Hoe goed is 'Jamaica' nu eigenlijk?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Gemaskerde Muchacho
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Bye bye man
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hoe goed is 'Jamaica' nu eigenlijk?

Bericht door Gemaskerde Muchacho »

Beste forumleden.

Het spel 'Jamaica' is een visueel spektakel. Het uiterlijk van het spel trekt me enorm.
Als je het trio van de DiceTower mag geloven is het echt het spel dat je moet hebben op dit moment.

Nu kwam ik alleen laats een review tegen van Ryan Merzler (Ook van de DiceTower). Hij was helemaal niet te spreken over het spel en hij vindt het maar één grote hype om niets.
Ook kom ik het spel niet in de andere Youtubers 'top 10' of 'top 100' lijstjes tegen...

Er zal vast wel iemand zijn die mij kan zeggen of het de moeite waard is om dit spel aan te schaffen. En zo ja/nee, welke redelijke prijs zou je dan neer moeten leggen voor dit spel?

Hopelijk kan iemand mij zijn of haar mening geven over dit spel.
Afbeelding

Labels:
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Re: Hoe goed is 'Jamaica' nu eigenlijk?

Bericht door vrieskist »

Jamaica is visueel zeker een spektakel, maar ik heb het afgelopen week voor het eerst gespeeld, en ik twijfel nog over "het spel".

Ik speelde het als afsluiter, maar het duurde veel langer dan verwacht en uiteindelijk waren de laatste beurten een beetje een anticlimax.

Maar ik vind het nog te vroeg om het spel af te schrijven. Ik denk ook dat het uitmaakt wel welke groep je het spel speelt. Ik speelde het met euro-gamers.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Toevallig dit spel vandaag op de club gespeeld. Het ziet er fantastisch uit, maar speelt ook fijn als familiespel. Wij waren met 4 en toen zat je elkaar al goed dwars (lees aardig wat aanvallen). Het is een soort van racespel, waarbij je elkaar onderweg aanvalt en elkaars ruim en schatten probeert leeg te roven. Soms is het wel uittellen waar je precies uit gaat komen als je de belasting (goudstukken) of het voedsel op een vakje niet hebt. In een ronde leg je een van de drie kaarten af en voer je de acties uit.

Als familiespel vind ik het een geslaagd spel. Colt Express is wel iets anders (geen race element, wel kaarten afleggen en roven), maar heeft voor mij iets de voorkeur boven Jamaica (beide mooie spellen qua looks). Beide zijn goede gateway spellen om mensen die niet vaak een spel spelen aan het spelen te krijgen.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

WTULTC schreef:Toevallig dit spel vandaag op de club gespeeld. Het ziet er fantastisch uit, maar speelt ook fijn als familiespel. Wij waren met 4 en toen zat je elkaar al goed dwars (lees aardig wat aanvallen). Het is een soort van racespel, waarbij je elkaar onderweg aanvalt en elkaars ruim en schatten probeert leeg te roven. Soms is het wel uittellen waar je precies uit gaat komen als je de belasting (goudstukken) of het voedsel op een vakje niet hebt. In een ronde leg je een van de drie kaarten af en voer je de acties uit.

Als familiespel vind ik het een geslaagd spel. Colt Express is wel iets anders (geen race element, wel kaarten afleggen en roven), maar heeft voor mij iets de voorkeur boven Jamaica (beide mooie spellen qua looks). Beide zijn goede gateway spellen om mensen die niet vaak een spel spelen aan het spelen te krijgen.
Goeie samenvatting. Ik sluit me (bijna) geheel aan bij wat je zegt. Jamaica is een lichte, leuke racing game en een "perfecte'" gateway. Er is conflict, resource management en racing. Ik vind Colt Expres zelf niet leuk (ik heb niet zoveel met programmeren), maar het zijn wel hetzelfde gewicht en soort games. Mijn voorkeur heeft Jamaica, heb het ooit geloof ik voor 35 euro ofzo aangeschaft?
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

Gemaskerde Muchacho schreef: Ook kom ik het spel niet in de andere Youtubers 'top 10' of 'top 100' lijstjes tegen....
Ik had hem vorig jaar op nummer 8 staan, maar ben dan ook geen fervente youtuber natuurlijk... :)

Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Aardig spel, kan heel leuk zijn kan ook heel saai zijn.
Ik heb het alweer een hele tijd geleden geruild.
Afbeelding
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

Ik vind het een super familiespel....

Gezellig, luchtig, en toch spannend.

De beschrijving hierboven past perfect!

En zo'n mooie uitvoering, alles heeft zijn plaats in de doos... Wat ik een pluspunt vind!

Toen deze uitkwam kostte hij 50 € . Wat hij nu kost heb ik geen idee van.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

schemerzwerver schreef:Ik vind het een super familiespel....

Gezellig, luchtig, en toch spannend.

De beschrijving hierboven past perfect!

En zo'n mooie uitvoering, alles heeft zijn plaats in de doos... Wat ik een pluspunt vind!

Toen deze uitkwam kostte hij 50 € . Wat hij nu kost heb ik geen idee van.
Zit ergens rond de 40€
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Ruud2009 schreef:
WTULTC schreef:Toevallig dit spel vandaag op de club gespeeld. Het ziet er fantastisch uit, maar speelt ook fijn als familiespel. Wij waren met 4 en toen zat je elkaar al goed dwars (lees aardig wat aanvallen). Het is een soort van racespel, waarbij je elkaar onderweg aanvalt en elkaars ruim en schatten probeert leeg te roven. Soms is het wel uittellen waar je precies uit gaat komen als je de belasting (goudstukken) of het voedsel op een vakje niet hebt. In een ronde leg je een van de drie kaarten af en voer je de acties uit.

Goeie samenvatting. Ik sluit me (bijna) geheel aan bij wat je zegt. Jamaica is een lichte, leuke racing game en een "perfecte'" gateway. Er is conflict, resource management en racing. Ik vind Colt Expres zelf niet leuk (ik heb niet zoveel met programmeren), maar het zijn wel hetzelfde gewicht en soort games. Mijn voorkeur heeft Jamaica, heb het ooit geloof ik voor 35 euro ofzo aangeschaft?
Sluit me hier ook volledig bij aan, alleen heeft bij mij Colt express de voorkeur.
Beide spellen hebben wel gemeen met elkaar dat je ze met de juiste ingesteldheid moet spelen en dat is gewoon fun beleven om de anderen een hak te zetten. Niet iedereen speelt dat even graag (ik trouwens wel :wink: )
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

dirk schreef:
Ruud2009 schreef:

Sluit me hier ook volledig bij aan, alleen heeft bij mij Colt express de voorkeur.
Beide spellen hebben wel gemeen met elkaar dat je ze met de juiste ingesteldheid moet spelen en dat is gewoon fun beleven om de anderen een hak te zetten. Niet iedereen speelt dat even graag (ik trouwens wel :wink: )
Hier weer een aansluiter, alleen mijn voorkeur gaat dan weer uit naar Jamiaca, omdat ik daar iets meer het gevoel heb controle te hebben over de zetten.
Ooit heb ik hem op de kop getikt in een opheffingsuitverkoop voor €20.
En daar zou ik hem nu zo weer blind voor meenemen
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Jamaïca is als familiespel echt geslaagd, maar als strategisch spel stelt het niet veel voor. Je bent erg afhankelijk van de dobbelstenen en de kaarten in je hand. Je kan uiteraard wel eens een goede zet doen, maar het is vooral een geluksspel.
Ik speel het wel graag van tijd tot tijd met niet-gamers, maar ik gebruik het nog niet als gateway game, zo goed vind ik het nu ook weer niet. Voordeel is wel dat het tot 6 spelers gaat en niet per se langer duurt dan.

Geen must have, maar als je vaak met occassionele spelers speelt, kan dit zeker een interessant spel zijn.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Ik vond het wel grappig om een keer te doen, maar hoef het spel zelf niet te hebben.
Als instap spel of met kinderen is het daarentegen volgens mij prima om op tafel te leggen.

Ryan Metzler is volgens mij meer een euro gamer en ik snap dan ook wel dat hij er minder positief over is.
We live to survive our paradoxes
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Heb deze toch maar op de wishlish geplaatst. Past wel in het genre dat thuis veel gespeeld wordt, zeker als het visueel aanspreekt :thumbup:
Afbeelding
Gemaskerde Muchacho
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Bye bye man

Bericht door Gemaskerde Muchacho »

Bedankt allemaal voor de duidelijke reacties.
Ik merk, zo samenvattend, dat de meeste van jullie redelijk positiefzijn over dit spel.
Als ik het spel ergens voor 20,- op de kop kan tikken dan ga ik dat zeer zeker doen.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Gemaskerde Muchacho schreef:Bedankt allemaal voor de duidelijke reacties.
Ik merk, zo samenvattend, dat de meeste van jullie redelijk positiefzijn over dit spel.
Als ik het spel ergens voor 20,- op de kop kan tikken dan ga ik dat zeer zeker doen.
Succes, ik probeer dat ook al een jaartje maar onder de 30€ is moeilijk tegenwoordig !!
En dat vind ik nu net teveel voor deze :wink: