARAS 721
13 sinead 699
14 dierik 654
15 Willy the Kid 643
16 den123 639
17 johan1958 637
18 nakur76 617
19 Nielszw 610
20 usurper 563
21 Misth 531
22 Hero 507
23 marina 389
24 scapeldoorn 350
25 rober 319
26 pietlavens 317

Bedankt voor de deelname en wie weet tot volgend jaar!
Laatst gewijzigd door cab op za 04 aug 2012, 12:27, 28 keer totaal gewijzigd.
cab
Burgemeester

Re: Tour de France 2012

Bericht door cab »

We starten dit jaar in België en het belooft een mooie koers te worden. Hieronder wat mooie plaatjes om vast in de stemming te komen. Verder staat het de mensen vrij hieronder mooie verhalen of anekdotes over de tour te delen. Uiteindelijk zal ik hier in de eerste post ook het één en ander over de poule vermelden over het hoe en wat maar daarover later meer!

Afbeelding
Plateau de Beille

Afbeelding
Elk jaar wel een keer tussen de zonnebloemen.

Afbeelding
Deze Belg staat ook elk jaar langs de kant van de weg!

Afbeelding
Hard naar beneden!

Afbeelding
Als laatste mijn favoriete trui. Helaas maar een paar jaar bestaan. De lapjestrui voor het combinatieklassement!

Zoals hierboven al genoemd was mijn favoriete trui de lapjestrui. Voor mij was de winnaar van deze trui de winnaar van de tour!!! Toen ik eind jaren 80 begon met de Tour de France te volgen bestond dit klassement en werd twee keer gewonnen door Steven Rooks. Mooie herinneringen zijn dat, helaas werd dit klassement in 1990 geschrapt en is nooit meer terug gekomen.

Rob de Haan weet mijn gevoelens voor deze trui perfect te verwoorden voor nusport:
De ware Tourwinnaar

Eind jaren '80 raakte ik in de ban van de Tour de France. Als 8-jarige zat ik elke dag gehypnotiseerd naar de tv te kijken. Toch was er één kwestie die ik al snel onrechtvaardig vond. Waarom was er altijd zoveel aandacht voor die ene renner in de gele trui?

Hij werd door publiek en media aanbeden als de absolute wielergod, hoewel hij zich in de meeste ritten slechts rustig liet meevoeren met het peloton, zonder enige moeite te doen, om voorin de daguitslag te eindigen.
Zo'n geletruidrager kon een voorbeeld nemen aan de drager van de groene trui, die juist bijna elke dag tot op de finish voluit streed voor een korte klassering. Of aan de dragers van de bolletjestrui en de rode tussensprinttrui. Zij keken niet alleen naar de finish, maar gaven zich ook meermaals op andere momenten tijdens de etappes voluit, voor een paar schamele punten.

Combinatie
De grootste Tourheld was anno 1988 voor mij echter de leider in het combinatieklassement, dat toen gelukkig nog bestond. Voor dit klassement telden de klasseringen in al die verschillende klassementen mee. Wie hierin hoog wilde staan, moest dus elke dag meestrijden voor de punten bij de tussensprints en op de bergen onderweg, maar moest aan de aankomst ook voluit vechten voor zowel de punten voor de groene trui, als de secondes voor de gele trui. Puur sportief gezien had dit alomvattende klassement dus 4 keer zoveel waarde als die andere klassementen!
Als beloning kreeg de leider in dit combinatieklassement een trui die leek te zijn gemaakt van lapjes van de gele, groene, rode en bolletjestrui. Zelfs renners die dit klassement wonnen, zouden jaren later nog klagen dat die trui er zo 'onbeschrijfelijk lelijk en warrig' uit zag. Blijkbaar had ik als jochie van 8 al niet veel gevoel voor mode: Ik vond de lapjestrui de allermooiste wielertrui ter wereld.

Lapjestrui
Voor mij was de winnaar van die trui de enige ware Tourwinnaar. Toen ik in het voorjaar van 1990 op de basisschool een spreekbeurt moest houden, was de Tour de France het onderwerp en verdedigde ik vol passie mijn mening over de lapjestrui. Voor de ware wielerkenners waren de Tours van '88 en '89 niet door Delgado en Lemond, maar door Steven Rooks gewonnen, zo beweerde ik.
Al snel had ik mijn halve klas enthousiast gemaakt voor de Tour èn in één adem overtuigd van het grote belang van het combinatieklassement. Dat ik die andere helft niet overtuigde, kwam slechts doordat zij meer interesse hadden in Barbie, Ken en My Little Pony, dan in Breukink, Rooks en Theunisse.

Opmars
Eind juni 1990 was het halve schoolplein aan het discussiëren, wie o wie dat jaar de Tour zou winnen. Oftewel: Wie zou in Parijs de lapjestrui dragen? Helaas duurde die glorieuze opmars van de status van het combinatieklassement niet erg lang. In de eerste Tourweek van 1990 konden ik en mijn klasgenoten in kranten en op teletekst nergens vinden, wie nu de lapjestrui droeg. Blijkbaar zaten de 'ware wielerkenners' niet bij de Tour-organisatie: tot onze totale verbijstering bleek de lapjestrui te zijn afgeschaft.
Tourdirecteur Leblanc had voor deze afschaffing allerlei argumenten bedacht die uitblonken in ongeloofwaardigheid, zoals: 'Omdat er zoveel verschillende klassementen bestonden, duurden de huldigingsceremonies elke dag te lang! Om die in te korten is er dit jaar geen combinatieklassement meer.' Ahum.

Spionnen
Wat was dan de ware reden? Zoveel jaren later vraag ik me af, of het misschien een kapitalistisch complot was. Een machtig miljoenenbedrijf met een wereldwijde afzetmarkt, zoals de Tour-organisatie, heeft natuurlijk overal spionnen, die het imago van haar producten in de gaten houden. Zelfs in het Gelderse stadje, waar ik op school mijn succesvolle lobby voerde voor de lapjestrui.
De spionnen roken onraad. Door mijn geniale argumenten werd de status van de gele trui aangetast. Dat kon niet en dat mocht niet. De eerste Tour was in 1903 immers georganiseerd als reclamestunt voor een krant die op geel papier verscheen. Sinds de gele trui werd ingevoerd, was de drager daarvan eigenlijk altijd een levende reclamezuil voor die organiserende krant. Deze trui moest daarom onbetwistbaar de belangrijkste trui blijven. Ter ere van dat commerciële belang moest die rivaliserende, sportief o zo veel meer omvattende lapjestrui geslachtofferd worden!

Of werd de lapjestrui afgeschaft omdat iedereen 'm zo oerlelijk vond dat, op Rooks na, niemand zich serieus wilde inspannen om dat tricot te mogen dragen?
Laatst gewijzigd door cab op ma 18 jun 2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Ja mooi, was die trui alweer vergeten.
Afbeelding
David
Professor Pimpel

Bericht door David »

Het probleem met al die nevenklassementen is volgens mij, dat er geen WB punten aan toegekend worden. Daarom is niemand nog geïnteresseerd in de bergtrui bijvoorbeeld (laat staan een lappentrui... ik herinner me vooral ook Bernard Hinault die hier vaak in heeft rondgereden), behalve enkele tweederangsrenners die er een kans in zien om zich in de picture te fietsen via vroege ontsnappingen.

De tour, ik kijk er ook weer naar uit.

Benieuwd of Jurgen Van den Broeck deze keer kan overeind blijven en in de top 3 geraken (ik vrees ervoor). Van de Nederlanders verwacht ik wat van Gesink, Mollema ... (als ze meedoen?)
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Ik kijk elk jaar weer, maar de Giro vind ik toch mooier.
Afbeelding
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Xildur schreef:Ik kijk elk jaar weer, maar de Giro vind ik toch mooier.
Is ook mooier, veel meer heroïek. Maar veel minder media aandacht voor. Ook fietsen de beste renners in de Tour en in Nederland hebben we radio Tour de France waar ik ook groot fan van ben als ik niet kan kijken!
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

cab schreef:
Is ook mooier, veel meer heroïek. Maar veel minder media aandacht voor. Ook fietsen de beste renners in de Tour en in Nederland hebben we radio Tour de France waar ik ook groot fan van ben als ik niet kan kijken!
Mee eens. Bij ons kunnen we alle ritten van de Giro uitgebreid volgen op televisie, maar Radio Tour op onze Vlaamse Radio 1 is onovertroffen. Veel mooier wat je daar te zien krijgt dan op televisie.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door pleunie.william »

In mijn jeugd vond ik het altijd leuk om naar de tour de France te kijken op tv, met Peter Winnen als favoriet. Later is de interesse een beetje verdwenen, en nu kan ik er gewoon niet meer naar kijken. Het spijt me voor alle wielerliefhebbers op dit forum, maar ik kan de wielersport niet serieus meer nemen met al die dopingschandalen van de laatste jaren. Het lijkt er sterk op dat, en laat ik het voorzichtig inschatten, zeker de helft van de renners die een etappe of later de tour wint, verboden middelen gebruikt. In mijn ogen ben je dan de sport kapot aan het maken.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Dat kan dit jaar dan wel eens anders worden, want de Giro was wel erg saai...
Alhoewel, de voortekenen zijn niet goed. De Sky-trein is erg goed in vorm en wie durft er aan te vallen, behalve in de laatste 3 km?

Toch is voor mij niet Wiggins, maar Evans de topfavoriet. Die zal weinig tijd verliezen in de tijdritten en kan bergop (en in afdalingen?) voldoende tijd terugpakken op Wiggins, als die uberhaupt niet in elkaar stort in de zware bergetappes in de derde week.

Wat de Nederlanders betreft, ik hoop dat ze het heel goed gaan doen, maar ik verwacht er maar niet te veel van, dan kan het ook niet te hard tegenvallen. Gesink kan maar het beste voor een etappezege gaan denk ik, zal nog niet drie weken op topniveau kunnen meedoen na zijn beenbreuk. Mollema is een leuke renner voor de Vuelta, maar is hij sterk genoeg voor de Tour? Kruiswijk idem, maar misschien kan die de witte trui nog winnen (ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot Pierre Rolland).
Poels is te wisselvallig, Hoogerland zal voor een etappe of de bollentrui gaan (is sowieso niet goed genoeg voor een top-klassement), Ruijgh zal niet veel beter kunnen dan vorig jaar (21e) en Westra zie ik ook nog niet met de besten over de Alpen-cols gaan.
En wat de Nederlanders bij buitenlandse ploegen betreft... Weening lijkt aardig in vorm, maar meer dan een etappezege zit er voor hem ook niet in. Hij heeft natuurlijk wel een record te verdedigen (de laatste Nederlander met een etappezege in de Tour; helaas dateert die alweer uit 2005!)
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

pleunie.william schreef:Het spijt me voor alle wielerliefhebbers op dit forum, maar ik kan de wielersport niet serieus meer nemen met al die dopingschandalen van de laatste jaren. Het lijkt er sterk op dat, en laat ik het voorzichtig inschatten, zeker de helft van de renners die een etappe of later de tour wint, verboden middelen gebruikt. In mijn ogen ben je dan de sport kapot aan het maken.
Ik kan me die reactie wel voorstellen, maar ik heb zelf het gevoel dat er in andere sporten minstens zoveel doping gebruikt wordt, maar alleen veel minder gecontroleerd en dus veel minder gevonden wordt.
Laten we wel zijn, als je miljoenen kunt verdienen met lichamelijke prestaties, dan is de verleiding al gauw erg groot om die lichamelijke prestaties op een kunstmatige manier nog ietsje te verbeteren...
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

pleunie.william schreef:In mijn jeugd vond ik het altijd leuk om naar de tour de France te kijken op tv, met Peter Winnen als favoriet. Later is de interesse een beetje verdwenen, en nu kan ik er gewoon niet meer naar kijken. Het spijt me voor alle wielerliefhebbers op dit forum, maar ik kan de wielersport niet serieus meer nemen met al die dopingschandalen van de laatste jaren. Het lijkt er sterk op dat, en laat ik het voorzichtig inschatten, zeker de helft van de renners die een etappe of later de tour wint, verboden middelen gebruikt. In mijn ogen ben je dan de sport kapot aan het maken.
Haha in die tijd werd er geen doping gebruikt, er werd toen gewoon minder gecontroleerd. Tevens zoals eerder genoemd wordt er in andere sporten ook gebruikt maar door minder controle ook minder betrapte gevallen. Daarnaast zie ik doping als spieken op school, ben je slim genoeg kom je er mee weg, het fietsen wordt er niet minder spannend van. Wel vind ik dat er strenger moet worden gestraft, onomstotelijk betrapt nooit meer fietsen.

Overigens wel een spannende Vuelta dit jaar met Contador vs. Schleck, zoals een ander sportman vaak zegt, elk nadeel heeft zijn voordeel :D

Edit: overigens lees ik net dit op nu.nl
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

cab schreef:Edit: overigens lees ik net dit op nu.nl
Bij ons was dit een belangrijk punt in het nationale radionieuws deze morgen. Koers blijft de Belgen op alle manieren beroeren.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

cab schreef:Daarnaast zie ik doping als spieken op school, ben je slim genoeg kom je er mee weg, het fietsen wordt er niet minder spannend van. Wel vind ik dat er strenger moet worden gestraft, onomstotelijk betrapt nooit meer fietsen.
Ik blijf het er toch heel moeilijk mee hebben. Ik vergelijk het altijd met vals spelen in een goed bordspel. Dat is volgens mij absoluut onaanvaardbaar. Het is maar een spelletje.
Bij mij gaat het zelfs zo ver dat ik nooit meer speel met mensen die vals spelen. En in dezelfde lijn, kan ik nooit meer enthousiast zijn wanneer een dopingzondaar later nog eens een succes behaalt.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Piet schreef:
cab schreef:Daarnaast zie ik doping als spieken op school, ben je slim genoeg kom je er mee weg, het fietsen wordt er niet minder spannend van. Wel vind ik dat er strenger moet worden gestraft, onomstotelijk betrapt nooit meer fietsen.
Ik blijf het er toch heel moeilijk mee hebben. Ik vergelijk het altijd met vals spelen in een goed bordspel. Dat is volgens mij absoluut onaanvaardbaar. Het is maar een spelletje.
Bij mij gaat het zelfs zo ver dat ik nooit meer speel met mensen die vals spelen. En in dezelfde lijn, kan ik nooit meer enthousiast zijn wanneer een dopingzondaar later nog eens een succes behaalt.
Volledig mee eens. Daarnaast dienen de topsporters ook nog eens rekening te houden met de rol die zij spelen als voorbeeld voor jonge sporters. Valsspelen lijkt mij niet het voorbeeld dat je wilt stellen.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Om mee te doen aan de poule, zie de eerste post!!! Succes allemaal!!!

Edit: Wel weinig punten om te verdelen, zit al aan de max en moet nog 5 renners.

Maargoed wel een leuke puzzel! Wat hebben we dit jaar te fietsen.

Dit jaar zal de Tour uit de volgende etappes bestaan:
- 9 vlakke etappes
- 4 gemiddelde bergetappes ( 1 met finish bergop )
- 5 bergetappes ( 2 met finish bergop )
- 2 individuele tijdritten
- 1 proloog
- 2 rustdagen

Aardig wat sprintjes om punten mee te halen, drie tijdritten en wat bergen. De balans tussen tijdrijders, sprinters en klassementrijders is flink nadenken.